هماهنگی کلاس خصوصی

88904002 - 021

همه چیز درباره جهشی خواندن دانش آموزان

یکی از نشانه های بارز هوش و استعداد دانش آموزان در ایران جهشی درس خواندن است. منظور از جهشی خواندن، آن است که یک دانش آموز بدون گذراندن یک سال تحصیلی، یک پایه تحصیلی را فقط با قبولی در امتحانات آخر ترم طی کند. ما در این مقاله قصد داریم پیرامون جهشی درس خواندن و مزایا و معایب آن بررسی هایی انجام دهیم. با ما همراه باشید.

جهشی درس خواندن در پایه های مختلف تحصیلی

شرایط جهشی درس خواندن در پایه های مختلف ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم فرق می کند، همچنین باید بدانید که امکان جهشی خواندن در هر مقطعی وجود نداشته و دانش آموزانی که قصد دارند یک یا چند پایه تحصیلی را به صورت جهشی بگذرانند باید از نظر عملی و استعداد گذراندن پایه، در سطح قابل قبولی باشند. ضمن این که آموزش و پرورش منطقه باید توانایی دانش آموز برای جهشی خواندن را تایید کند.

امکان جهشی خواندن در کدام پایه های  تحصیلی وجود دارد

در ابتدا هم اشاره کردیم که امکان جهشی خواندن برای همه پایه های تحصیلی وجود ندارد. پایه هایی که امکان جهشی خواندن در آنها وجود دارد به این شرح است:

– دوم به چهارم

– سوم به پنجم

– چهارم به ششم

– پنجم به هفتم

– هفتم به نهم

– دهم به دوازدهم

شرایط جهشی خواندن

بسیاری از کارشناسان آموزشی معتقدند جهشی درس خواندن به ویژه در مقطع ابتدایی ممکن است به توانایی علمی دانش آموز ضرر بزند، بنابراین توصیه می شود تنها در صورتی اقدام به جهشی خواندن کنید که از سطح هوشی و توانایی علمی دانش آموز اطمینان کامل دارید و مطمئن هستید که به درس خواندن او صدمه ای وارد نمی شود. همچنین بهتر است که دانش آموزان با سطح علمی متوسط از جهشی خواندن پرهیز کنند، چرا که ضعف در پایه های تحصیلی پایین تر ممکن است با عدم فهم مطالب دروس پایه های بالاتر به ویژه در دروس مفهومی چون ریاضی همراه باشد.

شرایط جهشی درس خواندن در مقطع ابتدایی

شرایط جهشی خواندن برای دانش آموزانی که قصد دارند این کار را انجام دهند خیلی سخت نیست، مهمترین شرایطی که می توان به آنها اشاره کرد به این شرح است:

– کسب نمره خیلی خوب در تمام دروس پایه های قبلی

– دارا بودن صلاحیت های هوشی و روانی مورد تایید سازمان آموزش و پرورش

– در طول دوران ابتدایی فقط در یک پایه و یکبار می توان به صورت جهشی درس خواند

– در صورتی که دانش آموز یک بار نتواند بری جهشی درس خواندن نمره لازم را کسب کند می تواند با ثبت نام در سامانه سناد مجدد برای این کار اقدام کند.

شرایط جهشی درس خواندن در مقطع متوسطه اول

– حداقل معدل کل پایه هفتم ۱۸

– حداقل نمره ۱۵ در هر درس

– حداقل نمره ۱۶ در امتحانات هشتم

– در مدارس تیزهوشان و استعداد درخشان دانش آموزان متقاضی جهشی درس خواندن حداقل باید معدل ۱۹ داشته باشند و نمره هر یک از دروس آنها کمتر از ۱۸ نباشد.

شرایط جهشی خواندن در مقطع متوسطه دوم

– حداقل معدل ۱۸/۵۰

– کسب حداقل نمره ۱۷ در تمامی دروس آزمون جهشی

– دروس تربیت بدنی و آزمایشگاه علوم تجربی ۲ نیز مشمول بندهای فوق می شوند.

چه زمانی باید برای جهشی خواندن اقدام کرد

اگر قصد دارید که پایه ای را به صورت جهشی بخوانید باید در موعد مقرر برای این کار ثبت نام کنید. زمان اقدام برای ثبت نام اعلام می شود، غالبا از ۳۱ خردادماه و پس از صدور کارنامه پایان سال تحصیلی تا اواسط مرداد ماه زمان ثبت نام برای شرکت در آزمون جهشی است.

چگونگی ثبت نام برای جهش تحصیلی

دانش آموزان برای ثبت نام در آزمون جهشی باید به مدرسه مراجعه کنند. دانش آموزانی که شرایط لازم برای این کار را از نظر مدرسه داشته باشند و بتوانند نمره قابل قبول کسب کنند، مجاز هستند که به صورت جهشی یک یا چند پایه تحصیلی را پشت سر بگذارند.

بعد از این که مدرسه توانایی دانش آموز را تایید کرده و مدارک او توسط آموزش و پرورش بررسی می شود، آزمون IQ برگزار می شود و در صورت کسب نمره بالاتر از ۱۲۰ در این آزمون به دانش آموز اجازه داده می شود تا در آزمون جهشی ثبت نام کند.

برای ثبت نام در این آزمون، دانش آموز باید در سامانه سناد ثبت نام کند. بعد از انجام این مراحل و برگزاری آزمون هوش و آزمون های درسی، در شهریور ماه نتیجه به دانش آموز اعلام می شود و در صورت پذیرفته شدن می تواند از مهرماه در پایه تحصیلی بالاتر تحصیل نماید.

مدارک لازم برای جهشی خواندن

مدارکی که برای شرکت در آزمون جهشی باید ارائه کنید عبارتند از:

– گزارش تحصیلی از سوی معلم مربوطه

– کارنامه های پایه های تحصیلی فعلی و سال های قبل

– شناسنامه و کپی از تمام صفحات آن

– یک قطعه عکس ۴*۳

نکات مهمی که درباره جهشی خواندن باید بدانید

– ثبت نام برای شرکت در آزمون جهشی نیازمند پرداخت هزینه است.  این هزینه در سال گذشته ۷۵ هزارتومان بوده است.

– امکان شرکت مجدد در آزمون جهشی، برای دانش آموزانی که در سال های قبل موفق به پذیرش در این آزمون نشده اند وجود دارد.

– امکان جهشی خواندن برای دانش آموزان پایه اول وجود دارد. بنابراین دانش آموزان پایه اول که استعداد و هوش کافی داشته باشند می توانند در آزمون جهشی پایه اول به سوم شرکت کنند.

جمع بندی

اگرچه جهشی خواندن بسیار اغوا کننده به نظر می رسد و برای بسیاری از افراد نشان دهنده هوش سرشار دانش آموز است، با این حال بسیاری از کارشناسان آموزشی معتقدند که شرکت در چنین آزمون هایی به رغم موفقیت دانش آموزان ممکن است با عوارض طولانی مدتی چون افت تحصیلی  در پایه های بالاتر، عدم اعتماد به نفس به دلیل شرکت در کلاس هایی با دانش آموزانی که به لحاظ سنی بالاتر از دانش آموز هستند و ممکن است از نظر قد، جثه، رفتار و … بالاتر از او باشند، رو به رو شود. بنابراین بهتر است که در این زمینه هیچ اصراری وجود نداشته باشد و این تصمیم بعد از مشاوره با کارشناسان و روانشناسان برجسته انجام گیرد.

 

Views: 6198

مشاور مدرسانه

تو رادیو مدرسانه درباره مشاوره فردی و شیوه زندگی حرف می زنیم

تماس با کارشناس آموزش

88904002 – 021

پیام از طریق واتساپ یا تلگرام

09198921049

تدریس خصوصی ریاضی اول تا دوازدهم

خصوصی منزل و آنلاین

۱۳ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • سلام می خواستم برای مخاطبانی که می خواهند جهشی بخوانند بگم که دختر من متولد ۹۲ هست و نیمه اول هست برای همین دختر من جهشی خواند و قبول شد دختر من پایه ی دوم بود و جهشی از دوم به چهارم بود و از کلاس اول دانش آموز ممتار مدرسه بود و در کل تابستان خودش از اینترنت سوالات ریاضی پایه اول رو پیدا می کرد و حل می کرد هرچی درس می خوند می گفت من هنوز ضعیفم ولی این رو هم بگم که معلم هم رو بچه خیلی تاثیر می ذاره معلم کلاس اول دخترم خیلی دخترم رو تشویق به درس می کرد .
    همه کارنامه های اول و دومش خیلی خوب بود من عید ۱۴۰۰ که کلاس دوم بود دخترم رو جهشی ثبت نام کردم ولی اینقدر سخت گرفته بود که مثلا می خواد بچهی هشت ساله کنکور بده اصلا قبول نمی کرد نمی خوند تا مدیرشون زنگ زد و گفت ۲۴ مرداد باید بره ملارد سنجش
    دو روز قبل امتحان دوست خواهرش هم جهشی خونده بود و گفت که فقط تست هوشه دخترم هم فقط کتایبای پایه سوم رو خونده بود ولی وقتی امتحات شد تست هوش رو امتحان داد و مسعول اونجا گفت که من تست هوش هارو خودم طراحی کردم و ده ساله که به دست هیچ کسی نرسیده و کسی امتحان گرفت برای این که سوال ها دست کسی نیفته با اشاره امتحان می گرفت وقتی که امتحان تموم شد دو روز بعد جواب امتحان اومد قبول شده بود یک امتحان هم از کتابای درسی گرفته میشه که اون مهم نیست یک سنده برای آموزش پرورش
    برای جهشی فقط باید درس ریاضی دانش آموز خیلی عالی باشه الان ۳ مهره کتابای چهارم رو هم گرفته و فردا میره روی نیمکت های کلاس چهارم
    و میخواستم بگم که درس یک سال رو توی دو هفته خوند اونقدر نخوند و نخود تا تو دهفته مجبور شد که بخونه
    و اگر فکر می کنید که جهشی خیلی سخته بر عکس فکر کنید
    جهشی از درس خوندن معمولی هم راحت تره.

    پاسخ
  • سلام خسته نباشید من پایه هشتم هستم یعنی هشتم رو تموم کردم الان هم که اوایل تعطیلات تابستانی هست
    از شاگرد زرنگ های مدرسه هستم و معدلم هم ۱۹/۹۳
    میخواستم ببینم هیچ راهی نداره که دو پایه تحصیلی رو جهشی بخونم؟
    میخواستم نهم رو جهشی بخونم برم دهم بعد دهم رو بخونم و یاز دهم رو دوباره جهشی بخونم اما ظاهرا آموزش پرورش اجازه جهشی خوندن سال نهم رو نمیده
    میخواستم ببینم راه دیگه ای نیست؟
    نمیشه مثلا نهم رو بخونم دهم رو جهشی بزنم و یازدهم رو بخونم دوازدهم رو جخشی بزنم؟؟
    یا دو تا پایه با هم؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید خیلی مهمه برام
    نمیخوام دو سال دیگه از عمرمو تلف کنم تا قبل از این از جهشی و قوانینش خیلی خبر نداشتم وگرنه حتما اون سال هایی که میشد رو جهشی میخوندم
    راستی تو درس های دانشگاه هم امکانش هست که بگیم یه ترمو خودمون جهشی بخونیم؟ آخه یه بنده خدایی هست امسال تازه وارد دانشگاه میشه و میخواد دانشگاه هم معطل نشه و یکی دو ترم با جهشی بگذرونه معدلش همیشه ۲۰ بوده

    پاسخ
    • سلام وقت بخیر
      دانش آموزان تنها اجازه یک سال جهشی قبل از پایه نهم دارند
      در خصوص دانشگاه حضور در کلاس ها بسیار مهمه و حتما” باید در کلاس ها شرکت کنید
      اگر هم از دست ندادن زمان براتون اهمیت زیادی داره سعی کنید طالعات خارج از مدرسه هم داشته باشید

      پاسخ
  • راستی تو تیز هوشان چی؟
    برای اونا هم فقط همین پایه ها رو میتونن جهشی بخونن

    پاسخ
  • سلام ببخشید من امسال هفتم بودم یعنی هفتم رو تموم گردم الان تصمیم گرفتم جهش بدم مهرماه برم نهم
    ولی مدیر مدرسه ی ما میگه که بخشنامه نیومده و نامه ها اشکال دارن میخواستم بپرسم من هنوز آزمون ای کیو رو ندادم مشکلی که نداره؟یل اگه آزمون ای کیو رو ندم میشه؟

    پاسخ
  • سلام وقت بخیر
    امکان جهشی خوندن دهم به دوازدهم در رشته ریاضی مدارس نمونه دولتی هست؟ برای آزمون فقط باید دروس تخصصی پایه یازدهم رو بخونیم؟ واینکه بعد از امتحانات نهایی دهم باید اقدام کرد؟

    پاسخ
    • با سلام وقت بخیر

      در قوانین فعلی آموزشی کشور امکان جهش از پایه های اول به سوم و همچنین دوم به چهارم و سوم به پنجم و چهارم به ششم و پنجم به هفتم و هفتم به نهم و همچنین دهم به دوازدهم مجاز است. که البته برای جهش زدن در پایه های اول و دوم ابتدایی باید رای کمیسیون استان محل زندگی خود را دریافت کنید

      در پایه های دهم به بعد که موضوع تعیین رشته مطرح است در هنگام جهش اگر رشته شما با رشته پایه انتخابی برای جهش یکی نباشد شما باید دروس تخصصی پایه جدید را نیز امتحان دهید

      پاسخ
  • سلام وقت بخیر
    من معدل سال نهمم ۱۹٫۱۲بود و رشته تجربی انتخاب کردم الان دهمم اما بخاطر مشکلاتی که دارم نمی تونم که مدرسه برم. ثبت نام هم کردم ۶ روز مدرسه رفتم دیگه نتونستم ادامه بدم و پرونده ام گرفتم .الان دلم نمیخواد بخاطر اینکه امسال نمی تونم برم مدرسه عقب بمونم یا سال دیگه باز برم دهم.

    میخواستم ببینم میتونم امسال که نتونستم ادامه بدم دهم و یازدهمم رو جهشی بخونم؟؟؟؟

    پاسخ
    • با سلام

      به دلیل نهایی بودن امتحانات در این پایه ها ، امکان تحصیل به صورت جهشی و جود ندارد

      با این حال توصیه می کنیم این موضوع را با آموزش و پرورش منطقه زندگی حود در میان بگذارید

      پاسخ
  • سلام وقت بخیر من امسال کلاس دهم هستم ورشته برق انتخاب کردم میخام جهشی برا ۱۲ بخونم کدوم اموزش گاه باید برم؟ایا خودم میتونم با معلم خصوصی درسلرو یاد بگیرم؟؟یا خودم درس بخونم؟.؟
    لطفاراهنماییم کنید🙏🏻

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آنچه ما هستیم

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که معتقدند دانش آموز به جای حفظ کردن مطالب درسی باید آن را بفهمد و یاد بگیرد بهتر است بدانید که ما مدرسانه را بر روی همین اصل بنا کرده ایم و حتی افرادی را در این مجموعه استخدام می کنیم که به آموزش مفهومی باور دارند.

خدمات مشتریان

دریاره مدرسانه

با مدرسانه درتماس باشید

تمامی حقوق برای وبسایت مدرسانه سایت تخصصی و آموزش مفهومی ریاضی محفوظ است.