هماهنگی کلاس خصوصی

88904002 - 021

نظر والدین در مورد معلم

بدون شک یکی از مهمترین تاثیرات در طول دوران تحصیل، تاثیری است که معلم روی دانش آموز و نگرش او نسبت به تحصیل دارد، به ویژه در مقاطع پایین تر تحصیلی این مسئله بسیار حائز اهمیت است. بسیاری از والدین پیگیر کیفیت تدریس و تعامل معلم مدرسه با فرزندان خود هستند و برخی دیگر چندان اهمیتی به این موضوع نمی دهند، در این مقاله قصد داریم به بررسی نظر والدین در مورد معلم بپردازیم.

پیشنهادمی کنیم به صفحه نظر والدین درمورد مدرسانه نیز مراجعه کنید

اهمیت ارتباط والدین و معلمان

یکی از مهمترین مسائل در طول تحصیل فرزندان، داشتن تعامل و ارتباط با معلم مدرسه است. چرا که دانش آموز تقریبا نیمی از ساعت روزانه خود را در کنار معلم سپری می کند، بنابراین جدا از مسئله کیفیت آموزش که ارتباط مستقیم با آموزگار دارد، نمی توان از تاثیر اخلاق، رفتار و شیوه ارتباط او با دانش آموزان در آرامش روانی و شکل گیری ذهنیت دانش آموز در مورد مدرسه و تحصیل و البته انگیزه گرفتن برای آینده تحصیلی و شغلی اش چشم پوشید.

توصیه ما به والدین این است که در طول تحصیل فرزندان خود به صورت مداوم با معلم او در ارتباط باشند تا بتوانند شناخت دقیقی از شخصیت او و تاثیری که ممکن است روی فرزندان داشته باشد به دست آورند.
بسیاری از کودکان در نتیجه ارتباط غلط آموزگار به ویژه در مقطع ابتدایی برای همیشه از درس و مدرسه دلزده می شوند، شیوه های غلط رفتاری یا آموزش برخی مدرسین باعث می شود که دانش آموز از یک درس متنفر شده و یا حتی از ادامه تحصیل صرف نظر کند. ضمن این که برخی معلمان با شکستن غرور و صدمه به اعتماد به نفس دانش آموز سعی در کنترل کلاس خود دارند که این مشکلات به مرور زمان خود را به شکل استرس، افسردگی یا ناهنجاری های رفتاری دانش آموز در محیط خارج از مدرسه نشان می دهد. بیان همین مطالب کافی است که اهمیت ارتباط والدین دانش آموزان با معلم کاملا مشخص باشد.

آیا والدین حق دارند در مورد معلم نظر بدهند؟

یکی از مشکلاتی که در طول تحصیل فرزندان ایجاد می شود این است که والدین انتقاداتی به شیوه های تدریس یا رفتار معلم دارند که از نظر برخی مسئولین در مدارس این حق را برای والدین متصور نمی شوند، اما آیا واقعا والدین در این زمینه حق انتقاد ندارند؟
باید بگوییم که مدرسه دومین محیط پرتاثیر روی اخلاق، رفتار و منش دانش آموزان بعد از خانواده است و معلم کسی است که در مدرسه نقش والدین دانش آموز را ایفا می کند، بنابراین در صورتی که معلم دارای رفتارهای ناشایست، بی ثباتی اخلاقی، بد اخلاقی و … باشد مسلما این خلقیات روی دانش آموز تاثیرگذار است، البته عکس این موضوع نیز صادق است و معلم مهربان، دلسوز و پر انرژی می تواند نقش مثبتی روی دانش آموزان داشته باشد، چرا که معلم الگو و راهنمای دانش آموز در مدرسه است و باید گفت مدرسه محیط تعلیم و تربیت است و در این محیط تنها روی آموزش کودکان سرمایه گذاری نمی شود بلکه پرورش آنها نیز یکی از وظایف سیستم آموزشی است که معلم در خط مقدم آن مشغول به فعالیت است.
اگر بگوییم دانش آموزان سرمایه های بزرگی برای آینده یک کشور محسوب می شوند، والدین صاحبان اصلی این سرمایه هستند و بنابراین دارای حق اظهار نظر در مورد اخلاق، رفتار و شیوه های آموزشی و رفتاری معلمان خواهند بود. در صورتی که شیوه های رفتاری و اخلاقی معلم در مدرسه با آنچه تا کنون کودک در بستر خانواده تجربه کرده است متفاوت باشد می تواند تاثیراتی بر شخصیت او داشته باشد و حاصل سالها زحمت و تربیت والدین را طی یک یا چند سال آموزشی تخریب کند.

چگونه والدین می توانند نظر قطعی در مورد معلم داشته باشند

اگر قرار است والدین نظر خود را در مورد معلم ابراز کنند، بهتر است این قضاوت و اظهار نظر عادلانه و منصفانه باشد، بنابراین انتظار می رود که والدین با شناخت دقیق و کافی از معلم و توانایی های آموزشی و رفتاری او اقدام به اظهار نظر در مورد وی نمایند.
یکی از راه هایی که والدین می توانند به شناخت خوبی از معلم فرزند خود دست پیدا کنند، انجمن اولیا و مربیان است. معمولا در این جلسات معلمین در خصوص شیوه های آموزشی، رفتاری و تعاملات خود با دانش آموزان صحبت می کنند، ضمن این که ممکن است ملاقات های خصوصی نیز با برخی والدین داشته باشند، بنابراین در این موقعیت والدین می توانند به خوبی معلم فرزند خود را ارزیابی کنند، ضمن این که رفتارهای کودک در خانواده نیز بیانگر عملکرد معلم در مدرسه خواهد بود.

این سوالات می تواند شناخت والدین از معلم را بیشتر کند

شاید به عنوان والدین یک دانش آموز نمی دانید چگونه باید با معلم فرزندتان تعامل برقرار کنید، چگونه شخصیت او را بشناسید و این که چه صحبت هایی با او داشته باشید، در این بخش سوالاتی برای شما آماده شده است که با مطرح کردن آنها می توانید ارتباط خوبی با معلم برقرار کنید ضمن این که می توانید به نتیجه خوبی از عملکرد فرزند خود در مدرسه نیز دست پیدا کنید.

در مورد فعالیت های اجتماعی و احساسی فرزندتان در مدرسه سوال کنید

بهتر است با این سوال بفهمید که فرزند شما در مدرسه چه شخصیتی دارد. فراموش نکنید که شخصیت اجتماعی فرزند شما در مدرسه شکل میگیرد. بنابراین معلم وظیفه دارد که به عنوان تاثیرگذارترین شخص در این زمینه پاسخگوی سوالات شما باشد.
نقاط ضعف و قوت فرزند خود را از دیدگاه معلم بدانید
سوال دیگری که بسیار مهم است در مورد نقاط ضعف و قوت تحصیلی و همچنین شخصیتی فرزند شما است. معلم با پاسخگویی صحیح می تواند به شما کمک کند که بستر مناسب برای پیشرفت و رفع مشکلات فرزند خود را فراهم کنید.

در مورد سیاست های آموزشی و رفتاری وی سوال کنید

بهتر است برای این که نظر دقیقی در مورد معلم داشته باشید در مورد سیاست های آموزشی و رفتاری او به عنوان راهنما و الگوی دانش آموزان سوال کنید و او را به این شکل به چالش بکشید.

به دنبال راه های ارتباطی بیشتر و موثرتر باشید

از معلم بخواهید که راه های ارتباطی بیشتری پیش روی شما بگذارد، تا در صورت لزوم بتوانید به آسانی و با سرعت با وی در ارتباط باشید.

چه مسائلی در نظر والدین نسبت به معلمان تاثیرگذار است

معمولا اولیاء دانش آموزان معلم را از زوایای گوناگونی بررسی میکنند. و در مجموع نسبت به عملکرد او در زمینه های مختلف در مورد وی اظهار نظر می کنند، البته نقش رفتار و گفتارهای دانش آموز نیز در این اظهار نظر بی تاثیر نخواهد بود.
به طور مثال والدینی که فرزند آنها در یادگیری دروس مشکل دارد و دچار افت تحصیلی می شوند معمولا شیوه های تدریس معلم را زیر سوال می برند. این که تا چه اندازه حق با آنها است زمانی معلوم می شود که دانش آموزان دیگری نیز همین مشکل را با معلم کلاس و شیوه های تدریسش داشته باشند.
مشکلات رفتاری معلم در کلاس خود را به شکل استرس و اضطراب دانش آموز یا عدم رغبت او برای حضور در مدرسه و یا عدم ارتباط صحیح با دوستان و والدین نشان می دهد، در این صورت والدین مطمئنا نظر مثبتی در مورد معلم کلاس نخواهند داشت.
معلمین دلسوز و مهربان زیادی نیز در سیستم آموزشی کشورمان مشغول به انجام خدمت هستند که نقش مهمی در شکل گیری شخصیت مثبت در دانش آموزان دارند و حتی دانش آموزانی که از نظر رفتاری یا درسی مشکل دارند نیز در کنار این معلمان احساس بهتری دارند و به نظر می رسد با مشکل خود مواجه شده و سعی در برطرف شدن آن می کنند، بنابراین باید گفت که معلم نقش بسیار مهمی در شکل گیری شخصیت و هویت یک دانش آموز دارد.

Views: 17123

مشاور مدرسانه

تو رادیو مدرسانه درباره مشاوره فردی و شیوه زندگی حرف می زنیم

تماس با کارشناس آموزش

88904002 – 021

پیام از طریق واتساپ یا تلگرام

09198921049

تدریس خصوصی ریاضی اول تا دوازدهم

خصوصی منزل و آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آنچه ما هستیم

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که معتقدند دانش آموز به جای حفظ کردن مطالب درسی باید آن را بفهمد و یاد بگیرد بهتر است بدانید که ما مدرسانه را بر روی همین اصل بنا کرده ایم و حتی افرادی را در این مجموعه استخدام می کنیم که به آموزش مفهومی باور دارند.

خدمات مشتریان

دریاره مدرسانه

با مدرسانه درتماس باشید

تمامی حقوق برای وبسایت مدرسانه سایت تخصصی و آموزش مفهومی ریاضی محفوظ است.