هماهنگی کلاس خصوصی

88904002 - 021

بهترین روش مطالعه چیست؟ از خلاصه نویسی چه می دانید؟

یکی از تأثیرگذارترین تکنیک ها در یادگیری مطالب خلاصه نویسی آنها است. یادداشت برداری از کتاب و جزوات در زمان مطالعه آنها یک روش عالی برای به یاد سپردن مطالب درسی محسوب می شود. آیا روش های خلاصه نویسی را می دانید؟ یادداشت برداری و خلاصه نویسی زمانی می تواند کاربردی و تأثیرگذار باشد که به شیوه ای اصولی و استاندارد انجام گیرد. ما در این مقاله روش های خلاصه نویسی استاندارد را برای شما شرح خواهیم داد.

یکی از تأثیرگذارترین تکنیک ها در یادگیری مطالب خلاصه نویسی آنها است. یادداشت برداری از کتاب و جزوات در زمان مطالعه آنها یک روش عالی برای به یاد سپردن مطالب درسی محسوب می شود. آیا روش های خلاصه نویسی را می دانید؟ یادداشت برداری و خلاصه نویسی زمانی می تواند کاربردی و تأثیرگذار باشد که به شیوه ای اصولی و استاندارد انجام گیرد. ما در این مقاله روش های خلاصه نویسی استاندارد را برای شما شرح خواهیم داد.

خلاصه نویسی و تأثیر آن در یادگیری

یکی از دلایل استرس و اضطراب در زمان امتحان آماده نبودن برای آن امتحان است. اگر در طول سال به خوبی درس خوانده  و همه چیز را به خاطر سپرده باشید مطمئنا مشکلات کمتری خواهید داشت. در واقع در شب های امتحان یک دانش آموز به جای مطالعه کل کتاب، باید چکیده ای از کتاب و مطالب را مطالعه کند. به زبان ساده تر شب امتحان، شب مرور آنچه آموخته اید خواهد بود نه شب یادگیری مطالب! یکی از روش هایی که کار شما را برای شب های امتحان آسان تر می سازد، خلاصه نویسی مطالب در زمان مطالعه کتاب ها و جزوات در طول سال است. به این ترتیب دیگر نیازی به خواندن کتاب و جزوات قطور نخواهید داشت و تنها با مرور مطالب مهم درسی که آنها را یادداشت کرده اید برای حضور در امتحان آماده می شوید.

تحقیقات کارشناسان آموزشی در سراسر دنیا نشان می دهد که خلاصه نویسی و مرور آن باعث افزایش یادگیری در دانش آموزان می شود. ضمن این که به خاطر سپاری این مطالب نیز بسیار آسان تر از حفظ همه مطالب کتاب خواهد بود. اما خلاصه نویسی نیز مانند سایر مهارت های کاربردی نیازمند رعایت اصول و استانداردهای خاصی است که کارایی آن را افزایش می دهند.

مهمترین دلایلی که نشان می دهد شما باید خلاصه نویسی را یاد بگیرید به این شرح است:

– خلاصه نویسی کمک می کند که بخش زیادی از مطالب غیر ضروری کتاب را حذف کنید و جزوه ای خلاصه و مفید داشته باشید که مرور آن زمان بسیار کمتری لازم دارد.

– وقتی خلاصه نویسی خوبی در اختیار داشته باشید می توانید تعداد دفعات مرور درس را افزایش داده و به راحتی مطالب را بیاموزید.

– در زمان خلاصه نویسی تمرکز و دقت بیشتری برای مطالعه خواهید داشت و مطالعه کیفیت بیشتری پیدا می کند.

– شما می توانید جزوات خلاصه نویسی شده خود را همیشه و همه جا در اختیار داشته باشید چون حجم بسیار کمتری نسبت به کتاب دارند.

– با نوشتن  و خلاصه نویسی دروس بیش از ۷۰ درصد مطالب درسی به خاطر سپرده می شوند.

اصول خلاصه نویسی استاندارد

هدف از درس خواندن یادگیری مطالب، درک و به یاد سپردن آنها است، بنابراین باید بیاموزید که وقت خود را برای یادگیری مطالب مهمتر بگذارید و تمرکز خود را روی این مطالب معطوف کنید. خلاصه نویسی دقیقا جداسازی مطالب مهم کتاب از مطالب کم اهمیت تر آن است.

در ابتدای آغاز خلاصه نویسی سه سوال از خود بپرسید: مهمترین بخش متن کجاست؟ کدام مطالب مرتبط با بخش اصلی درس هستند؟ کدام اطلاعات بی اهمیت هستند؟

پاسخ به این سوالات به شما کمک می کند تا با کمتر کردن حجم مطالب درسی و در اختیار گرفتن بخش های مهم و ضروری، درس را سریع تر و با تمرکز بیشتری درک کنید. خلاصه نویسی باید با جملات ساده، قابل فهم و مختصر انجام شود.

اگر یک خلاصه نویسی استاندارد و کاربردی می خواهید این نکات را به خاطر بسپارید:

– مرور اجمالی و روزنامه وار درس

– مطالب مهم را به کمک هایلایتر یا خط کشیدن زیر آن تفکیک کنید.

– مطالعه کلی مطالب مهم درسی

– حذف مطالب کم اهمیت تر

– ایجاد یک جزوه تمیز، مرتب و کم حجم به عنوان خلاصه نویسی درس

یک نکته مهم را هرگز از یاد نبرید. برای این که بتوانید از خلاصه نویسی بیشترین بهره را ببرید، باید برای هر درس از سبک جداگانه ای استفاده کنید. مثلا دروس قاعده دار و فرمولی خلاصه ای متفاوت از دروس حفظی دارند.

در مورد دروسی مثل ریاضی، فیزیک، شیمی، نگارش زبان فارسی، عربی و انگلیسی باید حتما از مثال های مناسب در کنار قواعد و فرمول ها استفاده کنید که در زمان مرور درک بهتری از آن داشته باشید.

در مورد دروس حفظی و تشریحی خلاصه نویسی شامل نوشتن نکات مهم، جدول بندی، کد نویسی مطالب و … می شود.

انواع خلاصه نویسی

شما می توانید برای بهره مندی از مزایای خلاصه نویسی دروس انواع آن را در مورد هر درس به کار ببرید. شما می توانید فرمول و نگارش خاصی برای خلاصه نویسی خود به کار ببرید.

علامت گذاری متن

استفاده از علائمی چون ستاره یا دایره در کنار عبارت ها و اسامی مهم می تواند یک حرکت منحصر به فرد باشد که شما هرجا در کتاب این علامت را دیدید بدانید که با مطلب مهمی روبه رو هستید. سعی کنید علامت یا کدهایی که به کار می برید گیج کننده نباشد.

خط کشیدن زیر مطالب مهم

در بسیاری از دروس شما می توانید زیر مطالب مهم درسی خط بکشید. شما می توانید همزمان با مطالعه درس این کار را انجام دهید. اما توجه کنید که نباید زیر همه مطالب خط بکشید. این کار مخصوص بخش های بسیار مهم درس است. برای این کار از خودکار یا ماژیک های رنگی استفاده کنید که توجه و تمرکز شما را در مواقع دیگر به خود معطوف کند. می توانید از رنگ های مختلف برای اولویت بخشیدن به مطالب مهم استفاده کنید مثلا مطالب خیلی مهم سبز، کمتر مهم زرد، فرمول ها صورتی و … . یا این که برای هر درس از یک رنگ استفاده کنید مثلا ریاضی آبی، فیزیک صورتی، شیمی زرد، تاریخ قرمز و … .

حاشیه نویسی کنید

یکی دیگر از روش های خلاصه برداری حاشیه نویسی کتاب است. در این روش شما بخش های مهم کتاب را با زبان  خودتان و به صورت کاملا خلاصه در حاشیه کتاب یادداشت می کنید. برای این کار می توانید از کاغذهای برچسب دار هم استفاده کنید.

یادداشت برداری

این اصلی ترین و شناخته شده ترین روش خلاصه نویسی است که در آن شما همزمان با مطالعه کتاب در یک برگه یا جزوه جداگانه مطالب مهم را یادداشت می کنید. برای این کار باید کلمات کلیدی را یادداشت کنید، فرمول نویسی کنید و یا از عبارت هایی استفاده کنید که زمان مرور مطالب توجه شما را به خود جلب کنند و در حافظه شما بمانند.

روش کرنل بهترین روش خلاصه نویسی

یکی از استانداردترین روش های خلاصه نویسی روش کرنل است که در آن کاغذ یادداشت خلاصه نویسی شما به سه قسمت یادداشت، سوالات و بخش خلاصه تقسیم می شود. در بخش یادداشت ها شما باید نت برداری های سر کلاس یا یادداشت برداری های زمان مطالعه را وارد کنید. در بخش سوالات، هر سوالی که در زمان مطالعه یا مرور درس به ذهنتان خطور می کند را یادداشت کنید. خلاصه نویسی نیز شامل کلمات کلیدی، فرمول های مهم و مفاهیم اصلی و مهم درس است.

جمع بندی

خلاصه نویسی دروس به شما کمک می کند تا به جای مطالعه یک کتاب در شب های امتحان تنها به خواندن یک جزوه نیاز داشته باشید، به شرطی که در تمام طول سال تحصیلی مرور مداوم درس ها را در برنامه ریزی درسی خود داشته باشید و برای آن زمان کافی گذاشته باشید. همچنین خلاصه نویسی های شما باید استاندارد و مطابق با اصولی باشد که در مقاله به آنها اشاره کردیم.

برای داشتن یک برنامه ریزی تحصیلی عالی و کاربردی می توانید از تجربیات یک مشاور برنامه ریزی تحصیلی کمک  بگیرید. شما می توانید با مشاوران تحصیلی مدرسانه بهترین برنامه ریزی درسی متناسب با شرایط محیطی و درسی مخصوص به خودتان را داشته باشید.

Views: 1060

مشاور مدرسانه

تو رادیو مدرسانه درباره مشاوره فردی و شیوه زندگی حرف می زنیم

تماس با کارشناس آموزش

88904002 – 021

پیام از طریق واتساپ یا تلگرام

09198921049

تدریس خصوصی ریاضی اول تا دوازدهم

خصوصی منزل و آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آنچه ما هستیم

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که معتقدند دانش آموز به جای حفظ کردن مطالب درسی باید آن را بفهمد و یاد بگیرد بهتر است بدانید که ما مدرسانه را بر روی همین اصل بنا کرده ایم و حتی افرادی را در این مجموعه استخدام می کنیم که به آموزش مفهومی باور دارند.

خدمات مشتریان

دریاره مدرسانه

با مدرسانه درتماس باشید

تمامی حقوق برای وبسایت مدرسانه سایت تخصصی و آموزش مفهومی ریاضی محفوظ است.