هماهنگی کلاس خصوصی

88904002 - 021

اگر با آموزش آنلاین مشکل دارید این مقاله را بخوانید

اگرچه در دوران پاندمی کرونا آموزش آنلاین بسیار مورد توجه قرار گرفت اما شاید جالب باشد بدانید که قبل از این جریان نیز آموزش مجازی یکی از روش های معتبر آموزشی است. حتی در سال های دور نیز در بسیاری از نقاط خارج از شهرها با استفاده از امکانات رادیویی، آموزش آنلاین برای کودکان و نوجوانان مورد استفاده قرار گرفته است.

آموزش آنلاین برای اخذ مدارک دانشگاهی و مهارتی بدون محدودیت بعد مکان، یکی دیگر از مزایای چنین روش های آموزشی است که سبب شده است در تمام دنیا به آن پرداخته شود، اما در ایران آموزش آنلاین همزمان با پاندمی کرونا مورد توجه قرار گرفت به همین دلیل عدم وجود زیرساخت های مناسب و آشنایی با روش های تدریس آنلاین موج انتقادات به این شیوه آموزشی را به همراه داشت. در صورتی که آموزش آنلاین یک روش تدریس کاملا استاندارد و مورد تأیید در تمام دنیا است.

بسیاری از دانش آموزان تصور می کنند که معنی آموزش آنلاین به معنای گذراندن وقت در اتاق خود به تنهایی و پرداختن به مطالعه بدون هیچ حمایتی است. روندی که در کشور ما دقیقا در حال اجرا است و باعث نارضایتی والدین از سویی و سیستم آموزشی از سوی دیگر است. در حالی که ما هنوز به شیوه های تدریس و آموزش آنلاین به خوبی آشنایی نداریم و انتظار داریم که کودک و نوجوان محصل بتواند با آن مواجه شود.

برطرف کردن نقص سیستم آموزشی به جای هجوم به آموزش آنلاین

شاید جالب باشد بدانید که در صورت اصلاح سیستم آموزشی و مدرن ساختن آن، شیوه های آموزشی تک بعدی و معلم محور جای خود را به شیوه های آموزشی دانش آموز محور خواهد داد، به این ترتیب حتی اگر دانش آموزان در کلاس های آموزش آنلاین هم شرکت نداشته باشند ، مجبور هستند که کمی بیشتر تلاش کنند. متأسفانه سیستم استاد و شاگردی در کشور ما باعث مرگ خلاقیت های ذهنی دانش آموزان طی سال ها بوده است و همین مسئله در کنار سیستم غلط ارزشیابی و برخی اصلاحات نافرجام در سیستم آموزشی و کتاب های درسی سبب افت تحصیلی شاگردان در سال های اخیر بوده است. با این حال باید پذیرفت که دیر یا زود این سیستم سنتی را باید با روش های خلاقانه تری جایگزین کرد که آموزش مجازی یا آنلاین بخشی از این شیوه تدریس جدید و مدرن خواهد بود.

در واقع دانش آموز کسی است که در پی یافتن علم و دانش است، آماده کردن لقمه های جویده شده برای بلعیده شدن نه تنها این موجود را از کنجکاوی در فضای علم دور می کند بلکه او را به یک ربات بدون برنامه ریزی صحیح تبدیل می کند که با کوچکترین تغییراتی در صورت مسئله، گنگ و گیج می شود و از حل کردن بسیاری از مسائل ساده نیز عاجز خواهد بود، اتفاقی امروز شاهد آن هستیم، نتیجه سیستم آموزشی غلطی است که به اجبار سال های سال است به آن آویخته ایم.

معلم یا راهنما وظیفه دارد که اندیشه خلاق و کنجکاو جوینده علم را هدایت کند و او را برای رسیدن به نقطه ای که قله یادگیری است حمایت کند، نباید انتظار داشت که همه بار آموزش روی دوش دبیران و آموزگاران باشد و دانش آموز صرفا به گونه ای طوطی وار مطالب را بیاموزد بدون این که از آنها چیزی را به خاطر بسپارد یا حتی کاربرد آنها را در زندگی و اهمیت فهم آن ها را درک کند. این شیوه آموزشی به زودی باعث دلسردی دانش آموزان می شود و بدتر این که نبوغ و خلاقیت را در آنها خواهد کشت.

لزوم حضور در اجتماع علمی

انتقاد ما به سیستم آموزشی به معنای عدم پذیرش نقاط مثبت آن نیست، بلکه هدف پذیرش شیوه تدریس درست و مدرن در آموزش آنلاین است که به آن توجه نمی شود، چرا که این شیوه آموزشی در دو سال اخیر سبب شد تا نقص سیستم آموزشی سنتی ایران بیش از پیش خود را با افت تحصیلی دانش آموزان نمایان سازد. همچنین شیوه غلط ارزیابی نمره ای نیز در کنار این نقص سیستمیک خود را به صورت تقلب های گسترده در فضای امتحان آنلاین نشان داد، به طوری که مطمئنا بیش از نیمی از دانش آموزان از سال تحصیلی گذشته حتی کمتر از ۵۰ درصد مطالب آموزشی را به صورت مفهومی و کاربردی درک نکرده اند.

قرارگیری در فضای علمی می تواند بیشترین انگیزه را برای علم آموزی به همراه داشته باشد، البته می توان چنین فضایی را در آموزش آنلاین نیز داشت، حضور فعال دانش آموز در جلسات کلاس های آنلاین می توانند همان کارایی حضور در کلاس درسی را داشته باشد، به شرط آن که شیوه های تدریس آنلاین و آموزش آنلاین به خوبی از طرف مدرس و دانش آموز رعایت شده باشد. نکته ای که کسی به آن توجهی نمی کند.

دانش آموز می تواند با یک شبکه پشتیبانی مجازی و برنامه های آموزشی مناسب در کلاس درس رسمی حضور داشته باشد،  البته باید به مسائلی چون تمرکز بالای دانش آموز، انگیزه او برای یادگیری و همچنین مشارکت او در کلاس نیز توجه داشت. امروز رسانه های ارتباط جمعی امکان ملاقات های مجازی با افرادی در آن سوی کره زمین را مهیا کرده است چگونه است که در مورد برگزاری کلاس آنلاین نمی توان از چنین احساس نزدیکی استفاده کرد؟ جواب چیزی جز بی انگیزگی دانش آموزان و فرار آنها از درس و مدرسه است؟ چیزی که حتی در آموزش حضوری نیز همواره شاهد آن بوده ایم.

چطور با انزوای ناشی از آموزش آنلاین روبه رو شویم

آشنایی با همکلاسی های خود به صورت آنلاین روشی برای مقابله با انزوای ناشی از آموزش آنلاین است. شما می توانید در پلتفرم های مختلف موجود با دوستان خود آشنا شوید و با هم تعامل داشته باشید. شاید وقت آن رسیده است که از شبکه های اجتماعی درست استفاده کنیم. ایجاد گروه های دوستانه و گذراندن ساعتی با دوستان می تواند بسیار هیجان انگیز باشد، البته که در ایران چنین گروه هایی وجود دارد که عموما برای تقلب رسانی و اختلال در روند کلاس از آن استفاده می شود. این یعنی بدون فرهنگ سازی برای دانش آموزان قصد داریم که آنها را با شرایط آموزش آنلاین وفق دهیم.

اگر دانش آموز انگیزه لازم برای علم اندوزی داشته باشد از این دورهمی های دوستانه مجازی برای اهداف بهتری مثلا تحقیقات علمی و پژوهشی یا شناخت همکلاسی های خود استفاده می کند. در واقع دانش آموز باید هیچ تفاوتی را بین کلاس حضوری و مجازی احساس نکند که این کاملا به شرایط روحی و روانی او و انگیزه او از تحصیل مرتبط خواهد بود.

تعامل و همکاری آنلاین

تصور کنید که بهترین استاد تدریس ریاضیات ایران قصد دارد تدریس آنلاین ریاضی داشته باشد. آیا در این کلاس شرکت نمی کنید؟ مطمئنا شرکت در این کلاس را امتحان می کنید و با دقت لازم در کلاس حاضر می شوید، چرا؟ چون می دانید در کلاس بهترین استاد ریاضی حضور دارید و انگیزه کافی برای یادگیری در شما وجود دارد. پس این ذهنیت شما است که اهمیت کلاس و جدی گرفتن آن را تعیین می کند.

اگر می خواهید از آموزش مجازی رضایت داشته باشید باید آن را جدی بگیرید، در کلاس مشارکت کنید، قبل از شروع کلاس مباحث درسی را روزنامه وار بخوانید و سوالات ذهنی خود را یادداشت کنید تا در زمان تدریس معلم تمرکز کافی برای یافتن پرسش های خود داشته باشید. اگر جایی از درس را متوجه نمی شوید سوال کنید.

هرچه مشارکت بیشتری در کلاس داشته باشید و فعال تر باشید آموزش آنلاین برای شما نتایج بهتری به همراه خواهد داشت.

اگر شما جویای علم باشید و در کلاس ها مشارکت فعال داشته باشید، انگیزه مدرس برای تدریس درس بیشتر خواهد بود، او نیز با تفکر این که باید به سوالات دانش آموزانش پاسخ دهد، آماده تر در کلاس درس حاضر می شود، آیا فکر نمی کنید که این تعامل باید دو طرفه باشد تا به نتیجه برسد؟

منفعل بودن دانش آموز در کلاس درس آنلاین باعث دلسردی او و مدرس می شود، در واقع در حال حاضر کلاس های آنلاین صرفا به منظور انجام وظیفه برگزار می شود بدون این که مدرس یا دانش آموز از خود بپرسد واقعا از این کلاس چه بهره ای برده است.

دریافت پشتیبانی مطالعه آنلاین

پشتیبانی از جلسات آموزش آنلاین راهی برای ایجاد انگیزه و مسئولیت در دانش آموز و مدرس است. در واقع باید ساعت کلاس های آموزشی مشخص باشد، معلم در این ساعات موظف به پاسخگویی به دانش آموزان باشد، به سوالات دانش آموزان پاسخ دهد، تمرین های آنها را آنالیز کند، تکالیف را بررسی نماید و همه چیز همانند یک کلاس واقعی بدون در نظر گرفتن بعد مکانی طبق روال برنامه ریزی پیش برود.

آری مشکل ما در ایران آموزش مجازی نیست، مشکل ما فرهنگی است که با آن بیگانه ایم، احساس مسئولیت، وظیفه شناسی و برنامه ریزی صحیح دقیقا همان قطعه پازل گمشده آموزش مجازی در ایران است.

توصیه مدرسانه

وقت آن رسیده است که آموزش آنلاین را به عنوان یک روش مدرن آموزشی که همگام با تکنولوژی روز دنیا پیش می رود قبول کنیم، چه پاندمی کرونا باشد، چه نباشد، ما به این شیوه از آموزش نیاز داریم، به این فکر کنید که این شیوه آموزشی می تواند عدالت آموزشی را به همراه داشته باشد، درواقع دانش آموزان از دورافتاده ترین نقاط ایران هم می توانند در کلاس رایگان ریاضی بهترین معلمان مدرسانه حضور پیدا کنند و این فرصتی برای پرورش استعداد همه دانش آموزان ایرانی است.

بنابراین به نظر می رسد، به جای پاک کردن صورت مسئله آموزش مجازی باید به فکر ایجاد فرهنگ صحیح آموزشی، اصطلاح سیستم آموزشی و تغییر آن به شیوه های مدرن، تغییر نگرش در شیوه ارزیابی دانش آموزان و اصلاح شیوه آموزش معلم محور بود.

ما در مدرسانه تلاش کرده ایم تا همگام با سیستم آموزشی روز دنیا شیوه های استاندارد تدریس آنلاین ریاضی را برای دانش آموزانی که قصد دارند تا در آینده به درجات بالای علمی برسند فراهم کنیم. سیستم آموزش آنلاین در مدرسانه کاملا مفهومی است، به این ترتیب دانش آموز تنها درس را نمی خواند بلکه آن را می آموزد، می فهمد و به دانش علاقمند می شود.

زمان آن رسیده است که در کنار والدین نگران باشیم، برای دریافت مشاوره درسی، برنامه ریزی تحصیلی و راهنمایی جهت حضور در کلاس های آنلاین با ما در تماس باشید.

Views: 192

مشاور مدرسانه

تو رادیو مدرسانه درباره مشاوره فردی و شیوه زندگی حرف می زنیم

تماس با کارشناس آموزش

88904002 – 021

پیام از طریق واتساپ یا تلگرام

09198921049

تدریس خصوصی ریاضی اول تا دوازدهم

خصوصی منزل و آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آنچه ما هستیم

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که معتقدند دانش آموز به جای حفظ کردن مطالب درسی باید آن را بفهمد و یاد بگیرد بهتر است بدانید که ما مدرسانه را بر روی همین اصل بنا کرده ایم و حتی افرادی را در این مجموعه استخدام می کنیم که به آموزش مفهومی باور دارند.

خدمات مشتریان

دریاره مدرسانه

با مدرسانه درتماس باشید

تمامی حقوق برای وبسایت مدرسانه سایت تخصصی و آموزش مفهومی ریاضی محفوظ است.