هماهنگی کلاس خصوصی

88904002 - 021

نگاهی به تغییرات شغلی در سال های آینده

آیا تا به حال به این که آینده چه شکلی دارد و چه تغییراتی با زمان حال خواهد داشت فکر کرده اید؟ سرعت پیشرفت بشر در حوزه های مختلف به اندازه ای است که حتی تصور این که آینده انسان با چه تغییراتی همراه است جالب به نظر می رسد. این  تغییرات در اکثر زمینه ها از جمله کار، اقتصاد، تحصیل و … قابل مشاهده خواهد بود. ما در این مقاله تغییرات شغلی در دنیای آینده می پردازیم. این که مشاغل در آینده چه شکلی دارند و جایگاه انسان در آنها کجاست.

نگاهی به تغییرات مشاغل

در آینده نه چندان دور فناوری‌های نوظهور با تسریع مشارکت انسان و ماشین بر کار تأثیر می ‌گذارند. فناوری‌های نوظهور به مردم کمک می‌ کنند تا برای کار آماده شوند، در واقع شکل کار کردن بشر در سال های آینده با امروز بسیار متفاوت خواهد بود. بسیاری از مشاغل برای همیشه از میان برداشته می شوند، برخی مشاغل با تغییرات بنیادین همراه هستند و برخی دیگر به مرور متولد می شوند. در بسیاری از مشاغل هوش مصنوعی جای انسان را می گیرد و شغل مفهوم امروزی اش را به طور کامل از دست خواهد داد.

تغییر آینده شغلی تا سال ۲۰۳۰

فناوری‌ های نوظهور مردم و جوامع را در سراسر جهان قادر می ‌سازند تا با روش‌ های خلاقانه‌ تر، معنادارتر و عادلانه‌ تر، استعداد و مهارت های خود را دنبال کرده و حفظ کنند. محققان به سه تغییر کلیدی اشاره می‌کنند که تجربه کاری فراگیرتر و مفیدتری را در دهه آینده به همراه خواهد داشت.

استعداد فراگیر

مشارکت انسان و ماشین در آینده، مطابقت یافتن با قابلیت‌ ها و سازگاری‌ های منحصربه‌ فرد افراد را ممکن می‌ سازد.

کارگران توانمند

همکاری همه جانبه و در زمان واقعی باعث می شود که کارگران در هر زمینه شغلی توانمندتر از کارگران امروزی باشند.

تسلط هوش مصنوعی

درک عمیق هوش مصنوعی باعث می شود پتانسیل های انسانی مورد توجه قرار گیرند و به این ترتیب کارگران متمایز باشند.

بررسی استعداد فراگیر انسان در آینده

در آینده مشارکت انسان و ماشین با ارزیابی توانایی ها، مهارت ها و تخصص ها صورت می گیرد، بنابراین جنسیت، سن و طبقه دیگر مد نظر قرار نگرفته و موقعیت شغلی عادلانه تری در آینده ایجاد می شود.

به عنوان مثال، سازمان‌ ها برای کاهش تبعیض در فرآیند استخدام، هدایت ایجاد تیم‌ های بهینه در محل کار و کمک به طراحی مشوق‌ها برای افزایش بهره‌ وری، روحیه و حفظ انسجام ارتباطات، به هوش مصنوعی متکی خواهند بود.

در واقع در آینده رهبران کسب‌ و کار انتظار دارند از فناوری‌های جدید برای ایجاد فرصت‌های برابر با حذف تعصبات انسانی در تصمیم‌ گیری استفاده کنند.

کارگران توانمند

صحبت از آینده دور نیست، تقریبا در طول دهه آینده، کارمندان در سازمان ها به روش‌ های کاملاً متفاوت و همه‌ جانبه همکاری خواهند داشت، زیرا فناوری‌هایی مانند XR (واقعیت توسعه‌ یافته)، آنها را بیش از هر زمان دیگری توانمند می‌ سازد.

در واقع روش های همکاری فوری که سابقا در بازی‌ها، کدنویسی و جوامع توزیع شده به کار رفته اند، برای فعال کردن روش‌های کاری مرتبط‌ تر استفاده خواهند شد. بنابراین همه تیم ها قادر خواهند بود با هم به مسائل کاری نگاه کنند آنها را لمس کنند و با آن تعامل داشته باشند. رهبران کسب و کار قصد دارند از فناوری های نوظهور برای بهبود بهره وری نیروی کار استفاده کنند.

تسلط هوش مصنوعی

بر خلاف تصور عامه مردم، در آینده هوش مصنوعی به جای جایگزینی توانایی های انسان را تکمیل و تقویت می کند. کارگران مسلط به هوش مصنوعی از مهارت های خود برای مدیریت گردش کار، انجام وظایف و درک راحت تر و استفاده از داده هایی که جمع آوری می شود استفاده می کنند.

تا سال ۲۰۳۰، درک عمیق هوش مصنوعی و سیستم های انسان و ماشین، پتانسیل انسانی را افزایش می دهد و کارگران را متمایز می کند. رهبران کسب‌ و کار از افرادی که با ماشین‌ ها / ربات ‌ها شریک می ‌شوند تا از محدودیت‌های انسانی امروزه ما پیشی بگیرند استقبال می‌ کنند. در بسیاری از مشاغل ربات ها مکمل نیروی انسانی و در برخی موارد نیز جایگزین آن می شوند. اگر انسان ها با احتیاط پیش بروند، شراکت انسان و ماشین به آینده کار کمک می کند.

تحقق آینده دیجیتال

تا سال ۲۰۳۰، مشارکت‌های جدید انسان و ماشین به ما این امکان را می ‌دهد که از محدودیت‌ های خود فراتر رفته و محل کار را از ناکارآمدی‌ ها و نابرابری ‌های سنتی خلاص کنیم. گام‌ هایی که امروز برمی‌ داریم، از جمله مدرن‌ سازی زیرساخت ‌ها، الهام بخشیدن به کارمندان و استقرار نرم‌افزارهای مختلف در زمینه های شغلی، زمینه را برای آینده دیجیتال و موج بعدی پیشرفت انسانی مبتنی بر فناوری فراهم می‌ کند.

همگام سازی بشر و تکنولوژی

مهم ترین اقدام بشر امروز برای همگام سازی نسل بعدی با تکنولوژی، آموزش است. تغییر در سیستم های آموزشی نقش مهمی در توانمندسازی نسل آینده برای استفاده از پتانسیل های ایجاد شده خواهد داشت. برنامه های درسی متفاوت، شیوه های آموزشی کاملا متحول شده و همچنین استفاده از نبوغ و استعدادهای درخشان در زمینه های مختلف می تواند راه را برای همگام سازی نسل جدید برای تصدی مشاغل آینده باز کند.

بسیاری از کودکان امروز، مهندسین، دکترها، کارآفرینان و کارفرماهای آینده خواهند بود، آموزش آنها به نحوی که بتوانند با چالش های پیش روی در آینده مقابله کنند وظیفه نسل کنونی است. بنابراین شاید زمان آن رسیده است که در سیستم های آموزشی، منابع آموزشی و روش های تدریس بازنگری شود، برای کودک امروز که نسل آینده را تشکیل می دهد، راه باید روشن باشد، اگرچه نمی توان صد در صد مطابق با آنچه در آینده نیاز است پیش روی کرد، اما روشن بودن مسیر برای  نسل آینده به آنها کمک می کند تا در تصمیم گیری ها دید بازتری داشته باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره چگونگی انجام این آموزش ها می توانید به بخش آموزش رشد فکری مراجعه کنید.

اگر امروز بتوانیم نسل موفقی را تربیت کنیم، مطمئنا جامعه فردا به لحاظ اجتماعی، شغلی و خانوادگی موفق تر و منسجم تر خواهد بود. ضمن این که یافتن شغل که مهمترین دغدغه بشر امروز است برای کودکان امروز که بزرگسالان آینده هستند کار ساده تری خواهد بود. فقط کافی است که به پژوهش ها و تحقیق ها پیرامون مسائل حوزه کار و اجتماع با دید عمیق تری نگاه کنیم و خود را برای همگام سازی با آن آماده سازیم.

Views: 307

مشاور مدرسانه

تو رادیو مدرسانه درباره مشاوره فردی و شیوه زندگی حرف می زنیم

تماس با کارشناس آموزش

88904002 – 021

پیام از طریق واتساپ یا تلگرام

09198921049

تدریس خصوصی ریاضی اول تا دوازدهم

خصوصی منزل و آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آنچه ما هستیم

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که معتقدند دانش آموز به جای حفظ کردن مطالب درسی باید آن را بفهمد و یاد بگیرد بهتر است بدانید که ما مدرسانه را بر روی همین اصل بنا کرده ایم و حتی افرادی را در این مجموعه استخدام می کنیم که به آموزش مفهومی باور دارند.

خدمات مشتریان

دریاره مدرسانه

با مدرسانه درتماس باشید

تمامی حقوق برای وبسایت مدرسانه سایت تخصصی و آموزش مفهومی ریاضی محفوظ است.