هماهنگی کلاس خصوصی

88904002 - 021

آموختن زبان جدید و نقش آن بر تقویت هوش

حتما شما به هم این نتیجه رسیده اید که برخی افراد در یادگیری زبان خارجی استعداد بیشتری نسبت به سایرین دارند. این سوال برای بسیاری از خانواده ها مطرح است که آیا دو زبانه بودن می تواند تأثیری روی هوش کودکان داشته باشد؟ در این مقاله قصد داریم به نکات جالبی در خصوص یادگیری زبان جدید اشاره کنیم.

اهمیت یادگیری زبان جدید در عصر حاضر

دوران جدید را عصر ارتباطات نامیده اند و زبان اصلی ترین عامل برقراری ارتباط محسوب می شود. بنابراین یادگیری زبان جدید یکی از اصلی ترین مهارت هایی است که هر شخصی باید آن را فرا گیرد. مطمئنا یادگیری زبان جدید می تواند در ایجاد فرصت های جدید شغلی، مهاجرت، تحصیل و … نقش بسیار موثری داشته باشد. مسئله اینجا است که به نظر می رسد برخی افراد در یادگیری زبان های خارجه استعداد بیشتری نسبت به سایرین دارند، این سوال مطرح است که چه عواملی می تواند به فرآیند یادگیری زبان کمک کند؟ آیا کودکان دو زبانه یا چند زبانه هوش بیشتری نسبت به سایر کودکان دارند؟

آیا همه استعداد یادگیری زبان دارند؟

بررسی ها نشان می دهد که درصد مشخصی از افراد استعداد یادگیری زبان ندارند. حدود ۷۰ درصد از مردم دارای توانایی متوسط برای یادگیری زبان های جدید هستند. ۱۵ درصد کمتر از میانگین استعداد دارند و ۱۵ درصد نیز بیش از میانگین توانایی یادگیری زبان های جدید را دارند. به این ترتیب نمی توان از همه کودکان توقع داشت که در یادگیری زبان موفق باشند، این مسئله هیچ ارتباطی به هوش کودکان ندارد. برخی از کودکان استعداد زیادی در یادگیری زبان های خارجی دارند و می توانند به صورت همزمان چندین زبان را بیاموزند، اما برخی از کودکان نیز برای یادگیری حتی یک زبان خارجی نیز با مشکل مواجه می شوند.

به گفته محققان یادگیری زبان های خارجه اگرچه هیچ ارتباطی با سطح هوش افراد ندارد اما باعث می شود که توانایی های فرد در حل مسئله بیشتر شده و احساس تعامل و همدردی بیشتری داشته باشد.

آیا سن و سال فرد نقشی در یادگیری بهتر زبان خارجه دارد؟

تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۸ در دانشگاه بوستون امریکا انجام گرفت، نشان می دهد که مهارت های دستوری زبان دوم در بهترین حالت، قبل از ۱۸ سالگی به دست می آیند. اگرچه بعد از این سن نیز می توان به یادگیری زبان دوم پرداخت اما مطالعات نشان می دهد که بزرگسالان باید زمان بیشتری را برای یادگیری قوانین دستوری صرف کنند. این مطالعه دقیق و علمی نشان می دهد اگر یادگیری زبان دوم قبل از ده سالگی آغاز شود فرد به تسلط دستوری در حد زبان مادری می رسد.

نکته مهم دیگری که در این تحقیقات به دست آمد آن است که یادگیری واژگان با سرعت نسبتا ثابتی در طول زندگی رخ می دهد. البته هنوز نمی توان به طور قطع فهمید که کدام یک از دو بخش واژگان و دستور زبان در یادگیری زبان دوم نقش مهم تری دارد، به نظر می رسد که هردوی این موارد از اهمیت یکسانی برخوردار هستند. به گفته محققان تسلط کامل بر هر زبانی قریب به ۳۰ سال زمان نیاز دارد. ( منظور تسلط در حد زبان مادری است)

چه زمانی برای یادگیری زبان دوم باید اقدام کرد

تحقیقات نشان می دهد اکثر افراد در سن آموزش (۷ تا ۱۸ سالگی) مهارت ها را بسیار سریعتر می آموزند و یادگیری ان مهارت ها در آنها ماندگارتر است. ضمن این که به گفته محققان تغییرات مغزی که در حدود ۲۰ سالگی در مغز افراد رخ می دهد یادگیری هر مهارتی را برای افراد بزرگسال سخت تر می کند. این مسئله را به تجربه و علم ثابت شده است که بچه ها مهارت بالاتری در یادگیری مسائل جدید دارند.

با این حال آغاز یادگیری یک مهارت جدید می تواند با توجه به فاکتورهای دیگری چون علاقه، انگیزه و پشتکار نیز بستگی داشته باشد. بنابراین همیشه استثناهایی وجود دارد. به طور مثال ممکن است شخصی از سن ۷ یا ۸ سالگی آموختن زبان جدید را آغاز کرده و موفقیتی کسب نکند اما شخص دیگری در سن ۲۲ سالگی به یادگیری زبان بپردازد و در مدت کوتاهی موفقیت های چشمگیری داشته باشد.

نکته دیگری که باید به آن اشاره کنیم استعداد ژنتیکی و غریزی کودکان برای یادگیری مهارت های جدید است. تحقیقات نشان می دهد که کودکان قدرت شنوایی بسیار بالایی برای تشخیص و درک صداهای مختلف دارند. به طور مثال نوزدان می توانند حتی تغییرات ظریف را در صدا درک کرده و با آن ارتباط بگیرند. این دقیقا همان مسئله ای است که در یادگیری زبان مادری برای هر کودکی رخ می دهد. درک واج ها، صدای آن ها، هجاها، تلفظ، بلند و کوتاه شدن توناژ صدا در بیان کلمات و … همگی از جمله ادراک های سماعی هستند که فرد با گوش آنها را درک می کند. به همین دلیل است که هرچه سن یادگیری زبان دوم کمتر باشد کودک با مهارت بالاتر و دقت بیشتری می تواند آن را بیاموزد. به این ترتیب یادگیری واژگان در سنین کودکی و خردسالی بسیار ساده و البته دقیق و با کیفیت تلفظ مناسب است.

اما در مورد یادگیری قواعد دستوری برای اشخاصی که در محیط زبانی جدید قرار ندارند مسئله مهمی است که باید به آن توجه شود. به طور مثال کودکانی که والدین آنها مهاجر محسوب می شوند و در کشور دیگری متولد می شوند، در محیط هر دو زبان قرار می گیرند. آنها در خانه با زبان مادری و در اجتماع و مدرسه با زبان جدید سرو کار دارند. به این ترتیب یادگیری به صورت ذاتی و غریزی رخ می دهد و کودک بدون درک از ساختار دستوری که به کار می برد قادر به ساخت جمله خواهد بود. اما در مورد کودکانی که صرفا زبان جدید را به عنوان یک مهارت می آموزند این امر متفاوت خواهد بود.

اگر قصد دارید که کودک شما مهارت زبانی جدیدی بیاموزد باید تا زمانی که تسلط به دستور زبان مادری در او شکل بگیرد دست نگه دارید. تحقیقات نشان می دهد کودکانی که در محیط زبان دوم قرار ندارند در صورت فشار برای یادگیری زبان جدید به ویژه در بخش قواعد دستوری دچار دوگانگی شده و اختلاط زبانی رخ خواهد داد. به این ترتیب چنین کودکانی در یادگیری زبان مادری و زبان جدید دچار مشکل خواهند بود.

یادگیری زبان جدید هیچ ارتباطی با هوش ندارد

طبق آنچه شواهد و مطالعات نشان می دهد یادگیری زبان ارتباط موثری با هوش ندارد، برخی از ما در یادگیری مهارت زبان جدید استعداد بیشتری داریم. هوش یک مسئله نسبی است که نمی توان آن را مرتبط با موضوع یادگیری زبان دانست. بنابراین این تصور که کودکانی که سریعتر زبان جدید را می آموزند باهوش تر هستند کاملا غلط است.

یادگیری زبان های جدید تنها باعث می شود که کودک در آینده توانایی بیشتری در تجزیه و تحلیل مسائل و حل آنها داشته باشد. یادگیری یک زبان جدید می تواند فرصت های ارتباطی بسیاری را برای کودک شما در آینده به همراه داشته باشد. ضمن این که اگر علاقه و استعداد یادگیری زبان جدید را داشته باشد می تواند از آن به نحو احسنت استفاده کرده و با تلاش و پشتکار به نتایج عالی در آینده دست پیدا کند.

توصیه مدرسانه

یادگیری هر مهارتی از سنین کودکی بیشترین تأثیر را برای فرد به همراه دارد. آموزش زبان جدید نیز اگر با توجه به استانداردهای بین المللی آموزشی و توسط مدرسین با تجربه و با روش های مناسب انجام گیرد می تواند یک گام بسیار موثر برای موفقیت کودکان امروز در جامعه بزرگ جهانی در آینده باشد. بنابراین انتخاب این که کودک شما یک کودک دو یا چند زبانه باشد می تواند تصمیم درستی باشد، به شرط این که کودک شما نیز در این مسیر همراهی خوبی داشته و از علاقه و انگیزه کافی برخوردار باشد.

گاهی اوقات والدین تصور می کنند صرف خواسته های آنها کودک می تواند مسیر متفاوتی را در آینده طی کند. اما باید به این نکته اشاره داشت که والدین تنها حامی و هموار کننده مسیری هستند که کودک با توجه به علاقه و استعدادهای خود در آن حرکت می کند. شما می توانید در کشف استعداد کودک خود همراه او باشید و در شکوفایی استعدادها و توانایی ها به او کمک کنید اما مطمئنا حتی با صرف هزینه های هنگفت نمی توانید یک کودک را در مسیری که توانایی و استعداد آن را ندارد به مقصد برسانید.

مشاوره و راهنمایی گرفتن از کارشناسان با تجربه در زمینه کشف استعدادها و همچنین آشنایی با روش هایی که می توانید کودک خود را به بهترین شکل ممکن برای موفقیت راهنمایی کنید از جمله اقدامات صحیحی است که باید در این راه انجام دهید. بنابراین توصیه ما به والدین عزیز این است که قبل از اقدام برای آموزش کودک خود در هر مهارتی از جمله زبان انگلیسی حتما از مشاورین با تجربه و متخصص در این امر یاری بگیرند.

۸۸۹۰۴۰۰۲ (۰۲۱)

Views: 178

مشاور مدرسانه

تو رادیو مدرسانه درباره مشاوره فردی و شیوه زندگی حرف می زنیم

تماس با کارشناس آموزش

88904002 – 021

پیام از طریق واتساپ یا تلگرام

09198921049

تدریس خصوصی ریاضی اول تا دوازدهم

خصوصی منزل و آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آنچه ما هستیم

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که معتقدند دانش آموز به جای حفظ کردن مطالب درسی باید آن را بفهمد و یاد بگیرد بهتر است بدانید که ما مدرسانه را بر روی همین اصل بنا کرده ایم و حتی افرادی را در این مجموعه استخدام می کنیم که به آموزش مفهومی باور دارند.

خدمات مشتریان

دریاره مدرسانه

با مدرسانه درتماس باشید

تمامی حقوق برای وبسایت مدرسانه سایت تخصصی و آموزش مفهومی ریاضی محفوظ است.