هماهنگی کلاس خصوصی

88904002 - 021

کلید موفقیت در امتحان: آماده شدن و برنامه ریزی موثر برای امتحانات

برای بسیاری از دانش آموزان به ویژه در سیستم آموزشی آزمون محور، پشت سر گذاشتن امتحانات با موفقیت یک دغدغه محسوب می شود. اگر شما هم از آن دست دانش آموزانی هستید که برنامه های درسی خود را مدام به تعویق می اندازند و نمی توانند برای یک مطالعه کارآمد و دقیق برنامه ریزی کنند بهتر است همراه ما باشید.

دست یابی به هدف بدون برنامه ریزی قطعا یک آرزو است که رسیدن به آن بسیار سخت و حتی می توان گفت محال است. این مسئله نه تنها در امتحانات بلکه  در تمام زمینه های زندگی صدق می کند. پس اگر قصد دارید در آینده فرد موفقی باشید باید از همین امروز برنامه ریزی برای آینده را آغاز کنید، خواه در مدرسه درس بخوانید یا دانشگاه و یا حتی در کار و زندگی خود، شما نیاز به برنامه ریزی دقیقی دارید که بتواند شما را به هدف برساند.

اکثر دانش آموزان در امواج مکرر تعلل و بی انگیزگی دچار می شوند و به مرور اشتیاق خود را به مطالعه و یادگیری از دست می دهند. اما باید این را بدانید که نداشتن هدف، دلیل شماره یک تعلل است. به تعویق انداختن کارها برای فردا و غرق شدن در میزان برنامه درسی که فرد باید پوشش دهد از جمله نشانه هایی است که شما به برنامه ریزی خود پایبند نیستید. تنها راه حل این است که یک هدف مشخص داشته باشید و کار را شروع کنید. داشتن اهداف تحصیلی برای دستیابی به موفقیت به عنوان یک دانش آموز ضروری است. تحقق این هدف مستلزم داشتن یک برنامه محکم برای دنبال کردن است.

اگر شما یک برنامه ریزی دقیق داشته باشید می توانید نمرات خوبی کسب کنید یا به عنوان یک دانش آموز به اهداف خود مثلا پیشرفت تحصیلی، موفقیت در امتحان، المپیاد، تحصیل در رشته مورد نظر و … برسید. در ادامه به روش هایی اشاره می کنیم که کلید موفقیت شما در امتحانات و در سطح وسیع تر در تمام زندگی است.

هرگز کاری را به تعویق نیاندازید.

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، اهمال کاری بزرگترین دشمنی است که مانع دستیابی به هر چیزی می شود. اهمال کاری شانس موفقیت شما را به شکل چشمگیری کاهش می دهد. این کار بهره وری شما را مختل می کند، فراموش نکنید که اهمال کاری می تواند بر سلامت عاطفی و روانی تأثیر بگذارد. همچنین می تواند مانع پیشرفت تحصیلی شود و وقت گرانبهای شما را تلف کند و اگر به درستی مدیریت نشود می تواند به یک عادت ریشه ای تبدیل شود. بیایید ببینیم چگونه  می توان با این مشکل مقابله کرد.

– کارهای خود را به بخش های کوچکتری تقسیم کنید و به این ترتیب انرژی خود را برای انجام آنها مدیریت کنید.

– هر چیزی که باعث حواس پرتی شما می شود از برنامه حذف کنید، مثلا شبکه های اجتماعی، تلویزیون، تلفن هوشمند یا بازی های رایانه ای.

– استراحت های برنامه ریزی شده و به موقع داشته باشید.

– سعی کنید به صورت گروهی درس بخوانید تا حس مسئولیت شما افزایش پیدا کند.

– زمان مطالعه مشخص داشته باشید.

یک اصل مهم را به یاد داشته باشید، کمال گرایی هرگز نمی تواند عامل موفقیت باشد و دلیلی برای غلبه بر تعلل نیست. شما برای موفقیت باید تلاش مداوم داشته باشید.

پر انرژی و با انگیزه باشید.

بی انگیزگی می تواند یکی از دلایل عدم پیشرفت تحصیلی و عملکرد خوب دانش آموزان در امتحانات باشد. این مسئله ممکن است حتی برای بهترین دانش‌آموزان اتفاق بی افتد، اما باید به یک نکته دیگر نیز توجه داشته باشید و آن این که انگیزه فقط می‌تواند به شما برای شروع برنامه کمک کنند، اما این نظم و انضباط است که موفقیت طولانی‌ مدت را به همراه دارد – چه در یک امتحان یا هر پروژه دیگری که در حال انجام آن هستید. راه حل ایجاد انگیزه برای شروع یک برنامه ریزی است، سپس باید تلاش کنید که نظم و دقت را در اجرای برنامه چاشنی کار خود کنید. در اینجا چند نکته دیگر وجود دارد که می تواند به شما ایجاد انگیزه برای مطالعه کمک کند.

– پس از اتمام کار به خودتان پاداش دهید (این پاداش می تواند یک میان وعده خوشمزه، ملاقات با دوستان، یک دورهمی در پارک و … باشد)

– از قانون ۱۰ دقیقه استفاده کنید. این مسئله کمک می کند که برنامه ریزی شما شتاب بیشتری داشته باشد. در این شکل از برنامه ریزی شما زمان مطالعه را به چند بخش ده دقیقه ای تبدیل می کنید، سپس تلاش می کنید تا در آن ده دقیقه فقط روی مطالعه تمرکز کنید. به این ترتیب می توانید بیش از ۱ ساعت مطالعه مفید داشته باشید.

– هدف خود را مشخص کنید، چرا می خواهید نمرات عالی داشته باشید؟ آیا به این دلیل است که عاشق یادگیری هستید؟ قصد دارید در رشته خاصی تحصیل کنید و به این نمرات احتیاج دارید یا می خواهید در یک دانشگاه خاص تحصیل کنید؟فهرستی از اهداف و دلایل خود تهیه کنید و جلوی میز مطالعه خود بچسبانید.

– به جای یادگیری غیرفعال، به یادگیری فعال بپردازید. در صورت لزوم می توانید به یک مشاور تحصیلی مراجعه کنید. کمک گرفتن از یک مشاور تحصیلی راه برنامه ریزی شما را روشن تر می سازد و با یک برنامه ریزی استاندارد و دقیق به شما کمک می کند تا بیشترین بهره وری را داشته باشید. او به شما خواهد گفت که برای شروع کار به چه انگیزه ای احتیاج دارید و  چه قدم هایی باید بردارید.

اقدام کنید

به محض اینکه از شر تعلل خلاص شوید و بی انگیزگی را کنار بگذارید، وقت آن است که کار واقعی را انجام دهید. اهداف مطالعه خود را شناسایی و تعیین کنید. شما باید برنامه را مطابق با آنچه تعیین کرده اید آغاز کنید. برای این کار می توانید به این شیوه پیش بروید:

– هدف خود را مشخص کنید. به جای تعیین هدفی مانند “امروز ۳ ساعت مطالعه خواهم کرد”،  هدف دقیق تری تعیین کنید، مثلا  “از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۳ به مدت ۳ ساعت ریاضی مطالعه خواهم کرد”. این شما را وادار می کند تا نسبت به آنچه در ذهن خود مشخص کرده اید عمل کنید.

– سعی کنید واقع بین باشید. ۱۰ ساعت مطالعه در روز ممکن است عالی به نظر برسد اما اصولا واقع گرایانه نیست، برنامه شما باید بر اساس ظرفیت و توانایی شما تعیین شود. به عنوان مثال، اگر طبق برنامه ریزی باید در بازه های ۴ ساعته مطالعه کنید، می توانید در مدت زمان کمتری به دستاوردهای بیشتری برسید، مثلا روزانه ۸ ساعت مطالعه کرده و به دستاوردهای بیشتری نیز برسید. بازه های زمانی مطالعاتی شما باید بر اساس توانمندی های ذهنی و روحی شما و مطابق با شرایط شما تعیین شود تا قابل اجرا باشد.یعنی اگر در حال حاضر فقط یک ساعت می توانید مطالعه کنید و به همین میزان تمرکز دارید فقط می توانید در نهایت ۲۰ درصد به این مقدار اضافه کنید.

– اهداف خود را به اهداف کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم کنید. اهداف بلندمدت می توانند همان چیزهایی باشند که می خواهید به آن برسید و برای امکان پذیر کردن آن، باید اهداف کوتاه مدت تعیین کنید. به عنوان مثال، شما می خواهید کل برنامه درسی یک درس مشخص را یک ماه قبل از شروع امتحان پوشش دهید، این هدف بلند مدت شما خواهد بود. برای ایجاد این امکان، باید پنج بار در هفته یا پنج ساعت در آخر هفته به مدت یک ماه مطالعه کنید. برای رسیدن به یک هدف بلندمدت باید هدف کوتاه مدت را به ثمر رساند. به این ترتیب است که گام به گام به موفقیت نزدیک خواهید شد.

– سازگار باشید و کاری را انجام دهید که برای شما مفید است – اهداف قابل دستیابی را تعیین کنید و به طور مداوم روی آن کار کنید. موفقیت بیشتر به ثبات و سخت کوشی بیشتر نیاز خواهد داشت.

از یادداشت برداری و تکنیک های موثر آن استفاده کنید

صرفاً اقداماتی که بر روی اهداف مطالعه انجام می دهید، شما را به نتایج دلخواهتان نمی رساند. از چه تکنیک هایی برای مطالعه استفاده می کنید؟ آیا به طور موثر روش های مطالعه خود را بازنگری می کنید؟ سبک یادگیری خود را مشخص کنید. انواع مختلفی از سبک های یادگیری وجود دارد، شما باید بدانید که کدام روش های مطالعه برای شما کاربردی تر است، این ممکن است به میزان یادگیری و تسلط شما بر یک درس و یا مبحث درسی که انتخاب می کنید داشته باشد. مثلا برای حفظیات روش های مطالعه ای متفاوتی در مقایسه با درس های مفهومی وجود دارد. اما اصول مشترک همه سبک های مطالعه و درس خواندن یادداشت برداری است. این یادداشت ها در زمان مرور کردن دروس بیشترین کمک را به شما خواهند کرد. بهترین سبک یادگیری مناسب خود را بیابید. در اینجا نکات دیگری وجود دارد که باید در نظر داشته باشید.

– از موضوعات سخت و مباحثی که در آنها اشکال دارید غافل نشوید. قبل از زمان امتحان سعی کنید رفع اشکال کرده و مشکلات را اصلاح کنید. این کار اعتماد به نفس لازم برای مقابله با مفاهیم دشوار را ایجاد می کند و حتی اگر در نهایت نمرات بالایی کسب نکنید، وجدان شما راحت خواهد بود چرا که همه تلاش خود را کرده اید.

– یادداشت برداری یکی از بهترین راه ها برای حفظ مطالبی است که آموخته اید و همچنین هنگام بازبینی یا مطالعه مفید است. روش یادداشت برداری کرنل یکی از روش های موثر برای یادداشت برداری است.

– یک جدول زمانی بازبینی تهیه کنید که امکان تکرار مباحث در فواصل منظم را فراهم می کند و اجازه می دهد تمام موضوعات پوشش داده شوند.

جمع بندی

اگر قصد دارید که در تحصیل و به ویژه امتحانات موفق باشید باید بدانید که هیچ موفقیتی تصادفی حاصل نمی شود، شما نیاز دارید که برنامه ریزی دقیق و منظمی داشته باشید و زیر نظر مشاوران متخصص امر به مطالعه و برنامه ریزی بپردازید. تنها در این صورت است که موفقیت شما تضمین می شود.

به ویژه برای دروس مفهومی چون ریاضیات شما به یک برنامه ریزی دقیق احتیاج دارید که همه کمبودها و مشکلات شما را در نظر گرفته و برنامه ای متناسب با توانایی ها، دانش و شرایط شما باشد. با شروع سال تحصیلی جدید بهترین فرصت برای رفع همه مشکلات در سال تحصیلی پیش رو، برای شما مهیا است. شما در هر پایه تحصیلی که باشید می توانید با بهره مندی از مشاوره و برنامه ریزی درسی یک سال موفق تحصیلی را پشت سر بگذارید.

Views: 694

مشاور مدرسانه

تو رادیو مدرسانه درباره مشاوره فردی و شیوه زندگی حرف می زنیم

تماس با کارشناس آموزش

88904002 – 021

پیام از طریق واتساپ یا تلگرام

09198921049

تدریس خصوصی ریاضی اول تا دوازدهم

خصوصی منزل و آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آنچه ما هستیم

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که معتقدند دانش آموز به جای حفظ کردن مطالب درسی باید آن را بفهمد و یاد بگیرد بهتر است بدانید که ما مدرسانه را بر روی همین اصل بنا کرده ایم و حتی افرادی را در این مجموعه استخدام می کنیم که به آموزش مفهومی باور دارند.

خدمات مشتریان

دریاره مدرسانه

با مدرسانه درتماس باشید

تمامی حقوق برای وبسایت مدرسانه سایت تخصصی و آموزش مفهومی ریاضی محفوظ است.