ثبت نام

88904002 - 021

مشاوره تلفنی چه شغلی است ؟

اگر شما از آن دست دوستانی هستید که همه برای مشاوره به شما مراجعه می کنند، شاید بهتر باشد در آینده به عنوان مشاور تلفنی مشغول به کار شوید. مشاور تلفنی از جمله شغل هایی است که در دوره COVID-19 بیش از هر زمان دیگری اهمیت یافته است. به گفته محققان بعد از همه گیری کرونا ، تشدید مشکلات بهداشت روانی باعث شد تا بسیاری از افراد برای مشاور تلفنی با مراکز تماس بگیرند در مدرسانه نیز در دوران کرونا درخواست مشاوره تحصیلی از طرف والدین نیز افزایش یافت. نکته جالب این که این مسئله یک اتفاق جهانی بوده و فقط مختص ایران نیست به طور مثال در استرالیا در یک بازه زمانی یک ماهه بیش از ۹۰ هزار تماس تلفنی ثبت شده است و این آمار رو به افزایش است.

همچنین آگهی های استخدامی نشان می دهد که بیشتر مراکزی که فعالیت آنها مرتبط با بهدشات روان است برای استخدام مشاور تلفنی اعلام نیاز کرده اند. همچنین در مورد رشد شغلی این مهارت برای ۱۰ سال آینده صحبت می شوند و به نظر می رسد این شغل از جمله مشاغلی است که در آینده نیاز به آن بیشتر خواهد شد. این مسئله ای است که در مورد شغل روانشناسی نیز دیده می شود و به نظر می رسد که عرضه بیش از تقاضا است. شاید فکر کنید که مشاور تلفنی همان روانشناس است اما باید بدانید که این دو شغل با هم تفاوت هایی دارند که در ادامه به آنها می پردازیم.

اگر شما از آن دست دوستانی هستید که همه برای مشاوره به شما مراجعه می کنند، شاید بهتر باشد در آینده به عنوان مشاور تلفنی مشغول به کار شوید. مشاور تلفنی از جمله شغل هایی است که در دوره COVID-19 بیش از هر زمان دیگری اهمیت یافته است. به گفته محققان بعد از همه گیری کرونا ، تشدید مشکلات بهداشت روانی باعث شد تا بسیاری از افراد برای مشاور تلفنی با مراکز تماس بگیرند در مدرسانه نیز در دوران کرونا درخواست مشاوره تحصیلی از طرف والدین نیز افزایش یافت. نکته جالب این که این مسئله یک اتفاق جهانی بوده و فقط مختص ایران نیست به طور مثال در استرالیا در یک بازه زمانی یک ماهه بیش از 90 هزار تماس تلفنی ثبت شده است و این آمار رو به افزایش است.

مهارت های لازم برای شغل مشاور تلفنی

اگر علاقمند هستید تا به درد و دل اطرافیان گوش کنید برای شغل مشاور تلفنی مناسب هستید. یک مشاور تلفنی در اولین گام باید شنونده خوبی باشد. در واقع یک مشاور تلفنی بیش از این که نقش نصیحت کننده یا ارائه کننده راه حل داشته باشد یک شنونده خوب است. آنها سعی می کنند که نقاط مثبت شخصیتی طرف پشت خط را دریابند و نقش حمایتی و انگیزشی دارند.

مهارت گوش دادن مسئله ای ذاتی است و نمی توان برای افزایش این مهارت کلاس های خاصی را برگزار کرد. بنابراین یک مشاور تلفنی در درجه اول شخصی است که ذاتا شنونده خوبی است. در واقع یک مشاور تلفنی شخصی است که سعی می کند به حرف های شما گوش دهد تا بتوانید خود را تخلیه کنید. آنها روی تماس یک شخص متمرکز می شوند و بیش از نگرانی های مداوم یک شخص به نیاز فوری او پاسخ می دهند.

مشاور تلفنی سعی می کنند در جلسات متعدد به مشتریان کمک کند تا بیاموزند چگونه افکار ، احساسات ، رفتارها و منش خود را بررسی کرده و نیاز گذشته ، حال و آینده خود را مدیریت کنند.

مشاوره تلفنی می تواند توسط طیف وسیعی از متخصصان از جمله روانشناسان ، مشاوران و روان درمانگران انجام شود. در مورد مشاغلی چون مددکاران اجتماعی ، کاردرمانگران و پرستاران بهداشت روانی ، مشاوره تلفنی تنها یک عنصر از کار آنهاست.

تفاوت بین روانشناس و مشاور چیست؟

اگرچه در حال حاضر بسیاری از روانشناسان مشاوره تلفنی نیز ارائه می دهند اما باید بدانید که بین کار یک روانشناس و مشاور تلفنی تفاوت های بسیاری وجود دارد.

روانشناس معمولا واکنش های تشخیصی و ارزیابی بیشتری انجام می دهد ، حتی ممکن است بیمار را برای استفاده از دارو نیز تشویق کند. اما یک مشاور تلفنی معمولا بر مهارت های فردی شخص تمرکز می کند و ارزیابی کمتری انجام داده و بیشتر سعی می کند که با گوش دادن موثر به حرف های مراجعه کننده شونده خوبی برای او باشد.

مهارت های لازم برای تبدیل شدن به یک مشاور تلفنی

آموزش های مورد نیاز برای انواع مختلف مشاوره تلفنی نیز متفاوت است. هر قدر کار شما جنبه های حرفه ای تری داشته باشد به مهارت ها و آموزش های بیشتری نیاز خواهید داشت. معمولا بسیاری از مشاوران تلفنی را روان درمانگران یا روانشناسان تشکیل می دهند بنابراین تحصیل در این شغل ها می تواند راه را برای شما هموار تر سازد.

بیماری کرونا سبب شد تا بسیاری از افراد نقش موثر مشاوران تلفنی در زمینه های مختلف تحصیلی ، پزشکی یا روان درمانی را بپذیرند و با اطمینان بیشتری از این خدمات استفاده کنند. بنابراین به نظر می رسد که در سالهای آینده در مورد این شغل بسیار بیشتر خواهیم شنید.

مشاوره تلفنی چه شغلی است ؟ اگر شما از آن دست دوستانی هستید که همه برای مشاوره به شما مراجعه می کنند، شاید بهتر باشد در آینده به عنوان مشاور تلفنی مشغول به کار شوید. مشاور تلفنی از جمله شغل هایی است که در دوره COVID-19 بیش از هر زمان دیگری اهمیت یافته است. به گفته محققان بعد از همه گیری کرونا ، تشدید مشکلات بهداشت روانی باعث شد تا بسیاری از افراد برای مشاور تلفنی با مراکز تماس بگیرند در مدرسانه نیز در دوران کرونا درخواست مشاوره تحصیلی از طرف والدین نیز افزایش یافت. نکته جالب این که این مسئله یک اتفاق جهانی بوده و فقط مختص ایران نیست به طور مثال در استرالیا در یک بازه زمانی یک ماهه بیش از 90 هزار تماس تلفنی ثبت شده است و این آمار رو به افزایش است.

اولویت با مشاوره تلفنی  است یا حضوری

به گفته پژوهشگران هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد مشاوره حضوری از مشاوره تلفنی تاثیرگذارتر است. بلکه بسیاری از افراد راحت تر هستند که به صورت غیر مستقیم و بدون تماس چشمی حرف ها و مشکلات خود را بازگو کنند. بنابراین می توان امید داشت که با این روش های ارائه خدمات مشاوره ، مشکلات افرادی که از مواجهه با مشاوران پزشکی یا مورد قضاورت قرار گرفتن به دلیل مشکلی که دارند ، بسیار راحت تر حل شده و در کل جامعه وضعیت بهتری را تجربه کند.

استفاده از خدمات مشاوره تلفنی می تواند امنیت روانی جامعه را بیشتر کند ، ضمن این که افراد با مشکلات ذهنی و روانی کمتری وارد اجتماع می شوند و این مسئله می تواند در بهبود ارتباطات و تعامل ها نیز تاثیرگذار باشد.

سخن پایانی

برای افرادی که علاقمند به شغل مشاور تلفنی هستند تحصیل در رشته های روانشناسی  و مشاوره می تواند بهترین انتخاب باشد، ضمن این آموزش مهارت هایی چون برقراری ارتباط با بیمار و جلب اعتماد او برای بازگویی مشکلاتش می تواند برای موفقیت در این شغل بسیاری کاربردی باشد.

در دنیای آینده که همه چیز به صورت مجازی و غیر حضوری ارائه خواهد شد، مطمئنا شغل مشاوره تلفنی در زمینه هایی چون مشاوره کودک و نوجوان، مشاوره تحصیلی ، مشاوره خانواده و … می تواند بسیار مفید باشد.

تماس با کارشناس آموزش

88904002 – 021

پیام از طریق واتساپ یا تلگرام

09198921049

رادیو مدرسانه

تماس با کارشناس آموزش

88904002 – 021

پیام از طریق واتساپ یا تلگرام

09198921049

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آنچه ما هستیم

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که معتقدند دانش آموز به جای حفظ کردن مطالب درسی باید آن را بفهمد و یاد بگیرد بهتر است بدانید که ما مدرسانه را بر روی همین اصل بنا کرده ایم و حتی افرادی را در این مجموعه استخدام می کنیم که به آموزش مفهومی باور دارند.

خدمات مشتریان

دریاره مدرسانه

با مدرسانه درتماس باشید

تمامی حقوق برای وبسایت مدرسانه سایت تخصصی و آموزش مفهومی ریاضی محفوظ است.