هماهنگی کلاس خصوصی

88904002 - 021

کسب نمره بالا در ریاضی با موسیقی!

بررسی ۵۰ سال تحقیق نشان می دهد که ترکیب ریاضیات با موسیقی منجر به کسب نمرات بالاتر در این درس می شود. این تحقیقات نشان می دهد زمانی که موسیقی بخش کلیدی از دروس مدرسه ای باشد، کودکان در ریاضیات بهتر عمل می کنند. تصور می‌شود که موسیقی می‌تواند یادگیری ریاضیات را لذت‌ بخش‌ تر کند، دانش‌آموزان را درگیر کند و به کاهش ترس یا اضطرابی که در مورد ریاضی دارند کمک کند. این تحقیقات نشان داد که آموزش موسیقی ممکن است در بسیاری از دانش آموزان انگیزه یادگیری را افزایش دهد و دانش‌ آموزان بیشتر به ریاضی علاقه مند شوند.

در این تکنیک ترکیب موسیقی و ریاضی، قطعاتی از موسیقی با ریتم های مختلف در زمان یادگیری اعداد، کسرها، مفاهیم عددی و …. پخش می شوند.

تحقیقات قبلی نشان داده است که کودکانی که یادگیری موسیقی موفق هستند در ریاضیات نیز بهتر عمل می کنند. اما این که آیا آموزش موسیقی به جوانان واقعاً مهارت های ریاضی آنها را بهبود می بخشد یا خیر، هنوز کاملا روشن نیست.

برای کسب اطلاعات بیشتر، محقق ترک، دکتر آیچا آکین، از دپارتمان مهندسی نرم‌افزار، دانشگاه بلک آنتالیا، پایگاه‌های اطلاعاتی دانشگاهی را برای تحقیق در مورد این موضوع که بین سال‌های ۱۹۷۵ تا ۲۰۲۲ منتشر شده بود، بررسی کرد.

او در این پژوهش نتایج ۵۵ مطالعه از سراسر جهان را که شامل تقریباً ۷۸۰۰۰ جوان از دانش‌آموزان مهدکودک تا دانشجویان دانشگاه بود، ترکیب کرد تا به پاسخی برسد.

فرآیند پژوهش به چه شکل بود

سه نوع مداخله موسیقیایی متاآنالیز شد: مداخلات استاندارد شده موسیقی (درس های موسیقی معمولی، که در آن کودکان آواز می خوانند، گوش می دهند و آهنگ می سازند)، مداخلات موسیقی دستگاهی (دروسی که در آن کودکان یاد می گیرند چگونه ساز بنوازند، چه به صورت انفرادی یا به عنوان بخشی از یک گروه) و مداخلات یکپارچه موسیقی-ریاضی، که در آن موسیقی در ریاضیات ادغام می شود. دانش‌آموزان قبل و بعد از شرکت در پژوهش آزمون‌های ریاضی را دادند و تغییر نمرات آنها با نوجوانانی که در پژوهش شرکت نکردند مقایسه شد.

استفاده از موسیقی، چه به صورت در درس های جداگانه و چه به عنوان بخشی از کلاس های ریاضی، در طول زمان با پیشرفت بیشتری در ریاضیات همراه بود. این تحقیقات نشان داد که درس‌های تلفیقی بیشترین تأثیر را داشتند. در واقع حدود ۷۳ درصد از دانش‌آموزانی که درس ‌های تلفیقی – ترکیب ریاضی و موسیقی – داشتند به‌ طور قابل‌ توجهی بهتر از جوانانی که هیچ نوع آموزش موسیقایی نداشتند، عمل کردند.

حدود ۶۹ درصد از دانش‌آموزانی که نواختن ساز را آموختند و ۵۸ درصد از دانش‌آموزانی که کلاس‌های موسیقی معمولی داشتند، بیش از دانش‌آموزان بدون مداخله موسیقی پیشرفت کردند.

نتایج همچنین نشان می‌دهد که موسیقی بیشتر از سایر انواع مهارت های ریاضی به یادگیری حساب – مفاهیم جمع، تفریق، ضرب و تقسیم-  کمک می‌کند و تأثیر بیشتری بر دانش‌آموزان جوان ‌تر و کسانی که مفاهیم پایه ای ریاضی را می‌آموزند دارد.

دکتر آکین که این تحقیق را در وزارت آموزش ملی ترکیه و دانشگاه بلک آنتالیا انجام داد، اشاره می کند که ریاضیات و موسیقی مشترکات زیادی مانند استفاده از تقارن نمادها دارند. هر دو موضوع نیز نیاز به تفکر انتزاعی و استدلال کمّی دارند.

ریاضی ممکن است به کمک موسیقی به خوبی آموزش داده شود، زیرا مفاهیم اصلی، مانند کسر و نسبت، در موسیقی نیز از جمله مفاهیم اساسی هستند. به عنوان مثال، نت های موسیقی با طول های مختلف را می توان به صورت کسری نشان داد و با هم جمع کرد تا چندین زنجیره موسیقی ایجاد کند.

تلفیق کردن ریاضی و موسیقی می تواند به شکل ویژه ای موثر باشد چرا که به دانش‌آموزان اجازه می‌دهد تا بین ریاضیات و موسیقی ارتباط برقرار کنند و فرصت‌های بیشتری برای کشف، تفسیر و درک ریاضیات فراهم کنند.

از طرف دیگر موسیقی یک مهارت لذتبخش است و چنین لذتی همراه با ریاضی می تواند اضطراب دانش‌ آموزان را در مورد یادگیری مباحث ریاضی به شکل قابل توجهی کاهش یابد.

در این تحقیقات عواملی چون جنسیت، وضعیت اجتماعی-اقتصادی و طول مدت آموزش موسیقی لحاظ نشده است. ممکن است هریک از این متغیرها نتایج بررسی را دچار تغییرات کنند.

این محقق ترک معتقد است تشویق معلمان ریاضی و موسیقی به برنامه ‌ریزی دروس به صورت ترکیبی می‌تواند به کاهش اضطراب دانش‌آموزان در مورد یادگیری ریاضیات کمک کند و در عین حال پیشرفت آنها را نیز افزایش دهد.

Views: 121

مشاور مدرسانه

تو رادیو مدرسانه درباره مشاوره فردی و شیوه زندگی حرف می زنیم

تماس با کارشناس آموزش

88904002 – 021

پیام از طریق واتساپ یا تلگرام

09198921049

تدریس خصوصی ریاضی اول تا دوازدهم

خصوصی منزل و آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آنچه ما هستیم

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که معتقدند دانش آموز به جای حفظ کردن مطالب درسی باید آن را بفهمد و یاد بگیرد بهتر است بدانید که ما مدرسانه را بر روی همین اصل بنا کرده ایم و حتی افرادی را در این مجموعه استخدام می کنیم که به آموزش مفهومی باور دارند.

خدمات مشتریان

دریاره مدرسانه

با مدرسانه درتماس باشید

تمامی حقوق برای وبسایت مدرسانه سایت تخصصی و آموزش مفهومی ریاضی محفوظ است.