ثبت نام

88904002 - 021

تحقیق در مورد طاووس + ۲۵ دانستنی جالب

دانستنی درباره طاووس

طاووس ها موجودات جذابی هستند و زیبایی و ظرافت آنها مطمئنا کودکان را شگفت زده می کند. بسیاری از کودکان به اطلاعات جالب در مورد طاووس ها علاقه دارند. اغلب کودکان با دیدن طاووس هیجان زده می شوند به ویژه اگر طاووس پرهای رنگارنگ خود باز کند.حقایق حیرت انگیز بسیاری در مورد طاووس وجود دارد که حتی بزرگسالان نیز ممکن است از آن بی اطلاع باشند. این اطلاعات می تواند دامنه دانشی کودکان در مورد طاووس را بالاتر ببرد، ضمن این که برای بزرگسالان نیز جالب توجه خواهد بود.

حقایق جالب درباره طااوس

حقایق جالب و شگفت انگیز درباره طاووس ها

طاووس ها از جمله شگفت انگیزترین پرندگان به شمار می روند. هیچ کس را نمی توان پیدا کرد که از دیدن پرهای رنگین و زیبای طاووس هیجان زده نشود.  با وجود این که طاووس یک پرنده شناخته شده و مشهور است اما اطلاعات بسیار اندکی در مورد آن وجود دارد. جالب ترین حقایق در مورد طاووس ها که می توان به آن اشاره کرد عبارتند از:

۱٫ طاووس چیست؟

طاووس ، پرنده ای رنگارنگ با جثه ای متوسط است که از خانواده قرقاول ها به شمار می رود. این پرنده بومی آسیا است و پرنده ملی هند محسوب می شود.

حدود ۳۰۰۰ سال پیش، فنیقی ها گونه های مختلف طاووس را به مصر بردند و از آنها برای اهداف مختلف، به ویژه زیباسازی باغ ها و منازل اشرافی استفاده کردند.

سه گونه برجسته از طاووس ها وجود دارد که شامل طاووس هندی، طاووس کنگو آفریقایی و طاووس سبز می شود. هر سه گونه این پرنده بومی آسیا هستند، اما امروزه می توانید آنها را در آفریقا و بخش های خاصی از استرالیا نیز پیدا کنید.

طاووس پرنده نر و پیهن  نام طاووس ماده است اما در کل با هم به عنوان طاووس شناخته می شوند.

پرنده نر از پرنده ماده بسیار زیباتر و رنگارنگ تر است و در واقع آن دم زیبای شگفت انگیز و مشهور، برای گونه نر است و تنها نرها این پرهای رنگارنگ و جذاب را دارند.

۲٫ زیستگاه طاووس:

اگرچه طاووس در زمره پرندگان جای می گیرد اما قادر به پرواز نیست و پرنده ای است که روی زمین زندگی می کند. بهترین مکان زندگی برای طاووس ها زمین های کشاورزی، جنگل ها و مناطق گرم است. آنها دوست دارند در مناطقی زندگی کنند که دسترسی آسان به گیاهان و درختان کم ارتفاع را برای آنها فراهم می کند این امر به سهولت تغذیه آنها نیز کمک می کند. به همین دلیل است که اغلب آنها را می توان در جنگل های بارانی و بوته زارها یافت.

طاووس ها عموما در هند، سریلانکا و برمه پیدا می شوند. طاووس ها در انگلستان و ژاپن به صورت تجاری وجود دارند و در واقع زندگی آنها در این بخش ها در اسارت است و این کشورها زیستگاه واقعی آنها نیست. انگلستان و ژاپن طاووس ها را در اسارت نگهداری می کنند تا جمعیت آنها را افزایش دهند.

اگرچه طاووس هندی از جمعیت خوبی در آسیای جنوب شرقی برخوردار است، اما جمعیت طاووس کنگو در سال های گذشته به طور پیوسته کاهش یافته است.

۳٫ طاووس ها چه می خورند؟

طاووس ها پرندگان همه چیزخوار هستند و عمدتاً گیاهان، میوه ها، دانه ها، گلبرگ گل ها، مورچه ها، کنه ها، حشرات، ملخ ها، موریانه ها، ضایعات و حشرات باغی و جنگلی را می خورند. غلات رایج ترین غذای طاووس ها هستند. با این حال، طاووس ها تقریباً از هر ماده خوراکی تغذیه می کنند و هیچ فرقی نمی کند که منبع حیوانی یا گیاهی داشته باشد. در  سبد غذایی طاووس ها خزندگان کوچک مانند بچه مارها، دوزیستان، پروانه ها، مرغ، مگس ها و موش ها نیز وجود دارند.

مطالب جالب در مورد طاووس

۴٫ آناتومی طاووس :

طاووس ها آناتومی منحصر به فردی دارند که آنها را به پرندگانی زیبا تبدیل می کند. در اینجا، ما برخی از قسمت های فیزیکی مهم طاووس را بررسی می کنیم:

– وزن و قد: طاووس نر حدود چهار تا شش کیلوگرم وزن دارد، در حالی که وزن ماده ها حدود ۲٫۷۵ تا چهار کیلوگرم است. طول طاووس ها حدود ۲ متر است، در حالی که طاووس های ماده حدود ۱ متر طول دارند.

– سر: پرهای کاکل مانندی سر طاووس را تزئین می کنند و ظاهر زیبای تاج مانندی را ایجاد می کنند. سر، گردن و سینه طاووس دارای رنگی آبی و جذاب است.

– چشم: بالا و پایین چشم طاووس لکه های سفیدی وجود دارد.

– منقار: نوک یا منقار طاووس تنها چند سانتی متر طول دارد.

– بدن: بدن طاووس دارای پرهای قهوه ای رنگی در جلو و پشت آن است. طاووس نر دارای پرهای سبز رنگ بسیار جذابی است که شامل پرهای بلند دمی زیبا و کشیده است. عموما طاووس های ماده کمتر از طاووس های نر چشمگیر هستند و  صورت های سفید، تاج های قهوه ای و سینه های نقره ای رنگ دارند. طاووس های ماده  برخلاف نرها فاقد یک دم جارو مانند و  باشکوه هستند. با این حال، نرها دارای پرهای سبز بسیار خوش رنگی هستند که دارای خال های مسی رنگ و چشم مانندی در انتهای دم آنها است.

– دم: دم طاووس ۶۰ درصد کل طول پرنده را تشکیل می دهد. دم های رنگارنگ و زیبا از ویژگی های طاووس های نر است. رنگ دم طاووس هر بار که از زاویه ای متفاوت به آنها نگاه می کنید، متفاوت است. پرهای روی دم دارای نقاط زیبای چشم مانند با پرهای قرمز، طلایی و سبز رنگ اطراف لکه های چشم هستند. یک طاووس می تواند تا ۲۰۰ پر در دم خود داشته باشد. همه طاووس ها پرهای خود را در فصل تابستان از دست می دهند و سپس پرهای جدید رشد می کنند.

هنگامی که فصل جفت گیری به پایان می رسد، طاووس یک فرآیند پوست اندازی را طی می کند که طی آن پرهای خود را به طور طبیعی از دست می دهد و قبل از فصل جفت گیری آینده پرهای زیبا و جذاب دوباره رشد می کنند.

۵٫ رنگ واقعی طاووس و پرهای آن چه رنگی است؟

اگرچه ممکن است رنگ طاووس نقره ای و روشن به نظر برسد اما در واقع رنگ این حیوان آنقدرها هم روشن نیست.  در واقع طاووس ها قهوه ای رنگ هستند و رنگ آنها اغلب به دلیل انعکاس نور تغییر می کند که راز پرهای رنگارنگ جذاب و رنگین کمانی آنها نیز همین مورد است. هر قسمت از پر طاووس با برخورد نور از زوایای مختلف تغییر رنگ می دهد.

۶٫ آیا طاووس ها می توانند پرواز کنند؟

بله، آنها می توانند در  مسافت های محدود پرواز کنند زیرا بالقوه پرنده هستند. آن‌ها می‌ توانند مسیرهای کوتاهی را با درست مانند پرندگان بزرگ پرواز کنند اما ترجیح می دهند بیشتر اوقات روی زمین بمانند. طاووس ها معمولا برای فرار از دست شکارچیان و شکار کردن طعمه های خود در طول شب پرواز می کنند. سبک پرواز این پرنده کمی عجیب و غریب است. گویی طاووس در حال پریدن است و بالهایش به او نیرویی برای پرواز نمی دهند.

۷٫ چه چیزی پرهای طاووس را منحصر به فرد و زیبا می کند؟

پرهای طاووس دارای “ساختارهای کریستالی مانند” در مقیاس میکروسکوپی هستند که طول موج های مختلفی از نورها را بر اساس فاصله آنها منعکس می کنند. این ساختارهای ریز کریستال مانند همان کریستال هایی هستند که رنگ های فلورسنت (فسفری و شب نما) را ایجاد می کنند. بیشتر طاووس ها دو نوع پر دم دارند. پرهای پرواز که در طول پرواز تعادل پرنده را حفظ می کنند و پرهای پوشش دم که از ناحیه دم محافظت می کنند.

۸٫ بزرگترین دشمن مار:

در مبارزه با مارها طاووس ها بهترین مبارز شمار می روند. آنها نه تنها می توانند مارهای کوچک و حتی مارهای سمی را شکار کنند، بلکه اجازه نمی دهند مارها وارد قلمرو آنها شوند. هندی ها طاووس را «مایورا» به معنای قاتل مارها صدا می زنند

جمع بندی تحقیق در مورد طاووس

۹٫ رفتار طاووس ها:

طاووس ها پرندگانی اجتماعی هستند و دوست دارند با نشان دادن رفتار صمیمانه یا وابستگی به انسان ها با آنها ارتباط برقرار کنند. در عین حال این پرندگان کاملاً تهاجمی هستند و ورود افراد غریبه یا حتی طاووس های جدید را به قلمرو خود تحمل نمی کنند. بچه طاووس ها فقط همراه با والدین خود رفت و آمد می کنند زیرا طاووس های دیگر می توانند زندگی آنها را تهدید کنند.

طاووس ها بسیار بازیگوش هستند. بچه طاووس ها با خم کردن سر به پایین و نگه داشتن گردن به موازات زمین، یکدیگر را در اطراف بوته ها تعقیب می کنند. یک واقعیت جالب این است که هنگام بازی، طاووس ها همیشه یک جهت را دنبال می کنند، یعنی در جهت عقربه های ساعت می دوند. هنگامی که خسته می شوند، ناگهان می ایستند و با سرعت معمولی راه می روند. آنها عاشق بازی زیر نور خورشید هستند.

این پرندگان معمولا در گروه های هشت تا ده نفری حرکت می کنند. طاووس ها رفتار عجیبی دارند. آنها لانه های خود را روی زمین می سازند اما روی درختان می نشینند.

۱۰٫ صدای طاووس چگونه است؟

صدای طاووس خیلی زیبا نیست. صدای آنها یکی از بلندترین صداها در میان پرندگان است و صدای جیغ مانندی دارند.      معمولا فرکانس صدای آنها در فصل باران های موسمی افزایش می یابد. در طول فصل باران، این پرندگان صدای خاصی ایجاد می کنند که نشان می دهد قرار است به زودی باران ببارد.

یک طاووس می تواند ۱۱ تماس مختلف با همنوعان خود برقرار کند. آنها دوست دارند صبح های زود و اواخر عصر از صدای جیغ به عنوان وسیله ای برای تعامل با یکدیگر استفاده می کنند. برخی از مطالعات نشان می دهد که طاووس ها در فصل جفت گیری برای تحت تاثیر قرار دادن و جذب ماده ها آواز می خوانند.

در طبیعت، صدای طاووس در واقع نوعی اعلام خطر است.

۱۱٫ طاووس چگونه تولید مثل می کند؟

طاووس های نر دم های پر زرق و برق و پرهای زیبای سبز آبی خود را برای جذب ماده ها به نمایش می گذارند. آنها برای مجذوب کردن ماده ها رقصی عجیب اجرا می کنند. در نهایت موفق می شوند که نظر طاووس ماده را جلب کند. هنگامی که جفت گیری انجام شد، پرنده ماده مواد مختلفی را برای ایجاد یک لانه جمع آوری می کند. نرها برای جفت گیری به دنبال طاووس های ماده دیگر هم هستند. بیشتر طاووس ها روی زمین لانه می کنند اما ممکن است برای خواب روی شاخه ها بروند.

طاووس های ماده معمولاً بین ژانویه تا مارس حدود سه تا شش تخم می گذارند. ماده ها تخم های ماده را نگهداری می کند و در نهایت جوجه طاووس ها بعد از ۲۸ روز از تخم خارج می شوند. طاووس های ماده رفتار مهربانانه و صمیمانه ای با جوجه های خود دارند. نحوه تغذیه جوجه های طاووس همانند سایر پرندگان است و از غذای هضم شده ای که مادر در حلق آنها می ریزد تغذیه می شوند.

۱۲٫ آیا طاووس های نر با ماده های گوناگونی جفت می شوند؟

بله، طاووس ها پرندگان چند هسمر هستند و این یعنی یک طاووس نر با بیش از یک ماده جفت می شود. معمولا یک طاووس نر با ۱ تا ۳ طاووس ماده جفت گیری می کند.

۱۳٫جوجه طاووس ها چگونه اند؟

وزن جوجه طاووس ها در زمان تولد حدود ۱۰۳ گرم است و تعیین جنسیت آنها نیز در زمان تولد دشوار است. جوجه ها به سرعت رشد می کنند و می توانند مستقل راه بروند. بعد از چند ماه جوجه ها پرواز را یاد می گیرند. دم زیبای پرنده های نر در حدود سه سالگی پرنده شروع به رشد می کنند.

۱۴٫ آیا طاووس ها می توانند بدوند؟

بله، طاووس ها دونده های سریعی هستند. آنها می توانند با سرعت عالی در حدود ۱۶ کیلومتر در ساعت حرکت کنند. همچنین، آنها بسیار سریع با سرعت ۱۰ مایل در ساعت پرواز می کنند.

دانستنی درباره طاووس

۱۵٫ اهمیت فرهنگی طاووس در چیست؟

طاووس ها نه تنها پرنده ملی هندوستان هستند، بلکه در آیین هندوئیسم  نمادی از دلسوزی، خیرخواهی، دانش و مهربانی محسوب می شوند. آنها همچنین نمادی از سلطنت و قدرت در فرهنگ هند به شمار می روند. هندوها طاووس را مقدس می دانند و اعتقاد دارند لکه های روی دم آن نماد چشمان خدایان است. در هند بسیاری از مردم طاووس را با الهه ساراسواتی مرتبط می دانند. در افسانه ها آمده است که لرد Karthikeya، خدای جنگ هندو، نیز بر طاووس سوار می شده است. همچنین در اساطیر و داستان های یونانی و رومی، الهه هرا با طاووس ارتباط نزدیکی دارد. برای بابلی ها طاووس نماد حفاظت است و در مسیحیت نیز این پرنده سمبل زندگی ابدی به شمار می رود.  در آیین صوفیانه اسلام نیز طاووس و درخت یقین در سقوط و بیرون راندن آدم و حوا از بهشت نقش دارند.

۱۶٫ چگونه پر طاووس به دست آوریم؟

شما مجبور نیستید این پرنده زیبا را به خاطر پرهای نفیس و زیبایی که دارد بکشید، زیرا طاووس ها هر سال بلافاصله پس از پایان فصل تولید مثل و جفت گیری، پرهای خود را از دست می دهند. پس اگر به این پرها علاقه دارید می توانید به سرعت پرها را بدون آسیب رساندن به پرنده جمع آوری کنید.

۱۷٫ آیا طاووس ها پرندگان اهلی هستند؟

بله، طاووس ها در سراسر جهان پرندگان اهلی به شمار می روند. شرایط آب و هوایی معتدل مساعدترین شرایط برای نگهداری طاووس ها است. شما می توانید این پرندگان را در فضای باز نگهداری کنید زیرا آنها عاشق حرکت در فضای وسیع هستند. نگه داشتن طاووس ها در یک فضای کم می تواند موجب ترس آنها شود.

۱۸٫ چگونه از سر و صدا کردن طاووس ها جلوگیری کنیم؟

طاووس ها تنها زمانی که احساس خطر می کنند و در فصل جفت گیری پر سر و صدا می شوند. صدای طاووس صبح ها قابل تحمل است اما شب ها می تواند بسیار آزاردهنده باشد.

۱۹٫ آیا طاووس ها می توانند صداهای جعلی برقرار کنند؟

بله، طاووس ها پرندگان باهوشی هستند و به راحتی می توانند صداهای دروغین ایجاد کنند. معمولاً طاووس هنگام جفت گیری با ماده ها صداهای بلندی تولید می کند. با این حال، طاووس ها می توانند این صدا را جعل کنند تا با تظاهر به جفت گیری تعداد بیشتری از ماده ها را جذب کنند. در واقع، یک سوم از صداهایی که از این پرنده می شنوید جعلی هستند.

۲۰٫ راز طاووس های تمام سفید چیست؟

بهبود نسل که اتفاقی رایج در نگهداری طاووس ها محسوب می شود پرهای سفید را برای این پرنده به ارمغان می آورد. این یکی از محبوب ترین جهش های رنگی است، یعنی تنوع بدون رنگی که باعث می شود طاووس ماده پرهای سفید داشته باشد. در این شرایط کل بدن طاووس به دلیل ناتوانی در ایجاد هرگونه رنگدانه رنگی که به لوسیسم معروف است، سفید خالص می شود.

۲۱٫ شکارچیان طاووس چه کسانی هستند؟

طاووس ها مورد تهدید چند شکارچی مانند سگ، ببر، گربه، راکون و برخی از پستانداران با جثه متوسط واقع می شوند.

۲۲٫ آیا طاووس ها می توانند شنا کنند؟

نه، طاووس نمی تواند شنا کند. آنها پاهای پره دار ندارند این مدل پاها برای پرندگان قدرت شنا کردن در آب را به همراه دارد. همچنین پرهای آنها به گونه ای است که هیچ کمکی به شنا کردن آنها نمی کند.

۲۳٫ طاووس های هندی تنها گونه هایی هستند که پرهای خود را نشان می دهند

از بین همه گونه های طاووس، طاووس هندی تنها گونه ای است که دارای پرهای پر زرق و برق است. دو گونه دیگر پرهای کاملاً کوتاه دارند.

۲۴٫ وضعیت حفاظت از طاووس چگونه است؟

با وجود اینکه تعداد طاووس ها به ویژه به دلیل شکار و از دست دادن زیستگاه های طبیعی در حال کاهش است، طاووس هندی پرنده ای در خطر انقراض نیست. طاووس کنگو اکنون در فهرست گونه های آسیب پذیر قرار دارد و طاووس سبز نیز گونه ای در معرض خطر انقراض است.

۲۵٫ طول عمر طاووس چقدر است؟

میانگین طول عمر طاووس ها در طبیعت ۱۵ تا ۲۰ سال است. با این حال، طاووس ها می توانند تا ۴۰ سال در اسارت زندگی کنند.

دانستنی درباره طاووس ها

چند حقیقت جالب ناشناخته از طاووس 

– طبق قوانین فنگ شویی، پرهای طاووس به دلیل چشمان عجیبی که در انتهای پرها وجود دارد، شما را از تهدیدات و بلایا محافظت می کند.

– اسکندر مقدونی طاووس را در سرزمین های مدیترانه ای خود نگهداری می کرد و افرادی را که آنها را شکار می کردند مجازات می کرد.

–  طاووس ها باید حتما جفت داشته باشند و در تنهایی احساس ناراحتی و افسردگی می کنند.

– طاووس های ماده  با توجه به اندازه، رنگ و کیفیت قدم طاووس نر، همسر خود را انتخاب می کنند.

– بسیاری از مردم در سراسر جهان معتقدند که طاووس سفید شادی ابدی را به ارمغان می آورد.

– طاووس خاکستری نماد ملی برمه است.

– طول بال های طاووس تا ۲ متر می رسد.

– جوجه طاووس یک روزه به تنهایی قادر به راه رفتن، نوشیدن و خوردن غذا است.

–  یک طاووس دارای چهار انگشت است که سه عدد آن به سمت جلو و یک عدد مستقیم به سمت عقب است. این چیدمان منحصر به فرد انگشتان پا باعث می شود طاووس به راحتی شاخه ها را بگیرد و روی شاخه درختان بخوابد.

سوالات متداول

۱٫ آیا طاووس ها دندان دارند؟

طاووس نیز مانند هر پرنده دیگری دندان ندارد. اما منقاری نوک تیز آنها شکل مخروطی دارد. طاووس ها از منقار خود برای شکار طعمه و خوردن آن استفاده می کنند. از آنجایی که منقار آنها بسیار تیز است، طاووس ها می توانند به راحتی آجیل و دانه ها را بشکنند، همچنین در نزاع ها می توانند به کمک این منقار خراش دهند یا حمله کنند، به خصوص در فصل جفت گیری این اتفاق بیشتر رخ می دهد.

۲٫ یک طاووس چند ساعت می خوابد؟

طاووس ها می توانند از غروب تا سحر بخوابند و پس از غروب خورشید دیگر روی زمین نمی مانند. آنها معمولاً به سمت درختان پرواز می کنند و روی شاخه های آنها استراحت می کنند. از آنجایی که شکارچیان ممکن است شب هنگام در طبیعت به آنها بر روی زمین حمله کنند، طاووس ها برای یافتن پناهگاه و مکانی برای چرت زدن به ارتفاعات خاصی پرواز می کنند.

۳٫ پر طاووس نماد چیست؟

پرهای طاووس نماد حفاظت، الوهیت، زیبایی و وقار است. علاوه بر این، لرد کریشنا در اساطیر هندی همیشه با پر طاووس در دست یا بالای سرش به تصویر کشیده می شود.

۴٫ طاووس شخصیتی دارد؟

طاووس ها معمولاً با اعتماد به نفس، دارای رفتار دوستانه و اجتماعی هستند. آنها شاداب و با نشاط هستند. این موجود از دور هم بودن و در مرکز توجه بودن لذت می برد.

۵٫ طاووس ها از چه می ترسند؟

طاووس ها از سگ ها و دیگر شکارچیان می ترسند. علاوه بر این، طاووس ها از آب نیز می ترسند و به هر قیمتی از تماس با آب اجتناب می کنند.

۶٫ نام علمی طاووس چیست؟

سه نوع طاووس وجود دارد که نام های متفاوتی دارند. طاووس هندی Pavo cristatus و طاووس جاوه ای Pavo muticus نامیده می شود. طاووس کنگو که بعدها کشف شد، Afropavo congensis نامیده می شود .

جمع بندی تحقیق در مورد طاووس

طاووس ها پرندگان زیبایی هستند که کودکان و بزرگسالان را مجذوب خود می کنند. اگر زمانی که به باغ وحش می‌ روید کودکتان از تماشای طاووس ها هیجان‌ زده می ‌شود، می‌ توانید با توضیح برخی حقایق درباره طاووس ها برای بچه ‌ها، هیجان کودکتان را افزایش دهید. ما در این مقاله توضیحاتی در مورد زیستگاه، غذا، آناتومی، رفتار و سایر ویژگی های خاص طاووس بیان کردیم.

تماس با کارشناس آموزش

88904002 – 021

پیام از طریق واتساپ یا تلگرام

09198921049

رادیو مدرسانه

تماس با کارشناس آموزش

88904002 – 021

پیام از طریق واتساپ یا تلگرام

09198921049

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آنچه ما هستیم

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که معتقدند دانش آموز به جای حفظ کردن مطالب درسی باید آن را بفهمد و یاد بگیرد بهتر است بدانید که ما مدرسانه را بر روی همین اصل بنا کرده ایم و حتی افرادی را در این مجموعه استخدام می کنیم که به آموزش مفهومی باور دارند.

خدمات مشتریان

دریاره مدرسانه

با مدرسانه درتماس باشید

تمامی حقوق برای وبسایت مدرسانه سایت تخصصی و آموزش مفهومی ریاضی محفوظ است.