هماهنگی کلاس خصوصی

88904002 - 021

چگونه والدین می توانند با استرس آموزش مجازی کنار بیایند

همیشه شرایط آموزشی یکی از نگرانی های والدین بوده است، با این حال وجود بیماری کووید ۱۹ و تبدیل شدن شیوه آموزشی به آموزش مجازی باعث شده است که خانواده ها دچار چالش های بیشتری باشند. یکی از مهمترین مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد ” استرس و اضطراب” دانش آموز و خانواده او از این شیوه کمتر شناخته شده آموزشی است. در این مقاله قصد داریم به چرایی این موضوع و البته ارائه راهکارهایی در خصوص رفع آن بپردازیم.

چرا استرس آموزش مجازی بیشتر از شیوه آموزش حضوری در مدرسه است؟

مهمترین عامل ایجاد استرس در دانش آموزان و والدین در آموزش مجازی شامل مواردی از جمله مشکلات زیر ساختی و تجربه مشکلات فنی حین آموزش، عدم دسترسی دانش آموز به مدرسه و معلم و ترس از انفعال اجتماعی او، نگرانی از بی مسئولیتی یا تنبلی به ویژه در  زمان آزمون های آنلاین، عدم یادگیری صحیح و فهم اصولی مطالب، اشکال در پرورش شخصیتی و رفتاری دانش آموزان و نهایتا عدم رشد علمی آنها مشکلاتی است که خانواده ها را در این سیستم آموزشی با نگرانی مواجه می کند.

این مشکلات برای دانش آموزان دبستانی که حضور رو در رو با معلم یکی از ارکان مهم یادگیری آنها به ویژه در پایه های اول تا سوم است بیشتر باعث ایجاد نگرانی و استرس در والدین خواهد بود.

البته این مسئله در خانواده هایی که والدین امکان نظارت بر آموزش دانش آموز را ندارند بیشتر نمایان خواهد شد، خانواده هایی که در آن والدین شاغل هستند یا اطلاع دقیقی از شیوه های آموزشی سیستم جدید آموزش و پرورش ندارند باعث می شود که استرس ناشی از آموزش مجازی را بیشتر تجربه کنند.

شیوه های رویارویی با استرس ناشی از آموزش مجازی

با توجه به مسائلی که ذکر کردیم این استرس و نگرانی از سوی والدین و دانش آموزان کاملا طبیعی است، به ویژه در مورد والدین نگران که بیشتر اضطراب آینده نامعلوم فرزندشان از نظر علمی آنها را آزار می دهد این امر بسیار طبیعی خواهد بود، اما راهکارهایی وجود دارد که با استفاده از آنها می توان این استرس را کاهش داد یا دست کم عوارض آن را بر زندگی دانش آموز و والدین  کاهش داد. که در این بخش به آنها خواهیم پرداخت.

آرامش و سلامت جسم و روان خود را حفظ کنید

مطمئنا تصمیم گیری در  حالت استرس و نگرانی تحت تاثیر این عوامل قرار خواهد گرفت، پس والدین برای رویایی با چالش آموزش مجازی ابتدا باید سعی کنند که آرامش خود را حفظ کنند و این آرامش را به دانش آموز نیز منتقل کنند. هیچ چیز جز سلامتی جسم و روان دانش آموز در اولویت نخواهد بود. باید سعی کنید با مهربانی و آرامش با کودک رفتار کنید و او را در شرایط فعلی همراهی کرده و سعی کنید او را با این شیوه جدید آموزشی سازگار کنید همچنین از ایجاد ترس و استرس در او به شدت بپرهیزید.

دانش آموز را به دلیل عدم یادگیری سرزنش نکنید

یکی از مهمترین ارکان آموزش، تعامل رو در روی معلم و شاگرد است، به ویژه در کودکان که خیلی زود تمرکز خود را از دست می دهند آموزش مجازی پر از جاذبه های فکری است که باعث می شود دانش آموز از جریان یادگیری منحرف شود. چت کردن با دوستان یا استفاده از فضای مجازی برای سرگرمی دو عامل مهم در اختلال تمرکز دانش آموزان در زمان آموزش مجازی است. این امر را باید به صورت منطقی مورد بررسی قرار داد. ضمن این که بسیاری از دانش آموزان نیاز به نظارت یا کمک های درسی دارند تا بتوانند تمام مطالب آموزشی را درک کنند، فراموش نکنید که استعداد یادگیری در همه کودکان یکسان نیست، بنابراین نباید دانش آموز را به دلیل عدم یادگیری مورد سرزنش قرار داد و عزت  نفس و اعتماد به نفس او را از وی سلب کرد.

به مزایای آموزش مجازی فکر کنید

یکی از مزایای آموزش مجازی این است که می توان فیلم آموزشها را ذخیره کرده و در شرایط بهتری از نظر فکری، روحی و تمرکزی آنها را دوباره نگاه کرد. سعی کنید به دانش آموز دلداری دهید که می تواند با کمک این مزیت هر زمان که روحیه بهتری دارد دوباره درس را گوش کند. والدین باید سعی کنند در این مراحل کنار دانش آموز باشند تا هرجا او دچار اشکال می شود با هم رفع اشکال کنند و اجازه ندهند که هیچ مطلبی به صورت نامفهوم برای دانش آموز باقی بماند.

ذهنیت منفی نسبت به آموزش مجازی در ذهن دانش آموز ایجاد نکنید

سعی نکنید با بر شمردن معایب آموزش مجازی در حضور کودک او را نسبت به این شیوه آموزشی بدبین و بی اعتماد کنید. ضمن این که عنوان کردن معایب، سختی و مشکلات آموزش مجازی مطمئنا هیچ دردی از دانش آموز دوا نمی کند بلکه باید به دنبال راهی برای بهبود شرایط آموزشی در این موقعیت بود.

ایجاد محیط آرام و امن برای یادگیری بهتر

شما به عنوان والدین باید یک محیط آرام و امن را برای دانش آموز در زمان یادگیری فراهم کنید، محیطی که شبیه به کلاس درس باشد، سعی کنید دانش آموز در زمان آموزش مجازی از یک مکان مشخص و ثابت استفاده کند، ساعات انجام تکالیف و مطالعه او مشخص باشد و همچنین نظارت روی مراحل عمل به برنامه ریزی توسط دانش آموز را کاملا زیر نظر داشته باشید. این مسئله کمک می کند تا دانش آموز با نظم بیشتری روبه رو باشد و نهایتا احساس آرامش بیشتری نیز تجربه کند.

به ساعات کلاس درسی مجازی احترام بگذارید

والدین نقش مهمی در پذیرش شیوه جدید آموزشی توسط دانش آموزان دارند. این که به ساعت های کلاس درسی احترام بگذارید، برای آن وقت بگذارید، در ساعات آموزشی از کارهایی که باعث حواس پرتی دانش آموز می شود خودداری کنید و شرایط را به گونه ای رسمی کنید که او احساس کند واقعا در کلاس درس حضور دارد. عوامل حواس پرتی را در زمان  شروع کلاس از او دور کنید مواردی مثل تلفن، تلویزیون، بازی های کامپیوتری و … در ساعات آموزشی باید ممنوع باشد. بهتر است برای زمان کلاس های درسی آنلاین یک قانون سختگیرانه در خانه اجرا کنید.

حضور پررنگی در کنار فرزند خود داشته باشید

یکی از مهمترین مسائل در کاهش استرس این است که دانش آموز احساس کند که والدین در کنار او حضور دارند. سعی کنید در زمان انجام تکالیف کنار او باشید. اگر در بخش یا مبحثی دچار اشکال است به او کمک کنید. این شرایط اقتضا می کند که وقت بیشتری در اختیار فرزند خود قرار دهید. سعی کنید با اولیای مدرسه به ویژه معلم او در تعامل و ارتباط باشید.

استفاده از معلم خصوصی و موسسات آموزشی بهترین مکمل در روزهای کرونا

با توجه به مواردی که ذکر کردیم می توان استرس را در دانش آموزان تا حد زیادی کاهش داد، اما اگر به عنوان والدین یک دانش آموز همچنان نگران شرایط علمی و آموزشی او هستید می توانید کار را به کاردان بسپارید، به ویژه اگر از جمله والدین شاغلی یا پر مشغله ای هستید که توانایی نظارت بر آموزش فرزند خود را ندارید می توانید از مهارت و تجربه اساتید برجسته در موسسات آموزشی بهره مند شوید.

استفاده از معلم خصوصی، کلاس های فوق برنامه آنلاین یا حضوری با رعایت پروتکل های بهداشتی،  استفاده از مشاوره تحصیلی و برنامه ریزی تحصیلی این موسسات و همچنین شرکت در آزمون های آنلاین به منظور بررسی میزان یادگیری و شناسایی نقاط ضعف دانش آموز از جمله مواردی است که به شما کمک می کند تا دچار نگرانی نباشید و از بابت آموزش فرزند خود مطمئن شوید.

استفاده از بخش انجمن به شما کمک می کند تا با والدین دیگر در تعامل بوده و از تجربیات یکدیگر استفاده کنید. ضمن این که می توانید به صورت آنلاین مشاوره بگیرید و یا از مدرسین مجموعه بخواهید تا پیگیر وضعیت تحصیلی فرزندتان باشند. در بسیاری از این موسسات آموزشی شرایط بسیار مناسبی از نظر آموزشی و همراهی دانش آموز در زمینه تحصیلی و پرورشی وجود دارد که می تواند نگرانی های والدین را به صفر برساند.

جمع بندی نهایی

باید توجه کرد که این مشکلات فکری و روانی در حال حاضر برای والدین سراسر دنیا مطرح است و این مسئله ربطی به سیستم آموزشی خاص یا یک کشور مشخص ندارد، یکی از عمده دلایل آن نیز نا آگاهی والدین از شیوه های جدید آموزشی است، اما اگر در این زمینه از مشاورین آگاه کمک بگیرید و سعی کنید شرایط را در بهترین حالت ممکن برای یادگیری و بررسی توانایی های دانش آموز قرار دهید، مطمئنا نگرانی های دانش آموز و حتی شما به عنوان والدین به پایان می رسد و می توانید با اطمینان خاطر از روند آموزشی جدید بهره مند شوید.

 

 

Views: 242

مشاور مدرسانه

تو رادیو مدرسانه درباره مشاوره فردی و شیوه زندگی حرف می زنیم

تماس با کارشناس آموزش

88904002 – 021

پیام از طریق واتساپ یا تلگرام

09198921049

تدریس خصوصی ریاضی اول تا دوازدهم

خصوصی منزل و آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آنچه ما هستیم

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که معتقدند دانش آموز به جای حفظ کردن مطالب درسی باید آن را بفهمد و یاد بگیرد بهتر است بدانید که ما مدرسانه را بر روی همین اصل بنا کرده ایم و حتی افرادی را در این مجموعه استخدام می کنیم که به آموزش مفهومی باور دارند.

خدمات مشتریان

دریاره مدرسانه

با مدرسانه درتماس باشید

تمامی حقوق برای وبسایت مدرسانه سایت تخصصی و آموزش مفهومی ریاضی محفوظ است.