سارا جمالی خستم معلم تدریس خصوصی شیمی دهم با سابقه کار در مدرسه با مدرک فوق لیسانس شیمی
از سال نود مشغول آموزش شیمی هستم و در مدرسه و آموزشگاه ها شیمی را در سطح مقدماتی و پیشرفته جهت المپیادها و کنکور تدریس می کنم
در دانشگاه سراسری تحصیل کردم و استادان ویژهای در در مقطع کارشناسی ارشد داشتم
من سابقه فعالیت در آزمایشگاه شیمی را نیز داشتم و در آنجا بود که فهمیدم که وظیفه معلم تنها نقل اطلاعات نیست و نباید خود را تنها مرجع اطلاعاتی دانش آموزان قرار دهد بلکه باید سعی کند به دانش آموزان آموزش دهد با استفاده از روشهای فردی یادگیری یا همان خودآموزی می توانند تا حدودی مستقل و متکی به نفس از لحاظ آموزشی بار بیایند
درس شیمی یک درس آزمایشی است و معلم قبل از اینکه با هدف تدریس وارد کلاس شود باید هدفی والاتر یعنی تفکر کردن را به دانش آموزان خودش آموزش دهد
من گاهی اوقات که فرصت کافی برای آموزش شیمی به دانش آموزان دارم قبل از اینکه درسی را شروع کنم به وسیله مستند ها و کتاب های خاص در زمینه مبحث درسی به دانش آموزان یک پیش مطالعه یا جرقه ذهنی می دهم و به آنها میگویم که قبل از اینکه در جلسه آینده حاضر شوند مستند و یا کتابی که معرفی میکنم را مشاهده و مطالعه کنند
این روش برای دانش آموزان بسیار هیجان انگیز است همین که موضوعی خارج از درس وارد کلاسشان شود برای آنها جذاب است چه برسد به اینکه آن موضوعی که خارج از کلاس بوده به درسشان هم مرتبط بشود
از جهتی هم ارتباط من با دانش آموزانم را محکمتر میکند و در تدریس خصوصی بسیاری از دانش آموزانم بارها به من گفتند که نگرش شان نسبت به شیمی تغییر کرده و متوجه شدند که این علم بسیار کارآمد و جالب است است
پس از پایان درس ۱ تمرین کلاسی به دانش آموزان میدهم و چند دقیقه نیز وقت در اختیار آنها میگذارم بعد از تمام شدن وقت حل سوال از یکی از بچه ها که سوال را حل کرده می خواهم که پای تخته بیاید و سوال را حل کند و نکته جالب اینجاست که اگر دانش آموزی حتی نمونه سوال شیمی را غلط هم حل کند هرگز به او نمی گویم که کاملا آن را غلط حل کرده بلکه حتی اگر یک نقطه قوت کوچک هم در حل تمرین وجود داشته باشد حتما آن را بیان میکنم تا او بداند که دچار اشتباه محض نشده فقط بخشی از حل سوال را ایراد داشته است