من سولماز دهستانی هستم، دبیر شیمی در یکی از مدارس تهران و دارای مدرک کارشناسی شیمی محض با سابقه کار بیش از ۱۲ سال هستم. ۷ سال است که در کنار تدریس در مدرسه به عنوان معلم تقویتی شیمی، به تدریس خصوصی این درس مشغول می باشم.
درس شیمی از جمله دروسی است که تا زمانی که دانش آموز به مباحث آن علاقمند نباشد نمی تواند ارتباط خوبی با این درس برقرار کند، به همین دلیل یکی از کارهایی که من همیشه انجام می دهم این است که برای دانش آموزان سال دهم از شیوه های تدریسی استفاده کنم که باعث ایجاد علاقمندی به مباحث شیمی در آنها شود.
یکی از منابع کنکور برای بچه های رشته ریاضی و تجربی درس شیمی است، بنابراین باید گفت این درس اهمیت ویژه ای دارد، یادگیری مباحث شیمی کار چندان مشکلی نیست به شرطی که دانش آموز شیوه مطالعه صحیح و البته تکرار و تمرین مباحث تشریحی را فراموش نکند.
در کتاب شیمی یازدهم اکثر مباحث درسی حالت تئوری دارد، به همین دلیل یادگیری مفهومی این درس می تواند دانش آموز را در موفقیت بیشتر یاری کند. برای این که بتوانید در این درس موفق بوده و نمره خوبی کسب کنید باید شیوه های صحیح مطالعه را بدانید این مسئله به شما کمک می کند تا مفاهیم را به خوبی درک کرده و فراموش نکنید.
من به عنوان معلم تقویتی معتقدم که در یادگیری دروسی مثل شیمی شیوه های آموزشی ۵۰ درصد قضیه است و این دانش آموز و توان و تلاش او است که ۵۰ درصد بقیه را تشکیل میدهد، باید سعی کنید مطالبی که معلم در کلاس یا در کلاس خصوصی برای شما شرح می دهد را با تمرکز و دقت بالا به خوبی گوش دهید، سپس همان روز در منزل و با تمرکز کافی به مرور مطالب پرداخته و آن را دوباره مطالعه کنید. توجه داشته باشید که اگر این کار را انجام ندهید بیشتر مطالب آموخته شده تا جلسه بعدی تدریس از ذهن شما پاک می شود.
باید توجه داشت که شیوه های آموزشی برای هر دانش آموز باید با توجه به شرایط اختصاصی او انتخاب شود، مثلا ممکن است یک دانش آموز به تمرین و تکرار بیشتری احتیاج داشته باشد اما دانش آموز دیگر بتواند با توضیحات معلم سر کلاس به خوبی مفاهیم را درک کند. به همین دلیل من معتقدم که استفاده از یک شیوه تدریس برای همه دانش آموزان یکی از دلایل عدم موفقیت آنها در یادگیری شیمی است.