هماهنگی کلاس خصوصی

88904002 - 021

چگونه کاربرگ های ریاضی خسته کننده را کمی جذاب کنیم

تمرین های ریاضی یا همان کاربرگ ها، روشی قدیمی برای آزمایش میزان مهارت دانش آموزان در یادگیری ریاضی است. این روش کار کردن ریاضی به دانش آموزان کمک می کند تا عادت درگیر شدن با یک موضوع خاص را در یک فرآیند ساختاریافته گام به گام ایجاد کنند. اما اگر انجام این کاربرگ ها خسته کننده شود، هدف اصلی طراحی آنها یعنی افزایش علاقه به مطالعه تحت الشعاع قرار خواهد گرفت.  ما در این مقاله به روش هایی می پردازیم که کمک می کند تا انگیزه و علاقه دانش آموزان برای حل کردن کاربرگ های ریاضی همچنان افزایش یابد.

نکته مهم درمورد کاربرگ ها آن است که هیچ فرقی نمی کند این کاربرگ ها به کدام درس تعلق داشته باشند، در هر صورت باید تلاش شود که کاربرگ برای دانش آموز جذاب و سرگرم کننده باشد. اشتیاق به حل کردن کاربرگ ها کمک می کند که یادگیری برای دانش آموز آسان تر شود

روش هایی که در ادامه به آنها اشاره می کنیم کمک می کند تا کاربرگ های ریاضی دوره دبستان برای دانش آموزان سرگرم کننده و جذاب باشند. می دانیم که ریاضی دوره دبستان شامل مباحث پایه ای است که یادگیری آنها اهمیت بسیاری دارد. ضمن این که علاقه یا عدم علاقه به ریاضی نیز در همین پایه های تحصیلی در هر فرد شکل می گیرد. پس این کاربرگ ها می تواند مهمترین فاکتور برای علاقمند کردن دانش آموزان به ریاضی در آینده باشد.

۱٫ سوالات طبقه بندی شده

یک نکته مهم که باید به آن توجه ویژه ای داشت این است که سوالات کاربرگ باید طبقه بندی شده باشند. به این معنا که سوالات به ترتیب از سطح آسان به متوسط و سپس پیچیده قرار داشته باشند. بهتر است که در زمان حل سوالات اجازه دهید که ابتدا دانش آموز مهارت پاسخ دهی به سوالات آسان را به خوبی کسب کند. سپس سراغ سوالات بعدی بروید. سعی نکنید که دانش آموز فقط سوال را حل کند. او باید هر سوال را تجزیه و تحلیل کرده و سپس به دنبال پاسخ باشد. اگر نیاز است باید روی هر سوال مکث کافی وجود داشته باشد که دانش آموز به خوبی آن را درک کند. توصیه می کنیم که اگر احساس می کنید دانش آموز راه حل غلطی را انتخاب کرده است در کار او مداخله نکنید، فقط از او بپرسید که چرا از این راه برای حل مسئله استفاده کرده و از او بخواهید که دلیل را برای شما توضیح دهد. اگر او همچنان متوجه اشتباه خود نشده است بخواهید که بیشتر تلاش کرده و به راه حل های احتمالی بیشتری فکر کند. گاهی نیاز است که برای او توضیحاتی بدهید، از این که او را راهنمایی کنید نهراسید. البته منظور ارائه پاسخ به دانش آموز نیست بلکه باید برای او سوال را توضیح دهید تا به خوبی مفهوم آن را درک کرده و به پاسخ فکر کند.

۲٫ ریاضی را شیرین کنید

قرار نیست تمرین های درسی مثل یک امتحان خشک و رسمی باشند. برای این که دانش آموز خسته نشود و علاقه به حل کردن مسئله ها داشته باشد می توانید بازی و ریاضی ترتیب دهید. مثلا در ازای هر پاسخ صحیح امتیازی به او بدهید و در نهایت به ازای تعداد پاسخ های صحیح به او جایزه بدهید.

یا مثلا در صورت انجام پاسخ های صحیح از او بخواهید که معمایی برای شما طرح کند و یا سوالی از شما بپرسد تا شما پاسخگو باشید. به این ترتیب او انگیزه کافی برای پاسخگویی به سوالات خواهد یافت. ریاضی علم اعداد و فرمول ها است و اگر قرار باشد یک دانش آموز در سنین کودکی خیلی جدی و سختگیرانه به آن نگاه کند مطمئنا هیچ جذابیتی در آن نخواهد جست. این شما هستید که کمک می کنید تا ریاضی روی شیرین تر و جذاب تری هم داشته باشد.

۳٫مسابقه ترتیب دهید

یکی دیگر از روش های بسیار جالب و انگیزه بخش برای انجام کاربرگ های ریاضی تلاش برای رقابت است. در این روش شما دانش آموز را تشویق می کنید که با خودش رقابت کند، می پرسید چگونه؟ بسیار ساده است! هر بار که کاربرگی در اختیار او قرار می دهید تعداد سوالات حل شده درست و غلط را محاسبه کنید. هر بار پیشرفت دانش آموز را روی یک نمودار علامت بزنید. در صورت پیشرفت زیاد می توانید برای او جایزه ای در نظر بگیرید. یا مثلا اگر همه کاربرگ های یک ماه را درست حل کرده باشد او را به یک تفریح جالب مثلا سینما یا پارک دعوت کنید.

۴٫ساعت تمرین کردن مشخص کنید

این که دانش آموز برای پاسخگویی به سوالات کاربرگ ریاضی خود برنامه ریزی نداشته باشد، او را از هدف اصلی دور می کند. بهتر است که برای حل این کاربرگ ها یک ساعت خاص را در نظر داشته باشید که بتوانید در آن ساعت در کنار فرزند خود باشید. روی کار او نظارت داشته باشید. به او کمک کنید و بخواهید که در مدت زمان مشخص شده کارش را به پایان برساند.

این که چه مدت زمانی را به این کار اختصاص دهید بستگی به میزان مهارت حل مسئله فرزندتان دارد. اما تلاش کنید که قوانین سختگیرانه ای در این زمینه وجود نداشته باشد که او را از حل کردن تمرینات خسته کند.  به او اجازه دهید نهایت تلاش خود را در زمان مشخص شده انجام دهد. در صورت نیاز می توانید برنامه را کوتاه تر یا طولانی تر کنید.

۵٫گروهی تمرین حل کنید

کاربرگ های ریاضی در صورتی که به صورت گروهی حل شوند تأثیر بیشتری دارند. این کار کمک می کند که ارتباط بین دانش آموزان موثرتر شکل گیرد و درک آنها را  نسبت به یک موقعیت یا فعالیت خاص شکل دهد. اگر فرزند شما دوست یا دوستانی دارد که شرایط حل کردن تمرین در کنار هم را دارند می توانید برای این کار وقت بگذارید. هر بار در منزل یکی از دوستان دور هم جمع شده و به حل تمرینات کاربرگ بپردازید. نتیجه چنین تمرین هایی کارهای گروهی و تفکرات منطقی بیشتر است.

کاربرگ های ریاضی برای بچه ها

همانطور که اشاره کردیم کاربرگ های ریاضی به منظور ایجاد علاقه و انگیزه بیشتر برای یادگیری طراحی شده اند و اگر به آنها توجه نشود می تواند نتیجه ای کاملا عکس داشته باشد. به این معنا که دانش آموز تلاش می کند تا با حل کردن تمرینات، مسئولیت را از سر خود باز کند. در واقع هیچ اشتیاقی برای حل کردن تمرین ها نداشته و این کار برای او خسته کننده است. این در حالی است که کاربرگ ها می تواند یک تست کاربردی برای نشان دادن میزان مهارت دانش آموز در یادگیری مهارت های درسی باشد.

حل کردن چنین کاربرگ هایی دانش آموز را با شیوه پاسخگویی به سوالات امتحانی آماده می کند و اضطراب و استرس ناشی از امتحان ریاضی می کاهد. درواقع این کاربرگ ها باید سبب شود که دانش آموز ارتباط عمیق تری با ریاضی داشته باشد و هراسی از پاسخ دادن به مسائل نداشته و بتواند با تفکر و دقت همه آنها را تا حد ممکن حل کند.

جمع بندی

چنین فعالیت هایی نه تنها به رشد کودک شما و یادگیری مباحث و مفاهیم جدید کمک می کند، بلکه او را به یک نیروی پر انگیزه و پر تلاش در راه یادگیری ریاضی تبدیل می سازد. طراحی استاندارد سوالات کاربرگ های ریاضی و همچنین نحوه صحیح تخصیص امتیاز به چنین سوالاتی مسئله مهم دیگری است که در آینده به آن خواهیم پرداخت.

Visits: 54

مشاور مدرسانه

تو رادیو مدرسانه درباره توسعه فردی و رشد فکری حرف می زنیم

تماس با کارشناس آموزش

88904002 – 021

پیام از طریق واتساپ یا تلگرام

09198921049

تدریس خصوصی ریاضی اول تا دوازدهم

خصوصی منزل و آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آنچه ما هستیم

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که معتقدند دانش آموز به جای حفظ کردن مطالب درسی باید آن را بفهمد و یاد بگیرد بهتر است بدانید که ما مدرسانه را بر روی همین اصل بنا کرده ایم و حتی افرادی را در این مجموعه استخدام می کنیم که به آموزش مفهومی باور دارند.

خدمات مشتریان

دریاره مدرسانه

با مدرسانه درتماس باشید

تمامی حقوق برای وبسایت مدرسانه سایت تخصصی و آموزش مفهومی ریاضی محفوظ است.