هماهنگی کلاس خصوصی

88904002 - 021

وقتی حوصله بچه ها در مدرسه سر می رود!

اکثر ما بچه هایی را دیده ایم که به مدرسه بسیار علاقه دارند. آنها حتی در خلوت خود نیز مدرسه بازی می کنند. عروسک ها یا ماشین هایشان را کنار هم می چینند و به آنها درس می دهند. درس های مختلف را برای آنها بازگو می کنند از آنها سوال می پرسند، به آنها تکالیفی برای انجام دادن می دهند و … . اما باید به این نکته نیز دقت کنید که همه دانش آموزان مثل هم نیستند و قرار نیست همه بچه ها به یادگیری علاقه داشته باشند.

تحقیقات نشان می دهد در دوره های بالاتر آموزشی اکثر بچه ها مدرسه را خسته کننده و کسل کننده می دانند و علاقه بسیاری از دانش آموزان به درس کمتر می شود. بسیاری از دانش آموزان در این مرحله برای یادگیری ارزشی قائل نیستند، تکالیف خود را به درستی انجام نمی دهند، درس ها را مرور نمی کنند و بیشتر وقت خود را در مدرسه به بطالت می گذرانند و بی صبرانه منتظر تعطیل شدن مدارس هستند.

به نظر شما باید با این نوع دانش آموزان چه برخوردی در مدرسه یا خانه داشت؟ چطور می توان آنها را به یادگیری علاقمند کرد؟  ما در این مقاله به این پرسش ها پاسخ می دهیم.

معلم های عزیز توجه کنند!

اگر می خواهید میزان بهره وری و راندمان کلاسی خود را افزایش دهید، پیشنهاد می کنیم به مسئله بی حوصلگی دانش آموزان در مدرسه اهمیت ویژه ای بدهید. این راهکار ساده شما را در شناسایی بهتر چنین دانش آموزانی کمک می کند. این جملات را به دانش آموزان خود بدهید و از آنها بخواهید که جمله را کامل کنند:

– چیزی که من در مدرسه دوست دارم…

– چیزهایی که در مدرسه از آنها متنفرم این است که…

– مدرسه …………………………….. است.

اکثر دانش آموزانی که دچار بی حوصلگی در مدرسه هستند هیچ چیز جذاب و دوست داشتنی در مورد مدرسه ندارند و از آنها در مدرسه همه چیز نفرت انگیز است و مدرسه برای آنها مکان خسته کننده ای است.

بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که آنها را متقاعد کنید که مدرسه محل بسیار عالی و جذابی است. گاهی اوقات برخی از معلم ها سعی می کنند این مسئله را عادی سازی کرده و کسالت را جزئی از مدرسه و زندگی می دانند.

چرا بچه ها در مدرسه بی حوصله می شوند؟

باید به این نکته اشاره کنیم که خسته کنندگی مدرسه برای هر دانش آموز معنای متفاوتی دارد. در واقع خسته کننده بودن مدرسه برای یک دانش آموز همانند یک صخره یخی است که تنها نوک آن از دریا بیرون می زند و بخش اصلی و واقعی آن زیر آب است و دیده نمی شود. در واقع مسائل بسیاری وجود دارند که باعث ایجاد کسالت و بی حوصلگی در دانش آموزان می شود.

گاهی ممکن است یک دانش آموز از یک کلاس یا یک درس به دلایل بسیاری خسته شود. اما این که تمام سیستم آموزشی مدرسه برای دانش آموز کسالت آور باشد مسئله ای است که مورد نظر ما است و باید در مورد آن بیشتر دانست. اکثر دانش آموزانی که به این حد از بی حوصلگی از آموزش می رسند معمولا با افت تحصیلی شدید روبه رو می شوند و حتی گاهی ممکن است مدرسه را رها کنند.

محققان دریافته اند که از هر هشت دانش آموز دوره متوسطه اول و دبیرستان، یک نفر باورهای منفی قوی درباره مدرسه دارد و آن را خسته ‌کننده و آموزش را کم ارزش و حوصله سربر توصیف می کند. طبق این تحقیقات خستگی از مدرسه ممکن است نشانه ای از ذهنیت های درونی، موقعیت های بیرونی یا یک چالش عاطفی عمیق تر باشد که شامل موارد زیر می شود:

– روبه رو شدن با چالش های بسیار در مدرسه

– یکنواختی آموزش

– علاقمند بودن به یک موضوع یا زمینه خاص در آموزش

– عدم تطابق بین توانایی دانش آموز و مهارت مورد نیاز برای آموزش

– درک نکردن و نفهمیدن مطالبی که درس داده می شود

– نارضایتی از محیط مدرسه

– افسردگی

– اضطراب

انواع بی حوصلگی ها در دانش آموزان

در حالت کلی برای درمان بی حوصلگی دانش آموزان در مدرسه باید با انواع آن آشنا باشید. گاهی اوقات بی حوصلگی ها موقت و محدود به یک یا دو درس خاص است. مثلا یک دانش آموز حوصله نشستن سر کلاس ریاضی یا ادبیات را ندارد که در اکثر موارد چنین نگرشی مرتبط با نوع آموزش مدرسان و یا عدم یادگیری مطالب درسی در کلاس است.

اما گاهی ممکن است یک دانش آموز اصلا حوصله مدرسه را نداشته باشد که در این صورت باید سریعا اقدام کرده و مشکل او را ریشه یابی کرد. تحقیقات نشان می دهد که عموما چنین دانش‌آموزانی نسبت به همسالان خود از رفاه کلی کمتری برخوردار بودند. آنها به احتمال زیاد رضایت کمتری از زندگی خود، تعلق کمتر به مدرسه و دارایی های اجتماعی-عاطفی کمتری مانند اعتماد به نفس و عزت نفس دارند.

چگونه به چنین دانش آموزانی کمک کنیم!

برای این که مشکل این دانش آموزان را حل کنیم، باید بدانیم که این مشکل تا چه اندازه ریشه ای است؟ آیا یک مشکل مزمن است و یا تنها در سطح های ابتدایی دلسردی و بی حوصلگی از یک درس یا یک کلاس خاص رخ داده است؟ در ادامه به چند راه برای ارزیابی جدی بودن مشکل دانش آموزان دلسرد از مدرسه می پردازیم.

– از دانش آموز بخواهید که در مورد این مسئله بیشتر توضیح دهد. به او بگویید منظورت از خسته کننده بودن مدرسه دقیقا چیست؟

– از او بخواهید توضیح دهد که آیا خستگی و بی حوصلگی او یک مشکل همیشگی است یا فقط گاهی وقت ها به آن دچار می شود.

– از او بپرسید “آیا در طول روز مدرسه زمانی وجود دارد که حوصله شما سر نرود؟”

– برای این که بفهمید این مشکل چه مدت است ایجاد شده، از او بپرسید: “اولین بار چه زمانی مدرسه برای شما احساس کسالت و بی حوصلگی به همراه داشت”.

به یاد داشته باشید این امکان وجود دارد که “من در مدرسه حوصله ام سر می رود” به خودی خود دلیلی برای نگرانی نباشد، اما الگوی نگرش های قوی و منفی در مورد مدرسه و زندگی به طور کلی ممکن است نیاز به مشاوره و درمان توسط یک روانشناس متخصص آموزش و روانشناس بالینی داشته باشد.

در چنین مواقعی از چه کسانی کمک بخواهیم

این بسیار مهم است که دانش آموز بداند، دلسردی و بی حوصلگی در کلاس درس و مدرسه یک موضوع عادی نیست و در صورتی که این مسئله به صورت مداوم تکرار می شود باید با یک فرد آگاه و با تجربه در این زمینه صحبت کند. در چنین مواقعی بهتر است سراغ افرادی چون: والدین، مشاوران مدرسه، مددکاران اجتماعی و روانشناسان بروید.

درمان بی حوصلگی در مدرسه

در صورتی که متوجه شدید بی حوصلگی و دلسردی دانش آموزان تا چه اندازه جدی و قابل توجه است باید برای درمان اقدام شود.

در صورتی که این احساس گذرا و موقت باشد می توان آن را به عنوان یک احساس منفی و طبیعی تلقی کرده و به دانش آموز زمان بدهیم تا خود را بیشتر محک بزند. اما اگر به نظر می رسد این احساس نشانه ای از یک مشکل عمیق تر است، بدانید که حتی برقراری ارتباط و گوش دادن به نگرانی های دانش آموز با نگاه مثبت گرم به تنهایی می تواند محافظت کننده باشد. تحقیقات نشان می دهد که ارتباط با یک بزرگسال می تواند کودک را در مقابل استرس و اضطراب محافظت کند. داشتن یک مکالمه همدلانه و تلاش برای درک دیدگاه دانش آموز می تواند به او در حل کردن این مشکل کمک بسیاری کند.

Views: 616

مشاور مدرسانه

تو رادیو مدرسانه درباره مشاوره فردی و شیوه زندگی حرف می زنیم

تماس با کارشناس آموزش

88904002 – 021

پیام از طریق واتساپ یا تلگرام

09198921049

تدریس خصوصی ریاضی اول تا دوازدهم

خصوصی منزل و آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آنچه ما هستیم

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که معتقدند دانش آموز به جای حفظ کردن مطالب درسی باید آن را بفهمد و یاد بگیرد بهتر است بدانید که ما مدرسانه را بر روی همین اصل بنا کرده ایم و حتی افرادی را در این مجموعه استخدام می کنیم که به آموزش مفهومی باور دارند.

خدمات مشتریان

دریاره مدرسانه

با مدرسانه درتماس باشید

تمامی حقوق برای وبسایت مدرسانه سایت تخصصی و آموزش مفهومی ریاضی محفوظ است.