هماهنگی کلاس خصوصی

88904002 - 021

طراحی مسیر شغلی برای دانش آموزان

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که به جز سواد خواندن و نوشتن و مهارت های علمی ، هدف از آموزش ، یادگیری و درس خواندن چیست؟ مهمترین موضوع در زندگی تحصیلی دانش آموزان در دوره دوازده ساله تحصیلات آموزشی مدرسه محور، انتخاب رشته است. موضوعی که متأسفانه در ایران صرفا به عنوان بخشی از تحصیل به آن نگاه می شود و مهمترین تأثیر آن در زندگی یک فرد که تحصیلات آکادمیک مرتبط و یافتن شغل و کسب درآمد است مد نظر قرار نمی گیرد.

اگر بخواهیم خوش بینانه به این جریان نگاه کنیم، اغلب والدین تلاش می کنند بدون در نظر گرفتن علاقمندی ها و استعدادها ، فرزندان خود را به تحصیل در رشته هایی ترغیب کنند که آینده شغلی مناسب تر و سیمای اجتماعی قابل توجه تری دارند! با این حال در اکثر موارد قضیه از این هم تأسف برانگیزتر است و عموما انتخاب رشته تحصیلی جدای از علاقه شغلی صورت می گیرد که این به معنای تحصیل بدون انگیزه ، علاقه و بی هدف و هدر دادن عمر و نیروی جوانی است. چناچه در کشورمان با سونامی جوانان فارغ التحصیل بی کار و یا شاغل در مشاغلی متفاوت از زمینه تحصیل ، در چند دهه اخیر روبه رو بوده ایم. سوال اینجا است که چگونه می توان از این دور باطل خارج شد؟ چگونه می توان به صورت هدفمند و اصولی برای آینده شغلی دانش آموزان برنامه ریزی کرد؟ آیا چنین برنامه ریزی در ایران شدنی است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم بله! برای فهمیدن چگونگی انجام آن تا انتها با ما همراه باشید.

طراحی مسیر شغلی دانش آموز چیست و چه کاربردی دارد؟

مهمترین سال های تحصیلی یک دانش آموز که سرنوشت و آینده او را تحت تأثیر قرار می دهد، دوره سه ساله دبیرستان است. همه می دانیم که در طول سال های دهم ، یازدهم و دوازدهم چه فشار سنگینی روی ذهن و فکر دانش آموزان وارد می شود! در کنار انتخاب رشته ، دانش آموزان به تحصیل در دانشگاه ، کسب مدرک تحصیلی معتبر و در نهایت ورود به دنیا مشاغل و درآمدزایی فکر می کنند. تمام این دغدغه ها طبیعی است و تقریبا تمام زندگی و عمر آینده دانش آموزان به این انتخاب ها بستگی خواهد داشت. بعد از فارغ التحصیلی یافتن یک شغل مناسب که بهترین انتخاب باشد چالش بعدی است که فرد با آن مواجه می شود. شغلی که در کنار درآمد خوب ، جایگاه اجتماعی مناسب ، مقیاس پذیری و امکان رشد و توسعه از درآمد خوبی هم برخوردار باشد.

این انتخاب های مهم باید با آگاهی کامل و متناسب با توانایی های جسمی ، ذهنی ، استعدادها ، شرایط محیطی و علاقمندی های فرد صورت گیرند و نکته مهم ماجرا همین جا است، انتخابی که بتواند همه این موارد را تضمین کند واقعا وجود دارد؟

عموما در زندگی یک دانش آموز ، خانواده ، مدرسه و نهادهای اجتماعی تصمیم گیرنده هستند و خود دانش آموز یا به اندازه ای دانش و توانایی ندارد که در این انتخاب سهیم شود و یا اصلا از اهمیت آن برخوردار نیستند و در نهایت بعد از سپری شدن سال های پربار و مهم جوانی تلاش می کنند که مسیر رفته را بازگردند و یا بدون انگیزه و عشق به یک مسیر از پیش تعیین شده اشتباه ادامه دهند. ما اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم ، آینده ای هدفمند و برنامه ریزی شده را برای خود طراحی کنید.

طراحی مسیر شغلی” کلید چالش مهمی است که پیش روی دانش آموزان قرار دارد. این برنامه شامل یک نقشه راه و راهنمای کارشناسی شده است که دانش آموز را با توجه به همه شرایطی که به آنها اشاره کردیم در یک مسیر روشن و هدفمند از تحصیل و در نهایت شغل مرتبط با آن قرار می دهد.

اهمیت راهنمای شغلی برای دانش آموزان

دانش آموزان امروز ، بزرگسالان فردا هستند که وارد اجتماع می شوند ، شاغل می شوند ، تشکیل خانواده می دهند و مسیر زندگی بزرگسالی خود را طی می کنند. داشتن شغل بخش مهمی از زندگی یک فرد محسوب می شود ، انگیزه ای برای زندگی و راهی برای کسب درآمد ، که بخش عمده ای از سال های جوانی و میانسالی و تضمین آسایش و رفاه زندگی دوران پیری و کهنسالی را به خود اختصاص می دهد.

انسان موجودی است که همواره در معرض انتخاب و تصمیم قرار دارد و استفاده از مشاوره و راهنمایی می تواند انتخاب های بهتری را برای او رقم بزند. مشاورانی که در انتخاب های مهم زندگی تأثیرگذارند طیف وسیعی از افراد شامل دوست و آشنا ، مادر و پدر ، اقوام ، مدیر و معلمان ، مشاوران و کارشناسان با تجربه و … هستند. هرچه اطلاعات ، آگاهی و علم این افراد در زمینه مورد نظر بیشتر باشد مطمئنا راهنمایی پربارتری داشته و انتخاب بهتری را برای فرد رقم می زنند.

در زمینه انتخاب شغل نیز انسان نیازمند راهنمایی است تا بتواند با دید بازتر و شناخت بیشتر مسیر شغلی خود را انتخاب کند. در این زمینه حساس و چالشی بودن موضوع تصمیم گیری باعث می شود که لزوم دریافت یک راهنمایی و مشاوره دقیق ، کارشناسانه ، استاندارد و اصولی را بیشتر درک کنیم.

طراحی مسیر شغلی؛ مشاوره ای که همه دانش آموزان به آن نیاز دارند!

«راهنمایی شغلی» (career guidance) موضوعی است که دنیا از حدود ۸۰ سال پیش به آن پرداخته است. این طرح شامل یک برنامه جامع و توسعه ای است که برای کمک به افراد در انتخاب های تحصیلی و در پی آن انتخاب های شغلی طراحی شده است. به این ترتیب دانش آموزان در انتخاب مهمترین و سرنوشت سازترین مسیر زندگی خود برای تصمیم گیری های درست و آگاهانه از یک منبع موثق ، کاربلد و ماهر راهنمایی می گیرند.

راهنمایی مسیر شغلی فرآیندی است که به دانش آموز کمک می کند تا دانش ، اطلاعات ، مهارت ها ، تجارب و علاقمندی های لازم برای شناسایی همه انتخاب های تحصیلی و شغلی اش را دریافت کند و در نهایت یک تصمیم درست و آگاهانه داشته باشد. به این ترتیب می توان با انگیزه و انرژی بیشتری به ادامه تحصیل پرداخت و برای آینده ای هدفمند تلاش کرد.

راهنمای مسیر شغلی چه کمکی به شما خواهد کرد؟

در فرآیند راهنمای شغلی با ارزیابی مهارت ها ، استعدادها ، علایق ، نقاط ضعف و قوت و شخصیت دانش آموز به او کمک می شود تا بهترین مسیر ممکن را انتخاب کند. راهنمایی که در این انتخاب به شما کمک می کند باید اطلاعات درست و کاملی از سوابق تحصیلی ، محدودیت ها ، علایق فردی ، پیشرفت ها و نقاط قوت و ضعف شما در اختیار داشته باشد و بر پایه چنین اطلاعاتی مسیرهای شغلی بالقوه که مناسب شما است و می توانید در آنها رشد و پیشرفت کنید شناسایی کرده و معرفی می کند.

در این فرآیند اطلاعاتی در مورد مشاغل مربوطه،  الزامات شغلی ، پتانسیل رشد و پیشرفت ، پتانسیل درآمد، چشم اندازهای بین المللی مشاغل و … در اختیار شما قرار می گیرد.

بنابراین باید گفت که طراحی مسیر شغلی به گونه ای است که یک نسخه واحد به سلیقه خود برای همه افراد نمی پیچد و از فرمولاسیون مشخصی نیز برای دستیابی به پاسخ ها استفاده نمی کند بلکه با توجه به عوامل و شرایط ذکر شده مناسب ترین انتخاب ها را بررسی کرده و در تصمیم گیری نهایی که ممکن است حتی ماه ها به طول انجامد به شما کمک می کند.

چه کسانی می توانند از راهنمای شغلی استفاده کنند؟

راهنمایی شغلی یک فرآیند دیربازده و نیازمند سرمایه گذاری است. با توجه به این که رشته تحصیلی نقش مهمی در اشتغال و انتخاب شغل در آینده دانش آموزان دارد. بنابراین باید گفت همه دانش آموزان پایه های دهم، یازدهم و دوازدهم در شرایط بهینه تر دانش آموزان کلاس نهم قبل از انتخاب رشته دبیرستان می توانند از امکانات موجود در برنامه راهنمای مسیر شغلی استفاده کنند.

مزایای استفاده از راهنمای مسیر شغلی

این پرسش برای بسیاری از دانش آموزان مطرح است که آیا واقعا به این راهنما احتیاج دارند؟ پاسخ کاملا واضح است ، همه انسان ها قبل از تصمیم گیری های مهم در زندگی خود مردد هستند و برای تصمیم گیری قاطعانه ، درست و تضمین شده نیازمند هدایت و مشاوره هستند. ضمن این که راهنمای مسیر شغلی دارای مزایای بسیاری است که بهره مندی از آنها می تواند در سال های بالاتر تحصیلی به شما آرامش و اطمینان ببخشد. مهمترین مزایای راهنمای شغلی عبارتند از:

انتخاب رشته هدفمند

مهمترین مزیت استفاده از این طرح به ویژه برای دانش آموزان پایه نهم ، انتخاب رشته هدفمند و برنامه ریزی شده است. در چنین شرایطی دانش آموز رشته ای متناسب با علاقمندی ها، توامندی ها و استعدادهای خود انتخاب می کند و همه وقت ، انرژی و انگیزه خود را صرف رسیدن به اهدافش در این رشته می نماید.

انتخاب شغل مناسب

برای بسیاری از دانش آموزان در سن نوجوانی ( ۱۵ تا ۱۸ سال ) انتخاب شغل مناسب دشوار است. وجود یک راهنمای شغلی به دانش آموزان کمک می کند تا از سردرگمی خارج شده و بتوانند از میان ده ها و شاید صدها گزینه شغلی در آینده، مشاغل محدودی که متناسب با شرایط آنها است انتخاب کنند. دریافت چنین مشاوره ای در مقایسه با پیشنهادات دوستان و آشایان که عموما بر اساس تجارب فردی و محدود صورت می گیرند به مراتب حرفه ای تر ، علمی تر و تضمین شده تر است.

جلوگیری از انتخاب های اشتباه

تصمیم گیری درست شغلی در زمان مناسب ، تفاوت های زیادی میان شما و دیگران ایجاد خواهد کرد. در واقع اگر امروز برای این کار اقدام کنید در ده سال آینده به مراتب نسبت به همکاران و رقیبان شغلی خود شرایط بسیار بهتر و بالاتری را تجربه خواهید کرد. یک تصمیم درست به شما کمک می کند تا از آزمون و خطا در آینده در امان باشید و عمر خود را بیهوده در مسیرهای اشتباه تلف نکرده و با رضایت و آرامش کامل به آینده شغلی و پیشرفت خود در آن فکر کنید.

پیشرفت مضاعف

وقتی شما در مسیر درست قرار بگیرید ، وقت ، انرژی و سرمایه خود را در مسیر صحیح صرف می کنید و در نهایت پیشرفت سریع تر و بیشتری را تجربه خواهید کرد. در واقع مسیری که در آن در حال حرکت هستید برای شما روشن و از پیش تعیین شده است و همانند کوهنوردی که نقشه ای واضح و خوانا در دست دارد می توانید با اطمینان و سرعت بالا به سمت قله های موفقیت حرکت کنید.

راهنمای انتخاب شغل و طراحی مسیر شغلی در مدرسانه

وجود افراد راهنما با تخصص و مهارت بالا در هر زمینه ای می تواند کارساز و کمک کننده باشد. ما در مدرسانه قصد داریم بهترین امکانات ، تجهیزات و آموخته ها را در مسیر هدایت شغلی و تحصیلی در اختیار دانش آموز ایرانی قرار دهیم. اگر از همین امروز برای آینده برنامه ریزی کنید، مسیر پیش روی شما روشن و شناخته شده خواهد بود و می توانید با انگیزه، تلاش و سرمایه گذاری هدفمند آینده ای موفق را برای خود رقم بزنید.

طراحی مسیر شغلی در دوره دبیرستان یک راه حل جهانی برای تصمیم گیری های تعیین کننده در بدو ورود به اجتماع است. با توجه به کمبود آموزش و مهارت در سیستم آموزشی کشور ما، استفاده از چنین طرح هایی می تواند یک امتیاز مثبت در زندگی دانش آموز امروز باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید با کارشناسان مدرسه در تماس باشید.

 

روش انجام کار در طراحی مسیر شغلی برای دانش آموزان

  1. تست های شخصیتی

گرچه ما معتقدیم تست های شخصیتی به تنهایی برای تعیین شخصیت افراد کافی نیستن ، اما اطلاعات خوبی را در اختیار ما قرار می دهند در نتیجه در ابتدای کار دانش آموزان را در چند تست شخصیت شناسی مانند ۱۶ تیپ شخصیتی ، شناخت کلی شخصیت (کاراکتر ) و یافتن چرایی دانش آموز شرکت می دهیم زیرا می خواهیم به یک شناخت کلی از آنها دست پیدا کنیم.

برای مثال در انجام تست ها به دنبال این هستیم که بدانیم دانش آموز :

  • به چه نوع محیط و فضاهای کاری علاقه مند است.
  • از انجام چه نوع فعالیت هایی جدا از این که ممکن است هیچ تعریف شغلی نداشته باشند لذت می برد.
  • شخصیت او چه ویژگی های غیر معمولی دارد یعنی در پیگیری چه موضوعاتی نرمال رفتار نمی کند
  • به یادگیری چه مهارت ها و توانایی هایی علاقه مند است.
  • چه اهدافی را به غیر از پول در شغل مورد علاقه خود دنبال می کند؟
  • نقاط ضعف شخصیتی او چیست؟ آیا تاثیری در موفقیت یا عدم موفقیت او دارد؟
  • چرایی زندگی او چیست؟
 
  1. پرسشگری از والدین

همانطور که گفتیم تست های شخصیتی به طور کامل شخصیت دانش آموز را تعریف نمی کنند در نتیجه ما با سوال های غیر مستقیمی که از والدین می پرسیم به شناخت بیشتری درباره شیوه تربیت آنها و شخصیت دانش آموز دست پیدا می کنیم.

  1. کشف معنا و چرایی دانش آموز

با تحلیل مجموعه تست های دانش آموز و پاسخ های والدین او ، معنا و چرایی زندگی دانش آموز و علایق او را به طور کلی کشف می کنیم.

  1. طراحی استراتژی در راستای معنا و چرایی زندگی

در مشاوره های تحصیلی سنتی معمولا” به چرایی دانش آموزها اهمیتی داده نمی شود و اغلب ، دانش آموزها را به سمت مشاغل عرف مانند دکتر ، مهندس ، وکیل و خلبان هدایت می کنند.

از طرفی ما معتقدیم که میزان رضایت افراد از زندگی و کار ، به معنا و چرایی آنها نیز بستگی دارد ، ما در این مرحله برای دانش آموز یک مسیر چگونگی یادگیری از منابع مختلف را طراحی می کنیم که او بتواند شخصیت ، دانش و مهارت های خود را در راستای معنا و چرایی و فلسفه وجودی خود ، پرورش دهد و در راستای آن قدم های مستمری بر دارد.

  1. آموزش مهارت های لازم برای رسیدن به شغل ایده آل

پس از این که دانش آموز و علایق او را به خوبی شناختیم ، آموزش مهارت های لازم برای رسیدن به شغل ایده آل او را شروع می کنیم.

در این مرحله برای دانش آموز مشخص می شود که برای بهتر کردن هر بخش از شغل ایده آل خود باید چه مهارت هایی را یاد بگیرد. حتی مهارت هایی که ممکن است در ابتدا هیچ علاقه ای به آنها نداشته باشد.

ما در این مرحله به دانش آموز می آموزیم که فقط با تکیه بر یک مهارت نمی تواند به اهداف  و رویاهای خود برسد و یادگیری مقطعی برای آینده ای که در انتظار اوست ، هرگز کافی نخواهد بود. به همین دلیل او باید روی رشد و توسعه مهارت های لازم و ضروری متمرکز شود

  1. برنامه ریزی برای توسعه یادگیری

دانش آموزها هر چقدر زودتر روی دانش و مهارت های لازم برای رسیدن به اهداف خود ، مسلط شوند ، زودتر به ایده آل های شغل مورد نظرشان دست پیدا می کنند. در نتیجه برای موفقیت در این راه به برنامه ریزی دقیقی نیاز دارند که ما در بخش طراحی مسیر شغلی این کار را برای دانش آموزان انجام می دهیم.

  1. پیگیری

چه اهداف و رویاهایی فقط به این دلیل که پیگیری نشدند و ادامه پیدا نکردند از بین رفتند. ما نمی خواهیم این اتفاق برای دانش آموزانمان بیوفتد به همین دلیل به طور روزانه دانش آموزان را با ویس های یادآوری و پاسخ به سوالاتشان پیگیری می کنیم.

  1. ایده پردازی و مدل درآمدی

دانش آموزانی که وارد سطوح بالاتر می شوند و کلاس های طراحی مسیر شغلی را حداقل تا ۱ سال ادامه می دهند برای آنها روش و مدل های درآمدی ، با توجه به مسیری که در حال پیشروی در آن هستند ، طراحی خواهیم کرد.

   ۹  مشاوره به والدین

همان طور که می دانید دانش آموزان به غیر از حمایت های مالی به حمایت های روحی و عاطفی والدین شان نیز نیاز دارند. به همین دلیل ما در طول آموزش طراحی مسیر شغلی به دانش آموزان ، جهت آگاهی والدین ، مشاوره های صوتی کوتاهی را به صورت روزانه ( ۵ روز در هفته ) برای آنها ارسال می کنیم و پاسخگوی سوالات آنها هستیم.

ما در طراحی مسیر شغلی پکیج نمی فروشیم  

پکیج آموزشی در مواقعی عالی عمل می کند که نیاز باشد همه به یک شکل موضوعی را یاد بگیرند اما وقتی بحث از روش های آموزشی متفاوت می شود ، نمی توان آن را به طور یکسان به همه آموزش داد زیرا هیچ یک از دانش آموزان شبیه هم دیگر نیستند و اهداف آنها و روش های یادگیری و در نتیجه مسیر زندگی و شغلی آنها متفاوت است.

کلاس های طراحی مسیر شغلی در حال حاضر در تعداد محدود ( ۹ نفر در سال ) و به صورت خصوصی و آنلاین برگزار می گردد.

برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره های زیر در تماس باشید

۸۸۹۰۴۰۰۲

۸۸۹۶۹۰۹

۴۴۰۲۵۸۶۰

کد تهران 

۰۲۱ 

Visits: 881

مشاور مدرسانه

تو رادیو مدرسانه درباره توسعه فردی و رشد فکری حرف می زنیم

تماس با کارشناس آموزش

88904002 – 021

پیام از طریق واتساپ یا تلگرام

09198921049

تدریس خصوصی ریاضی اول تا دوازدهم

خصوصی منزل و آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آنچه ما هستیم

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که معتقدند دانش آموز به جای حفظ کردن مطالب درسی باید آن را بفهمد و یاد بگیرد بهتر است بدانید که ما مدرسانه را بر روی همین اصل بنا کرده ایم و حتی افرادی را در این مجموعه استخدام می کنیم که به آموزش مفهومی باور دارند.

خدمات مشتریان

دریاره مدرسانه

با مدرسانه درتماس باشید

تمامی حقوق برای وبسایت مدرسانه سایت تخصصی و آموزش مفهومی ریاضی محفوظ است.