هماهنگی کلاس خصوصی

88904002 - 021

همه چیز درباره مردودی در کلاس اول

مردودی در کلاس اول

یکی از ترسناک ترین خاطرات والدین ما به مردودی یا رفوزگی در دوران تحصیل باز می گردد. هنوزوالدین وقتی کارنامه فرزندان خود را می گیرند نگران عملکرد و نمرات آنها هستند. البته در سال های اخیر شیوه های ارزیابی در سیستم آموزش و پرورش به طور کامل تغییر کرده است و سیستم نمره دهی در دوره ابتدایی جای خود را به سیستم ارزیابی توصیفی داده است. بنابراین دیگر در کارنامه ها هیچ اثری از نمره وجود ندارد، اما آیا این مسئله به معنای از بین رفتن مردودی یا رفوزگی است؟ این مسئله به ویژه در کلاس اول دبستان مورد توجه قرار می گیرد. اگر این سوالات برای شما نیز مطرح است پیشنهاد می کنیم تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

منظور از سیستم ارزشیابی توصیفی چیست؟

در گذشته بعد از پایان هر ترم تحصیلی ( سه ماه یک بار و بعدها هر ۴ ماه یکبار ) امتحانات برگزار شده و دانش آموزان با شرکت در امتحانات نتیجه تلاش های خود را در قالب نمره مشاهده می کردند. سیستم نمره دهی در ایران نسبت به عدد ۲۰ پایه گذاری شده است. کمترین نمره قابل قبول دراین سیستم ۱۰ است بنابراین کسب نمره کمتر از ۱۰ در هر درس به معنای نیاز به تجدید امتحان آن درس محسوب می شود.

در سیستم ارزشیابی جدید به جای ارزشیابی کمّی ( نمره ای ) شاهد ارزشیابی کیفی ( توصیفی ) هستیم. در چنین سیستمی نتیجه عملکرد دانش آموزان با عبارت هایی مثل ” خیلی خوب “، ” خوب”، “قابل قبول” و ” نیازمند تلاش بیشتر” نمایش داده می شود.

منظور از این عبارات عبارتند از:

– خیلی خوب: دانش آموز به اکثر اهداف مورد نظر کتاب رسیده است.

– خوب: دانش آموز به حد مطلوب رسیده است ولی همه اهداف کتاب را به سرانجام نرسانده است.

– قابل قبول: دانش آموز به نیمی از اهداف کتاب دست پیدا کرده است.

– نیاز به تلاش بیشتر: دانش آموز به کمتر از نیمی از اهداف کتاب رسیده است.

مردودی در کلاس اول وجود دارد؟

کلاس اول یکی از مهمترین پایه های درسی دوره ابتدایی به شمار می رود. بنابراین برای والدین از اهمیت زیادی برخوردار است و مدام نگران هستند که فرزند آنها موفق به یادگیری همه دروس و مباحث درسی در این پایه تحصیلی شوند.

در سیستم ارزشیابی جدید لفظ مردودی یا رفوزگی وجود ندارد. همچنین مسئله ای با عنوان تجدیدی نیز مطرح نمی شود. اما گاهی اوقات در مورد برخی از دانش آموزان که شرایط تحصیلی خوبی ندارند ” تکرار پایه ” توصیه می شود. تکرار پایه از نظر معنا ممکن است با مردودی یکسان به نظر برسد اما شرایط پیچیده تری دارد.

در واقع اگر فرزند شما در کلاس اول در دروس ریاضی و فارسی حداقل نمره که در این سیستم ارزشیابی ” قابل قبول ” است را کسب نکرده باشد باید نگران باشید. به این ترتیب اگر دانش آموز در خرداد در درس فارسی و ریاضی ” نیاز به تلاش بیشتر ” گرفته باشد، در شهریور دوباره وضعیت درسی او بررسی می شود. این بررسی ممکن است با امتحان گرفتن مجدد یا انجام تکالیف و پروژه ها بررسی شود. اگر دانش آموز به سطحی بالاتر از ” نیازمند تلاش” رسیده باشد می تواند به پایه بالاتر برود در غیر این صورت در جلسه شورای مرکزی مدرسه در مورد او تصمیم گیری می شود.

شرایط تکرار پایه در دوره ابتدایی

در سیستم ارزشیابی جدید دانش آموزی می تواند به پایه بالاتر برود که در امتحانات خرداد یا شهریور حداقل ” قابل قبول” را کسب کرده باشد. در صورتی که دانش آموز در دروس فارسی و ریاضی یا سایر دروس به سطح قابل قبول نرسیده باشد، جلسه ای با حضور معلم و شورای مدرسه برگزار می شود و با توجه به مستندات و مدارک موجود تصمیم گیری می شود که دانش آموز به تکرار پایه نیاز دارد یا خیر. والدین تا قبل از اعلام و نتیجه گیری نهایی راجع به دانش آموز در جلسه حضور خواهند داشت اما در زمان رأی گیری اجازه حضور در جلسه را ندارند. تصمیمی که در این جلسه اخذ می شود قطعی است و باید  حتما اجرا شود.

شرایط تکرار پایه از نظر قانونی به این شرح است:

  1. دانش آموز باید در دو درس فارسی و ریاضی به صورت همزمان توصیف “نیاز به تلاش بیشتر” دریافت کرده باشد.
  2. ” نیاز به تلاش بیشتر” باید در امتحانات شهریور ماه گرفته شده باشد نه خردادماه
  3. شورای مرکزی مدرسه با توجه به مدارک و مستندات دانش آموز تصمیم به تکرار پایه بگیرد.

تکرار پایه کلاس اول؛ خوب است یا بد؟

پایه اول یکی از مهمترین پایه های درسی به شمار می رود و پایه بسیاری از مباحث درسی مهم مثل فارسی و ریاضی در این پایه آموزش داده می شود. بنابراین اگر فرزند شما حروف را به خوبی نشناسد و یا توانایی خواندن و نوشتن نداشته باشد، مباحث عددی و مفهومی ریاضی را درک نکند مطمئنا در پایه های بالاتر با مشکل مواجه می شود. تصمیم تکرار پایه به چنین دانش آموزانی کمک می کند که فرصت دوباره تحصیل در پایه اول را داشته و بتوانند مهارت های خود را تقویت کنند. پس بهتر است از تکرار پایه نترسید و فقط به موفقیت فرزند خود فکر کنید.

سوال مهمی که مطرح می شود این است که آیا مردودی در کلاس اول و تکرار این پایه می تواند برای روحیه و روان دانش آموز مضر باشد؟ اکثر مخالفان تکرار پایه عقیده دارند که این راه حل ناعادلانه ای برای تقویت درس دانش آموزان است و از نظر تربیتی و حتی پیشرفت تحصیلی تأثیر چشمگیری به همراه ندارد بلکه باعث می شود در سال های بعد دانش آموز از نظرعاطفی و تحصیلی نسبت به سایر دانش آموزان مشکلات بیشتری داشته باشد.

مخالفان مردودی در دوره ابتدایی می گویند تکرار پایه باعث کاهش عزت نفس و خودپنداره می شود و شکست تحصیلی باعث ایجاد خودپنداره منفی در آنها می شود. گاهی ممکن است حتی نشانه های افسردگی در دانش آموزانی که تجربه تکرار پایه دارند دیده شود.

از طرف دیگر موافقان تکرار پایه می گویند اگر دانش آموزی مهارت های کافی برای رفتن به پایه های بالاتر را کسب نکرده باشد ممکن است در کلاس های بالاتر دچار سرخوردگی شود و نمی تواند همگام با همسالان خود پیش برود و بهتر است تکرار پایه انجام شود تا دانش آموز به مهارت های کافی دست یابد.

در هر صورت پذیرش این مسئله تا حدود زیادی به رفتار و عکس العمل والدین نیز بستگی دارد. شما باید هم به لحاظ عاطفی و روانی و هم از نظر آموزش و یادگیری به فرزند خود کمک کنید تا با این مسئله کنار بیاید. در واقع تکرار پایه هیچ اتفاق ناخوشایندی نیست و باید با آن کنار آمد و مطمئنا بیش از هرکس به نفع دانش آموز است.

جمع بندی

دوره ابتدایی از نظر تحصیلی دارای اهمیت بسیار زیادی است و دانش آموز در هر پایه مباحث مهم درسی را می آموزد که در آینده تحصیلی او بسیار اهمیت دارد. بنابراین مهم است دانش آموز از کلاس اول تا ششم ابتدایی همه مباحث درسی را به صورت مفهومی و اصولی بیاموزد. از آنجایی که پایه اول ابتدایی مهم ترین پایه درسی در دوره ابتدایی به شمار می رود بهتر است نسبت به یادگیری دانش آموز در این پایه بسیار حساس بود. دانش آموزانی که نتوانند به هر دلیلی در دروس فارسی و ریاضی نمره قابل قبول کسب کنند تحت شرایط خاصی مجبور به تکرار پایه خواهند بود. ما در این مقاله به تمام نکات پیرامون مردودی در کلاس اول پرداختیم.

مشاوره و ثبت نام 

۸۸۹۰۴۰۰۲ – ۰۲۱

Views: 55

رادیو مدرسانه

تو رادیو مدرسانه درباره مشاوره فردی و شیوه زندگی حرف می زنیم

تماس با کارشناس آموزش

88904002 – 021

پیام از طریق واتساپ یا تلگرام

09198921049

تدریس خصوصی ریاضی اول تا دوازدهم

خصوصی منزل و آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آنچه ما هستیم

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که معتقدند دانش آموز به جای حفظ کردن مطالب درسی باید آن را بفهمد و یاد بگیرد بهتر است بدانید که ما مدرسانه را بر روی همین اصل بنا کرده ایم و حتی افرادی را در این مجموعه استخدام می کنیم که به آموزش مفهومی باور دارند.

خدمات مشتریان

دریاره مدرسانه

با مدرسانه درتماس باشید

تمامی حقوق برای وبسایت مدرسانه سایت تخصصی و آموزش مفهومی ریاضی محفوظ است.