هماهنگی کلاس خصوصی

88904002 - 021

چگونه در مورد تحصیل در دانشگاه تصمیم درست بگیریم

اگر در سال پایانی دبیرستان درس می خوانید حتما تصمیمات بسیاری برای آینده خود در ذهن دارید. ترسیم مسیر شغلی قبل از اینکه حتی از سد کنکور عبور کنید یک روند کاملا طبیعی است. با این حال، این انتظار ممکن است باعث نگرانی و استرس شما هم باشد.

نگاه کردن به آینده در  این شرایط کمی وحشتناک به نظر می رسد. همه چیز مبهم است و حتی نمی دانید که در دانشگاه یا بعد از فارغ التحصیلی از آن چه چیزی در انتظار شما است.به همین دلیل است که تصمیم گیری در مورد انتخاب رشته در دانشگاه می تواند استرس زا باشد.

عدم قطعیت، ابهام و استرس ناشی از تلاش برای آینده ای بهتر می تواند یک دانش آموز سال آخری را در وضعیت سختی قرار دهد. باید بدانید که تصمیمات مهم زندگی مانند انتخاب رشته تحصیلی در دانشگاه، پیچیده است، شما باید مسائل زیادی را در نظر داشته باشید تا در این امر موفق عمل کنید. تصمیم درست همان چیزی است که باعث می شود شما استرس بیشتری داشته باشید.

تحصیل در دانشگاه آری یا خیر

معمولا برای دانش آموزان ایرانی همه چیز در رفتن به دانشگاه خلاصه می شود، حتی زمانی که در پایه های پایین تر تحصیل می کنند همچنان اهمیت دانشگاه و اخذ مدرک تحصیلی برای آنها گوشزد می شود. اما این سوال همیشه مطرح است که تصمیم «درست» چیست؟ آیا همه چیز در رفتن به دانشگاه خلاصه می شود؟ دانشگاه برای چه کسانی مناسب است و چه کسانی بهتر است قید ادامه تحصیل در دانشگاه را بزنند.

در واقع هیچ کس جز شما نمی تواند به این سوال پاسخ قاطعانه ای بدهد. درست و غلط را شما، مهارت ها و استعدادهایتان تعیین می کنید.زیرا شما نهایتا تصمیمی می‌گیرید که از آن راضی هستید، این تصمیم نشان ‌دهنده آن چیزی است که برای شما مهم است، و احتمالاً پس از تصمیم‌گیری، آن را دنبال می‌ کنید.

شما زمانی می توانید یک تصمیم درست بگیرید که تمام اطلاعات ممکن در مورد همه گزینه های موجود و همچنین خطرات و مزایای آن گزینه ها را دارید. اگر عاقلانه فکر کنیم چنین چیزی عملا غیر ممکن است.

در وهله اول باید تصمیمی بگیرید که تحت تأثیر هیچ فشاری از سوی والدین، دوستان و جامعه نباشد. این شما هستید که می خواهید درس بخوانید، علم بیاموزید، مدرک بگیرید و در راستای مهارت و علاقه خود از آن استفاده کرده و شاغل شوید.

چرا تصمیم گیری اینقدر استرس زا است؟

چند عامل مختلف وجود دارد که می تواند بر میزان استرس زا بودن یک تصمیم تأثیر بگذارد. علاوه بر سطوح بی‌ ثباتی، ارزیابی‌ ها یا قضاوت‌ های ذهنی ما در مورد منابعی که برای تصمیم‌ گیری در اختیار داریم، تأثیر مهمی بر میزان استرس ما در هنگام تصمیم‌ گیری دارد.

استرسی که در این زمینه وجود دارد را می توانید با برنامه ریزی درست، وقت کافی و انگیزه کاهش دهید.در این صورت احتمالاً استرس کمتری نسبت به زمانی که وقت کافی نداشته باشید و خسته باشید، احساس خواهید کرد.

یکی دیگر از عوامل استرس‌ زای بزرگ در سال آخر تحصیل در دبیرستاناین است که همچنان این فشار وجود دارد که آنچه را که می‌خواهید باشید، آخرین امید و همه برنامه پیش روی شما است. باید بدانید که دنیای مشاغل و علم دائما در حال پیشرفت و تغییر است. مشاغل متعدد و متفاوتی به وجود می آیند. بنابراین نمی توانید به طور قطع در مورد شغل آینده خود تصمیمی بگیرید اما می توانید در مورد زمینه ای که علاقه دارید فعالیت کنید تصمیم قطعی بگیرید.

یک تحقیقات در سطح جهانی نشان می دهد که یک فرد در طول زندگی خود دست کم ۵ شغل مختلف را تجربه خواهد کرد. بنابراین این احتمال وجود دارد که آنچه در دانشگاه مطالعه می‌ کنید کل شغل آینده شما را تعیین یا تضمین نکند.

بنابراین توصیه ما این است که بیش از هرچیز به دنبال یافتن علایق و استعدادهای خود باشید. شما باید رشته ای را انتخاب کنید که هم راستا با توانمندی های شما باشد. به این نکته توجه کنید که علاقه یک چیز است و استعداد یک چیز دیگر. در واقع ممکن است شما به پزشکی علاقه داشته باشید اما مهارت و استعدادهای شما در زمینه دیگری باشد. پس باید به عنوان یک فرد مستقل به دنبال کشف توانایی ها، مهارت ها و استعدادهای خود باشید.

بنابراین تصمیم گیری در چنین شرایطی تصمیم درست است. در اینجا  تصمیم «درست» معنای ذهنی‌ تری دارد، زیرا تصمیمی می‌ گیرید که از آن راضی هستید، که نشان ‌دهنده آن چیزی است که برای شما مهم است و احتمالاً پس از تصمیم‌ گیری آن را دنبال می‌ کنید و از انتخاب آن راضی هستید.

بدون استرس و فشار تصمیم گیری کنید

همیشه این نکته را در نظر داشته باشید که در این دنیا به همه مشاغل نیاز داریم، بنابراین وجود یک مهندس همانقدر الزامی است که یک نانوا، یک نجار یا یک مکانیک اهمیت دارد. ضمن این که مشاغل بسیاری وجود دارد که در دنیای فردا از بین می روند، بسیاری از کارها را ربات ها به عهده می گیرند و مشاغل آنلاین و الکترونیک جای مشاغل سنتی را خواهند گرفت. پس بهتر است به دنبال حرفه، شغل یا رشته ای باشید که مهارت های لازم برای رویارویی با مشاغل آینده را در اختیار شما قرار دهد و اگر اطلاع دقیقی از این موضوع ندارید از مشاوره رشد فکری دانش آموزان مدرسانه بهره بگیرید.

وقتی به توانایی‌ های خود برای گرفتن تصمیم رضایت‌ بخش‌ تر تکیه می کنید به این معنا است که به خود و توانایی هایتان ایمان دارید و به این ترتیب استرس کمتری را تجربه خواهید کرد.

شما باید بدون استرس و فشار، به دنبال کشف استعدادها و توانایی های خود باشید، مطمئن شوید که انگیزه و تلاش کافی برای رسیدن به خواسته خود را دارید. به هیچ عنوان تحت استرس تصمیم گیری نکنید، در چنین شرایطی مغز و سیستم عصبی شما کمترین کارایی را خواهند داشت.

در چنین شرایطی حدس بزنید کدام بخش از مغز شما بیشترین انرژی را می گیرد؟ بخش‌ هایی در لوب پیشانی که مسئول برنامه ‌ریزی، هماهنگی و پردازش اطلاعات پیچیده، حفظ تمرکز و تنظیم هیجانی هستند. همه کارکردهایی که شما برای تصمیم گیری های مهم به آن نیاز دارید.

بنابراین تلاش کنید که در مدت زمان باقی مانده اطلاعات لازم را جمع آوری کنید، تحقیق کنید، با یک مشاور صحبت کنید و به دنبال یافتن راهی برای افزایش اطلاعات خود در مورد هدف ها و توانایی های خود باشید.

در مورد هر انتخابی که دارید خوب فکر کنید به این که چه گزینه هایی بعد از فارغ التحصیلی پیش روی شما قرار دارد، مزایا و معایب این رشته چیست؟ به آن علاقه دارید؟ انگیزه شما از تحصیل در این رشته چیست؟ این کار به شما کمک می کند تا از غرق شدن نجات یابید.بهتر است از تصمیمات لحظه ای یا تصمیماتی مبتنی بر این که با یک مدرک دانشگاهی فارغ التحصیل شوید دوری کنید.

آیا باید دیدگاه خود را در مورد استرس و تصمیم گیری تغییر دهید؟

باید بدانید که استرس به خودی خود چیز بدی نیست. گاهی اوقات استرس به اندازه می‌تواند به شما انرژی بدهد و انگیزه دهد تا در صورت نیاز عاقلانه و محتاطانه تر عمل کنید.

اگر استرس خیلی کمی داشته باشید ممکن است بی خیال به نظر برسید. گاهی هیچ تمایلی به انجام کاری ندارید، حتی در تصمیم گیری نیز قاطع نخواهید بود. با این حال، استرس بیش از حد نیز می تواند شما را دچار مشکل کند. شما باید حد وسطی را بین این دو را حفظ کنید. باید از استرس خود استفاده مثبت کنید.

جمع بندی

مهم ترین نکته در مورد انتخاب آگاهانه این است که شما بدون هیچ فشار و استرسی تصمیم خود را بگیرید. باید تصمیمی بگیرید که با آن راحت هستید. بهتر است ابتدا خود را دقیقا بشناسید. توانایی ها و مهارت های خود را در نظر داشته باشید و به این فکر کنید که در چه شغل هایی می توانید بهتر پیشرفت کنید.

اگر رشته ای را برای مطالعه انتخاب می کنید فقط به این فکر کنید که در پایان چه شغلی به دست خواهید آورد، اگر به رشته تحصیلی خود علاقه نداشته باشید مطمئنا عمر خود را هدر خواهید داد. این نکته را به یاد داشته باشید که نیازی نیست تا پایان دبیرستان تمام زندگی و شغل خود را به شکل واضح و دقیق مشخص کنید. شما همچنان مسیرهای بسیاری را پیش رو دارید که پایان دبیرستان و تحصیل در دانشگاه فقط یکی از آنها است.

Views: 416

مشاور مدرسانه

تو رادیو مدرسانه درباره مشاوره فردی و شیوه زندگی حرف می زنیم

تماس با کارشناس آموزش

88904002 – 021

پیام از طریق واتساپ یا تلگرام

09198921049

تدریس خصوصی ریاضی اول تا دوازدهم

خصوصی منزل و آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آنچه ما هستیم

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که معتقدند دانش آموز به جای حفظ کردن مطالب درسی باید آن را بفهمد و یاد بگیرد بهتر است بدانید که ما مدرسانه را بر روی همین اصل بنا کرده ایم و حتی افرادی را در این مجموعه استخدام می کنیم که به آموزش مفهومی باور دارند.

خدمات مشتریان

دریاره مدرسانه

با مدرسانه درتماس باشید

تمامی حقوق برای وبسایت مدرسانه سایت تخصصی و آموزش مفهومی ریاضی محفوظ است.