هماهنگی کلاس خصوصی

88904002 - 021

ساعت های طلایی مطالعه کنکور چه زمانی است؟

زمان درس خواندن نقش مهمی در یادگیری دانش آموزان به ویژه داوطلبین کنکور دارد. این مسئله به اندازه ای دارای اهمیت است که عوامل متعددی بستگی دارد و در شرایط مختلف و برای دانش آموزان متفاوت، متغیر است. اکثر دانش آموزان در سال تحصیلی، قبل از امتحان یا برای آمادگی کنکور برنامه ریزی مطالعه و درس خوانی دارند. با این حال بسیاری از آنان از نتیجه راضی نیستند. اگر فرض را بر این بگذاریم که برنامه ریزی دقیقی برای تحصیل داشته ایم، چرایی عدم موفقیت را باید در چگونگی اجرای برنامه ریزی دانست. مواردی چون آشنایی با روش صحیح مطالعه، مکان مطالعه ، چگونگی برنامه ریزی، عادت های فردی، زمان مطالعه و … از جمله عواملی هستند که در میزان یادگیری تأثیر گذارند.

باید بدانید که مطالعه یک مهارت اکتسابی است که می توانید به مرور آن را کسب کنید. هرچه کیفیت مطالعه و درس خواندن ارتقاء پیدا کند مطمئنا نتیجه بهتری نیز در بر خواهد داشت. در این مقاله قرار است شما را با نکات مهم ساعات طلایی درس خواندن به ویژه برای کنکوری ها آشنا کنیم.

بهترین زمان درس خواندن

شاید این سوال شما هم باشد که بهترین زمان درس خواندن چه ساعتی است. در ابتدا باید گوشزد کنیم که حتی درس خواندن در بهترین مدارس نیز اگر تکنیک های درس خواندن را بلد نباشید هیچ تضمینی برای موفقیت شما در تحصیل نخواهد بود. باید به این نکته توجه داشت که سرعت درس خواندن در افراد مختلف متفاوت است و برخی تنها با چند ساعت مطالعه موفق می شوند و برای برخی دیگر مدت زمان بیشتری نیاز است. اما این را یقین بدانید که هرچه بیشتر تلاش کنید موفق تر خواهید بود. این مسئله به نقاط ضعف و قوت شما هم بستگی دارد. شما باید بیاموزید که اوج یادگیری شما در چه ساعاتی رخ می دهد. البته این دستورالعمل برای هر شخص متفاوت است و نمی توان نسخه واحدی را برای همه دانش آموزان پیچید.

به طول مثال ممکن است برخی دانش آموزان درس خواندن در ساعات اولیه روز را بهترین زمان یادگیری بدانند اما برای برخی دیگر مطالعه در شب راحت تر باشد. توصیه اصولی این است که شما بدانید در چه زمان هایی بیش از سایر مواقع حوصه درس خواندن و مطالعه را دارید و بیشترین تمرکز را روی مطالعه خواهید داشت. هرچه عمیق تر و با تمرکز بیشتری مطالعه کنید بیشتر یاد می گیرید.

نکته مهمی که باید به شما گوشزد کنیم این است که در ساعات مطالعه کاملا سیر باشید. اما نباید آنقدر غذا بخورید که احساس سنگینی و خواب آلودگی کنید. ساعات مطالعه شما باید اوج تمرکز و نشاط شما باشد، بنابراین قبل از این ساعات باید استراحت کافی کرده و از نظر جسمی و روانی کاملا آماده باشید.

اولین گام برای یافتن ساعات طلایی مطالعه آن است که بیابید صبح ها بیشتر تمرکز دارید یا عصرها، کدام ساعات از شبانه روز احساس نشاط بیشتری می کنید و از نظر جسمی و روانی در اوج آمادگی هستید.

اکثر تحقیقات علمی نشان می دهد که بهترین زمان یادگیری صبح است. معمولا صبح زود مغز کاملا آمادگی یادگیری دارد و بعد از یک استراحت شبانه به راحتی مطالب جدید را می آموزد، به همین دلیل است که اکثر دانش آموزان در ساعات اولیه روز بیشترین بازدهی را دارند. چرا که خواب و استراحت کافی به عملکرد بهتر مغز و حافظه کمک می کند. بنابراین اگر به دنبال بازدهی بیشتر هستید به هیچ عنوان از ساعات خواب و استراحت خود کم نکنید. ذهن خسته و بی حال هرگز نمی تواند مباحث جدید درسی را درک کند.

زمان مطالعه نباید زیاد باشد

مسئله مهم دیگری که باید به آن دقت کنید این است که خوب درس خواندن به معنای زیاد درس خواندن نیست. شما باید در برنامه ریزی درسی خود ساعت های استراحت داشته باشید. بهتر است در ازای هر ۱٫۵ ساعت مطالعه حدود ۴۵ دقیقه استراحت داشته باشید. داشتن ساعات تنفس حداقل ۱۵ دقیقه ای به ازای هر یک ساعت درس خواندن الزامی است. به این ترتیب مغز شما برای ماراتن مطالعه بعدی ریکاوری می شود. بهترین مدت زمان مطالعه ۴۵ دقیقه است اما اگر می توانید بیشتر از این ساعت مطالعه کنید نهایتا در یک بازه زمانی ۱ ساعت تا یک ساعت و نیم باید زمان استراحت را تعیین کنید.

زمان طلایی مطالعه

بهترین زمان برای مطالعه به گفته کارشناسان زمانی است که مغز استراحت کافی کرده باشد و بدن نیز از نظر نیازهای اولیه مثل خوردن و آشامیدن در بهترین وضعیت قرار داشته باشد. بنابراین زمان طلایی درس خواندن زمانی است که شما گرسنه، تشنه یا خواب آلود نباشید. این زمان برای شما زمان اوج یادگیری و هوشیاری ذهن است. این زمان ممکن است بین ساعات ۸ صبح تا ۱۲ ظهر و یا ۳ عصر تا ۹ شب باشد. شما باید با توجه به شرایط خود بهترین زمان را انتخاب کنید. مثلا اگر به مدرسه می روید بعد از زمان مدرسه، ناهار و استراحت، تمرکز شما برای مطالعه بالا می رود و می توانید به راحتی مطالعه داشته باشید.

اگر کنکوری هستید نیز می توانید ساعت های طلایی خود را در صبح و عصر بیابید و در این ساعت ها به مطالعه مشغول شوید.

چند ساعت در روز درس بخوانم

استاندارد بودن مدت زمان مطالعه از اهمیت بالایی در یادگیری برخوردار است. بنابراین ساعات زیاد مطالعه در طول شبانه روز صرفا به معنای یادگیری نیست. مدت زمان مطالعه به موارد بسیاری بستگی دارد که باید همگی مهیا باشد تا مطالعه شما مفید و نتیجه بخش باشد.

مثلا برای یک کنکوری آغاز مطالعه ۱۲ ساعته در روز کاری عبث و بی نتیجه است. شما برای رسیدن به این ساعت از مطالعه باید آمادگی لازم را داشته باشید و گام به گام پیش بروید.

برای شروع روزی ۴ تا ۶ ساعت مطالعه کافی است. برای یادگیری بهتر همه دروس باید برنامه ریزی درسی داشته باشید و این برنامه ریزی بر اساس مواردی چون شرایط جسمی و روحی شما، نقاط قوت و ضعف درسی شما و میزان یادگیری شما تدوین شده باشد.

استفاده از مشاوره و برنامه ریزی درسی برای دانش آموزان برای حصول نتیجه بهتر در زمان مطالعه و یادگیری به ویژه در زمان کنکور توصیه می شود.

چه زمانی ریاضی بخوانیم

ریاضی درس بسیار مهمی است که یادگیری آن می تواند مسیر تحصیل شما را کاملا تغییر دهد. یادگیری ریاضی نیاز به تمرکز زیادی دارد و به همین دلیل برای این که ریاضی را به خوبی فرا بگیرید باید ساعات طلایی یادگیری را بیابید. اکثر مشاوران توصیه می کنند که معمولا صبح زود برای مطالعه ریاضی بهترین زمان است چرا که مغز استراحت کافی کرده است اما این زمان می تواند برای دانش آموزان مختلف متغیر باشد.

بهتر است قبل از شروع مطالعه ریاضی حتما غذای مقوی یا صبحانه کامل میل کنید تا مغز مواد مغذی لازم برای فعالیت را در اختیار داشته باشد. برخی از دانش آموزان نیز ترجیح می دهند از آرامش و سکوت شب برای مطالعه و یادگیری ریاضی استفاده کنند که هیچ اشکالی ندارد. همانطور که اشاره کردیم این شما هستید که تعیین می کنید ساعات طلایی مطالعه تان در چه زمانی از شبانه روز قرار دارد. شما باید در شرایطی مطالعه کنید که بیشترین آمادگی و تمرکز را داشته باشید. به ویژه در مورد ریاضی چنین شرایطی به شما کمک می کند تا مطالب درسی را بهتر بیاموزید.

بهترین زمان مطالعه دروس حفظی

برای بسیاری از دانش آموزان مطالعه دروس حفظی کار سختتی است. برای این که در یادگیری چنین درس هایی موفق باشید نیاز به دقت و تمرکز بالایی دارید. این مباحث درسی باید وارد حافظه بلند مدت شما شوند تا بتوانید از آنها در مواقع ضروری مثل امتحان یا کنکور استفاده کنید. به گفته محققان بهترین زمان یادگیری دروس حفظی درست بعد از دروس محاسباتی و مفهومی مثل ریاضی ، فیزیک و شیمی است. البته فراموش نکنید که بین ساعات مطالعه باید حتما استراحت داشته باشید و بلافاصله بعد از مطالعه یک درس ، درس دیگر را شروع نکنید. خوردن عصرانه ، میان وعده های مغذی یا میوه می تواند به عملکرد بهتر مغز بسیار کمک کند.

هرگز برای مطالعه و یادگیری ساعات شب را انتخاب نکنید. بدترین زمان مطالعه ساعت ۱ شب تا ۵ صبح است. در این ساعت ها بدن به استراحت نیاز دارد و سطح هوشیاری مغز کاهش می یابد. بهترین زمان برای مطالعه دروس حفظی از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ ظهر و یا ۳ عصر تا ۷ شب است.

درس خواندن برای کنکور

بسیاری از کنکوری ها فکر می کنند برای موفقیت در کنکور باید بیش از ۱۲ ساعت در روز درس بخوانند، اما باید بدانید آنچه باعث موفقیت یک کنکوری می شود کیفیت درس خواندن است نه کمیت آن. ساعات مطالعه شما باید بر اساس میزان توانایی و یادگیری شما برنامه ریزی شود. به همین دلیل است که توصیه می شود برای رسیدن به آمادگی کنکور حتما از مشاور و برنامه ریز تحصیلی کمک بگیرید.

کیفیت درس خواندن در داوطلبین کنکور باید بالا باشد. ضمن این که تأکید می کنیم نمی توان از یک نسخه واحد برای همه داوطلبین استفاده کرد. مهمترین راز موفقیت شما برای مطالعه در زمان کنکور این است که ساعات طلایی مطالعه خود را بیابید. ضمن این که مدت زمان مطالعه را گام به گام بیشتر کنید، بهتر است با روزی ۴ ساعت مطالعه کار خود را آغاز کنید. هرگز بیش از ۱۰ ساعات در روز مطالعه نکنید، معمولا افزایش ساعات مطالعه با کاهش کیفیت آن ارتباط دارد. دروس باید به صورت ترکیبی مطالعه شوند و از مطالعه چندین ساعته یک درس پرهیز شود. حتما از توصیه های یک مشاور تحصیلی برای برنامه ریزی درسی در زمان کنکور بهره مند شوید و یا با شماره های ۸۸۹۰۴۰۲ و ۸۸۹۰۶۹۰۹ و ۴۴۰۲۵۸۶۰ در تماس باشید.

Views: 985

مشاور مدرسانه

تو رادیو مدرسانه درباره مشاوره فردی و شیوه زندگی حرف می زنیم

تماس با کارشناس آموزش

88904002 – 021

پیام از طریق واتساپ یا تلگرام

09198921049

تدریس خصوصی ریاضی اول تا دوازدهم

خصوصی منزل و آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آنچه ما هستیم

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که معتقدند دانش آموز به جای حفظ کردن مطالب درسی باید آن را بفهمد و یاد بگیرد بهتر است بدانید که ما مدرسانه را بر روی همین اصل بنا کرده ایم و حتی افرادی را در این مجموعه استخدام می کنیم که به آموزش مفهومی باور دارند.

خدمات مشتریان

دریاره مدرسانه

با مدرسانه درتماس باشید

تمامی حقوق برای وبسایت مدرسانه سایت تخصصی و آموزش مفهومی ریاضی محفوظ است.