ثبت نام

88904002 - 021

نقش والدین در خودآموزی دانش آموزان

[vc_row][vc_column][vc_column_text]پدر و مادر بودن کار مشکلی است، وقتی شما پدر یا مادر هستید وظیفه دارید که فرزندان خود را به روش های گوناگون از چالش های پیش روی در مسیر زندگی عبور دهید ، آنها را راهنمایی کرده و مشاور خوبی در زمینه های مختلف تحصیلی ، مالی ، عاطفی و … باشید. این اتفاقات به صورت شبانه روزی رخ می دهند چرا که فرزند شما در مسیر زندگی قرار دارد و هر روز با  چالش های زیادی در این مسیر رو به رو می شود ، هدایت شما نقش مهمی در تاریکی یا روشنی آینده پیش روی او خواهد داشت ، چرا که این شما هستید که او را تربیت می کنید ، امکانات لازم برای رشد و پیشرفت او را در اختیارش قرار می دهید و مسیر را برای رسیدن به هدف هموار می سازید. پس هرگز نباید از نقش تاثیرگذاری که در زندگی یک فرد دارید غافل شوید.

نقش والدین در چالش های آموزشی فرزندان

یکی از زمینه های مهم رشد کودکان، آموزش است. در مرحله ای از مسیر رشد و تعالی ، کودک در مسیر آموزش قرار می گیرد، این آموزش خوب یا بد، پایه گذار آینده فرزند شما خواهد بود، بنابراین طبیعی است که نقش شما به عنوان والدین در انتخاب این مسیر و همچنین راهنمایی فرزندی که حامی جز شما ندارد بسیار پر رنگ باشد. این شما هستید که با در نظر گرفتن محیط زندگی ، محیط مدرسه ، کلاس های فوق برنامه ، امکانات آموزشی و … محیط رشد و تعالی فرزندتان را انتخاب می کنید و او تحت تاثیر این محیط رشد می کند و شخصیت واقعی اش از نظر تحصیلی ، عاطفی و شغلی شکل می گیرد. در کنار فعالیت ها و استعدادهای فردی به هیچ وجه نمی شود از نقش والدین در آینده یک فرد چشم پوشی کرد.

پدر و مادر بودن کار مشکلی است، وقتی شما پدر یا مادر هستید وظیفه دارید که فرزندان خود را به روش های گوناگون از چالش های پیش روی در مسیر زندگی عبور دهید ، آنها را راهنمایی کرده و مشاور خوبی در زمینه های مختلف تحصیلی ، مالی ، عاطفی و ... باشید. این اتفاقات به صورت شبانه روزی رخ می دهند چرا که فرزند شما در مسیر زندگی قرار دارد و هر روز با  چالش های زیادی در این مسیر رو به رو می شود ، هدایت شما نقش مهمی در تاریکی یا روشنی آینده پیش روی او خواهد داشت ، چرا که این شما هستید که او را تربیت می کنید ، امکانات لازم برای رشد و پیشرفت او را در اختیارش قرار می دهید و مسیر را برای رسیدن به هدف هموار می سازید. پس هرگز نباید از نقش تاثیرگذاری که در زندگی یک فرد دارید غافل شوید.

نکاتی که برای راهنمایی استقلال آموزشی فرزندتان به آن احتیاج دارید

برای این که بدانید دقیقا چه کارهایی را باید در این مسیر انجام دهید ، ما در مشاوره تحصیلی مدرسانه تلاش کرده ایم که با طبقه بندی رده های سنی مختلف و نقاط عطف هر رده سنی و حمایت ها و پشتیبانی های والدین راهنمای شما در انتخاب اقدام درست باشیم.

رده سنی خردسال

با خواندن کتاب های داستان و قصه در این سن می توانید عشق و علاقه به مطالعه را در فرزندان خود نهادینه کنید. برای این کار می توانید کتاب ها ، مجلات و مطالب مفید برای رده سنی فرزندتان را در خانه داشته باشید و در موقعیت های مختلف مثلا زمان خواب یا در زمان تشویق او برایش بخوانید. برای این که منابع مناسبی را انتخاب کنید می توانید از مشاورهای با تجربه در این زمینه کمک بخواهید. سعی کنید برنامه ریزی روزانه ای برای این کار در نظر بگیرید و به برنامه خود پایبند باشید. به سوالات او مشتاقانه پاسخ دهید و برای فعالیت های مفیدش در این زمینه پاداش هایی را در نظر بگیرید.

سنین ۳ تا ۵ سال

در این سن وظیفه شما کمک به مشارکت مستقل کودک در نوشتن برای ایجاد عادت و عشق به نوشتن در سنین پایین است. سعی کنید انواع مختلف نوشت افزار و لوازم تحریر را در منزل داشته باشید ، مدادها و کاغذهای رنگی ، دفترهای نقاشی ، برچسب ها و …. می تواند بهترین وسایل برای کودکان در این سن باشند. اجازه دهید که فرزندتان روزانه به شکل مستقل شروع به نوشتن کند، از خرابکاری و ریخت و پاش نترسید، بگذارید گرفتن مداد را در دستش تجربه کند و خطوطی را با مداد روی دفتر بکشد. اجازه دهید تا جایی که علاقه دارد به این کار ادامه دهد، مکان مناسبی را برایش فراهم کنید تا از کثیف و خط خطی کردن دیوارها ناراحت  نشوید.

در این مسیر همراه او باشید، کاردستی درست کنید، داستان های ذهنی خلق کنید و سعی کنید برای هر موضوعی نقاشی بکشید، نحوه رنگ آمیزی کردن و خط کشیدن اشکال هندسی را به او بیاموزید، به او اجازه دهید که به صورت مستقل نقاشی کند و شما نظاره گر باشید، از او در مورد نقش هایی که می کشد سوال کنید و به سوالات او پاسخ دهید. در مواقع لزوم او را تشویق کنید.

سن ۶ تا ۸ سالگی

در این سن باید مدیریت زمان را به فرزندان خود بیاموزید. برای همه کارها برنامه ریزی داشته باشید، برنامه را روی کاغذ بنویسید و نحوه استفاده از آن را به کودک خود بیاموزید. وظایف او در مدرسه و منزل را شرح دهید و به صورت دوره ای عملکرد او را بررسی کنید.

از او بخواهید تا خودش برای کارهایش برنامه ریزی کند و شما نظاره گر و راهنمای او باشید، در صورت لزوم اگر احساس می کنید که به برنامه ریزی خود عمل نمی کند او را از عواقب کارش مطلع سازید، مثلا اگر در زمان برنامه ریزی شده تکالیفش را انجام نمی دهد به او یادآوری نکنید، بگذارید عواقب ننوشتن تکالیفش را به چشم ببیند. به فرزندتان به خاطر پیشرفت و تسلط به امور در طول مسیر پاداش دهید.

نقش والدین در خودآموزی دانش آموزان پدر و مادر بودن کار مشکلی است، وقتی شما پدر یا مادر هستید وظیفه دارید که فرزندان خود را به روش های گوناگون از چالش های پیش روی در مسیر زندگی عبور دهید ، آنها را راهنمایی کرده و مشاور خوبی در زمینه های مختلف تحصیلی ، مالی ، عاطفی و ... باشید. این اتفاقات به صورت شبانه روزی رخ می دهند چرا که فرزند شما در مسیر زندگی قرار دارد و هر روز با  چالش های زیادی در این مسیر رو به رو می شود ، هدایت شما نقش مهمی در تاریکی یا روشنی آینده پیش روی او خواهد داشت ، چرا که این شما هستید که او را تربیت می کنید ، امکانات لازم برای رشد و پیشرفت او را در اختیارش قرار می دهید و مسیر را برای رسیدن به هدف هموار می سازید. پس هرگز نباید از نقش تاثیرگذاری که در زندگی یک فرد دارید غافل شوید.

سن ۹ تا ۱۲ سالگی

این رده سنی زمان آموزش مدیریت علمی است، دانش آموز باید در این سن بیاموزد که یک هدف آموزشی داشته باشد ، کسب نمره عالی یا بهبود در نمرات یک درس به خصوص مثل ریاضی می تواند هدف خوبی برای یک دانش آموز در این سن باشد. او باید برای هدف و برنامه درسی خود تلاش کند و عواقب کارهایی که انجام می دهد را بپذیرد. سعی کنید از طریق مشاوره های آموزشی و روانشناسی استعداد فرزند خود را کشف کنید و او را در مسیر درست قرار دهید.

درباره دانشگاه ، مشاغل و اهداف زندگی آینده با او صحبت کنید اما سعی کنید صحبت های شما نصیحت گونه نباشد، تنها مشاور و شنونده باشید اجازه دهید تصمیمات اصلی را فرزندتان گرفته و به تصمیم او احترام بگذارید.

کودکانی که راهنمایی های حمایتی و پایدار را با استقلال آموزشی خود تجربه می کنند ، می توانند در بزرگسالی در زندگی آموزشی ، شخصی و شغلی خود موفقیت های زیادی کسب کنند و شما می توانید با خیال آسوده او را برای شروع یک زندگی مستقل رها کنید.

سخن پایانی

شما به عنوان والدین باید حامی و پشتیبان فرزند خود باشید و نقش هدایتگر او را ایفا کنید، هیچ لزومی ندارد که مسیر زندگی او را انتخاب کنید، سعی کنید راهنمای خوبی برای او باشید تا مسیر درستی را برای زندگی شخصی، آموزشی و شغلی خود انتخاب کند. در واقع کمک به استقلال آموزشی از فرزند شما از همان سنین پایین یک انسان مسئولیت پذیر ، آگاه و مدیر می سازد که به خوبی با بحران ها و چالش ها روبه رو شده و به دنبال راه فرار از مشکلات نیست بلکه سعی می کند با تدبیر راهی برای حل آنها بیابد.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

تماس با کارشناس آموزش

88904002 – 021

پیام از طریق واتساپ یا تلگرام

09198921049

رادیو مدرسانه

تماس با کارشناس آموزش

88904002 – 021

پیام از طریق واتساپ یا تلگرام

09198921049

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آنچه ما هستیم

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که معتقدند دانش آموز به جای حفظ کردن مطالب درسی باید آن را بفهمد و یاد بگیرد بهتر است بدانید که ما مدرسانه را بر روی همین اصل بنا کرده ایم و حتی افرادی را در این مجموعه استخدام می کنیم که به آموزش مفهومی باور دارند.

خدمات مشتریان

دریاره مدرسانه

با مدرسانه درتماس باشید

تمامی حقوق برای وبسایت مدرسانه سایت تخصصی و آموزش مفهومی ریاضی محفوظ است.