هماهنگی کلاس خصوصی

88904002 - 021

۵ راه برای پایبندی به برنامه ریزی درسی

حتما شما هم از آن دست دانش آموزانی هستید که برنامه ریزی می کنند تا درس های بیشتری را در روز مطالعه کنند و همیشه هم از برنامه های خود عقب هستند. اکثر ما نمی توانیم به برنامه ریزی های خود متعهد باشیم و اگرچه برنامه های ظاهرا کاربردی برای افزایش مطالعات تدوین می کنیم اما کمتر می توانیم به آن پایبند باشیم و عمل کنیم. باید بگوییم اگر شما هم اینطور هستید، تنها نیستید  و دانش آموزان بسیاری در سراسر دنیا به این مشکل دچار هستند. به ویژه زمانی که چالش های کوچک زندگی با مطالعه تداخل پیدا می کند ، به سرعت برنامه هاعقب می افتند. این مسئله به خصوص در زمان امتحانات یا کنکور می تواند شما را به راحتی از اهدافتان دور کند.  اما با این نکات ساده می توانید این احساس درماندگی را کنار گذاشته و به مسیر اصلی خود بازگردید.

ایجاد یک طرح و برنامه جدی

وقتی در حال اجرای برنامه ریزی خود هستید و ناگهان اتفاقات خارج از برنامه پیش روی شما قرار می گیرد اولین چیزی که به ذهنتان می رسد این است که برنامه خود را عقب بی اندازید. به طور مثال در حال مطالعه ریاضی هستید که فیلم سینمایی مورد علاقه تان از تلویزیون پخش می شود. تصمیم می گیرید که کار را متوقف کرده و برنامه مورد علاقه خود را تماشا کنید. در اختیار داشتن یک زمان بندی مناسب می تواند در این مسیر به شما کمک کند. در مثالی که ذکر کردیم می توانید فیلم مورد علاقه خود را ضبط کنید یا سر فرصت آن را دانلود کرده و تماشا کنید اما به برنامه خود پایبند باشید. بهتر است شب قبل تک تک کارهایی که باید انجام دهید را یادداشت کنید و زمان خود را برای انجام وظایف خود در دفتر یادداشت مشخص کنید.

لیستی که تهیه می کنید باید به ترتیب اولویت باشد. به طور مثال دروس مهم و ضروری را در ابتدای فهرست و درس های غیر ضروری را با اولیت کمتر در انتهای فهرست قرار دهید. در ابتدای روز باید به کارهای مهم تر بپردازید. شما باید بتوانید زمان و برنامه خود را به خوبی مدیریت کنید.

همه چیز را در چشم انداز نگه دارید

باید بدانید که عقب ماندن از برنامه  یک نقص شخصیتی نیست ، گاهی اوقات به دلایلی خارج از کنترل ما، اتفاق می افتد. همه ما در مرحله ای عقب خواهیم ماند و این طبیعت زندگی است. اما مهم این است که عقب ماندگی از برنامه را چگونه جبران کنید. اگر احساس می کنید که مجبور هستید مرتبا برنامه خود را تغییر دهید این نتیجه حاصل می شود که برنامه مناسبی در اختیار ندارید. شما باید یک برنامه ریزی حرفه ای و استاندارد و قابل اجرا در اختیار داشته باشید و در مرحله بعد خود را متعهد به برنامه بدانید.  برنامه شما باید به صورت یک برنامه ریزی بلندمدت باشد که به برنامه های کوتاه مدتی تقسیم می شود. بنابراین اگر در بخشی از برنامه عقب ماندگی هایی رخ می دهد شما باید همچنان چشم انداز خود را حفظ کرده و سعی کنید خللی در مسیر کلی شما ایجاد نشود.

ابتدا کارهای سخت را انجام دهید

به تعویق انداختن کارهای سخت می تواند فضای ذهنی را اشغال کند. ممکن است مدام به خود بگویید این کارها را بعدا انجام می دهم، اما عقب انداختن کارها یک استرس پنهان برای شما ایجاد می کند. حتی نیم ساعت پرسه زدن در فضای مجازی می تواند برنامه ریزی شما را تا دو ساعت به تعویق بی اندازد. بنابراین بهتر است که حجم های مطالعاتی بیشتر را در ابتدای برنامه قرار دهید و کارهایی که برای شما سخت تر است را ابتدا انجام دهید. همواره سعی کنید در مسیر اجرای برنامه قرار داشته باشید. معمولا زمانی که پای دروس کم اهمیت تر در میان باشد شما قید برنامه را می زنید. به طور مثال در حال مطالعه یک درس ساده هستید که ناگهان می گویید این درس را به خوبی بلدم پس بهتر است کمی در اینستاگرام باشم. همین تصمیم غلط ممکن است ساعت ها تمرکز شما را روی اینستاگرام معطوف کرده و زمانی به خود می آیید که حدود ۲ ساعت از برنامه ریزی خود عقب هستید.

مشاوره بگیرید

اگر احساس می کنید که برنامه ریزی کار شما نیست بهتر است برای داشتن یک برنامه ریزی منظم و قابل اجرا به فکر مشاوره باشید. شما می توانید مشکلات خود را در این زمینه با یک مشاور تحصیلی در میان بگذارید و از او بخواهید که در مورد برنامه ریزی های تحصیلی به شما کمک کند. یک مربی یا یک مشاور با ظرفیت ارائه بازخورد بدون قضاوت و کمک به شما برای روشن ساختن آنچه باید برای پیشبرد کار انجام شود می تواند بهترین کمک باشد. در حال حاضر نقش مشاورین بسیار مورد توجه است و می توانید از مشاوران تحصیلی با تجربه و کارشناس در این زمینه استفاده کنید و مطمئنا برنامه ای متناسب با توانایی ها و شرایط شما برایتان آماده خواهند کرد.

بخورید ، بخوابید و استراحت کنید

بله درست خواندید، خوردن و خوابیدن و استراحت مناسب می تواند راندمان کاری شما را به شدت افزایش دهد.  مطالعات نشان می دهد که خواب خوب شبانه ، حافظه را تقویت می کند. مطمئنا داشتن یک حافظه قوی از تلاش زیاد برای یادگیری بهتر است.   بهتر است که برنامه غذایی مناسب و سالمی در اختیار داشته باشید و به جای مصرف کربوهیدارت ها، سبزیجات و میوه های تازه را در برنامه خود داشته باشید. گزینه های سالمی مانند میوه ، سبزیجات و گوشت بدون چربی انرژی ثابتی را در بدن ارائه می دهد و به شما در جلوگیری از خستگی کمک می کند. برای مقابله با این احساس خستگی ، خوردن میان وعده هایی مانند بادام و میوه های تازه به شما کمک می کند تا احساس انرژی کنید.

گاهی اوقات این خستگی زیاد است که باعث می شود شما قید برنامه ریزی درسی خود را بزنید. بنابراین برای موفقیت در اجرای برنامه ها نیاز است که به تغذیه، استراحت و خواب خود اهمیت بدهید.

سخن پایانی

توجه به نکاتی که در این مقاله ذکر شد کمک می کند تا بتوانید برنامه ریزی بهتری داشته باشید و حجم مطالعات خود را در طول روز افزایش دهید. این بسیار مهم است که با نشاط، انگیزه و انرژی بسیار در برنامه ریزی خود پیش بروید و راندمان کاری برنامه ریزی شما بالا باشد تا بتوانید به موفقیتی که انتظار دارید برسید. پس پیشنهاد ما این است که حتما از یک مشاور تحصیلی برای در اختیار داشتن یک برنامه ریزی کاربردی و اصولی کمک بگیرید.

Visits: 418

مشاور مدرسانه

تو رادیو مدرسانه درباره توسعه فردی و رشد فکری حرف می زنیم

تماس با کارشناس آموزش

88904002 – 021

پیام از طریق واتساپ یا تلگرام

09198921049

تدریس خصوصی ریاضی اول تا دوازدهم

خصوصی منزل و آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آنچه ما هستیم

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که معتقدند دانش آموز به جای حفظ کردن مطالب درسی باید آن را بفهمد و یاد بگیرد بهتر است بدانید که ما مدرسانه را بر روی همین اصل بنا کرده ایم و حتی افرادی را در این مجموعه استخدام می کنیم که به آموزش مفهومی باور دارند.

خدمات مشتریان

دریاره مدرسانه

با مدرسانه درتماس باشید

تمامی حقوق برای وبسایت مدرسانه سایت تخصصی و آموزش مفهومی ریاضی محفوظ است.