ثبت نام

88904002 - 021

تصمیم گیری درست برای انتخاب رشته دانشگاه

چگونه در انتخاب رشته دانشگاه راحت تر تصمیم گیری کنیم

اگر در حال آماده شدن برای ورود به دانشگاه هستید یا در سال آخر دبیرستان درس می خوانید حتما ذهن شما درگیر انتخاب رشته مناسب در دانشگاه است. ترسیم مسیر شغلی قبل از اینکه حتی در کنکور شرکت کنید به عنوان یک “هنجار” تلقی می شود. با این حال ، این انتظار ممکن است شما را در مجموعه ای از چالش ها و استرس ها گرفتار کند. نگاه به آینده زمانی ترسناک می شود که عدم قطعیت در تصمیمات شما موج می زند. همراه با این تردید ، احساس خطر بیشتر است ، و به همین دلیل است که تصمیم در مورد مطالعه یک درس یا انتخاب رشته می تواند استرس زا باشد.

تصمیم در مورد تحصیل در دانشگاه یکی از تصمیمات تاثیرگذار در زندگی است که ممکن است مسیر زندگی بسیاری از افراد را تغییر دهد. بنابراین این که بهترین تصمیم را در این مورد بگیرید کاری است که همه از شما انتظار دارند. هرچه به زمان تصمیم گیری نزدیکتر شوید استرس بیشتری را تجربه خواهید کرد. فشار والدین ، دغدغه های فکری و فشار جامعه می تواند انتخاب را برای یک جوان سخت تر از آنچه هست نماید. در ادامه توصیه هایی برای اتخاذ یک تصمیم درست در مورد انتخاب رشته برای شما گردآوری شده است.

از کجا بفهمیم تصمیم درست چیست

در اینجا باید بگوییم که تعریف درست یک تعریف نسبی است ، این شما هستید که می گویید تصمیمی که گرفتید درست است یا خیر، در واقع رضایت شما از مسیری که قرار است طی کنید میزان صحیح بودن تصمیم را نشان می دهد.

“تصمیم گیری” درست “عینی فرض می کند که شما تمام اطلاعات ممکن را در مورد همه گزینه های ممکن و همچنین خطرات و مزایای این گزینه ها دارید. در دنیای ما انسان ها هیچ چیز غیرممکن نیست، شما باید با توجه به مهارت ها و علاقمندیهایی که دارید رشته تحصیلی مورد نظر خود را بدون اعمال فشار از سوی دوستان، خانواده یا اجتماع انتخاب کنید.

چگونه در انتخاب رشته دانشگاه راحت تر تصمیم گیری کنیم

چرا تصمیم گیری در مورد انتخاب رشته اینقدر استرس زا است؟

عوامل مختلفی وجود دارد که می تواند بر استرس زا بودن یک تصمیم تأثیر بگذارد. عدم قطعیت ، تأثیر مهمی در میزان استرس ما هنگام تصمیم گیری خواهد داشت در واقع این استرس حاصل ارزیابی ها یا قضاوت های ذهنی است که ما در مورد منابع موجود برای تصمیم گیری در اختیار داریم.

بهتر است که تصمیم گیری در این رابطه را در زمان درست و با تحقیقات کامل پیرامون علایق خود انجام دهید، به جای این که از والدین خود بخواهید در این رابطه به جای شما تصمیم بگیرند بهتر است خواهان حمایت آنها باشید. توجه کنید که همه چیز در دانشگاه رفتن شما خلاصه نمی شود، پس بهتر است بیش از هر چیز برای ادامه تحصیل در رشته ای که علاقه دارید تلاش کنید.

استرس به این دلیل ایجاد می شود که شما مطمئن نیستید در این مسیر موفق خواهید بود یا نه، اما اگر بدانید هر زمان احساس پشیمانی کردید قادر هستید که تغییر مسیر دهید کار را برای شما آسان تر می کند.

حتی اگر در شغلی مشغول به کار شوید که با رشته تحصیلی شما هیچ سنخیتی ندارد شما هیچ چیز را از دست نداده اید ، تحصیل شما زمینه یادگیری آن مهارت هایی را فراهم می کند که به آن علاقه دارید ، پس سعی کنید در رشته ای تحصیل کنید که با حضور در کلاس های آن احساس شادی و شعف دارید و انگیزه دارید تا آموخته های خود را تجربه کنید.

اگر زمانی احساس کنید که از رشته تحصیلی مورد علاقه شما پولی عایدتان نمی شود ، می توانید وارد بازار کار دیگری بشوید ، تجربه کسب کنید ، مهارت های جدید بیاموزید و فعالیت اقتصادی خود را آغاز کنید.

هر فرد موفق ممکن است مشاغل زیادی را تجربه کند تا بتواند به درآمدزایی عالی از کسب و کار خود برسد ، پس سعی نکنید که همه آینده خود را در گرو انتخاب رشته تحصیلی ببینید.

چگونه می توانید در انتخاب رشته  بر استرس تان غلبه کنید؟

اولین گام این است که به خودتان ایمان داشته باشید. شاید این جمله کمی کلیشه ای به نظر برسد اما تحقیقات نشان داده است که وقتی ما به توانایی های خود برای تصمیم گیری بهتر و رضایت بخش تر ایمان داشته باشیم  مطمئنااسترس کمتری را تجربه می کنیم.

مغز خود را با طوفان اطلاعات تحصیلی تحت فشار قرار ندهید ، وقتی شما استرس دارید مغز شما دچار شوک می شود و برای حفظ انرژی بیشتر واکنش نشان می دهد و ممکن است احساس نا امیدی یا سرخوردگی کنید.  حدس بزنید کدام قسمت های مغز شما بیشترین انرژی را مصرف می کند؟ آن قسمتهای لوب پیشانی مسئول برنامه ریزی ، هماهنگی و پردازش اطلاعات پیچیده ، حفظ تمرکز و تنظیم عاطفی هستند. همه وظایفی که ما باید در تصمیم گیری های مهم به ما کمک کنند.

برای غلبه بر استرس تصمیم گیری تمام نکاتی که به ذهنتان می رسد را یادداشت کنید ، تحقیق کنید ، مطالعه و بررسی کنید و نتایج را در یک دفترچه یادداشت برای خود بنویسید ، به این ترتیب می توانید بدون گمراهی یا مجبور کردن مغز به حفظ اطلاعات تصمیم گیری کنید.

می توانید قبل از انتخاب رشته مهارت های خود را در زمینه ای که قرار است در آن تحصیل کنید بالاتر ببرید ، از خودتان سوال کنید که مزایا و معایب این رشته کدام است؟ آیا به آن علاقه دارم؟ به چه مهارت هایی نیاز دارم تا موفق باشم، بازار کار این رشته چگونه است؟ با پاسخ دادن به این پرسش ها بخش مهمی از سردرگمی های شما از میان خواهد رفت و با آگاهی و درک بهتری انتخاب رشته خواهید کرد.

تصمیم گیری درست برای انتخاب رشته دانشگاه چگونه در انتخاب رشته دانشگاه راحت تر تصمیم گیری کنیم

از استرس خود انرژی بگیرید

راه دیگر مقابله با استرس استفاده از آن به جای فرار از آن است. باید بدانید که استرس داشتن چیز بدی نیست ، زیرا می تواند به شما نیرو و انگیزه بدهد تا در مواقع ضروری اقدام کنید. اگر استرس شما خیلی کم است ، به احتمال زیاد احساس می کنید هیچ تمایلی یا نیاز به تصمیم گیری وجود ندارد. گاهی نیز ممکن است در برخی افراد استرس به اندازه ای زیاد باشد که توانایی هر تصمیم گیری را از شما سلب کند. شما باید یک حد وسط بین این دو حالت افراطی را حفظ کنید. بهتر است از استرس خود استفاده کنید و آن را با دید مثبت تری تغییر دهید.

شما همچنین می توانید از ذهن آگاهی برای کمک به شما در تصمیم گیری استرس زا استفاده کنید، در اصل ، ذهن آگاهی این است که به یاد داشته باشیم که آگاهی خود را در مورد یک موضوع انتخاب شده حفظ کنیم. تمرین ذهن آگاهی برای تقویت این توانایی مهم است-به ویژه برای تمرکز بر چیزهایی که به شما کمک می کند با استرس تصمیم گیری کنار بیایید.

تصمیمی بگیرید که با آن راحت هستید

استفاده از استراتژی های فوق به شما کمک می کند تا در تصمیم گیری خود راحت باشید ، در نظر گرفتن مواردی که در زندگی برای آنها ارزش قائل هستید و آنچه برای شما مهم است نیز مفید است. سعی کنید در زمان انتخاب ارزش های  ذهنی خود را نیز در نظر داشته باشید. این ارزشها هستند که شما را در زندگی هدایت می کنند و به شما انگیزه می دهند و وقتی همه چیز چالش برانگیز می شود چگونه کنترل امور را در دست بگیرید.

به یاد داشته باشید که اگر رشته ای را برای تحصیل انتخاب می کنید و فقط به این فکر می کنید که در پایان چه شغلی را به دست خواهید آورد ، اما علاقه زیادی به این حوزه ندارید مطمئنا راه سختی را در پیش خواهید داشت، ممکن است حتی تمام توان و انگیزه خود را از دست داده و دیگر برای رسیدن به هدفتان تلاشی نکنید. فقط به یاد داشته باشید که همه زندگی شما در تحصیل در دانشگاه خلاصه نخواهد شد.

تماس با کارشناس آموزش

88904002 – 021

پیام از طریق واتساپ یا تلگرام

09198921049

رادیو مدرسانه

تماس با کارشناس آموزش

88904002 – 021

پیام از طریق واتساپ یا تلگرام

09198921049

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آنچه ما هستیم

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که معتقدند دانش آموز به جای حفظ کردن مطالب درسی باید آن را بفهمد و یاد بگیرد بهتر است بدانید که ما مدرسانه را بر روی همین اصل بنا کرده ایم و حتی افرادی را در این مجموعه استخدام می کنیم که به آموزش مفهومی باور دارند.

خدمات مشتریان

دریاره مدرسانه

با مدرسانه درتماس باشید

تمامی حقوق برای وبسایت مدرسانه سایت تخصصی و آموزش مفهومی ریاضی محفوظ است.