هماهنگی کلاس خصوصی

88904002 - 021

قدرت تعیین اهداف کوتاه مدت

همه ما اغلب اهداف بلندمدتی داریم. ممکن است این اهداف بسیار بزرگ باشند مثلا راه اندازی یک تجارت پر سود در آینده یا تحصیل در یک رشته عالی در بهترین دانشگاه و یا یک هدف کوچکتر مثلا پس انداز کردن برای خرید آخرین مدل گوشی تلفن همراه یا یک لپ تاپ مدل بالا. مشکل اهداف بلندمدت این است که به قدری دور به نظر می رسند که نمی توان به راحتی در مورد آنها تصمیم گیری کرد. گاهی اوقات برخی از این اهداف به آرزوی دست نیافتنی تبدیل می شوند و هرگز به نتیجه نمی رسند.

بهترین راه برای رسیدن به اهداف بلندمدت تعیین اهداف کوتاه مدت هم راستا است. وقتی چنین اهدافی به درستی تعیین شوند نقاط عطفی را ایجاد می کنند که شما را قدم به قدم به اهداف بلند مدت راهنمایی می کنند. چنین اهدافی به شما برنامه واقعی تری ارائه می دهند که می فهمید برای رسیدن به آن چه کارهایی باید انجام دهید. به این ترتیب دیگر هیچ هدفی دور از دسترس نخواهد بود.

مزایای تعیین اهداف کوتاه مدت

یکی از بزرگترین مزایای تعیین اهداف کوتاه مدت دست یافتنی بودن آنها است. مثلا فرض کنید تصمیم گرفته اید در کنکور در بهترین رشته و دانشگاه قبول شوید. شما با خود می گویید ” باید روزی ۱۸ ساعت درس بخوانم این طرز فکر با این که ” از امروز یک ساعت بیشتر مطالعه می کنم” بسیار متفاوت است. روانشناسی رفتاری به ما می‌گوید که همه افراد برای رسیدن موفقیت‌های هر چند کوچک، پاسخ مثبت می‌دهند. چنین اهدافی آنها را تحریک می کند و به آنها انگیزه می دهد. اگر اهداف کوتاه مدتی را تعیین کنید که به طور منظم قابل دستیابی باشند به احتمال زیاد در طول زمان انگیزه بیشتری خواهید داشت تا قدم به قدم به اهداف بزرگتر خود نزدیک شوید.

چنین اهدافی احتمال اهمال کاری و تنبلی را به حداقل می رساند. مثلا روزی ۱۸ ساعت درس خواندن برای هر دانش آموزی سخت و ناممکن به نظر می رسد اما اگر هر از گاهی یک ساعت به ساعات مطالعه و تمرین خود اضافه کنید رسیدن به این هدف می تواند نزدیک باشد. اهداف کوتاه مدت مسیری را برای شما مشخص می کند که به شما این امکان را می بخشد تا در یک زمان روی یک موضوع تمرکز کنید. این تمرکز نه تنها به شما کمک می کند با انگیزه بمانید، بلکه به بهره وری شما نیز کمک می کند و باعث می شود سریعتر به هدف بلندمدت خود برسید. کارهایی که در این راستا انجام می دهید به شما حس هدفمندی خواهد بخشید و کمتر دلسرد یا ناامید خواهید شد. اهداف کوتاه مدت پایه و اساس رسیدن به اهداف بزرگتر را فراهم می کند.

نحوه تعیین نقاط عطف

برای تعیین اهداف کوتاه مدت، ابتدا باید یک هدف بلند مدت مشخص و تعریف شده داشته باشید. به عنوان مثال قبول شدن با رتبه خوب در بهترین رشته و دانشگاه را در نظر داشته باشید. ابتدا باید هدف بلندمدت را به بخش های قابل اجرا تقسیم کنید. در مورد قبولی در کنکور، ممکن است روی کلاس های کنکور، منابع آموزشی و مهارت تست زنی تمرکز کنید. سپس تلاش می کنید که هریک از این بخش ها را نیز به اهداف کوتاه مدت تقسیم کنید – اهداف شما باید خاص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، واقع بینانه و به موقع باشند.

یک هدف کوتاه مدت «هوشمند» برای افزایش مهارت تست زنی ممکن است حل کردن بیش از ۱۰۰ تست در یک مدت زمان کوتاه باشد. یک هدف کوتاه مدت برای منابع آموزشی ممکن است مطالعه کتاب های کمک درسی یک انتشارا خاص باشد. هدف گذاری باید بر اساس چیزی باشد که فکر می کنید شخصاً برای شما قابل دستیابی است.

این اهداف باید نوشته شوند و در جایی در معرض دید شما قرار داشته باشند تا نتوانید آنها را رها کنید. هر هدفی که دست نیافتنی به نظر می رسد باید تغییر کند، اگرچه شما می خواهید تعادل خوبی بین اهداف چالش برانگیز و دست یافتنی برقرار کنید.

غلبه بر موانع

اصلا مهم نیست که چقدر اهداف خود را خوب طراحی کرده باشید، تقریباً از دست دادن انگیزه در هر مرحله ای از رسیدن به هدف می تواند کاملا طبیعی باشد. گاهی ببیش از حد مشغول می شویم یا به سادگی آنها را فراموش می کنیم. بهترین راه برای مقابله با موانع این است که قبل از وقوع آنها برای مقابله با آن آماده شوید تا بتوانید به اهداف خود پایبند باشید.

نکته مهم بعدی آن است که فهرستی از انگیزه ها تهیه کنید. شاید بخواهید در این رشته قبول شوید که آینده شغلی خوبی داشته باشید، ممکن است این رشته مورد علاقه شما باشد که برای شما جذابیت بسیاری دارد که در آن موفق باشید و … . این فهرست می‌تواند منبع الهام‌ بخشی باشد که شرایط سخت را برای شما تسهیل می کند.

فهرست دیگری از دلایلی که ممکن است شما را از دستیابی به اهداف کوتاه مدت باز دارد تهیه کنید. به عنوان مثال، نمی خواهید در مسافرت یا مهمانی درس بخوانید، گاهی اوقات حوصله ندارید یا به بیماری دچار می شوید که درس خواندن یا پایبندی به برنامه را برای شما سخت می کند یا سایر شرایط مشابه، سپس راه حل های این مشکلات را فهرست کنید: آموزش در داخل خانه، به حداقل رساندن مشغله های خارج از برنامه، استفاده از منابع در دسترس و … از جمله راه حل های موجود برای مثال هایی است که ارائه دادیم.

چگونه از طریق نقاط عطف تعیین شده پیشرفت کنید

وقت گذاشتن هفتگی برای بررسی و تجزیه و تحلیل پیشرفت راهی عالی برای حفظ تمرکز است. این کار به شما فرصت می دهد که به خاطر تلاش هایتان تا کنون از خودتان تشکر کنید و این فرصت را به شما می دهد که اهداف غیر واقعی را تغییر دهید یا دوباره تنظیم کنید. هر هفته باید زمانی را برای جشن گرفتن موفقیت‌ هایتان، تأمل و یادآوری برنامه ها در نظر بگیرید. این زمان می تواند تنها یک ساعت و یا حتی کمتر باشد. می توانید در این زمان در مورد اهداف کوچکتر نیز تصمیم گیری کنید و یا  انگیزه های لازم برای رسیدن به اهدافتان را مشخص کنید.

سخن پایانی

اهداف کوتاه مدت وسیله ای برای رسیدن به هدف های نهایی هستند. آنها همانند وسیله نقلیه ای هستند که به شما کمک می کنند تا به اهداف دور و دراز خود برسید. تحقق یک هدف بلند مدت می تواند بسیار سخت و دلسرد کننده به نظر برسد اما تعیین اهداف کوتاه مدت کار را بسیار ساده تر می کند. در واقع این اهداف به شما کمک می کند که جا نزنید و از مقابله با موانع ترسی نداشته باشید.

Views: 377

مشاور مدرسانه

تو رادیو مدرسانه درباره مشاوره فردی و شیوه زندگی حرف می زنیم

تماس با کارشناس آموزش

88904002 – 021

پیام از طریق واتساپ یا تلگرام

09198921049

تدریس خصوصی ریاضی اول تا دوازدهم

خصوصی منزل و آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آنچه ما هستیم

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که معتقدند دانش آموز به جای حفظ کردن مطالب درسی باید آن را بفهمد و یاد بگیرد بهتر است بدانید که ما مدرسانه را بر روی همین اصل بنا کرده ایم و حتی افرادی را در این مجموعه استخدام می کنیم که به آموزش مفهومی باور دارند.

خدمات مشتریان

دریاره مدرسانه

با مدرسانه درتماس باشید

تمامی حقوق برای وبسایت مدرسانه سایت تخصصی و آموزش مفهومی ریاضی محفوظ است.