هماهنگی کلاس خصوصی

88904002 - 021

برنامه ریزی متعادل برای دانش آموزان دوازدهم

سال دوازدهم مهمترین سال زندگی یک دانش آموز محسوب می شود. معمولا دانش آموزان در این سال تحصیلی با فشار درسی بسیاری روبه رو هستند. مطمئنا شما هم همانند بسیاری از دانش آموزان تحصیلات خود را در این سال در اولویت قرار داده اید، اما کسب نمرات عالی به این معنا نیست که باید زندگی خود را کنار بگذارید. نباید هیچ کاری را به تعویق بی اندازید. منعطف بودن در مطالعه، به فکر سلامت بدن بودن و اختصاص دادن زمان برای فعالیت های اجتماعی، سرگرمی ها یا ورزش در سال آخر دبیرستان به اندازه مطالعه اهمیت دارد. در واقع استراحت کردن به اندازه کافی در سال دوازدهم تحصیل بسیار ارزشمند است و کمک می کند که دانش آموز تمرکز لازم برای مطالعه را داشته باشد. ما در این مقاله قصد داریم برای برقراری حفظ تعادل بین مطالعه و زندگی روش هایی را به شما پیشنهاد دهیم. این روش ها از خستگی و فرسودگی مفرط پیشگیری می کنند.

انعطاف پذیر باشید

مهمترین نکته ای که در سال دوازدهم باید به آن توجه کنید ایجاد یک برنامه ریزی دقیق برای مطالعه و پایبندی به آن است. اما باید بپذیرید که زندگی شما بر اساس این برنامه پیش نمی رود، بنابراین گاهی پیش می آید که نتوانید همه چیز را مطابق برنامه پیش ببرید. بنابراین پایبندی همیشگی به چنین برنامه هایی معمولا کارساز نیست. بنابراین بهتر است که انعطاف پذیر باشید، جدول زمانبندی مطالعه در طول سال باید با جدول برنامه ریزی برای امتحانات متفاوت باشد. در طول سال می توانید انعطاف پذیرتر باشید.

داشتن چنین جدول برنامه ریزی بسیار مفید است. در مواقع ضروری شما این امکان را دارید که برنامه تان را تغییر دهید. از طرفی با دانستن اولویت های خود در جدول برنامه ریزی می دانید که چه کارهایی را باید انجام دهید تا متمرکز باقی بمانید. با این حال آزادی عمل برای تغییر برنامه نیز در اختیار شما است.

در برنامه ریزی باید ساعت هایی را برای استراحت منظم خود در نظر داشته باشید این کار کمک می کند تا از فرسودگی ناشی از مطالعه زیاد در امان باشید. معمولا باید برای هر یک ساعت مطالعه حدود سی دقیقه استراحت در نظر بگیرید.

روش مطالعه مخصوص خود داشته باشید

روش های مطالعه برای هر شخص متفاوت است. بنابراین بهتر است به دنبال روش مطالعه متناسب با شرایط، موقعیت و شخصیت خود باشید. به طور مثال برخی ترجیح می دهند که به صورت گروهی مطالعه کنند در حالی که برای برخی دیگر مطالعه به صورت انفرادی و در تنهایی راحت تر است.

ضمن این که روش های مطالعه برای درس های تئوری و دروس مفهومی متفاوت است که باعث می شود شما عملکرد خوبی در مورد هریک از دروس داشته باشید. مثلا برای دروس مفهومی مثل ریاضی یا فیزیک بهتر است که به دنبال روش های مطالعه گروهی باشید. شرکت در کلاس های تقویتی یا آشنایی با نکات تستی در این زمینه می تواند کارآمد باشد.

در ارتباط با درس های تئوری می توانید به تنهایی مطالعه کنید. استفاده از کتاب های نمونه سوال یا آمادگی کنکور برای چنین دروسی می تواند آمادگی لازم برای امتحان یا آزمون کنکور را برای شما فراهم کند.

به هیچ عنوان خود را تحت فشار اجرای برنامه های موفق دیگران قرار ندهید. شما نیاز دارید تا برنامه منحصر به خود را داشته باشید. در واقع شما باید همه تمرکز خود را روی مطالعه به گونه ای بگذارید که بتوانید بهترین نتایج را برای خود به دست آورید.

فقط زمان هایی را به مطالعه اختصاص دهید که تمرکز و توان کافی برای این کار را دارید. مطالعه کردن در زمان بی حوصلگی، خستگی یا گرسنگی نمی تواند شما را برای رسیدن به هدفتان یاری کند. بهتر است که یک روال منظم برای مطالعه داشته باشید، اصلا نیاز است که عادات مطالعه خود را با دیگران مقایسه کنید.

شارژ مجدد

استراحت کردن یک بخش مهم از برنامه ریزی درسی شما است که باید روی آن بسیار حساس باشید. بهتر است یک روز در هفته را کامل به استراحت کردن اختصاص دهید و برای یک هفته جدید و تلاش برای رسیدن به هدف با تمام قوا آماده کنید. مطمئن باشید که یک برنامه فشرده و سخت نه تنها شما را به هدف نمی رساند بلکه در اثر خستگی و دلزدگی از برنامه مطمئنا آن را نیمه کاره رها خواهید کرد.

یکی از بهترین روش ها برای تجدید قوا در سال آخر دبیرستان ورزش کردن یا شرکت در فعالیت های اجتماعی است. شما باید تعادل خوبی بین مطالعه و معاشرت های اجتماعی ایجاد کنید. سعی کنید برای ملاقات با دوستان یا بودن در کنار خانواده وقت کافی برای خود ایجاد کنید.

همچنین شرکت در کلاسهای ورزشی می تواند از نظر جسمی انرژی شما را تأمین کند. معاشرت با دوستان یا ورزش کردن زمانی که استرس زیادی دارید با افزایش هورمون اکسی توسین سبب می شود که اضطراب کمتری را تحمل کنید و احساس فشار کمتری داشته باشید.

یکی دیگر از راه های عالی برای شارژ شدن روحی و جسمی قرارهای آخر هفته با دوستان برای طبیعت گردی یا یک دورهمی دوستانه است. شما یک ربات نیستید و برای این که احساس مفید بودن کرده و انگیزه داشته باشید نیاز به معاشرت با دوستانتان خواهید داشت.

ورزش کردن در فواصل مطالعه در طول هفته می تواند شما را از نظر جسمی تقویت کند، ضمن این که باعث آزاد شدن ذهن می شود و خواب راحتی را برای شما به همراه دارد. ضمن این که ورزش کردن منظم از دچار شدن به افسردگی پیشگیری می کند و شرایط جسمی بهتری را برای شما رقم می زند. در صورتی که بتوانید چنین کارهایی را در برنامه خودجای دهید، ورزش و ادامه فعالیت‌ های فوق برنامه راهی عالی برای حفظ آرامش در طول سال است. در واقع، ورزش یک کاهش‌دهنده استرس تأیید شده و بدون عوارض است.

حفظ تعادل در زندگی

به یاد داشته باشید آنچه باعث موفقیت شما در سال دوازدهم می شود حفظ تعادل در زندگی و درس است. شما نباید زندگی شخصی خود را فدای درس خواندن کنید. ضمن این که درس خواندن نیز به آن معنی نیست که هرچه شما را خوشحال می کند نادیده بگیرید. هرچیز جای خود را دارد. زمان کافی برای انجام تکالیف، حل تمرین ها، پروژه ها و آمادگی برای امتحانات بگذازید ضمن این که استراحت کردن، ورزش کردن و بودن در کنار خانواده و دوستان نیز می تواند بخش دیگری از زندگی شما باشد که باید به آن اهمیت دهید.

شما باید مطمئن شوید که سبک زندگی متعادلی دارید. این می تواند به معنای تفاوت بین داشتن برنامه ای سالم، مثبت و هدفمند و زود خسته شدن و دلسرد شدن از برنامه های آینده باشد.

در طول برنامه های درسی سال دوازدهم باید به بدن و ذهن خود گوش دهید، در صورتی که نمی توانید همه چیز را به خوبی مدیریت کنید به خودتان سخت نگیرید و به دنبال یک مشاوره تحصیلی دوازدهم باشید. گاهی نیاز است که شخصی با تجربه و آگاه برای شما برنامه ریزی کند و روی عملکرد شما نظارت داشته باشد. فقط باید به یاد داشته باشید که مهمترین چیز این است که بین مطالعه و زمان استراحت تعادل برقرار کنید.

Views: 229

رادیو مدرسانه

تو رادیو مدرسانه درباره مشاوره فردی و شیوه زندگی حرف می زنیم

تماس با کارشناس آموزش

88904002 – 021

پیام از طریق واتساپ یا تلگرام

09198921049

تدریس خصوصی ریاضی اول تا دوازدهم

خصوصی منزل و آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آنچه ما هستیم

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که معتقدند دانش آموز به جای حفظ کردن مطالب درسی باید آن را بفهمد و یاد بگیرد بهتر است بدانید که ما مدرسانه را بر روی همین اصل بنا کرده ایم و حتی افرادی را در این مجموعه استخدام می کنیم که به آموزش مفهومی باور دارند.

خدمات مشتریان

دریاره مدرسانه

با مدرسانه درتماس باشید

تمامی حقوق برای وبسایت مدرسانه سایت تخصصی و آموزش مفهومی ریاضی محفوظ است.