هماهنگی کلاس خصوصی

88904002 - 021

چگونه ریاضی خود را قوی کنیم

ریاضی یکی از درس هایی است که اکثر دانش آموزان در یادگیری آن ضعف دارند. شاید شما هم یکی از دانش آموزانی هستید که به دنبال یادگیری بهتر ریاضی و قوی شدن در آن هستید. به گفته کارشناسان آموزشی یادگیری ریاضی و حل تمرین های آن در گروه های دو یا سه نفره بازدهی بیشتری دارد اما همیشه فرصت حضور در چنین گروه هایی وجود ندارد و گاهی نیاز است که تنهایی به مطالعه و تمرین بپردازید. ما قصد داریم در این مقاله به نکاتی اشاره کنیم که به قوی شدن شما در یادگیری ریاضی کمک می کند. پس اگر شما هم به دنبال راهی برای یادگیری بهتر هستید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.ریاضی؛ یک درس دلهره آور اما شیرین

شاید بتوان یادگیری ریاضی را به کوهنوردی تشبیه کرد، شاید سخت، پر فراز و نشیب و دلهره آور باشد اما وقتی به قله می رسید لذت و هیجان وصف ناپذیری را در خود احساس می کنید و به خودتان افتخار می کنید. درس ریاضی در همه پایه های تحصیلی درسی چالش برانگیز است. اغلب ما ذهنیت منفی و ترسناکی در مورد این درس داریم و آن را مانند غولی شکست ناپذیر می دانیم که غلبه بر آن سخت است. اما همانطور که در کوهنوردی همه چیز از قدم اول آغاز می شود و به مرور پیش می رود تا به قله برسید در یادگیری ریاضی هم اولین قدم شما اقدام برای یادگیری و سپس پشتکار و تلاش خستگی ناپذیر است. به ویژه اگر در یادگیری این درس خیلی موفق نبوده اید.

یک سوال جالب! اگر کوهنوردی واقعا سخت و محال است پس چرا برخی ورزشکاران می توانند قله های زیادی را فتح کنند؟ یادگیری ریاضی هم همانند یادگیری مهارت های کوهنوردی اگر اصولی و استاندارد و با تمرین و تکرارهای مداوم و بی وقفه باشد شما هم همانند یک کوهنورد حرفه ای می توانید قله یادگیری ریاضیات در همه پایه ها را فتح کنید. به همین سادگی! پس باید بپذیریم ریاضی درسی هولناک، سخت و دلهره آور نیست، این ما هستیم که روش های اصولی فتح قله ریاضیات را بلد نیستیم. شاید امروز وقت آن رسیده که اولین قدم را بردارید تا قله ریاضیات را فتح کنید.

ریاضی؛ درسی برای همه فصول

ریاضی نه فقط یک درس که یک علم کاربردی است و برای یادگیری آن نیازمند درک عمیق مطالب و راه حل ها هستید. پس اگر تا به امروز فقط فرمول های این درس را حفظ می کردید و در امتحان با کلی سختی و مشقت نمره قبولی می گرفتید خود را برای کسب نمرات درخشان در ریاضی آماده کنید. وقتی شما به جای آموزش مفهومی ریاضی آن را حفظ می کنید با کمی تغییرات جزئی در مسائل از حل آنها عاجز خواهید بود.

ریاضی علمی است که به تمرین و تکرار نیاز دارد، از اصول اولیه ریاضی که در کلاس اول می آموزید تا درک مفاهیم سخت هندسه، مثلثات، جبر، حسابان و … در سال های بالاتر تحصیلی همگی نیاز به تمرین و تکرار دارند تا به شکل مفهومی درک شوند. ریاضی درسی برای همه فصول و همه روزها است. اگر می خواهید در ریاضی موفق باشید باید تمرین های روزانه برای خود برنامه ریزی کنید.

وقتی شما ریاضی را به شکل مفهومی می آموزید، به راحتی هر مسئله ای را می توانید حل کنید، ضمن این که تمرین کردن زیاد به شما کمک می کند که با گذشت زمان مفاهیم ریاضی را فراموش نکنید و در سال های بالاتر کار به مراتب راحت تری داشته باشید.

مهمترین نکات در یادگیری بهتر ریاضی

بسیار خب! اکنون وقت آن رسیده که نکات مهم قوی شدن در ریاضی را با شما به اشتراک بگذاریم. این نکات کمک می کند تا اگر تصمیم جدی برای یادگیری ریاضی دارید در این مسیر موفق باشید. مهمترین نکات یادگیری ریاضی عبارتند از:

تعیین هدف و برنامه ریزی

اگر می خواهید در همه مراحل زندگی خود موفق باشید، برنامه ریزی هدفمند را فراموش نکنید. یادگیری ریاضی هم از این قاعده مستثنی نیست. برای تقویت فهم ریاضی در هر پایه ای که هستید ابتدا باید هدف خود را تعیین کنید. نمره درخشان می خواهید؟ پیشرفت در یادگیری؟ حضور در المپیاد؟ یا … . هر هدفی که تعیین می کنید باید متناسب با آن برنامه ریزی کنید. یک برنامه ریزی منطقی، قابل اجرا و متناسب با شرایط و موقعیت شما! توصیه ما این است که برای این کار از خدمات مشاوره و برنامه ریز تحصیلی استفاده کنید. به این ترتیب یک برنامه اصولی و استاندارد دارید که برای شما تدوین شده و می توانید آن را با خیال راحت دنبال کنید.

جزوه نویسی

شاید شما هم دانش آموزانی را دیده اید که برای هر درس جزوه نویسی می کنند و فقط با مطالعه جزوه خود در امتحانات شرکت می کنند و موفق می شوند. نوت برداری و جزوه نویسی مباحث ریاضی با زبان و قلم خودتان کمک می کند که مفاهیم را بهتر یاد بگیرید. شما می توانید نکات مهم، مثال ها، مسائلی که در آنها مشکل دارید و … را در جزوه خود یادداشت کنید و بعدا آنها را مرور کنید.

حفظ کردن ممنوع

اگر فکر می کنید می توانید با حفظ کردن فرمول های ریاضی به موفقیت برسید سخت در اشتباهید. ریاضی پر از مباحث مشابه است، حفظ کردن این همه فرمول کار آسانی نیست. ضمن این که اگر مفهوم این فرمول ها و مباحث را درک نکنید مطمئنا نمی توانید به راحتی از پس امتحانات برآیید. برای قوی شدن در ریاضی علاوه بر یادگیری روش های حل مسئله باید چرایی آنها را نیز بدانید.

افزایش تمرکز

درک عمیق مطالب نیاز به تمرکز دارد. از آنجایی که ریاضی یک درس مفهومی است پس برای یادگیری آن نیاز به تمرکز بالایی خواهید داشت. سعی کنید در کلاس های درس با تمرکز بالا حاضر شوید، دروس را با تمرکز تمرین و مطالعه کنید و اگر نیاز است برای افزایش تمرکز به روش هایی که در این رابطه وجود دارد متوسل شوید.

تمرین و تکرار

ریاضی درسی نیست که با مطالعه روزنامه وار آن در یادگیری اش موفق باشید. برای قوی شدن در ریاضی نیاز دارید که روش های فعالی را پیش بگیرید. منظور از روش فعال تمرین کردن ریاضی است. شما باید همواره در حال تمرین و تکرار مطالب باشید. اشتباه کنید، روش های مختلف را به کار گیرید و تجربه کسب کنید. به این ترتیب می توانید به رابطه میان مباحث درسی و روش های حل مسئله به خوبی مسلط شوید.

تمرین شاه کلید یادگیری ریاضی است. در واقع شما باید آنقدر تمرین کنید تا مباحث را به خوبی درک کنید و سرعت عمل شما در انتخاب راه حل مسئله بالاتر رود.

درس های قبلی را فراموش نکنید

ریاضی درسی زنجیروار است و همه مطالب آن به هم مرتبط است. شما برای این که در یادگیری هر مبحث ریاضی موفق باشید باید پیش نیازهای آن را شناسایی کرده و به مرور آنها بپردازید. گاهی نیاز است سراغ کتاب های سال های پیش خود بروید.

منابع مختلفی در اختیار داشته باشید

کلاس های حضوری، آنلاین، خصوصی، مطالعه دسته جمعی، فیلم های آموزشی، کتاب های کمک درسی و نمونه سوالات امتحانی سال های گذشته از جمله بهترین منابعی هستند که برای قوی شدن در ریاضی می توانید از آنها کمک بگیرید.

گروهی تمرین کنید

گاهی اوقات کار جمعی نتیجه بهتری دارد. پس اگر شرایط برای شما مهیا است با تعدادی از دوستان خود جلسات حل تمرین گروهی داشته باشید. رایج ترین اشتباهات را بررسی کنید. از اطلاعات هم استفاده کنید و از هم برای حل مسائل نظرخواهی کنید.

خودتان درس بدهید

کارشناسان آموزشی معتقدند یکی از بهترین روش های آموزش ریاضی یاد دادن مفاهیم آن به دیگران است. تلاش کنید که مسائل ریاضی را برای خود شرح دهید، تصور کنید که در حال آموزش آن به جمعی از دانش آموزان هستید. به جزئیات بپردازید، دلایل خود را برای انتخاب راه حل بیان کنید. با صدای بلند سوال و روش های حل مسئله را برای خود تکرار کنید. شاید عجیب باشد اما نتیجه آن حیرت آور خواهد بود.

جمع بندی

هدف ما این است که به دانش آموزان اثبات کنیم ریاضی درسی سخت و دلهره آور نیست. این ما هستیم که روش های یادگیری آن را نمی دانیم. اگر آگاهی خود را در مورد روش های یادگیری ریاضی و ماهیت این درس افزایش دهید خواهید دید که ریاضی درسی شیرین و دوستداشتنی است. شما هم می توانید با تمرین و تکرار، برنامه ریزی اصولی و آشنایی با ماهیت واقعی ریاضی در یادگیری این درس موفق باشید. شاید هنوز استعداد خود را کشف نکرده اید و در سایه افکار منفی و پیش داوری ها هنوز خود را محک نزده اید. وقت آن رسیده که نگاه دیگری به ریاضیات داشته باشید. ما هم در مدرسانه همراه شما هستیم تا ریاضی را بهتر بشناسید و از آن لذت ببرید.

علی احیائی

Views: 919

مشاور مدرسانه

تو رادیو مدرسانه درباره مشاوره فردی و شیوه زندگی حرف می زنیم

تماس با کارشناس آموزش

88904002 – 021

پیام از طریق واتساپ یا تلگرام

09198921049

تدریس خصوصی ریاضی اول تا دوازدهم

خصوصی منزل و آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آنچه ما هستیم

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که معتقدند دانش آموز به جای حفظ کردن مطالب درسی باید آن را بفهمد و یاد بگیرد بهتر است بدانید که ما مدرسانه را بر روی همین اصل بنا کرده ایم و حتی افرادی را در این مجموعه استخدام می کنیم که به آموزش مفهومی باور دارند.

خدمات مشتریان

دریاره مدرسانه

با مدرسانه درتماس باشید

تمامی حقوق برای وبسایت مدرسانه سایت تخصصی و آموزش مفهومی ریاضی محفوظ است.