هماهنگی کلاس خصوصی

88904002 - 021

آیا نگران اشتباه در انتخاب رشته دانشگاهی هستید؟

یکی از مهمترین انتخاب ها در طول زندگی برای شخصی که قصد ادامه تحصیل داشته باشد، انتخاب رشته در دانشگاه است. تحصیل در دانشگاه آینده شغلی شما و در نتیجه بخش زیادی از زندگی شما را تحت تأثیر قرار خواهد داد. این روزها تنوع رشته های تحصیلی بسیار زیاد است. در گذشته اکثر دانش آموزان علاقه داشتند در رشته های مشخصی چون مهندسی، پزشکی، معماری، حقوق یا پرستاری تحصیل کنند. اگرچه هنوز هم این رشته ها کلاس و رتبه اجتماعی بالای دارند اما گزینه های بیشتری پیش روی دانش آموزان قرار دارد. به همین دلیل است که انتخاب رشته امری چالش برانگیز و سخت به نظر می رسد. گاهی اوقات نیز ممکن است نگران کننده و ترسناک باشد.

برای دانش آموزی که تقریبا هیچ ذهنیتی از دانشگاه و رشته های تحصیلی اش ندارد، انتخاب یک رشته صرفا بر اساس علاقمندی، توانمندی یا موقعیت های شغلی و مالی کار آسانی نیست. ممکن است نگران باشید که رشته مورد نظر شما آینده شغلی خوبی نداشته باشد یا رشته ای که موقعیت مالی خوبی دارد و شما در آن قبول شده اید مورد علاقه شما نباشد. این نگرانی ها کاملا طبیعی است. اما راه حل چیست؟ با ما همراه باشید تا در این مقاله به پاسخ پرسش خود برسید.

اگر رشته دانشگاهی ام را دوست نداشته باشم چه کنم؟

مهمترین نکته ای که باید به شما بگوییم این است که برای تصمیم گیری عجله نکنید. بهتر است اجازه دهید که کمی با رشته تحصیلی خود، منابع درسی آن، آینده شغلی، توانمندی های خودتان بیشتر همراه شوید. اما مطمئن باشید که این آخر دنیا نیست!

باید بدانید که اگرچه انتخاب رشته دانشگاهی بسیار مهم و از اصلی ترین انتخاب های شما است اما راه ها و گزینه های بسیاری وجود دارد که اگر به آن علاقه نداشتید یا به هر دلیلی از تحصیل در آن پشیمان شدید بتوانید از میانه راه بازگردید.

چرا تصمیم گیری اینقدر سخت است؟

انسان ذاتا موجودی کمال طلب است و بهترین ها را برای خود می خواهد، اما همیشه در این انتخاب ها موفق عمل نمی کند. ضمن این که ممکن است گاهی بهترین انتخاب صرفا برای شخص شما بهترین نباشد. مطمئنا مغز شما دائما به دنبال گزینه های بهتر و قیاس بین سایر گزینه ها است. همین غربال گری مداوم ذهنی است که شما را خسته می کند. مثلا فکر کنید که در رشته علوم کامپیوتر تحصیل می کنید، مدام با خود کلنجار می روید که شاید اگر یکی از رشته های مهندسی سخت افزار یا نرم افزار را می خواندید بهتر بود. یا شاید اگر مهندس آی تی می شدید شرایط شغلی بهتری داشتید. در واقع شما مدام در حال قیاس ذهنی هستید و همین مسئله است که شما را نگران، پریشان و گاهی حتی دلزده می کند.

این پارادوکس ذهنی در همه انسان ها رخ می دهد. این که انسان همیشه به دنبال گزینه ها و تنوع بیشتر برای انتخاب است اما وقتی با انتخاب های متعددی رو به رو می شود کار انتخاب را بسیار مشکل می پندارد و این کار برایش بسیار سخت است. در واقع وقتی امکان انتخاب های متعددی برای شما فراهم است انتخاب از میان گزینه های متعدد بسیار سخت تر است و ممکن است مدام در حال قیاس ذهنی باشید. این دقیقا همان اتفاقی است که بعد از انتخاب رشته برای شما می افتد.

در یک تحقیق و بررسی معروف در سال ۱۹۹۵در امریکا انجام گرفت. در این پژوهش دانشگاهیان آمریکایی یک غرفه فروش مربا در یک بازار محلی راه اندازی کردند. آنها به طور متناوب بین ۶ و ۲۴ طعم مختلف مربا را در معرض فروش گذاشتند. نتایج شگفت‌انگیز بود: وقتی انتخاب محدودتر بود ( از بین ۶ طعم ) خرید مربا بیشتر بود، ضمن این که افرادی که از بین ۶ طعم یکی را انتخاب می کردند معمولا از انتخاب خود راضی تر بودند.

یک روانشناس برجسته امریکایی می گوید “وقتی انتخاب می کنیم، از اشتباه کردن می ترسیم.” وقتی فقط بین دو رشته انتخاب می کنید شانس انتخاب درست برای شما ۵۰ درصد است اما اگر این انتخاب بین ۱۰ رشته مختلف باشد، شانس انتخاب درست معمولا تنها ۱۰ درصد است.

شاید هنوز منظور ما را متوجه نشده باشید. برای این که بتوانید از انتخاب رشته خود راضی باشید، بهتر است انتخاب های محدودتری داشته باشید. صرفا به دنبال قبولی در دانشگاه نباشید، بلکه تلاش کنید تا در چند رشته محدودی که هدف شما است پذیرفته شوید. به این ترتیب شانس این که انتخاب شما مورد قبولتان واقع شود و به آن علاقه داشته باشید بسیار بیشتر است. پس باید تلاش کنید که علاقه و توانمندی های خود را به خوبی بشناسید.

تغییر رشته

یکی از بهترین روش ها برای خلاصی از رشته اشتباه یا رشته ای که به آن علاقه ندارید، تغییر رشته است. معمولا در اکثر دانشگاه ها تغییر رشته کار سختی نیست. البته ممکن است با تطبیق دادن واحدهای درسی مجبور شوید که واحدهای بیشتری پاس کنید یا زمان زیادی را از دست بدهید اما تحصیل در رشته ای که به آن علاقه دارید مطمئنا ارزشش را خواهد داشت.

برای این که از تغییر رشته خود مطمئن باشید بهتر است قبل از اقدام مشاوره کنید. سراغ مشاورین تحصیلی بروید و از آنها کمک بخواهید. می توانید از تجربیات دانشجویان دیگری که این کار را انجام داده اند بهره ببرید. مطمئن باشید که اگر به رشته تحصیلی که در آن مشغول هستید علاقه نداشته باشید ارزش این که زمان بیشتری را صرف کنید، تغییر رشته بدهید و همه چیز را از اول شروع کنید خواهد داشت.

خودتان را بشناسید

بسیاری از دانش آموزان در زمان انتخاب رشته هنوز خودشان را به خوبی نشناخته اند. آنها به حوزه های مختلفی علاقه دارند، به نظر می رسد که انتخاب برای این دانش آموزان بسیار سخت تر خواهد بود.

اصلا نگران نباشید! شما می توانید برای شناخت خود، علایق و اهدافتان کمی وقت بگذارید. مشاوره شوید، در مورد رشته های مورد نظرتان تحقیق و بررسی کنید. بازار کار را در نظر بگیرید، سطح توانمندی های خود را بسنجید و در نهایت تصمیم بگیرید.

امروزه امکان تحصیل در دو رشته تحصیلی و یا تحصیل در موسسات آموزش عالی آزاد برای همه فراهم است. اگر نمی توانید تصمیم گیری کنید، می توانید همزمان در دو رشته تحصیل کنید. مثلا اگر بین هنر و یک رشته مهندسی مردد هستید امکان این که در هر دو رشته مسیر موفقیت را پیش بگیرید وجود دارد. باید خودتان را محک بزنید.

بگذارید یک حقیقتی را به شما بگوییم چیزی که باعث می شود شما به راحتی شغلی پیدا کنید، انعطاف پذیری، سخت کوشی، تفکر انتقادی و سازگاری با محیط است. شما باید به دنبال یادگیری مهارت های حرفه ای و تخصصی باشید. بنابراین مطمئن باشید که راه های زیادی برای رسیدن به موفقیت وجود دارد که ادامه تحصیل در دانشگاه تنها یکی از آنها است.

جمع بندی

تحصیل در دانشگاه و اخذ مدرک هدف بسیاری از دانش آموزان است، در حالی که انتخاب رشته درست می تواند یک چالش بزرگ پیش روی دانشجویان آینده باشد. حتی ممکن است در ترم اول یا دوم دانشگاه این احساس را داشته باشید که انتخاب رشته شما اشتباه بوده است و از این مسئله دچار نگرانی و هراس شوید. توصیه ما این است که به نکاتی که در مقاله به آنها اشاره کردیم به خوبی توجه کنید. مطمئنا تصمیم گیری برای شما آسان تر خواهد شد.

Views: 343

مشاور مدرسانه

تو رادیو مدرسانه درباره مشاوره فردی و شیوه زندگی حرف می زنیم

تماس با کارشناس آموزش

88904002 – 021

پیام از طریق واتساپ یا تلگرام

09198921049

تدریس خصوصی ریاضی اول تا دوازدهم

خصوصی منزل و آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آنچه ما هستیم

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که معتقدند دانش آموز به جای حفظ کردن مطالب درسی باید آن را بفهمد و یاد بگیرد بهتر است بدانید که ما مدرسانه را بر روی همین اصل بنا کرده ایم و حتی افرادی را در این مجموعه استخدام می کنیم که به آموزش مفهومی باور دارند.

خدمات مشتریان

دریاره مدرسانه

با مدرسانه درتماس باشید

تمامی حقوق برای وبسایت مدرسانه سایت تخصصی و آموزش مفهومی ریاضی محفوظ است.