هماهنگی کلاس خصوصی

88904002 - 021

بایدها و نبایدهای آموزش ریاضی به خردسالان

یکی از مهم ترین دغدغه های والدین در تمام طول زندگی شان آموزش فرزندان شان است. در این میان آموزش ریاضی و مفاهیم آن از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. بسیاری از والدین در دوران تحصیل نگران یادگیری درس ریاضی هستند و بسیاری از دانش آموزان نیز در یادگیری این درس با مشکل مواجه هستند، همین نکات کافی است که اهمیت یادگیری ریاضی برای همه روشن شود. اغلب والدین در تلاش هستند که راهی بیابند تا فرزندشان در یادگیری ریاضی موفق باشد. بنابراین ممکن است این سوال نیز برای شما وجود داشته باشد که بهترین سن آغاز آموزش مفاهیم ریاضی چه زمانی است. در این مقاله به این سوال شما پاسخ خواهیم داد.

قدم اول: غر زدن در مورد ریاضی را فراموش کنید!

یک نکته را هرگز فراموش نکنید، کودک شما آن چیزی که شما می خواهید نخواهد شد، بلکه آن چیزی که هستید می شود. اکثر ما خاطره خوشی از یادگیری ریاضی و کلاس های آن در دوران تحصیل نداریم، به همین دلیل مدام خاطرات ناخوش خود را تعریف می کنیم: ” من هیچ وقت از ریاضی خوشم نمیاد!”، ” سر کلاس ریاضی هیچی نمی فهمیدم” ، “کمترین نمره هام مال ریاضی بود” ، ” من نفهمیدم این ریاضی به چه درد زندگی می خوره” و … همه ما این جملات و جملات مشابه آن را در زندگی بارها و بارها و تکرار می کنیم. آیا می دانید که چنین جملاتی می تواند ذهن فرزند خردسال شما را در مقابل ریاضیات منفی سازد؟ وقتی شما مدام در مورد ریاضی و یادگیری آن بدگویی می کنید این نگرش را در ذهن فرزند خود نیز ایجاد می کنید که از ریاضی برای خود یک کابوس غیر قابل هضم بسازد. پس اگر می خواهید کودک شما از آموزش ریاضی لذت ببرد در وهله اول از بدگویی کردن در مورد این علم، نزد فرزند خود دست بردارید.

انواع آموزش ریاضی

ریاضی را می توان به سه روش به کودک آموخت، آموزش بصری، آموزش جسمانی و آموزش شنوایی. برای کودکان زیر سن دبستان آشنایی با ریاضی نقش مهمی در علاقمندی آنها به یادگیری خواهد داشت. بنابراین بهتر است که از روش های کاملا علمی و صحیح برای آموزش استفاده کنید.

این نکته را نیز به یاد داشته باشید که برای آموزش عجله نکنید. آموزش در سنین پیش از دبستان باید به صورت غیر مستقیم و کاملا مطابق با شرایط کودک باشد. به طور مثال آشنایی با مفاهیم اعداد، کمتر، بیشتر، بلندتر، کوتاه تر، چپ، راست، اشکال هندسی و … از جمله مواردی است که می توان با استفاده از امور روزمره و طی بازی های آموزشی به کودک آموخت.

بهترین روش آموزش ریاضی به کودک

برای این که کودک آشنایی دلچسبی با ریاضیات داشته باشد و به این علم علاقمند شود، بسیار مهم است که گام های اولیه آشنایی برای کودک هیجان انگیز و خاطره انگیز باشد. به طور مثال اشعار کودکانه در مورد اعداد، بازی های شمارش اعداد، دسته بندی کردن، آموزش مفاهیم کمتر، بیشتر، جمع، تفریق و … می تواند برای کودک بسیار جذاب باشد.

اصلا نیاز نیست که به مباحث پیچیده تر وارد شوید، همین مفاهیم ابتدایی برای آموزش یک کودک کمتر از ۷ سال مناسب هستند. اگر کودکی توانایی ذهنی بیشتری برای آموزش ریاضی از خود نشان دهد، می توانید با کمک یک مشاور با تجربه در مورد آموزش های بیشتر و روش های آن اقدام کنید.

آموزش ریاضی را از کجا شروع کنیم؟

بسیاری از والدین عجله دارند که سریعتر کودک نابغه ای را تربیت کنند، اما بهترین روش برای شروع آموزش ریاضی به کودکان این است که از مشاوران با تجربه و متخصص در این زمینه کمک بگیرید. همانطور که گفتیم اولین قدم های آشنایی با ریاضی می تواند عشق یا نفرت از ریاضیات در کودک شما ایجاد کند، بنابراین حتما به این نکته توجه داشته باشید که هرگز خودسرانه و غیرعلمی قدمی برندارید.

اکثر کارشناسان آموزشی معتتقدند که کودکان از سن سه سالگی می توانند کم کم با مفاهیم ریاضی آشنا شوند. اما همانطور که اشاره کردیم این آموزش باید حرفه ای و اصولی باشد. برای این که آموزش ریاضی را آغاز کنید کودک باید به تفکر انتزاعی رسیده و توان درک مفهوم اعداد را داشته باشد بنابراین توصیه علمی این است که کودک قبل از شرع آموزش توسط یک مشاور آموزشی مورد آزمون قرار گیرد.

برای کودکانی که در آموزش دچار مشکل می شوند نباید برنامه آموزشی را بدون وقفه ادامه داد، بهتر است که یک وقفه ۶ ماهه ایجاد کنید و دوباره آموزش را از سر بگیرید.

کودک خود را برای آموزش آماده کنید

بسیاری از بازی ها و سرگرمی ها هستند که در آماده سازی کودک برای آغاز یادگیری ریاضی موثرند. به طور مثال پازل ها در ایجاد توانایی ساختاری کودک تأثیرگذار هستند. شما می توانید از هر چیزی که ذهن کودک را برای رویارویی با مسائل و ارتباط با آنها آماده می سازد استفاده کنید. این وسایل با منطق و ریاضی همراه هستند. وسایلی چون : مکعب های روبیک، پازل ها، اسباب بازی های مرتبط با آشنایی با اشکال هندسی و دسته بندی و … همگی در این دسته قرار می گیرند.

این مسئله را باید همواره به یاد داشته باشید که آموزش کودک زیر سن دبستان باید با بازی همراه باشد. کتاب های مصور و رنگ آمیزی، اپلیکیشن های بازی و بازی های آنلاین از جمله موارد دیگری است که برای آغاز یادگیری مفاهیم ریاضی کاربردی به نظر می رسد.

۵ مهارت اساسی ریاضی که می توان قبل از سن دبستان آموخت

ریاضی دارای مهارت های متعددی است. ۵ مهارت اساسی وجود دارد که می توان آنها را قبل از سن دبستان به کودک آموخت. این مهارت ها عبارتند از: درک اعداد و ارقام، درک عملیات ساده ریاضی و جبری، طبقه بندی و الگودهی، درک مقیاس ها و مقیاس بندی، درک هندسی و استدلال ریاضی.

درک شمارش و ارتباط میان اعداد و شناخت عملیات ریاضی از جمله مهارت هایی است که بهتر است یادگیری آن به سن بالای ۵ سال محول شود. این مهارت یکی از مهمترین پیش زمینه های علمی است که آموختن آن برای مهارت های دیگر نیز لازم است. معمولا کودکان در این سن شمارش و درک عددی را بر مبنای الگوهای بصری می آموزند، آنها اجزا و عناصر محیط پیرامون خود را در قالب عدد درک کرده و شمارش را می آموزند.

کودکان می توانند بین سنین ۳ تا ۵ سالگی مقیاس ها و ملاک های سنجش را بیاموزند. درک هندسه و اشکال هندسی نیز از سه سالگی شکل می گیرد در این سن است که کودک می تواند مفهوم حجم، طول و اشکال هندسی را بیاموزد.

کودکان از سن ۳ سالگی قادر به درک استدلال های ساده ریاضی هستند. مثلا کودک ۳ ساله می تواند همه اجزای اسباب بازی خود را بشناسد و با آنها تعامل کند.

البته حتما باید این نکته را به یاد داشته باشید که استانداردهای تعریف شده در سنین مختلف متفاوت خواهد بود، پس نباید انتظار داشت که همه کودکان در سنین مشابه عملکرد یکسانی داشته باشند.

جمع بندی

برای این که کودک خود را با ریاضیات آشنا کرده و او را به این علم و یادگیری آن علاقمند کنید، بهترین کار این است که آموزش را از سنین پیش از دبستان آغاز کنید. کودک در این سنین عاشق یادگیری است و همانند یک اسفنج همه چیز را به سادگی جذب می کند. استفاده از روش های اصولی و مناسب آموزشی کمک می کند که کودک ارتباط خوبی با ریاضیات برقرار کند. به شرط این که شما از یک مشاور آموزشی برای برداشتن گام های موثر و متناسب با کودک خود کمک بگیرید.

Views: 160

مشاور مدرسانه

تو رادیو مدرسانه درباره مشاوره فردی و شیوه زندگی حرف می زنیم

تماس با کارشناس آموزش

88904002 – 021

پیام از طریق واتساپ یا تلگرام

09198921049

تدریس خصوصی ریاضی اول تا دوازدهم

خصوصی منزل و آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آنچه ما هستیم

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که معتقدند دانش آموز به جای حفظ کردن مطالب درسی باید آن را بفهمد و یاد بگیرد بهتر است بدانید که ما مدرسانه را بر روی همین اصل بنا کرده ایم و حتی افرادی را در این مجموعه استخدام می کنیم که به آموزش مفهومی باور دارند.

خدمات مشتریان

دریاره مدرسانه

با مدرسانه درتماس باشید

تمامی حقوق برای وبسایت مدرسانه سایت تخصصی و آموزش مفهومی ریاضی محفوظ است.