هماهنگی کلاس خصوصی

88904002 - 021

نظر والدین در مورد کارنامه

دریافت کارنامه یکی از مهمترین دلهره های دانش آموزان و البته والدین در طول دوران تحصیل است. همه ما تجربه استرس و دلهره دریافت کارنامه را داشته ایم و می دانیم که نمرات داخل کارنامه چقدر برای والدین ما مهم بوده است. در این مقاله به نظر والدین در مورد کارنامه و نحوه بررسی نمرات توسط والدین می پردازیم.

کارنامه خوب یا بد

مهمترین روش ارزیابی میزان آموخته های دانش آموزان در سراسر دنیا امتحان است و نمره نشان میدهد که دانش آموز تا چه اندازه به مباحث درسی  آموزش داده شده مسلط است. در برخی از کشورها نمرات از ۱۰۰ محاسبه می شود، برخی از کشورها به جای ارزیابی با نمرات دانش آموزان را از نظر سطح کیفی دانسته ها به گروه های A تا F طبقه بندی می کنند که در آن A بالاترین سطح کیفی عملکرد و F ضعیف ترین عملکرد دانش آموز است.

در ایران نمرات دانش آموزان بر اساس نمره ۲۰ سنجیده می شود، به این ترتیب که هرچه به سمت رقم های پایین تر برویم عملکرد دانش آموز ضعیف تر بوده و نمره های زیر ۱۰ اصولا مردود محسوب می شوند.

بنابراین باید گفت کارنامه در واقع تحلیل عملکرد دانش آموزان در دروس مختلف است و می تواند بیانگر مهارت ها و توانایی های آنها در دروس مختلف را به نمایش بگذارد، پس ماهیت کارنامه به خودی خود امری ضروری و لازم است و نمی توان با آن مخالفت کرد.

اما برخی از منتقدان به سیستم ارزیابی با نمرات می گویند نباید دانسته های دانش آموزان را بر این اساس ارزیابی کرد، چرا که ممکن است دانش آموزی به هر دلیل در امتحان آخر ترم عملکرد ضعیفی داشته باشد، اما در طول سال مجموعا شاهد عملکرد خوبی از وی بوده باشیم. در این صورت کارنامه نمی تواند نماینده خوبی برای عرضه میزان عملکرد دانش آموزان باشد، در هر صورت می توان با ارائه راه حل هایی مثل وارد کردن نمرات مستمر در طول سال و تاثیر آن در نمرات پایان سال دانش آموزان این نقاط ضعف را برطرف کرد. اما ماهیت کارنامه همچنان به قوت خود باقی خواهد بود.

نظر والدین در مورد کارنامه

در واقع باید بگوییم که کارنامه را برای آگاهی والدین از عملکرد فرزندانشان در مدرسه به آنها ارائه می دهند، بنابراین والدین با توجه به آنچه در کارنامه می بینند فرزند خود و تلاش و کوشش او برای تحصیل را ارزیابی می کنند.

کارنامه می تواند به والدین اعلام کند که فرزند آنها در طول سال تحصیلی در هر درس چه وضعیتی داشته است، نقاط ضعف و قوت دانش آموزان در یادگیری هر درس را ارائه می کند و می توان بر اساس نمرات کارنامه دانش آموز برای برنامه ریزی های بلند مدت مثل انتخاب رشته یا فراهم کردن بستر شغلی اقدام کرد.

نظر والدین به عملکرد دانش آموز بستگی دارد

نظر والدین در مورد کارنامه به عامل مهمی بستگی دارد و آن عملکرد دانش آموز است، در این باره دانش آموزان به دو دسته دانش آموزان با نمرات عالی و متوسط و دانش آموزان با عملکرد ضعیف تقسیم می شوند.

معمولا والدینی که فرزند آنها عملکرد خوبی داشته و کارنامه مورد قبولی دارد، نظر مثبتی نسبت به دریافت کارنامه دارند اما والدینی که فرزند آنها ضعیف بوده و عملکرد ضعیفی نیز داشته است، نسبت به دریافت کارنامه نظر مساعدی ندارند و معمولا با خشونت و دلسردی به دریافت آن اقدام می کنند، گاهی عامل اصلی عملکرد ضعیف را فرزند خود و گاهی سیستم آموزشی می دانند.

در هرصورت باید گفت تنها راهی که می توان به خوبی فعالیت های دانش آموزان در مدرسه را ارزیابی کرد همین دریافت کارنامه است.

برخورد مناسب در زمان دریافت کارنامه تحصیلی

سوال اینجاست که وقتی والدین کارنامه تحصیلی فرزند خود را دریافت می کنند، چه برخوردی باید داشته باشند، در مورد دانش آموزانی که عملکرد ضعیفی در سال تحصیلی داشته اند به جای سرزنش و تنبیه بهتر است به فکر راه چاره بود.

والدین می توانند به کارنامه به چشم یک مشاور صادق نگاه کنند، هیچ چیز صادق تر از عملکرد فرزندتان نمی تواند نقاط ضعف و قوت او را در درسها نشان دهد، بنابراین وقتی کارنامه پرباری را شاهد نیستید بهتر است به دنبال راه حلی برای ارتقاء سطح علمی و عملکردی فرزندتان باشید، این اقدام می تواند از یک مشاوره تحصیلی و برنامه ریزی درسی تا استخدام معلم خصوصی و حضور در کلاس های تقویتی متفاوت باشد.

نکته مهم بعدی این است که با دریافت کارنامه فرزند شما در انتظار برخورد شما خواهد بود، چه عملکرد خوبی داشته باشد یا نه، در هر صورت دلهره عکس العمل شما ذهن دانش آموزتان را درگیر می کند، بهتر است به او بگویید که بیش از اهمیت بالا بودن نمرات به فکر یادگیری مفهومی هستید، سعی کنید برخوردی منطقی و عادلانه داشته باشید.

بهتر است برای دانش آموزانی که نمرات خوبی داشته اند طرح های تشویقی در نظر گرفته شود تا دانش آموز اعتماد به نفس بیشتری پیدا کند، برای دانش آموزان با عملکرد ضعیف تر نیز باید برخورد منطقی بوده و به او فهماند که همه چیز در گرو داشتن نمرات بالا نیست اما باید تلاش و کوشش بیشتری برای بهبود وضعیت درسی داشته باشد.

پیشنهادمی کنیم به صفحه نظر والدین درمورد مدرسانه نیز مراجعه کنید

کلام آخر

باید بگوییم که کارنامه فرزند شما چه شامل نمرات عالی باشد یا خیر، در هر صورت تصویری از عملکرد او در مدرسه مقابل چشمان شما است. بنابراین باید به کارنامه به عنوان یک ابزار ارزیابی دقیق نگاه کرد، بهتر است نسبت به کارنامه فرزند خود دقیق باشید و نگرش مثبتی نسبت به وجود کارنامه داشته باشید، اگر از زمره والدین نگران هستید و مدام به فکر آینده فرزند خود می باشید، تحلیل دقیق کارنامه درسی فرزندتان به شما اجازه می دهد تا برنامه ریزی دقیق تری برای آینده او داشته و نقاط ضعف و قوت او را به خوبی شناسایی کنید.

اگرچه به نحوه ارزیابی و نمره دهی در سیستم آموزشی کشور انتقاداتی وارد است اما با این وجود کارنامه ماهیتی کاملا مفید دارد و می تواند یکی از راه های تعامل والدین با مدرسه باشد. بهتر است در مورد برخورد خود با کارنامه فرزندتان  بیشتر فکر کنید و سعی کنید با یک برخورد مناسب او را در راه کسب علم و مهارت همراهی کرده و از کارنامه نه برای تخریب شخصیت که برای رفع مشکلات پیش روی او استفاده کنید.

 

Views: 19309

مشاور مدرسانه

تو رادیو مدرسانه درباره مشاوره فردی و شیوه زندگی حرف می زنیم

تماس با کارشناس آموزش

88904002 – 021

پیام از طریق واتساپ یا تلگرام

09198921049

تدریس خصوصی ریاضی اول تا دوازدهم

خصوصی منزل و آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آنچه ما هستیم

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که معتقدند دانش آموز به جای حفظ کردن مطالب درسی باید آن را بفهمد و یاد بگیرد بهتر است بدانید که ما مدرسانه را بر روی همین اصل بنا کرده ایم و حتی افرادی را در این مجموعه استخدام می کنیم که به آموزش مفهومی باور دارند.

خدمات مشتریان

دریاره مدرسانه

با مدرسانه درتماس باشید

تمامی حقوق برای وبسایت مدرسانه سایت تخصصی و آموزش مفهومی ریاضی محفوظ است.