هماهنگی کلاس خصوصی

88904002 - 021

چگونه یک مدرسه خوب برای فرزندم انتخاب کنم

اگر کمی پای درد دل والدینی که فرزند دانش آموز دارند نشسته باشید می دانید که انتخاب یک مدرسه خوب مهم ترین دغدغه این افراد است. در دوران تحصیل مدرسه خانه دوم دانش آموزان است و بخش عمده ای از ساعات روز را در مدرسه می گذرانند، ضمن این که قرار است یک فرد در این محیط علاوه بر آموزش علوم، از نظر شخصیتی، تربیتی و فرهنگی نیز پرورش پیدا کند. بنابراین کاملا منطقی است که برای انتخاب مدرسه فرزندانتان دچار وسواس باشید.بسیاری از والدین معتقند که مدرسه های غیر انتفاعی یا غیر دولتی انتخاب مناسبی برای فرزندان هستند، برخی نیز معتقدند که کیفیت آموزش در مدارس دولتی مناسب است. سوال اینجا است که استانداردهای یک مدرسه خوب چیست و برای انتخاب مدرسه باید به دنبال چه ویژگی هایی باشیم. ما در این مقاله به این سوال پاسخ خواهیم داد.

معیارهای انتخاب یک مدرسه خوب

خوب یک واژه نسبی است و بنابراین معیارهای مدرسه خوب در هر خانواده ای متفاوت است. انتخاب مدرسه با توجه به مواردی چون بودجه ، سبک زندگی و عقاید فردی صورت می گیرد و بنابراین ممکن است نظرات متفاوتی در این زمینه شنیده شود.

نقطه اشتراک همه نظرات در این مقوله، یک مدرسه با کادر فرهیخته، با سواد و تجربه و سابقه درخشان در زمینه آموزش است. اولین و مهمترین هدف والدین از ثبت نام فرزندان در مدرسه یادگیری علم و دانش است. با این وجود کشف استعدادها، بخش عظیمی از ساخت شخصیت اجتماعی فرد و همچنین رفتارهای شخصیتی در این محیط شکل می گیرد. این که دانش آموز در مدرسه غیر انتفاعی تحصیل کند یا مدرسه دولتی مهمترین چالش یک خانواده محسوب می شود و عواملی چون شرایط اقتصادی و سبک زندگی باعث می شود که مدارس دولتی اولین انتخاب اکثر خانواده ها در ایران باشد. با این حال همچنان والدینی معتقدند که مدارس غیر انتفاعی امکانات بهتری دارند و بهتر است که فرزندشان برای تحصیل در این مدارس ثبت نام شود. ما در ادامه ساده ترین معیارهایی که در زمان انتخاب مدرسه باید به آنها توجه کنید در اختیارتان قرار می دهیم و امیدواریم بتوانید با توجه به شرایط فعلی خانواده خود بهترین انتخاب را داشته باشید.

فاصله خانه تا مدرسه

شاید این فاکتور برای شما در اولویت نباشد و با خود فکر کنید می توان با در اختیار گرفتن سرویس و یا اختصاص زمان برای بردن و آوردن فرزندتان به مدرسه این مسئله را حل کرد. در کنار مسائلی چون نگرانی های والدین، گرانی اجاره سرویس مدرسه و … گاهی این مسیر طولانی باعث خستگی دانش آموز می شود. به همین دلیل دانش آموز برای شرکت در کلاس های فوق برنامه، انجام تکالیف، تفریح و حتی استراحت زمان کمتری خواهد داشت. با این حال بسیاری از والدین در صورت یافتن یک مدرسه عالی از نظر امکانات و کلاس های آموزشی ترجیح می دهند این نگرانی ها را نادیده بگیرند.

کادر آموزشی

نکته مهم دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد، کادر آموزشی مدرسه مورد نظر است. بهتر است به دنبال مدرسه ای باشید که کادر آموزشی فرهیخته، با سواد تحصیلی و اجتماعی بالا، صبور و لایق داشته باشد. در بسیاری از موارد دیده شده است که حتی مدارس مشهور و شناخته شده بعد از تعویض کادر آموزشی با افت کیفیت تدریس و آموزش روبه رو شده اند.

سابقه مدرسه

یک تحقیق کوتاه کافی است که در مورد سابقه مدرسه اطلاعاتی کسب کنید. این که سیستم های آموزشی مدرسه چگونه است، مدرسین در پایه های مختلف تحصیلی چه کسانی هستند و چه ویژگی های مثبتی دارند. مواردی چون تعداد قبولی افراد در مدارس تیزهوشان،کنکور و … را نیز باید در نظر داشته باشید.

اهمیت انتخاب مدرسه خوب

این مسئله کاملا ثابت شده است که محیط مدرسه نقش بسزایی در انگیزه تحصیلی دانش آموز و رشد شخصیت او خواهد داشت، بنابراین انتخاب یک مدرسه خوب به فرزند شما کمک می کند تا فرد بهتری از نظر تحصیل و رفتارهای شخصی باشد. پس انتخاب مدرسه مسئله ای نیست که به سرعت، بدون تفکر و تحقیق در مورد آن تصمیم گیری کنید. بهتر است به جز فاکتورهای ذهنی خود به مسائل دیگری نیز توجه داشته باشید.

نحوه رفتار پرسنل مدرسه و به ویژه معلمان با دانش آموزان را باید در نظر داشته باشید. وجود مشاور با تجربه و کاربلد، اهمیت به مشکلات دانش آموزان، نحوه برطرف کردن مشکلات درسی و رفتاری دانش آموزان، خط مشی مدرسه در آموزش و پرورش دانش آموزان از جمله موارد دیگری است که باید به آن دقت کنید.

حتی مدیر و ناظم مدرسه نیز نقش مهمی در تعیین سرنوشت یک دانش آموز دارند، بنابراین بهتر است که در مورد چنین مسائلی به خوبی تحقیق کنید. از  دانش آموزان مدرسه و والدین آنها در مورد نحوه اجرای کلاس ها، مسابقات ورزشی، فرهنگی، مسائل اخلاقی، برنامه های فوق درسی، تفریحات و … سوال کنید. یا در مورد آن تاپیک ایجاد کنید تا نظر سایر والدین را جویا شوید هرکدام از این عوامل به ظاهر ساده می تواند به تنهایی از عوامل موفقیت فرزند شما در زندگی فردی و اجتماعی اش در آینده باشد.

تدبیر کنید تا پشیمان نشوید

بسیاری از والدین شاغل یا والدین بی تجربه و یا افرادی که به هر دلیلی شرایط مناسب برای یافتن بهترین مدارس را ندارند ممکن است در اولین مدرسه ای که نزدیک خانه و یا در دسترس وجود دارد ثبت نام کنند. این مسئله هیچ اشکالی ندارد اما شما به عنوان والدین مسئول هستید که به مسائل آموزشی و پرورشی فرزند خود دقت کنید. اگر احساس می کنید که فرزند شما در مدرسه مشکل یادگیری دارد باید به دنبال مشاور تحصیلی با تجربه و متخصص باشید تا مشکل او را برطرف کنید. استفاده از معلم خصوصی ، کلاس های جبرانی و … یک راه  حل مناسب برای چنین دانش آموزانی است.

همچنین اگر متوجه مشکلات رفتاری یا انگیزه ای در فرزند خود می شوید باید به دنبال علت آن باشید، اگر نمی توانید به تنهایی مشکل را حل کنید از یک مشاور روانشناس کمک بخواهید.

شما می توانید بسیاری از کمبودهای یک مدرسه را خودتان رفع کنید، فقط کافی است که برای این کار وقت بگذارید، تحقیق کنید و کاری که می توانید را انجام دهید.

باید تلاش کنید مدرسه ای را برای فرزند خود در نظر بگیرید که بیشترین خدمات را در زمینه آموزشی و پرورشی به او ارائه می کند. در صورتی که مدرسه با کمبودهایی در این زمینه روبه رو است شما می توانید با اقدام های مناسب و به موقع این نواقص را برطرف کرده و به بهترین شکل مسیر آموزش و پرورش فرزند خود را هموار کنید.

Views: 308

مشاور مدرسانه

تو رادیو مدرسانه درباره مشاوره فردی و شیوه زندگی حرف می زنیم

تماس با کارشناس آموزش

88904002 – 021

پیام از طریق واتساپ یا تلگرام

09198921049

تدریس خصوصی ریاضی اول تا دوازدهم

خصوصی منزل و آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آنچه ما هستیم

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که معتقدند دانش آموز به جای حفظ کردن مطالب درسی باید آن را بفهمد و یاد بگیرد بهتر است بدانید که ما مدرسانه را بر روی همین اصل بنا کرده ایم و حتی افرادی را در این مجموعه استخدام می کنیم که به آموزش مفهومی باور دارند.

خدمات مشتریان

دریاره مدرسانه

با مدرسانه درتماس باشید

تمامی حقوق برای وبسایت مدرسانه سایت تخصصی و آموزش مفهومی ریاضی محفوظ است.