هماهنگی کلاس خصوصی

88904002 - 021

روش های علاقمند کردن فرزندتان به کتابخوانی

استفاده مداوم از شبکه های اجتماعی تصویر محور باعث شده است که علاقه به مطالعه روز به روز کاهش یابد. به طوری که بسیاری از ما حتی حوصله خواندن یک متن کوتاه در کپشن اینستاگرام را نداریم. در دنیایی که سرانه مطالعه افراد نقش مهمی در تعیین کیفیت روابط اجتماعی دارد، علاقه به مطالعه می تواند یک امتیاز ویژه باشد. در چنین شرایطی علاقمند کردن کودکان و نوجوانان به مطالعه کار سختی به نظر می رسد. متأسفانه دانش آموزان امروز مطالعه را تنها محدود به کتاب های درسی می دانند و کمتر دانش آموز کودک یا نوجوانی را می توان یافت که علاقمند به مطالعه کتاب های غیر درسی باشد. والدین نیز به این که فرزندشان کتاب های درسی و کمک درسی را مطالعه کند قانع هستند و جامعه ما روز به روز به سمت و سوی کاهش سرانه مطالعه گام بر می دارد. چاره چیست؟ چگونه می توان کودکان و نوجوانان امروز را در محاصره شبکه های اجتماعی و فضای مجازی به مطالعه علاقمند کرد؟

روش های علاقمند کردن کودکان و نوجوانان به مطالعه

مهمترین روش برای این که کودک یا نوجوانی علاقمند به مطالعه داشته باشید این است که خودتان در خانه کتاب بخوانید. مطمئنا هیچ کجا به اندازه محیط خانه بستر را برای رشد و تعالی کودک فراهم نمی کند. بنابراین در خانه ای که کتاب جایگاه خاصی داشته باشد مطمئنا فرزند شما نیز نگاه ویژه ای به کتاب و مطالعه خواهد داشت. در ادامه به روش هایی می پردازیم که به شما کمک می کند تا نوجوان یا کودکی علاقمند به مطالعه داشته باشید.

آشنایی با کتاب از کودکی

مطالعات نشان می دهد افرادی که از کودکی به مطالعه علاقمند می شوند در بزرگسالی علاقه بیشتری به مطالعه دارند. بنابراین اگر دوست دارید فرزند شما کتابخوان باشد باید از کودکی دست به کار شوید. شما می توانید از سن ۲ یا ۳ سالگی کودک را با کتاب های مصور آشنا کنید. در زمان خواب برای او کتاب بخوانید یا از او بخواهید که در مورد عکس های کتاب با شما صحبت کند.

نیازی نیست که حتما برای این کار از کتاب های کاغذی استفاده کنید. در حال حاضر کتاب های پارچه ای یا کتاب هایی با صفحات پلاستیکی وجود دارد که حتی می توانید در حمام نیز کودک را با آن سرگرم کنید.

کتاب را فراموش نکنید

شاید این جمله بسیار کلیشه ای باشد اما حقیقت دارد : “کودک شما آن چیزی می شود که شما هستید نه آنچه که شما دوست دارید.” پس اگر می خواهید فرزند کتابخوان داشته باشید خودتان باید کتاب به دست باشید. کودک کارهای شما را تقلید می کند پس تقلید کتابخوانی از کودکی می تواند زمینه ساز آشنایی کودک با کتاب باشد.

او را آزاد بگذارید

هیچ کودک یا نوجوانی به زور کتابخوان نشده است پس وضع قوانین سختگیرانه برای نه تنها راه درستی برای آشنایی کودک و کتاب نیست بلکه می تواند نتیجه عکس داشته باشد.کتابخوانی باید با کتاب های مورد علاقه کودک آغاز شود. مثلا کتاب های نقاشی، رنگ آمیزی، کتاب های داستانی ساده، کتاب های شعر کودکانه و … انتخاب های خوبی برای بازه های سنی مختلف است.

کتابخانه داشته باشید

اختصاص دادن گوشه ای از منزل یا اتاق خواب کودک به کتابخانه راهی مطمئن برای آشنایی با کتاب و کتابخوانی است. در چنین مکانی می توانید با فرزند خود مشغول کتابخوانی شوید و این محل را تنها برای کتاب خواندن تجهیز کنید. داشتن یک مکان آرام و تخصصی برای کتاب خواندن هر فردی را برای مطالعه ترغیب می کند.

کتاب های آموزشی و هیجان انگیز

سعی کنید ابتدا سراغ کتاب های آموزشی و هیجان انگیز بروید. چنین کتاب هایی هیجان یادگیری را در کودک یا نوجوان به همراه دارد و بهترین انتخاب از میان گزینه های موجود است.

کتاب هدیه دهید

یکی دیگر از راه های علاقمند کردن و آشنا ساختن فرزندتان با کتاب، هدیه دادن کتاب به کودک است. شما می توانید در یک مراسم غافلگیر کننده یک کتاب هیجان انگیز به فرزند خود هدیه کنید. در مورد کتاب و فواید آن با او صحبت کنید و از او بخواهید بعد از مطالعه کتاب نظراتش را با شما در میان بگذارد. در مورد کتاب ها بحث کنید و او را به مطالعه و یادگیری بیشتر ترغیب کنید.

کتاب های مشهور را بخوانید، سپس فیلم ببینید

سعی کنید فرزند خود را با کتاب های مشهور ادبیات جهانی آشنا کنید. کتاب هایی که فیلم، انیمیشن یا مستندی در مورد آنها تهیه شده اند بهترین انتخاب است. مثلا کتاب زنان کوچک، بابا لنگ دراز، باخانمان، هاکل بریفین، تام سایر و … از جمله داستان های مشهوری هستند که علاوه بر کتاب انیمیشن و فیلم آنها نیز موجود است. برای کودک یا نوجوان بسیار هیجان انگیز است که آنچه دیده است را بخواند یا برعکس.

کتاب صوتی یک گزینه عالی

لازم نیست که برای علاقمند کردن فرزند خود به مطالعه فقط سراغ کتاب های کاغذی بروید. اگر نوجوان شما علاقه ای به مطالعه چنین کتاب هایی ندارد می توانید کتاب های صوتی را امتحان کنید. این کتاب ها علاوه بر ایجاد علاقه به یادگیری می تواند قدرت تمرکز را در نوجوانان افزایش دهد که خود یک امتیاز ویژه محسوب می شود.

جمع بندی

مطالعه یکی از عادت های بسیار  عالی است که ایجاد آن در فرزندان آرزوی هر پدر و مادری است. کاری که امروز بسیار سخت و دور از دسترس به نظر می رسد. اما همچنان می توان با ایجاد علاقمندی به کتابخوانی از دوران کودکی، در بزرگسالی سرانه مطالعه بیشتری داشت.

علاقه کودک به کتابخوانی نقش مستقیمی در علاقه او به تحصیل و همچنین افزایش دانش و توانمندی های او در آینده خواهد داشت. بنابراین بسیار مهم است که با روش های بیان شده به ایجاد علاقه در یادگیری و مطالعه کودک و نوجوان بپردازیم. البته اگر تمایل داشتید از طریق آموزش غیر درسی باعث رشد فکری او شوید و در خواندن کتاب های غیر درسی ترتیب درستی را رعایت کنید می توانید به صفحه آموزش رشد فکری و شخصیت دانش آموزان برای آینده مراجعه کنید.

Views: 148

مشاور مدرسانه

تو رادیو مدرسانه درباره مشاوره فردی و شیوه زندگی حرف می زنیم

تماس با کارشناس آموزش

88904002 – 021

پیام از طریق واتساپ یا تلگرام

09198921049

تدریس خصوصی ریاضی اول تا دوازدهم

خصوصی منزل و آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آنچه ما هستیم

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که معتقدند دانش آموز به جای حفظ کردن مطالب درسی باید آن را بفهمد و یاد بگیرد بهتر است بدانید که ما مدرسانه را بر روی همین اصل بنا کرده ایم و حتی افرادی را در این مجموعه استخدام می کنیم که به آموزش مفهومی باور دارند.

خدمات مشتریان

دریاره مدرسانه

با مدرسانه درتماس باشید

تمامی حقوق برای وبسایت مدرسانه سایت تخصصی و آموزش مفهومی ریاضی محفوظ است.