ثبت نام

88904002 - 021

روش های تغییر رفتار در نوجوانان

وقتی کودک شما  وارد سن نوجوانی می شود، احتمالاً نقش شما نیز به عنوان والدین تغییر می کند. بهتر است که نقش خود را از یک مجری به یک راهنما تغییر دهید، فرزند شما باید عواقب بسیاری از تصمیمات خوب یا بد خود را ببیند و با آنها روبه رو شود، بنابراین سعی کنید که به استقلال او احترام بگذارید. در این مقاله قصد داریم به مشکلات رفتاری و راه حل های موثر برای نوجوانان ۱۳ تا ۱۸ ساله شما اشاره کنیم.

رفتارهای معمولی در نوجوانان

نوجوانان دوست دارند محدودیتهای استقلال خود را امتحان کنند.  بنابراین وقتی نوجوانتان با نه گفتن با شما بحث می کند یا وقتی از پشت سر شما می گذرد تا هر کاری که دوست دارد انجام دهد تعجب نکنید. همچنین اغلب یک درگیری بین والدین و نوجوانان وجود دارد. کودک شما ممکن است یک دقیقه از شما کمک بخواهد و لحظه دیگر ادعا کند که به شما شما نیازی ندارد.

نوجوانی می تواند برای کودکان یک شرایط پر فراز و نشیب باشد زیرا آنها از نظر جسمی ، عاطفی و اجتماعی تغییر می کنند. طبیعی است که نوجوانان در بعضی از مراحل زندگی خود مسئولیت پذیر و تقریباً مانند بزرگسالان عمل کنند، در حالی که در شرایط دیگر هنوز مثل یک کودک برخورد می کند. در همین حال، هرچه دوستان و روابط عاشقانه اهمیت بیشتری پیدا می کنند ، نوجوان شما می خواهد وقت بیشتری را با همسالان خود بگذراند. این بدان معناست که علاقه کمتری به  گذراندن وقت با خانواده دارد.

نوجوان شما می خواهد حریم خصوصی بیشتری داشته باشد. آنها ممکن است بخواهند مکالمات خود در شبکه های اجتماعی را خصوصی نگه دارند و ممکن است زمان بیشتری را در اتاق خود با در بسته سپری کنند.

اگرچه ممکن است بعضی اوقات این تغییرات برای او و شما دلهره آور باشد اما همه این تغییرات بخشی طبیعی از رشد است. مهم است که در این دوران مراقب مسائل بهداشت روانی و مصرف مواد مخدر توسط نوجوان باشید. افسردگی، اضطراب، اختلالات خوردن و سوء استفاده مصرف مواد ممکن است در سالهای نوجوانی ظاهر شود.

وقتی کودک شما  وارد سن نوجوانی می شود، احتمالاً نقش شما نیز به عنوان والدین تغییر می کند. بهتر است که نقش خود را از یک مجری به یک راهنما تغییر دهید، فرزند شما باید عواقب بسیاری از تصمیمات خوب یا بد خود را ببیند و با آنها روبه رو شود، بنابراین سعی کنید که به استقلال او احترام بگذارید. در این مقاله قصد داریم به مشکلات رفتاری و راه حل های موثر برای نوجوانان 13 تا 18 ساله شما اشاره کنیم.

چالش‌های مشترک در میان نوجوانان

اگر فرزند شما وارد دنیای نوجوانی شده است باید بدانید که تنها چند سال دیگر فرصت دارید تا نوجوان خود را برای رویارویی با دنیای واقعی آماده کنید. باید تعادلی ایجاد کنید تا فرزند شما در کنار داشتن استقلال شخصی بتواند از راهنمایی های شما نیز بهره مند شود.

صحبت کردن با نوجوانان و یا وضع قوانین برای آنها از مشکل ترین وظایفی است که والدین بر عهده دارند. ممکن است برای این که به او اجازه شرکت در مهمانی را نمی دهید ساعت ها با شما بحث کند و یا مشخص کردن ساعاتی برای رفت و آمد او باعث شود که او به شما پرخاش کند. او سعی می کند استقلال خود را با انجام ندادن کارهایی که به او واگذار می کنید ثابت کند. برخی از نوجوانان در این مرحله زودرنج می شوند و ممکن است مشکلاتی از جمله مشکلات روابط ، مشکلات دوستانه و مشکلات مربوط به مدرسه باعث پریشانی آنها شود.

از جمله مشکلات دیگری که والدین در این دوره دارند دروغگویی نوجوان است، ممکن است نوجوان شما تخطی از قوانین را انکار کند . نوجوان شما همچنین ممکن است با افراد مختلف در ارتباط باشد. آنها ممکن است یک هفته در موسیقی کلاسیک و هفته دیگر در هوی متال شرکت کنند. یا ممکن است مدام در جستجوی لحن بیان های متفاوت ، نحوه لباس پوشیدن یا پوشیدن موهایشان را تغییر دهند.

استراتژی های انضباطی که موثر هستند

بسیاری از نوجوانان ترجیح می دهند که بیشتر اوقات خود را در به تنهایی در اتاقشان سپری کنند. اما والدین باید سعی کنند تا قوانین و استراتژی های موثر را برای آنها به کار گرفته و از آنها بخواهند تا به خانواده ملحق شوند. دراین بخش به برخی از این روش های موثر برای القای این روش های انضباطی به نوجوانان اشاره می کنیم.

محدود کردن استفاده از وسایل الکترونیکی

وسایل الکترونیکی را حذف کنید. از تلفن های هوشمند گرفته تا لپ تاپ ها، زمان نمایش برای اکثر نوجوانان مهم است. محدود کردن امتیازات تلفن نوجوان شما می تواند یک نتیجه موثر باشد. یکی از روش های تنبیهی موثر محدود کردن نوجوان در استفاده از وسایل مورد علاقه اش از جمله تلفن همراه است، بهترین مدت اعمال محدودیت ۲۴ ساعت است.

اجازه ندهید دوستانش را ببیند

اگر نوجوان شما با دوستان خود اوقات زیادی را سپری می کند و رفتار آنها روی او تاثیر گذاشته است، برای مدتی حق دیدن دوستانش را از او بگیرید، برای چند روز اجازه ملاقات با آنها را به او ندهید. این مسئله کمک می کند تا دفعه بعد دوستان بهتری انتخاب کند.

در حفظ قوانین سختگیر باشید

قوانین را سخت بگیرید. اگر نوجوان شما قوانین را نقض کند، ممکن است به شما نشان دهد که نمی توانید او را آرام کنید، بنابراین بهتر است هر محدودیتی که برای او قائل می شوید روی آن سختگیری کنید.

جبران اشتباهات

از فرزند خود بخواهید که اشتباهاتش را جبران کند، در صورتی که او با رفتارش به کسی آسیب رسانده است باید جبران خسارت کند. آنها باید بیاموزند که مسئولیت رفتار خود را به عهده گیرند. عذرخواهی کردن و به دنبال آن جبران کردن آزاری که به دیگران رسانده اند باعث می شود که انسان مسئولیت پذیری بار بیایند.

بگذارید عواقب کارهایش را ببیند

به نوجوان خود اجازه دهید با عواقب طبیعی کارهایش روبرو شود. عواقب طبیعی می توانند بهترین معلمان در شرایط خاص باشند. اما مهم است که اطمینان حاصل کنید که عواقب طبیعی واقعاً به نوجوان شما درس زندگی می دهد. اگر چنین است ، عقب نشینی کنید و بگذارید نوجوان شما با عواقب انتخاب خود روبرو شود.

روش های تغییر رفتار در نوجوانان وقتی کودک شما  وارد سن نوجوانی می شود، احتمالاً نقش شما نیز به عنوان والدین تغییر می کند. بهتر است که نقش خود را از یک مجری به یک راهنما تغییر دهید، فرزند شما باید عواقب بسیاری از تصمیمات خوب یا بد خود را ببیند و با آنها روبه رو شود، بنابراین سعی کنید که به استقلال او احترام بگذارید. در این مقاله قصد داریم به مشکلات رفتاری و راه حل های موثر برای نوجوانان 13 تا 18 ساله شما اشاره کنیم.

به صورت منطقی برای پیامدها تصمیم بگیرید

پیامدهای منطقی ارائه دهید. اگر نوجوان شما وسیله ای را خراب کرد ، برای رفع آن به او پول بدهید. یا اگر در قبال ماشین بی مسئولیت هستند ، امتیاز رانندگی را از آنها بگیرید. عواقبی ایجاد کنید که مستقیماً به انتخاب های نادرستی که نوجوان شما انجام داده است ، مرتبط باشد.

به او مسئولیت های بیشتری واگذار کنید

مسئولیت های اضافی تعیین کنید. امتیازات نوجوان خود را از بین ببرید تا اینکه کارهای اضافی را انجام دهد یا کارهای خاصی را انجام دهد. هنگامی که آنها به شما نشان می دهند می توانند مسئولیت پذیر باشند امتیازات او را به او برگردانید.

جلوگیری از مشکلات آینده

والدین هلیکوپتری نباشید، محافظت بیش از حد رفتار کنید و نوجوان شما نمی آموزد که چگونه تصمیم های سالم بگیرد. اگر بیش از حد در اختیار او باشید ، با این وجود مهارت های لازم برای تبدیل شدن به یک فرد بزرگسال مسئولیت پذیر را کسب نخواهند کرد. در اینجا بهترین استراتژی ها برای جلوگیری از مشکلات رفتاری در نوجوانان آورده شده است:

با او بحث نکنید

از بحث کردن پرهیز کنید. وقتی نوجوان شما می گوید ، “این منصفانه نیست!” یا “من بعداً این کار را خواهم کرد” ، در مقابل وسوسه بحث کردن مقاومت کنید. یک حد مشخص تعیین کنید و نتیجه را دنبال کنید. اما درگیر جنگ قدرت نشوید.

انتظارات خود را واضح بیان کنید

نتظارات خود را روشن بیان کنید کنید. قبل از اینکه نوجوان شما به سینما برود یا اجازه دهید به تنهایی به پارک بروند ، انتظارات خود را روشن بیان کنید. به آنها بگویید اگر با مشکلی روبه رو شدند می خواهید چه کاری انجام دهند و انتظار دارید در چه ساعتی در خانه باشند.

برخی امتیازات معقول را به او بدهید

ه نوجوان خود اجازه دهید امتیازاتی کسب کند. خواه نوجوان شما کفش های کتانی بسکتبال گران قیمت می خواهد، یا اینکه می خواهد دیرتر از حد معمول بخوابند ، روشن کنید که امتیازات باید کسب شود. اگر رفتار نوجوان شما به دلیل این امتیازات تغییر منفی دارد می توانید این امتیازات را به او ندهید.

با او قرارداد رفتاری امضا کنید

قرارداد رفتاری ایجاد کنید. وقتی به نوجوان خود امتیاز جدیدی می دهید ، مانند تلفن هوشمند یا منع رفت و آمد جدید، قرارداد رفتاری ایجاد کنید. قوانین را مرور کرده و عواقب نقض قوانین را بیان کنید. قبل از اینکه امتیاز بگیرند، آنها را امضا کنید.

الگوی خوبی برای او باشید

الگوی خوبی باشید. نوجوان شما بیش از شنیدن آنچه شما می گویید، با مشاهده کارهایی که انجام می دهید می آموزد. بنابراین اطمینان حاصل کنید که الگوی خوبی در تمام زمینه های زندگی نوجوان خود هستید.

در کنار او باشید

اوقات با کیفیت را با هم بگذرانید. به نوجوان خود توجه مثبت دهید تا پایه محکمی برای رابطه شما ایجاد کند. با یادگیری نحوه بازی کردن یک بازی ویدیویی یا تماشای یک فیلم نوجوان ، مایل باشید به دنیای نوجوان خود قدم بگذارید.

از او انتظارات واقع بینانه داشته باشید

انتظار داشته باشید که نوجوان شما مسئولیت پذیر باشد. تا زمانی که این انتظارات منطقی باشد ، نوجوان شما احتمالاً انتظارات شما را برآورده می کند. بنابراین به صراحت بگویید که انتظار دارید در مدرسه عملکرد خوبی داشته باشند یا انتظار دارید کارهای روزانه خود را انجام دهند.

روش های تغییر رفتار در نوجوانان وقتی کودک شما  وارد سن نوجوانی می شود، احتمالاً نقش شما نیز به عنوان والدین تغییر می کند. بهتر است که نقش خود را از یک مجری به یک راهنما تغییر دهید، فرزند شما باید عواقب بسیاری از تصمیمات خوب یا بد خود را ببیند و با آنها روبه رو شود، بنابراین سعی کنید که به استقلال او احترام بگذارید. در این مقاله قصد داریم به مشکلات رفتاری و راه حل های موثر برای نوجوانان 13 تا 18 ساله شما اشاره کنیم.

قوانین سختگیرانه را برای کارهای آسیب زننده ایجاد کنید

نظم و انضباط را برای نقض جدی قوانین حفظ کنید اگر کودک ۱۶ ساله شما در اتاق آنها بنشیند و تمام روز بازی های ویدیویی انجام دهد ، ممکن است رفتار بدی نداشته باشد. اما ممکن است هنوز به برخی از قوانین برای کمک به معاشرت و رفتار مسئولیت پذیرتر نیاز داشته باشند. قوانینی را ارائه دهید که به کودک شما کمک می کند تا بهتر عمل کند.

نکات ارتباطی

ممکن است متوجه شوید نوجوان شما نمی تواند با دوستانش صحبت کند یا لحظه ای که می پرسید روزشان را چگونه سپری کرده اند حرفی برای گفتن نداشته باشند. برقراری ارتباط با نوجوان ممکن است گاهی اوقات مانند یک نبرد سخت باشد اما مهم است که به تلاش خود ادامه دهید. در اینجا چند روش موثر برای صحبت با نوجوانان آورده شده است:

ارتباط دائمی داشته باشید

به طور منظم ارتباط برقرار کنید. ارتباطات سالم قلب هر رابطه خوب است. مهم است که در مورد همه چیز از مشکلاتشان با همسالان گرفته تا اهداف آنها برای آینده صحبت کنید. وقتی نوجوان شما بداند می تواند با شما صحبت کند، به احتمال زیاد از شما راهنمایی خواهد خواست.

همانطور که او کارهایش را انجام می دهد با او حرف بزنید

در حین فعالیت صحبت کنید. اصرار بر اینکه نوجوان شما بنشیند و در مورد موضوعات جدی با شما رودررو صحبت کند ، ممکن است باعث عصبانیت نوجوان شود. ممکن است متوجه شوید نوجوان شما هنگامی که با هم فعالیتی مانند بازی یا حتی سوار شدن در اتومبیل را انجام می دهید ، تمایل بیشتری برای صحبت دارد.

اصراری به هم صحبتی نداشته باشید

اصرار نکنید که نوجوانتان در مورد همه چیز با شما صحبت کند. داشتن کمی استقلال در این زمینه طبیعی و لازم است، بنابراین اصرار نکنید که همه چیز را به شما بگوید. افراد معتمد بزرگسالی که او می تواند مشکلاتش را با آنها در میان بگذارد به او معرفی کنید ممکن است در مواردی خاص نوجوان با دیگران راحت تر صحبت کند. مثلا عمه، خاله، مادربزرگ ، مربی ، معلم یا همسایه ممکن است از افرادی باشد که کودک شما در صحبت کردن در مورد موضوعات خاص با آنها احساس راحتی می کند.

با هم مشکلات را حل کنید

به جای اینکه به نوجوان خود بگویید چگونه کارها را بهتر انجام دهد ، در حل مشکلات به آنها کمک کنید. راه حل های مختلفی را پیش پای او بگذارید و سپس نوجوان خود را به انتخاب راه حل بالقوه تشویق کنید. از او بخواهید تا در مورد راه حل ها نظر بدهد و یا راه حل هایی که به ذهنش می رسد را بیان کند.

وارد دنیای او شوید

به دنیای نوجوان خود قدم بگذارید. نوجوان شما ممکن است آزادانه از طریق رسانه های اجتماعی یا از طریق پیام کوتاه ارتباط برقرار کند. بنابراین مایل باشید به دنیای نوجوان خود قدم بگذارید و به هر شکلی که راحت تر به نظر می رسد با آنها صحبت کنید.

کلام آخر

باید به یاد داشته باشید که ارتباط با نوجوانان تاثیر بسیاری در رفتار آنها خواهد داشت، هرگز سعی نکنید که روی نوجوان خود مسلط شوید بلکه باید با ترفندهای عاقلانه او را به بودن در کنار خانواده تشویق کنید. رفتار نوجوانان هرگز شبیه به هم نیست پس با مقایسه های بی دلیل او را آزرده خاطر نسازید. درک کردن شرایط بحرانی که یک نوجوان با آن رو به رو می شود بهترین اقدام والدین در ایجاد یک ارتباط موثر با نوجوانان است.

برای مشاهده مقاله های بیشتر از بهبود ارتباط با کودکان و نوجوانان عضو مدرسانه شوید 

تماس با کارشناس آموزش

88904002 – 021

پیام از طریق واتساپ یا تلگرام

09198921049

رادیو مدرسانه

تماس با کارشناس آموزش

88904002 – 021

پیام از طریق واتساپ یا تلگرام

09198921049

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آنچه ما هستیم

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که معتقدند دانش آموز به جای حفظ کردن مطالب درسی باید آن را بفهمد و یاد بگیرد بهتر است بدانید که ما مدرسانه را بر روی همین اصل بنا کرده ایم و حتی افرادی را در این مجموعه استخدام می کنیم که به آموزش مفهومی باور دارند.

خدمات مشتریان

دریاره مدرسانه

با مدرسانه درتماس باشید

تمامی حقوق برای وبسایت مدرسانه سایت تخصصی و آموزش مفهومی ریاضی محفوظ است.