هماهنگی کلاس خصوصی

88904002 - 021

چگونه میزان یادگیری فرزندمان را در خانه بسنجیم؟

معلمان از ابزارهای مختلفی برای سنجش میزان یادگیری دانش آموزان از یک فصل یا یک مبحث درسی مانند آزمون های آنلاین ، پرسش های شفاهی کلاسی و موضوعات تحقیق درسی استفاده می کنند.

در زمانی که در منزل به کودک خود آموزش می دهید ممکن است از خود بپرسید ” چگونه می توانم میزان یادگیری فرزندم را در خانه بسنجم ”  این یکی از رایج ترین سوالاتی است که والدین تازه وارد در این زمینه یعنی آموزش به دانش آموز در خانه از خود می پرسند زیرا اولا” در آموزش کم تجربه هستند و دوما” سبک های یادگیری امروز در خانه مدرن تر از مدرسه است و در نتیجه سبک یادگیری دانش آموزان در منزل بسیار متفاوت از آموزش سنتی در مدرسه است.

این بدان معنا نیست که شما در حین آموزش در خانه نمی توانید میزان یادگیری فرزند خود را اندازه گیری کنید ، بلکه این موضوعات مقدمه ای برای شما تا روش های دقیق تر و خلاقانه تری را برای ارزیابی پیشرفت فرزندتان پیدا کنید.

اگر شما در صدد این موضوع هستید تا میزان یادگیری فرزندتان را ثبت و اندازه گیری کنید در این قسمت یعنی مجله مدرسانه چند ایده متفاوت را برای شما مطرح نموده ایم.

توجه به جزئیات

شما می توانید یک امتحان غافلگیرانه از فرزند خود در مورد مبحثی خاص بگیرید یا از او بخواهید در جلوی اتاق نشیمن شما بایستد و آخرین مبحثی که یاد گرفته است را به صورت کنفرانس ارائه کند. اما این تنها راه های سنجش درک مطالب فرزند شما نیست و در بیشتر موارد ، این نوع ارزیابی ها در مدرسه بهتر عمل می کنند.

بعلاوه این که شما می توانید سر میز شام از فرزندتان درباره تعریف های درسی که صبح به او آموزش داده اید بپرسید که این موضوع هم به مرور درس و هم به سنجش نسبی شما از میزان یادگیری فرزندتان کمک می کند و نیازی به امتحان های غافلگیر کننده نخواهد بود.

وقتی شما به فرزندتان آموزش می دهید ، در حال ارزیابی پیشرفت آنها در هنگام یادگیری هم هستید. به طور مثال در هنگام آموزش به او می فهمید که آنها جدول ضرب مشکل دارند اما در تقسیم کمی بهتر عمل می کنند زیرا شما هستید که به طور منظم با کودک خود کار می کنید و درک درستی از آنچه که او می داند و نمی داند ، دارید.

تمرکز و تسلط

در یک مدرسه ، یک معلم مسئول بسیاری از دانش آموزان است و فقط تدریس فرزند شما به عهده ایشان نیست. بنابراین ، معلم ممکن است در مدرسه نتواند رابطه صمیمی با همه دانش آموزان برقرار کند و یک به یک پیشرفت هر دانش آموز را برسی و مورد تحلیل قرار دهد اما شما می توانید چون شما فقط به فرزند خودتان آموزش می دهید و روی میزان یادگیری و توانایی های او تمرکز و تسلط دارید.

آیا دانش آموزان در خانه به اندازه کافی یاد می گیرند؟

بسیاری از والدینی که در آموزش در خانه مبتدی هستند درمورد اینکه آیا فرزندشان ” به اندازه کافی ” یاد می گیرد نگرانند ، اما ” کافی ” واقعاً به چه معناست و تعریف ما از کافی چیست؟

بیشتر آنچه که بچه ها در هر پایه می آموزند ، بر اساس برنامه و کتاب های درسی درسی تصویب شده در آموزش و پرورش و بودجه بندی آن در هر ماه از سال تحصیلی است که میزان یادگیری دانش آموزان از این بودجه بندی بر اساس نمرات آزمون های استاندارد مانند ترم اول و ترم دوم سنجیده می شود.

توجه داشته باشید فرزند شما ، هنگام یادگیری در خانه ، نیازی به پیروی کامل و دقیق از بودجه بندی تعیین شده در مدرسه ندارد و شما می توانید از هر کجا که آنها می توانند رشد داشته باشند و یاد بگیرند شروع کنید و حتی می توانید سرعت آموزش خود را نیز بر اساس توانایی یادگیری فرزندتان تغییر دهید. به این ترتیب فرزندتان با آموزش های اصولی و بهتر یادگیری عمیق  تری را خواهد داشت و مفهوم آن را درک خواهد کرد به جای این که آنها را فقط برای امتحان حفظ کند.

به عنوان مثال ، فرض کنید که شما قصد دارید در طی ۵ هفته همه طبقه بندی های حیوانات را به فرزندتان آموزش دهید ، اما سه هفته پس از آموزش احساس می کنید از برنامه عقبید زیرا بعد از گذشت این مدت فقط توانسته اید طبقه بندی پرندگان را در دنیای حیوانات به فرزندتان آموزش دهید و فرزندتان هم برای یاد گیری عمیق تر نیاز دارد که به باغ وحش یا یک مرغداری برود یا حداقل ۲ مستند در باره دنیای پرندگان ببیند و شما احساس می کنید که در آموزش به فرزندتان شکست خورده اید اما اشتباه می کنید زیرا این تفکر که فرزندتان کمتر یاد گرفته غلط است چون شما باید عمق یاد گیری او را در نظر بگیرید و این ارزیابی بسیار بهتری نسبت حجم آموزش داده شده در یک باز زمانی خاص است.

با آنها صحبت کنید

در دورهمی هایی مثل نهار و یا شام از فرزند خود بپرسید چه چیزهایی را در مدرسه آموخته است. شاید فقط یک مورد را به زبان بیاورد اما نا امید نشوید و اصرار به شنیدن موارد بیشتر نداشته باشید فقط سعی کنید از همان یک مورد استفاده کنید و به موضوعات بیشتری برسید. اگر موفق نبودید به دنبال فرصت ها و زمان هایی باشید که فرزندتان راحت تر با شما صحبت می کند و مطمئن باشید هر توضیح کاملی که فرزندتان در مورد مطالبی که آموخته است به شما بگوید همان موضوعاتی است که عمیقا” یاد گرفته نه آنهایی که حفظ کرده است.

فرزندتان را معلم کنید

حتما” شنیده اید که می گویند اگر می خواهید چیزی را بهتر یاد بگیرید آن را به به شخص دیگری آموزش دهید . قرار دادن فرزندتان در نقش معلم باعث می شود او آنچه را که آموخته است را بهتر یاد بگیرد و همچنین باعث می شود شما بتوانید ، آنچه را فرزندتان که عمیقا” یاد گرفته است را ارزیابی کنید.

همچنین سعی کنید از فرزندتان بخواهید مطلبی را در گذشته یاد گرفته و در حال حاضر روی آن مسلط است را به دوست ، برادر و یا خواهر کوچکتر از خود آموزش دهد. این موضوع به انگیزه بیشتر در یادگیری و همچنین افزایش اعتماد به نفس فرزندتان کمک می کند.

به آنها پروژه بدهید

از فرزندتان پروژه های مختلفی بخواهید مثلا” از آنها بخواهید یک ربات ساده را برای انجام کاری ضروری در خانه طراحی کنند یا مستند و کتابی هم موضوع را به او معرفی کنید و از او بخواهید برداشت خود را از آن مستند در چند صفحه بنویسد یا بگوید یا صدایش را ضبط کند و برای شما پخش کند.

علاوه بر این ، می توانید مسئله های واقعی را مطرح کنید که در محدوده ی دانسته های فرزندتان قرار دارد و از او بخواهید کمک کند تا مشکلاتتان را حل کنید برای مثال بگویید که برای تعطیلات پیش رو در حال برنامه ریزی یک مسافرت هستید و تا مقصد ۶۰۰ کیلومتر فاصله دارید و قرار است هر ۱۰۰ کیلو متر توقف داشته باشید و از فرزندتان بخواهید برای این توقف ها برنامه ریزی کند زمان ها و سرعت را محاسبه کند و زمان رسیدن به مقصد را نیز به شما بگوید یا برای مهمانی چند روز آینده از او بخواهید با توجه به تعداد مهمان ها مقدار هر یک از موارد لازم برای پذیرایی را محاسبه کند این روش به شما امکان می دهد که ببینید آنها چه چیزهایی را یاد گرفته اند و هم اینکه آنها می توانند ببینند که چگونه می توانند دانش خود را به کار بگیرند.

دیجیتال فکر کنید

همان طور که ارائه تحقیق یا گزارش های شفاهی در کلاس مدرسه ارزشمند است و باعث یادگیری مهارت های سخنوری در دانش آموزان می شود صحبت کردن درباره موضوعی در جلوی دوربین هم همین اثر را بر روی فرزندتان خواهد داشت.

به یاد داشته باشید که شما به وسیله اینترنت می توانید با همه دنیا در ارتباط باشید و اینترنت به کودک شما این امکان را می دهد که آنچه را که یاد گرفته است را به مخاطبان بیشتری ارائه دهد.

کودک شما می تواند یک فیلم دوستانه با موضوعی که جدیدا” از شما یادگرفته برای بچه های هم سن و سال خودش ضبط کند و آن را در آپارات یا سایر شبکه های اجتماعی یا ویدیویی به اشتراک بگذارد.

همچنین می توانید در ساخت یک ویدیو حرفه ای تر به آنها کمک کنید و همچنین کار های ساده با برنامه های تدوین ویدیو را به آنها آموزش دهید. اگر هم تصور می کنید ویدیو خصوصی است می توانید آن را در بین مخاطبین مورد اعتماد به اشتراک بگذارید یا اگر فقط هدفتان ارائه فرزندتان در مقابل دوربین فیلم برداری است می توانید آن را تهیه کرده اما منتشر نکنید.

به دنبال پیشرفت باشید ، نه رقابت

متاسفانه یکی از ذهنیت هایی که به غلط در مدارس ما جا افتاده است مقایسه نمره هر دانش آموز با سایر همکلاسی های خود است اما در اصل وجود نمره در هر درسی برای نشان دادن وضعیت قبلی دانش آموز با وضعیت جدید خود اوست یعنی اگر از فرزندتان در درسی آزمون داده است و ۴۰ درصد پاسخ درست زده است در آزمون بعدی ۵۰ درصد یعنی پیشرفت!

اگر آنها به طور مرتب در یک فاصله زمانی یک نمره ثابت بگیرند به این معنی است که باید وقت بیشتری روی روش های آموزشی خود بگذارید.

روند یادگیری را به آنها آموزش دهید

فرزندتان وقتی جواب چیزی را نمی دانند چگونه پاسخ را می یابد؟ آیا آنها می دانند که از کجا باید پاسخ ها را جستجو کنند؟ یا می دانند چگونه درخواست کمک کنند؟ آیا آنها مشتاق یادگیری بیشتر در مورد موضوعات مورد علاقه خود هستند؟ آیا آنها دائماً از شما سوالاتی در مورد نجوم یا مسائل ریاضی یا جغرافیا می پرسند؟

یکی از مهمترین چیز هایی که می توان در آموزش در خانه به کودکان یاد داد خود آموزی است. خود آموزی روندی است که دانشمندان و هنرمندان در یادگیری به کار می برند.

در نتیجه اگر فرزندتان روند یادگیری و به دنبال یاد گیری بودن را یاد بگیرد بخش زیادی از راه یادگیری را پیموده است. کودکی که به طور فعال درگیر خود آموزی است رشد زیادی را در سنین کم تجربه خواهد کرد به او آموزش دهید که به دنبال اطلاعات و یادگیری باشد و چگونه به دست آوردن آن را هم از منابع مختلفی مثل کتاب و اینترنت را نیز به او آموزش دهید تا خلا های آموزشی او را به وسیله خود آموزی پر کنید.

پاداش و استراحت فراموش نشود

وقتی در منزل درگیر آموزش به فرزند خود هستید ممکن است ناخواسته بیش از حد ، ظرفیت فرزندتان به او آموزش دهید و این مسئله باعث خستگی ذهنی او شود. بهتر است بعد از هر ۲ ساعت آموزش ۱ ساعت برای او تنفس در نظر بگیرید و فرزندتان در این ۱ ساعت تنفس می تواند به کار هایی که به ان علاقه دارد بپردازد.

تغییرات را ثبت کنید

به دلیل این که فرایند آموزش فرزندتان آهسته و پیوسته باید باشد نمی توان تمام مواردی که آموزش داده شده را در حافظه سپرد در نتیجه به طور دقیق نمی توانید سطح پیشرفت او را اندازه بگیرید بنابراین ثبت موارد آموزش داده و نگه داشتن نمونه کارهایی که او انجام داده است می تواند آمار دقیقی از رشد فرزندتان به صورت تصویری به شما بدهد.

در طول سال ، پروژه های قابل توجه ، کار دستی ها و کار های هنری ، تکالیف و همچنین برنامه های درسی را که آموزش داده اید را در دفتر کاغذی یا الکترونیکی ثبت کنید تا ردیابی میزان یادگیری فرزندتان آسان تر شود. و احتمالا” از مقدار زیاد این آموزش ها  شگفت زده خواهید شد!

استفاده از آزمون های آنلاین

برای تعیین سطح ریاضی و یا سایر محتوا های درسی فرزندتان می توانید از آزمون های آنلاین استفاده کنید. صدور کارنامه در آزمون های آنلاین و ثبت آنها به شما کمک که برآورد دقیقی از رشد درسی فرزند خود داشته باشید.

معلم خصوصی

اگر فکر می کنید فرزندتان در یادگیری مباحث درسی مثل ریاضی دچار اشکالات اساسی است و شما به روش های آموزشی رسمی تسلط کاملی ندارید می توانید از توانایی های یک معلم خصوصی استفاده کنید البته مدرسانه قبلا” مقاله ای را با نام چه زمانی معلم خصوصی استخدام کنیم منتشر کرده است که می تواند راهنمای خوبی برای شما عزیزان در این زمینه باشد.

Views: 111

رادیو مدرسانه

تو رادیو مدرسانه درباره مشاوره فردی و شیوه زندگی حرف می زنیم

تماس با کارشناس آموزش

88904002 – 021

پیام از طریق واتساپ یا تلگرام

09198921049

تدریس خصوصی ریاضی اول تا دوازدهم

خصوصی منزل و آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آنچه ما هستیم

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که معتقدند دانش آموز به جای حفظ کردن مطالب درسی باید آن را بفهمد و یاد بگیرد بهتر است بدانید که ما مدرسانه را بر روی همین اصل بنا کرده ایم و حتی افرادی را در این مجموعه استخدام می کنیم که به آموزش مفهومی باور دارند.

خدمات مشتریان

دریاره مدرسانه

با مدرسانه درتماس باشید

تمامی حقوق برای وبسایت مدرسانه سایت تخصصی و آموزش مفهومی ریاضی محفوظ است.