ثبت نام

88904002 - 021

چگونه سحرخیز باشیم

برای همه ما پیش آمده است که قادر به تعهد به برنامه ریزی خود نباشیم. سحرخیزی یکی از مهم ترین ارکان موفقیت در زندگی است که برای برخی از ما کار دشواری محسوب می شود. انسان ها را می توان از این منظر به دو دسته تقسیم کرد: سحر خیزان و شب بیداران. اگرچه بسیار طبیعی است که جزو یکی از این گروه ها باشید اما اگر متعلق به گروه شب بیداران هستید انجام دادن کارها در طول روز برای شما سخت است چرا که بیشترین سطح انرژی شب ها در شما ایجاد می شود.

داشتن روتین صبحگاهی لازم است

داشتن یک برنامه روتین صبحگاهی که بتوان به آن پایبند بود لذتبخش به نظر می رسد اما مسئله اینجا است که در بسیاری از مواقع بیدار شدن در ساعات اولیه روز برای ما سخت است. اگر دانش آموز هستید حتما این مسئله را تجربه کرده اید که برای بیشتر خوابیدن در ساعات اولیه صبح قید صبحانه خوردن را زده باشید. باید بگوییم که اکثر افراد اینگونه هستند و به خود فرصت کافی برای آماده شدن در صبح نمی دهند.

مغز برای این که قادر به تجزیه و تحلیل باشد نیازمند زمان مشخصی از خواب است. وقتی شما می خوابید مغز شما نیز به حالت استراحت در می آید، وقتی بیدار می شوید کمی طول می کشد تا مغز شما تجزیه و تحلیل را آغاز کند. به همین دلیل است که بسیاری از ما وقتی از خواب بیدار می شویم تا چند ثانیه گیج و منگ هستیم، نمی دانیم کجا هستیم یا چه اتفاقی افتاده است.

در اینجا چند نکته کاربردی وجود دارد که به شما کمک می کند تا برنامه صبحگاهی خود را بهینه کنید و خود را برای یک روز موفق آماده کنید.

برای همه ما پیش آمده است که قادر به تعهد به برنامه ریزی خود نباشیم. سحرخیزی یکی از مهم ترین ارکان موفقیت در زندگی است که برای برخی از ما کار دشواری محسوب می شود. انسان ها را می توان از این منظر به دو دسته تقسیم کرد: سحر خیزان و شب بیداران. اگرچه بسیار طبیعی است که جزو یکی از این گروه ها باشید اما اگر متعلق به گروه شب بیداران هستید انجام دادن کارها در طول روز برای شما سخت است چرا که بیشترین سطح انرژی شب ها در شما ایجاد می شود.

برای مراسم صبحگاهی خود برنامه ریزی کنید

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که آلارم های خود را  تا آخرین لحظه ممکن به تعویق می اندازند و سپس برای انجام کارها عجله می کنند باید بگوییم که تنها نیستید. تحقیقات انجام شده در مورد تأخیر نشان می دهد که برخی از افراد در تخمین زمان لازم برای انجام کارها بهتر از دیگران عمل می کنند. یک متخصص روانشناسی می گوید یکی از بهترین راه ها برای اینکه خود را به موقع آماده کنید این است که بهترین برنامه صبحگاهی خود را شب قبل برنامه ریزی کنید.

او می‌گوید: «مردم اغلب در پیش بینی زمان لازم برای انجام کارها، بسیار ضعیف هستند. برنامه ریزی برای انجام کارها از شب قبل یکی از هوشمندانه ترین کارهایی است که می توانید انجام دهید تا صبح دیر از خواب بیدار نشوید و به دلیل فراموش کردن چیزی یا کاری خود را سرزنش کنید. دفتر برنامه ریزی خود را بررسی کنید و مطمئن شوید که هر چیزی که روز بعد نیاز دارید در دسترس قرار داده اید.

بهتر است کارهای خود را اولویت بندی کنید. مثلا برنامه درسی خود را آماده کنید، حتما وقتی را برای خوردن صبحانه در نظر بگیرید تا انرژی کافی برای آغاز روز داشته باشید. اگر امتحان دارید می توانید زمان کوتاهی را برای مرور درس های خود در نظر بگیرید. برخی از دانش آموزان قادر هستند این کارها را در مغز خود انجام دهند اما برخی دیگر نیاز دارند که برنامه های خود را در یک دفتر یا کاغذ بنویسند.

روز را درست شروع کن

حتما برای آغاز صبح خود حرکات کششی در نظر بگیرید. انجام این حرکات شما را شاداب می کند، ذهن را فعال می سازد و بدن شما را برای تمام روز پر انرژی نگه می دارد. مطالعات نشان می دهد که ورزش کردن باعث بهبود خلق و خو می شود و استرس را کاهش می دهد. گاهی می توانید به جای ورزش صبحگاهی به قدم زدن در هوای آزاد و خنک صبح فکر کنید. جالب است بدانید که ورزش های کششی یا پیاده روی در صبح ارتباط مستقیمی با هوشیاری و بهره وری شما خواهد داشت.

ساعت بدن فعالیت بدن را در یک چرخه ۲۴ ساعته سازماندهی می کند به آن ریتم شبانه روزی می گویند. این ریتم شبانه روزی  ، سطح هوشیاری ، بیداری و توانایی شناختی ، چرخه‌های هورمونی ، چرخه‌های گرسنگی و تشنگی و موارد دیگر را تعیین می‌کند در واقع ، تمام چرخه‌های بدن شما با ریتم شبانه ‌روزی تعیین می‌شوند. باید گفت که همه موجودات روی کره زمین از یک ریتم شبانه روزی پیروی می کنند، زیرا برای سلامتی و تندرستی بسیار مهم است.

ساعت بدن شما باید هر ۲۴ ساعت یکبار با نور طبیعی تنظیم شود تا بدن شما با چرخه روشن و تاریکی روز و شب هماهنگ باشد. و ورزش در فضای باز یکی از بهترین راه ها برای تنظیم مجدد آن است.

ریتم شبانه روزی مستقیماً با نوری که به چشم می آید تحریک می شود. برای همین است که باید در ساعات اولیه روز بیرون از خانه بروید چرا که یک لامپ رومیزی یا نور بالای سر به چشم می‌آید، آنقدر قوی نیست که بتواند ریتم سیستم شبانه ‌روزی را دوباره تنظیم و تقویت کند.

انجام ورزش صبحگاهی شما را در معرض نور صبح زود قرار می دهد، این کار ریتم شبانه روزی شما را بسیار قوی تر از هر کار دیگری که می توانید انجام دهید، تقویت و مجددا تنظیم می کند.

چگونه سحرخیز باشیم برای همه ما پیش آمده است که قادر به تعهد به برنامه ریزی خود نباشیم. سحرخیزی یکی از مهم ترین ارکان موفقیت در زندگی است که برای برخی از ما کار دشواری محسوب می شود. انسان ها را می توان از این منظر به دو دسته تقسیم کرد: سحر خیزان و شب بیداران. اگرچه بسیار طبیعی است که جزو یکی از این گروه ها باشید اما اگر متعلق به گروه شب بیداران هستید انجام دادن کارها در طول روز برای شما سخت است چرا که بیشترین سطح انرژی شب ها در شما ایجاد می شود.

یک برنامه صبحگاهی سازنده ایجاد کنید

داشتن ثبات امری کلیدی است و اگر روال جدید خود را به عادت تبدیل کنید، از برنامه ریزی جدید خود سود بیشتری خواهید برد. به خاطر کارایی ، مغز رفتارهای تکراری را بر اعمال جدید ترجیح می دهد. تصور می‌ شود که ارتباط یک عمل ساده با یک زمینه سازگار به رفتارها کمک می‌ کند تا به عادت تبدیل شوند. برنامه صبحگاهی خود را از شب قبل برنامه ریزی کنید ، هر روز صبح به محض بیدار شدن ورزش کنید و پس از مدتی – تحقیقات نشان می دهد حدود ۱۰ هفته – این رفتارها خودکار می شوند. منظور از ورزش کردن انجام حرکات سخت ورزشی نیست. هرگز بدون خوردن صبحانه ورزش های سنگین انجام ندهید. ورزش های صبحگاهی شما می تواند شامل نرمش های سبک، حرکات کششی بدن ، یوگا و پیاده روی باشد.

یک رواشناس در این باره می گوید که قدرت اراده شما را تا زمانی که روال صبحگاهی در شما به یک عادت تبدیل شود، تحت تأثیر قرار می دهد. او می ‌گوید: «حقیقت این است که شما فقط باید تصمیم بگیرید که وقتی زنگ ساعت شما به صدا در می ‌آید، از رختخواب بلند شوید و هنگامی که شروع به انجام آن به عنوان بخشی از یک روال روزمره کردید، متوجه خواهید شد که ماندن در رختخواب کاری است که دیگر نمی توانید انجام دهید. باید خود را به چالش بکشید تا این برنامه به یک عادت تبدیل شود.

تماس با کارشناس آموزش

88904002 – 021

پیام از طریق واتساپ یا تلگرام

09198921049

رادیو مدرسانه

تماس با کارشناس آموزش

88904002 – 021

پیام از طریق واتساپ یا تلگرام

09198921049

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آنچه ما هستیم

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که معتقدند دانش آموز به جای حفظ کردن مطالب درسی باید آن را بفهمد و یاد بگیرد بهتر است بدانید که ما مدرسانه را بر روی همین اصل بنا کرده ایم و حتی افرادی را در این مجموعه استخدام می کنیم که به آموزش مفهومی باور دارند.

خدمات مشتریان

دریاره مدرسانه

با مدرسانه درتماس باشید

تمامی حقوق برای وبسایت مدرسانه سایت تخصصی و آموزش مفهومی ریاضی محفوظ است.