هماهنگی کلاس خصوصی

88904002 - 021

مشاوره تحصیلی در پایه دوازدهم

با توجه به مطالعات اخیر اهمیت ویژه مشاوره تحصیلی در پایه های مختلف آموزشی روشن است، اما در برخی پایه ها این حضور باید به مراتب پررنگ تر و اصولی تر باشد. برای مثال پایه نهم تحصیلی به دلیل  انتخاب رشته و پایه دوازدهم به دلیل آماده شدن دانش آموزان برای کنکور از جمله پایه های حساس تحصیلی و نیازمند مشاوره های تخصصی است. در این مقاله قصد داریم به اهمیت مشاوره تحصیلی در پایه دوازدهم بپردازیم.

پایه دوازدهم یک سال تحصیلی سرنوشت ساز

بسیاری از دانش آموزان پایه دوازدهم دغدغه ای جز شرکت در کنکور ندارند، این مسئله برای بسیاری از این دانش آموزان به یک کابوس شبانه روزی تبدیل می شود و مدام استرس روز کنکور و پاسخ به سوالات را دارند. اگرچه نه تنها تسلط به دروس سال دوازدهم بلکه آگاهی کامل از منابع درسی دیگر سالهای متوسطه دوم نیز برای موفقیت در کنکور لازم است. اما از آنجایی که هرچه به دیوار کنکور نزدیک تر میشویم ترس ها و اضطراب ها نیز بیشتر می شود نیاز به حضور یک مشاور تحصیلی در این سال بیش از پیش احساس می شود.

اگر بخواهیم دقیق تر به وظایف یک مشاور تحصیلی در پایه دوازدهم نگاه کنیم شاید بتوان گفت مهمترین وظیفه این شخص بالابردن عزت نفس و اعتماد به نفس در دانش آموزان این پایه است. اگرچه به لطف کلاس های کنکور گوناگون و شرکت در آزمون های شبیه سازی شده این روزها کار را کمی آسان تر می کند اما نباید فراموش کرد که دانش آموزان بخش عمده ای از ساعات روز خود را در مدرسه سپری می کنند بنابراین کمک به آرام کردن ذهن و روح این دانش آموزان در محیط مدرسه به مراتب راحت تر خواهد بود.

مشاوره مخصوص کنکور

یکی از وظایف مشاور تحصیلی در سال دوازدهم مشاوره فردی با دانش آموزان در مورد کنکور است. بهتر است یک شناخت کامل و جامع از کنکور در ذهن دانش آموزان پدید آورد تا آنها به چشم یک آزمون کلی به آن نگاه کنند نه یک سد بزرگ برای عبور از نوجوانی به بزرگسالی. متاسفانه اکثر دانش آموزان به امید ورود به دانشگاه و تعامل آزاد در جامعه به کنکور نگاه می کنند، این در حالی است که یک مشاور کارآزموده باید تمام تلاش خود را وقف تغییر نگرش های منفی در مورد کنکور نماید.

کمک به مدیریت زمان

مشاور تحصیلی می تواند پیش نیازها و منابع مهم هر رشته تحصیلی را بر اساس ضریبی که در کنکور دارند برای دانش آموز برنامه ریزی کند، مدیریت کردن زمان برای یک دانش آموز سال دوازدهم بسیار اهمیت دارد. حجم بالای مطالب و از طرفی زمان محدودی که تا کنکور دارد باعث می شود تا فقط در صورت یک برنامه ریزی و مدیریت صحیح بتوان به نتیجه رسید. آشنایی دانش آموزان با روش های برنامه ریزی و مدیریت زمان یکی از وظایف مشاور تحصیلی در مدرسه است. روش های مطالعه صحیح و همچنین کنترل اضطراب هنگام پاسخگویی به سوالات از جمله مواردی است که یک مشاور به عنوان برنامه ریز تحصیلی می تواند برای دانش آموز شرح دهد.

همانطور که اشاره کردیم استرس و اضطراب ناشی از کنکور پیش رو ممکن است حال روحی و گاها جسمی دانش آموزان پایه دوازدهم را با چالش روبه رو کند بنابراین با ارائه یک مشاوره به موقع و صحیح به این دانش آموزان می توان آنها را از هر نظر برای روزهای پیش رو آماده کرد.

برای تماس مستقیم با مشاور در ساعات ۱۰ الی ۲۰ به شماره واتساپ ۰۹۱۹۸۹۲۱۰۴۹ پیام دهید 

مشاور تحصیلی در نقش مشاور کنکور

در کلاس ها و موسسات آموزشی آزاد استفاده از برنامه ریزها و مشاوران کنکور بسیار رواج دارد اما از آنجایی که بسیاری از دانش آموزان تمکن مالی استفاده از خدمات مشاوره ای و آزمونی موسسات مذکور را ندارند، مشاوران تحصیلی می توانند با شناسایی نقاط قوت و ضعف دانش آموزان، برطرف کردن مشکلات روحی و عاطفی آنان، بررسی وضعیت درسی و ارتباط با والدین در این زمینه نقش یک مشاور کنکور را ایفا کنند. استفاده از فرم های نظر سنجی و یا نگاه آماری به امتحانات هر رشته می تواند بیانگر استعدادها و یا نقاط ضعف و قوت دانش آموزان باشد.

بنابراین یک مشاور تحصیلی می تواند با ارائه روش های مناسب برای تقویت دروس به دانش آموز در برگزاری کنکور موفقیت آمیز کمک کند.

انتخاب رشته کنکور با کمک مشاور تحصیلی

اصولا هر دانش آموز پایه دوازدهم متوسطه در ذهن خود اهدافی دارد و تصمیم دارد در رشته ای خاص یا دانشگاهی خاص قبول شود، این یکی از مهمترین و سرنوشت ساز ترین انتخاب ها در طول زندگی هر شخص به حساب می آید، متاسفانه دانش آموزان زیادی به صرف این که دانشجو خطاب شده و یا به دانشگاه راه پیدا کنند سر جلسه کنکور آماده می شوند، اما نباید فراموش کرد اگر به دنبال جامعه ای تخصص محور و پیشرفته در آینده هستیم باید در رشته ای تحصیل کنیم که به آن علاقه مند بوده  و استعداد و توانایی ما در ادامه دادن به آن رشته محرز باشد. یک رشته مناسب می تواند منجر به تخصص و در پی آن ایجاد یا کسب شغلی برای یک دانش آموز در آینده باشد.

نمیتوان نقش مشاوره تحصیلی در انتخاب رشته های دانشگاهی را نادیده گرفت. مشاوران تحصیلی در پایه دوازدهم می توانند با روشن کردن افق کاری و تخصصی هر رشته دانشگاهی در نظر دانش آموزان آنها را با مسیری که قرار است در آینده طی کنند آشنا سازند. بنابراین بهره گیری از تجربه و دانش مشاور در دوران آماده شدن برای کنکور بسیار حساس و البته با اهمیت است.

وظایف عمده مشاور تحصیلی در پایه دوازدهم

همانطور که اشاره کردیم مهمترین فاکتور برای دانش آموزان این پایه تحصیلی آرامش و شناخت کافی از کنکور و رشته ای که قرار است در آن ادامه تحصیل بدهند می باشد. بنابراین مشاور تحصیلی باید ضمن ایجاد آرامش و کاهش ترس از کنکور برای دانش آموزان پایه دوازدهم کلاس هایی جهت روش های برنامه ریزی تحصیلی، روش های تست زنی، شناخت منابع مهم درسی، روش های تمرکز روی مطالعه و همچنین کنترل محیط و امثال آن را برگزار کند.

مشاور تحصیلی باید به صورت مداوم با والدین دانش آموزان در تماس بوده و از وضعیت روحی و روانی دانش آموز و کلاس هایی که خارج از ساعت مدرسه به منظور آمادگی برای کنکور شرکت می کند با خبر شود. تداوم ارتباط مشاور با والدین می تواند به شناخت بهتر نقاط ضعف و قوت و همچنین شرایط دانش آموز منتهی شود.

از دیگر وظایف مشاور تحصیلی که در قسمت های بالا به صورت گذرا به آن اشاره کردیم ، آشنا کردن دانش آموزان و والدین با ساختار نظام آموزشی (اهداف، شاخه ها، رشته ها و برنامه ها) و ضوابط انتخاب رشته در دانشگاه است.

یک مشاور تحصیلی آگاه سعی میکند با ایجاد زمینه های لازم برای بالا بردن سطح آگاهی های دانش آموزان نسبت به ویژگی ها، تواناییها و محدودیت های فردی، آن ها را برای مقابله با مشکلاتی که در این زمینه دارند آماده و یاری کند.

یکی دیگر از عمده وظایف مشاوران تحصیلی در مدارس شناسایی دانش آموزانی که دارای مشکلات تحصیلی و تربیتی هستند و کوشش برای رفع یا تقلیل مشکلات آنان است. به خصوص در سال دوازدهم تحصیلی مشکلات روانی می تواند صدمات جبران ناپذیری به آینده دانش آموز وارد نماید. یک مشاور تحصیلی می تواند در صورت احساس نیاز دانش آموزانی که از نظر عاطفی، روانی، تربیتی و یا مشکلات درسی دارای مشکلات پیچیده ای هستند به مراکز مربوطه در هر منطقه آموزش و پرورش معرفی کرده تا مشکل دانش آموز برطرف شود.

مشاور تحصیلی می تواند با برگزاری و اجرای آزمون های هوش، استعداد و رغبت و کاربرد نتایج آنها در امور تحصیلی به شناسایی شخصیت و علاقمندی های دانش آموزان و هدایت آنها برای انتخاب رشته مناسب در دانشگاه اقدام کند.

استفاده از مشاور تحصیلی و کنکور موسسات علمی

فراموش نکنید که مدرسه خانه دوم دانش آموزان است و دانش آموز باید در مدرسه احساس راحتی کرده و بستر پیشرفت و موفقیت او در مدرسه فراهم باشد، اما از آنجایی که در سیستم آموزشی کشور ما به امر مشاوره تحصیلی اهمیت چندانی داده نشده است، میتوان برای کسب نتایج بهتر در کنکور، از مشاوره تحصیلی و کنکور موسسات آموزش علمی آزاد نیز بهره برد.

از آنجایی که مشاوره کنکور و مشاوره تحصیلی برای دانش آموزان پایه دوازدهم اهمیت به سزایی دارد بهتر است برای برنامه ریزی بهتر و دقیق تر، شناخت کامل تر از منابع درسی و نقاط ضعف و قوت، برنامه ریزی و مدیریت زمان، راه های تسلط بر تست زنی و همچنین کنترل اضطراب، مدیریت ذهن و خودشناسی و اعتماد به نفس از حضور یک مشاور متخصص و با تجربه در کنار دانش آموز استفاده کرد.

نمونه ای از مشاوره و برنامه ریزی درسی برای دانش آموز دوازدهم 

نمونه ای از مشاوره انتخاب شغل برای دانش آموزان دوازدهم 

Views: 3229

مشاور مدرسانه

تو رادیو مدرسانه درباره مشاوره فردی و شیوه زندگی حرف می زنیم

تماس با کارشناس آموزش

88904002 – 021

پیام از طریق واتساپ یا تلگرام

09198921049

تدریس خصوصی ریاضی اول تا دوازدهم

خصوصی منزل و آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آنچه ما هستیم

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که معتقدند دانش آموز به جای حفظ کردن مطالب درسی باید آن را بفهمد و یاد بگیرد بهتر است بدانید که ما مدرسانه را بر روی همین اصل بنا کرده ایم و حتی افرادی را در این مجموعه استخدام می کنیم که به آموزش مفهومی باور دارند.

خدمات مشتریان

دریاره مدرسانه

با مدرسانه درتماس باشید

تمامی حقوق برای وبسایت مدرسانه سایت تخصصی و آموزش مفهومی ریاضی محفوظ است.