هماهنگی کلاس خصوصی

88904002 - 021

اعتیاد به اینترنت و کامپیوتر در دانش آموزان

در حالی که زمان صرف شده آنلاین می تواند بسیار سازنده باشد، استفاده مداوم از اینترنت می تواند در زندگی روزمره، کار و روابط تداخل ایجاد کند. وقتی با دوستان آنلاین خود احساس راحتی بیشتری نسبت به دوستان واقعی خود دارید، یا نمی توانید خود را از انجام بازی و گشت و گذار در شبکه های اجتماعی مختلف در تبلت، لپ تاپ و دستگاه تلفن همراه خود بازدارید حتی اگر پیامدهای منفی در زندگی شما داشته باشد ، پس ممکن است که به اعتیاد دچار شده باشید. در این مقاله قصد داریم در مورد علائم و نشانه های اعتیاد به اینترنت و چگونگی ایجاد تعادل در زندگی آنلاین و غیر فعال با شما صحبت کنیم.

اعتیاد به اینترنت چیست

اعتیاد به اینترنت که با نام های دیگر اعتیاد به رایانه، اعتیاد آنلاین یا اختلال اعتیاد به اینترنت (IAD) شناخته می شود، انواع مختلفی از مشکلات و اختلالات فردی را شامل می شود که عبارتند از :

اعتیاد به تصاویر مستحجن اینترنتی : استفاده بیش از اندازه و غیر واقعی از سایت های مستحجن اینترنتی ، اتاق های چت بزرگسالان، یا سایت های مخرب جنسی که تأثیر منفی زیادی روی نوجوانان دارد و در نهایت باعث اختلالات جنسی در آنها می شود.

اعتیاد به روابط اینترنتی: اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی، اتاق‌های گفتگو، پیام‌ رسان ها تا جایی که دوستان مجازی و آنلاین از روابط واقعی با خانواده و دوستان مهم ‌تر می ‌شوند.

سرگرمی های اجباری: مانند بازی های آنلاین اجباری، قمار، معاملات سهام، یا استفاده دائمی از سایت های حراج آنلاین مانند eBay، که اغلب منجر به مشکلات مالی و شغلی می شود.

قرار گرفتن بیش از حد در معرض اطلاعات: گشت و گذار دائمی و بدون وقفه در وب یا جستجوی شبکه ها که منجر به کاهش بهره وری کاری و تعامل اجتماعی کمتر با خانواده و دوستان می شود.

اعتیاد به رایانه: مانند بازی‌ های رایانه ‌ای آفلاین مانند Solitaire یا Mindsweeper یا اعتیاد به کد نویسی و برنامه نویسی های اینترنتی

می توان گفت که رایج ترین این اعتیادهای اینترنتی عبارتند از اعتیاد به سایت های مستحجن، قمار آنلاین و اعتیاد به روابط اینترنتی که معضل دنیای امروز محسوب می شود.

استفاده صحیح و غیر صحیح از اینترنت

اینترنت یک منبع همیشگی و دائما در حال تغییر اطلاعات و سرگرمی است. برای دسترسی به اینترنت می توان  از اکثر تلفن های هوشمند و همچنین تبلت، لپ تاپ و کامپیوترهای رومیزی استفاده کرد. ایمیل، وبلاگ ها، شبکه های اجتماعی، پیام های رسان ها و بازی های عمومی و… امکان ارتباط ناشناس در مورد هر موضوعی را فراهم می کنند. اما منظور از اعتیاد به اینترنت چیست؟ چه میزان استفاده از اینترنت و کامپیوتر صحیح است؟

استفاده صحیح از اینترنت برای هر فرد متفاوت است. برای مثال، ممکن است برای انجام کارهای خود به استفاده گسترده از اینترنت نیاز داشته باشید. یا ممکن است برای حفظ ارتباط با خانواده و دوستان دور و نزدیک خود به شدت به شبکه های اجتماعی وابسته باشید. صرف زمان زیاد در فضای آنلاین تنها زمانی مشکل ساز می شود که زمان زیادی را به خود اختصاص دهد و باعث شود که از روابط خود، کار، مدرسه یا سایر موارد مهم زندگی خود غافل شوید. اگر با وجود پیامدهای منفی در زندگی خود، همچنان نمی توانید از اینترنت دور بمانید، وقت آن رسیده که تعادل جدیدی ایجاد کنید.

چگونه افراد به اینترنت معتاد می شوند؟

اگر بخواهیم پاسخ صریحی به این سوال بدهیم باید بگوییم: برای تسکین احساسات ناخوشایند و طاقت فرسا! بسیاری از افراد برای مدیریت احساسات ناخوشایند مانند استرس، تنهایی، غم و اضطراب به اینترنت روی می آورند. زمانی که روز بدی دارید و به دنبال راهی برای فرار از مشکلات یا تسکین سریع استرس یا آرام کردن خود هستید، اینترنت می تواند یک گزینه در دسترس باشد. رها کردن خود در فضای مجازی می تواند به طور موقت احساساتی مانند تنهایی، استرس، اضطراب، اندوه و کسالت را برطرف کند. با این حال، اگرچه اینترنت می‌ تواند برای شما احساس راحتی ایجاد کند، مهم است که به یاد داشته باشید که راه‌های سالم‌ تر و مؤثرتری برای کنترل احساسات سخت و دشوار وجود دارد. این راه ها شامل ورزش، مدیتیشن، و تمرین تکنیک‌ه ای آرام‌ سازی ساده می شود.

برای بسیاری از مردم، یکی از جنبه‌های مهم غلبه بر اعتیاد به اینترنت و کامپیوتر، یافتن راه‌ های جایگزین برای مدیریت این احساسات دشوار است. این مسئله حتی زمانی که استفاده از اینترنت شما به سطح نرمال بازگشته است نیز باید ادامه یابد چرا که احساسات دردناک و ناخوشایندی که ممکن است در گذشته شما را به استفاده ناسالم از اینترنت ترغیب کرده باشد، تا مدت ها با شما باقی خواهند ماند. بنابراین، ارزش آن را دارد که در مورد روش‌ های مختلفی که قصد دارید با موقعیت‌ های استرس ‌زا و ناراحتی‌ های روزانه ‌ای که معمولاً شما را مجبور به ورود به اینترنت می کند، کمی وقت بگذارید و فکر کنید.

عوامل خطرناک را بشناسید

اگر شما هریک از علائمی که در ادامه در مورد آنها صحبت می کنیم داشته باشید در معرض خطر اعتیاد به اینترنت هستید اگر:

از اضطراب رنج می برید. ممکن است از اینترنت استفاده کنید تا حواس خود را از نگرانی ها و ترس هایتان دور کنید. یک اختلال اضطرابی مانند اختلال وسواس فکری اجباری نیز ممکن است به بررسی بیش از حد ایمیل و استفاده اجباری از اینترنت بی انجامد.

برای مدت طولانی احساس غمگینی می کنید و شروع به کناره گیری از خانواده و دوستان می کنید. اینترنت می تواند راهی برای فرار از احساس غم و تنهایی باشد، اما آنلاین بودن برای مدت زمان طولانی اوضاع را بدتر کند. اعتیاد به اینترنت بیشتر به استرس و انزوا کمک می کند.

شما هر نوع اعتیاد دیگری دارید. بسیاری از معتادان اینترنتی از اعتیادهای دیگری مانند مواد مخدر، الکل، قمار و ناهنجاری های جنسی رنج می برند.

شما فاقد حمایت اجتماعی هستید. معتادان به اینترنت اغلب از شبکه‌ های اجتماعی، پیام‌ رسان ها یا بازی‌ های آنلاین به‌ عنوان روشی امن برای برقراری روابط جدید و ارتباط مطمئن‌ تر با دیگران استفاده می‌ کنند.

شما ناراضی هستید و احساس می کنید کنار گذاشته شده اید. ممکن است از خود بپرسید که چه کسانی شما را می خواهند و در روابط اینترنتی نسبت به دوستان واقعی احساس راحتی بیشتری دارید.

شما از نظر اجتماعی کمتر از گذشته فعال هستید. برای مثال، ممکن است با یک ناتوانی جدید کنار بیایید که توانایی شما را در رانندگی محدود می کند. ممکن است شما یک مرد یا زن مجرد باشید که این کار می تواند ترک خانه یا ارتباط با دوستان قدیمی را دشوارتر کند.

شما استرس دارید. در حالی که برخی از افراد از اینترنت برای از بین بردن استرس استفاده می کنند، استفاده بیش از اندازه می تواند اثر معکوس داشته باشد. هر چه مدت زمان بیشتری را آنلاین بگذرانید، سطح استرس ما بالاتر خواهد بود.

علائم و نشانه های اعتیاد به اینترنت یا اعتیاد به کامپیوتر

همانطور که گفتیم علائم و نشانه های اعتیاد به اینترنت از فردی به فرد دیگر متفاوت است. به عنوان مثال، هیچ ساعت مشخصی در روز یا تعداد پیام‌های ارسالی که نشان دهنده اعتیاد به اینترنت باشد وجود ندارد. اما برخی از علائم هشدار دهنده کلی وجود دارد که نشان می دهد استفاده از اینترنت ممکن است برای شما مشکل ساز شده باشد:

– اغلب بیشتر از آنچه در نظر داشتید در اینترنت هستید؟ آیا چند دقیقه گشت و گذار شما در اینترنت به چند ساعت تبدیل می شود؟ اگر به هر دلیلی موقعیت آنلاین شما قطع شود، عصبانی یا بد اخلاق می شوید؟

– در انجام به موقع تکالیف خود مشکل دارید. آیا هر روز تکالیفی را پیدا می کنید که “فراموش کرده اید” انجام دهید؟ آیا برای انجام یک تکلیف عجله کردید تا بتوانید به اینستاگرام بروید یا بازی آنلاین انجام دهید؟ آیا دیرتر از آن چیزی که فکر می‌ کردید بیدار می ‌مانید چرا که در اینترنت بودید و روز بعد آنقدر خسته بودید که نمی‌ توانستید در کلاس تمرکز کنید؟

– دچار انزوا از خانواده و دوستان شده اید. آیا زندگی اجتماعی شما به دلیل وقت زیادی که در اینترنت یا کامپیوتر می گذرانید تحت تأثیر قرار گرفته است؟ آیا از خانواده و دوستان خود غافل هستید؟ آیا احساس می کنید هیچکس در زندگی “واقعی” شما را مانند دوستان آنلاین خود درک نمی کند؟

– احساس گناه یا حالت تدافعی در مورد استفاده از اینترنت دارید. آیا از اینکه دوستانتان به شما نق می زنند که از اینترنت خارج شوید یا تلفن هوشمند خود را زمین بگذارید و با آنها وقت بگذرانید خسته شده اید؟ آیا استفاده از اینترنت خود را پنهان می کنید یا در مورد میزان زمانی که در کامپیوتر یا دستگاه های تلفن همراه می گذرانید و در زمانی که آنلاین هستید به خانواده خود دروغ می گویید؟

– احساس سرخوشی هنگام درگیر شدن در فعالیت های اینترنتی می کنید. آیا هنگام استرس، غمگینی، ناراحتی یا هیجان از اینترنت به عنوان یک روش برای رسیدن به آرامش استفاده می کنید؟ آیا سعی کرده اید زمان اینترنت خود را محدود کنید، اما موفق نشدید؟

علائم فیزیکی اعتیاد به اینترنت

شاید جالب باشد بدانید که اعتیاد به اینترنت یا کامپیوتر نیز می تواند باعث ناراحتی فیزیکی شود این دردهای فیزیکی شامل موارد زیر می شود:

– سندرم تونل کارپال (درد و بی حسی در دست و مچ دست)

– خشکی چشم یا تنگی دید

– کمر درد و گردن درد؛ سردردهای شدید

– اختلالات خواب

– افزایش یا کاهش وزن مشخص

اعتیاد به اینترنت: روابط اینترنتی

وقتی از اینترنت مسئولانه استفاده شود، می‌تواند مکانی عالی برای تعامل اجتماعی، ملاقات با افراد جدید و حتی شروع روابط عاشقانه باشد. با این حال، روابط آنلاین اغلب می تواند بسیار شدیدتر از روابط واقعی باشد. روابط اینترنتی می تواند با وابستگی زیاد همراه باشد و توقعات غیرواقعی به همراه داشته باشد. از آنجا که تعداد کمی از روابط واقعی می توانند با این روابط افسارگسیخته و فانتزی و خارج از عرف رقابت کنند، معتاد به اینترنت ترجیح می دهد زمان بیشتری را با دوستان آنلاین خود بگذراند.

مشکل دیگر این است که حدود ۵۰ درصد از افراد در فضای آنلاین در مورد سن، وزن، شغل، وضعیت تأهل یا جنسیت خود دروغ می گویند. اکثرا زمانی که افراد دوستان آنلاین را ملاقات می کنند متوجه می شوند که هیچ شباهتی با شخصیت آنلاین خود ندارند که این مسئله می تواند نا امیدی عاطفی عمیقی ایجاد کند.

نکات مهم خودیاری برای ترک اعتیاد به اینترنت

اگر قصد دارید میزان استفاده خود از اینترنت را کنترل کنید می توانید از روش های مختلفی برای این کار استفاده کنید. بسیاری از کارها را خودتان می توانید انجام دهید، البته احتیاج است که از حمایت خانواده و دوستان نیز برخوردار باشید. شما می توانید فقط در موارد ضروری مثلا برای انجام تکالیف مدرسه و یا سایر فعالیت های مهم از اینترنت استفاده کنید. در اینجا چند مرحله وجود دارد که ممکن است در کنترل شرایط به شما کمک کند:

– هر گونه مشکل اساسی را که ممکن است باعث اعتیاد به اینترنت شود را بشناسید.

به عنوان مثال، اگر با ناراحتی، مشکلات خشم یا اضطراب دست و پنجه نرم می کنید، اعتیاد به اینترنت ممکن است راهی برای تسکین خلق و خوی شما باشد. آیا در گذشته به الکل یا مواد مخدر اعتیاد داشته اید؟ آیا در زمان استفاده از اینترنت شما شما همان احساسی را دارید که در زمان نوشیدن مشروبات الکلی یا مصرف دخانیات و مواد مخدر داشتید؟ تشخیص دهید که آیا نیاز به رسیدگی به درمان در این زمینه ها دارید یا خیر؟ هیچ کس به اندازه خودتان نمی تواند این شرایط را بررسی کند.

مهارت های مقابله ای خود را بهبود بخشید

به جای استفاده از اینترنت سعی کنید مشکلات خود را به صورت ریشه ای حل کنید. مثلا اگر مضطرب یا پرخاشگر هستید می توانید از درمان های روانشناختی استفاده کنید. ایجاد مهارت در این زمینه ها به شما کمک می کند تا با استرس ها و فشارهای زندگی روزمره بدون استفاده از اینترنت اجباری مقابله کنید.

شبکه پشتیبانی خود را تقویت کنید

هر چه در زندگی واقعی روابط بیشتری داشته باشید، کمتر به اینترنت برای تعامل اجتماعی نیاز خواهید داشت. هر هفته زمانی را به دوستان و خانواده اختصاص دهید. اگر خجالتی هستید، سعی کنید در گروه های فعالیت های مشترک مانند یک تیم ورزشی، کلاس آموزشی یا باشگاه کتابخوانی شرکت کنید. این به شما امکان می دهد با دیگران تعامل داشته باشید و اجازه دهید روابط اجتماعی و دوستانه شما به طور طبیعی توسعه یابد.

گام به گام استفاده از اینترنت خود را تغییر دهید

– بهتر است برای بررسی شرایط گزارشی از میزان استفاده از اینترنت برای فعالیت های غیر کاری یا غیر ضروری نگه تهیه کنید. آیا ساعاتی از روز وجود دارد که بیشتر از اینترنت استفاده می کنید؟ آیا محرک هایی وجود دارد که باعث می شود ساعت ها آنلاین بمانید در حالی که قصد داشتید فقط چند دقیقه در فضای مجازی بمانید؟

– اهدافی را برای زمانی که می توانید از اینترنت استفاده کنید تعیین کنید. برای مثال سعی کنید تایمر تنظیم کنید، زمان ‌بندی استفاده را برای زمان‌ های خاصی از روز تنظیم کنید، یا متعهد شوید که رایانه، تبلت یا تلفن هوشمند را هر شب در ساعت مشخصی خاموش کنید. برای استفاده از اینترنت برنامه داشته باشید به عنوان مثال، زمانی که تکالیفتان را تکمیل کردید یا برنامه های روزانه خود را به اتمام رساندید می توانید مقدار مشخصی از زمان آنلاین را به خودتان پاداش دهید.

– استفاده از اینترنت را با فعالیت های سالم جایگزین کنید. اگر بی حوصله و تنها هستید، مقاومت در برابر میل به بازگشت به اینترنت می تواند بسیار دشوار باشد. برنامه ای برای پر کردن وقت داشته باشید، مثلا ملاقات به دوستان، شرکت در دورهمی های دوستانه، کوهنوردی و … .

– از خود بپرسید: «وقتی زمان زیادی را در اینترنت می گذرانم، چه چیزی را از دست می دهم؟ این فعالیت ها را یادداشت کنید و زمان اینترنت خود را برای انجام برخی از آنها کاهش دهید.

– اهداف معقول استفاده از اینترنت را تعیین کنید و به آنها پایبند باشید. هر ساعت ۵ دقیقه استراحت کنید و فعالیت دیگری انجام دهید.

– برای شکستن الگوهای استفاده خود از اینترنت، روال زندگی خود را تغییر دهید. اگر عصرها بیشتر وقت خود را در اینترنت می گذرانید، استفاده خود را به صبح ها محدود کنید.

– به دنیای آفلاین متصل بمانید. از دکه های روزنامه فروشی، فروشگاه های کتاب و موسیقی دیدن کنید و در سرگرمی هایی مانند بازدید از موزه ها، موسیقی و تئاتر زنده شرکت کنید.

– با اینترنت به عنوان یک ابزار برخورد کنید. بر این واقعیت تمرکز کنید که اینترنت وسیله ای برای رسیدن به هدف است. استراتژی خود را ( چه به دنبال اطلاعات باشید چه سرگرمی ) با در نظر گرفتن پایان کارها برنامه ریزی کنید و در زمان ارزشمند خود تا جایی که می توانید صرفه جویی کنید.

Views: 414

رادیو مدرسانه

تو رادیو مدرسانه درباره مشاوره فردی و شیوه زندگی حرف می زنیم

تماس با کارشناس آموزش

88904002 – 021

پیام از طریق واتساپ یا تلگرام

09198921049

تدریس خصوصی ریاضی اول تا دوازدهم

خصوصی منزل و آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آنچه ما هستیم

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که معتقدند دانش آموز به جای حفظ کردن مطالب درسی باید آن را بفهمد و یاد بگیرد بهتر است بدانید که ما مدرسانه را بر روی همین اصل بنا کرده ایم و حتی افرادی را در این مجموعه استخدام می کنیم که به آموزش مفهومی باور دارند.

خدمات مشتریان

دریاره مدرسانه

با مدرسانه درتماس باشید

تمامی حقوق برای وبسایت مدرسانه سایت تخصصی و آموزش مفهومی ریاضی محفوظ است.