هماهنگی کلاس خصوصی

88904002 - 021

برنده شدن در لاتاری با فرمول های ریاضی

برنده شدن در لاتاری شانس زیادی می خواهد، اما ریاضیدانان دانشگاه منچستر توصیه می کنند اگر با استفاده از فرمول های ریاضی اقدام به خرید چند بلیط خاص در لاتاری کنید،  برد شما حتمی خواهد بود. اگر علاقه دارید که در لاتاری ملی بریتانیا (لوتو) برنده باشید و به آن دسترسی دارید این روش، یک راه تضمینی برای برنده شدن شما خواهد بود.

چطور چنین چیزی ممکن است؟!

اوایل سال ۲۰۲۳ میلادی دو ریاضیدان بریتانیایی به نام های ” دیوید کوشینگ” و “دیوید استوارت” از دانشگاه منچستر، اعلام کردند که خرید ۲۷ بلیط خاص در لاتاری بریتانیا تضمینی برای برنده شدن در این قرعه کشی است. این ادعا در حالی مطرح شد که دقیقا ۴۵٬۰۵۷٬۴۷۴ ترکیب عددی در این لاتاری امکان پذیر است.

در وب سایت دانشگاه منچستر آمده است: استوارت و کوشینگ با تمرکز روی قوانین بازی لوتو که در آن شش عدد تصادفی از بین اعداد ۱ تا ۵۹ انتخاب می شود، متوجه شدند تعداد ۲۷ بلیط کمترین تعداد ممکن بلیط های مورد نیاز برای تضمین برنده شدن خواهد بود.

این دو دانشمند راه حل خود را با استفاده از یک سیستم مشهور ریاضی به نام هندسه متناهی توصیف می کنند که روی ساختار صفحه فانو ( ساختار مثلث مانند) متمرکز است. در این ساختار، هر نقطه با جفت اعداد نشان داده شده و با خطوط به هم متصل می شوند. هر خط مجموعه ای از شش عدد تولید می کند که معادل یک بلیط در بازی لوتو است.

به این ترتیب برای پوشش دادن تمام ۵۹ عدد و تولید ۲۷ مجموعه بلیط، سه صفحه فانو و دو مثلث نیاز داریم. نکته جالب اینجا است که با انتخاب بلیط لوتو با این روش، اصلا اهمیت ندارد کدام یک از ۴۵٬۰۵۷٬۴۷۴ حالت ممکن قرعه کشی رخ دهد، حداقل یکی از بلیط ها دارای دست کم دو عدد مشترک خواهد بود. از هر شش عدد قرعه کشی، دو عدد باید روی یکی از پنج ساختار هندسی وجود داشته باشد که تضمین می کند آن ها حداقل در یک بلیط وجود دارند.

به این ترتیب ۲۷ بلیط مشخص شده طبق فرمول هندسی متناهی، شامل قرار دادن اعداد ۱ تا ۵۹ به صورت جفتی یا سه تایی روی نقطه ای داخل یکی از پنج شکل هندسی و سپس استفاده از آنها برای تولید بلیط بر اساس خطوط درون اشکال است.

یک نکته مهم: به این مسئله توجه داشته باشید که برد در لاتاری می تواند به معنای ورود رایگاه به قرعه کشی بعدی باشد و لزوما منظور ما از برد لاتاری، برنده شدن جایزه بزرگی نیست. چنانچه کوشینگ می گوید بسیاری از افرادی که به او ایمیل زده اند اظهار کرده اند که ضرر کرده اند. به همین دلیل است که پژوهشگران می گویند هرچند استفاده از چنین سیستمی موجب برنده شدن می شود اما ممکن است راهی عالی برای از دست دادن پول نیز باشد.

در واقع اگرچه برنده شدن به این روش تضمین شده است اما شانس به دست آوردن سود بسیار پایین است و نباید خیلی مطمئن روی این قمار سرمایه گذاری کرد. خرید ۲۷ بلیط بخت آزمایی لوتو ۵۴ دلار هزینه دارد و به گفته پیتر رولت ریاضیدان بزرگ، در ۹۹ درصد موارد نمی توانید این پول را پس بگیرید.

استفاده از یک زبان برنامه نویسی قدیمی برای رسیدن به نتیجه!

پژوهشگران می گویند این یافته ها از دیدگاه محاسباتی بسیار جالب است. آنها از یکی از قدیمی ترین نمونه های هوش مصنوعی که یک زبان برنامه نویسی ۵۰ ساله به نام پرولوگ است برای این کار استفاده می کنند.

Visits: 11

مشاور مدرسانه

تو رادیو مدرسانه درباره توسعه فردی و رشد فکری حرف می زنیم

تماس با کارشناس آموزش

88904002 – 021

پیام از طریق واتساپ یا تلگرام

09198921049

تدریس خصوصی ریاضی اول تا دوازدهم

خصوصی منزل و آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آنچه ما هستیم

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که معتقدند دانش آموز به جای حفظ کردن مطالب درسی باید آن را بفهمد و یاد بگیرد بهتر است بدانید که ما مدرسانه را بر روی همین اصل بنا کرده ایم و حتی افرادی را در این مجموعه استخدام می کنیم که به آموزش مفهومی باور دارند.

خدمات مشتریان

دریاره مدرسانه

با مدرسانه درتماس باشید

تمامی حقوق برای وبسایت مدرسانه سایت تخصصی و آموزش مفهومی ریاضی محفوظ است.