ثبت نام

88904002 - 021

چگونه از استرس شب امتحان جلوگیری کنیم

امتحانات نهایی، آزمون تیزهوشان، آزمون فرزانگان، آزمون کنکور، امتحانات پایان ترم و … . اکثر دانش آموزان در دوره امتحانات و آزمون های یاد شده استرس و اضطراب را تجربه می کنند. برای برخی از این دانش آموزان این استرس به اندازه ای زیاد است که ممکن است باعث خراب شدن نتیجه امتحان یا آزمون باشد. به این معنا که استرس اجازه نمی دهد که مغز فعالیت عادی خود را داشته باشد. به همین دلیل علیرغم همه تلاش ها و درس خواندن ها نتیجه آنطور که انتظار می رود نمی شود. به همین دلیل است که اکثر دانش آموزان فشار زیادی را در روزهای امتحان احساس می کنند. اما سوال اینجا است که چگونه می توان از استرس و اضطراب شب امتحان جلوگیری کرد. در ادامه به چندین راهکار اشاره خواهیم کرد.

برای کاهش اضطراب و استرس چه باید کرد

بسیاری از دانش آموزان در روزهای منتهی به امتحانات یا کنکور تکنیک های مطالعه خود را تغییر می دهند. سعی می کنند بیشتر زمان خود را به مطالعه اختصاص دهند. کمتر بیرون می روند، در مهمانی ها شرکت نمی کنند، دائما در حال حل کردن تمرین هستند. در ادامه به برخی از ترفندهای مقابله با استرس و اضطراب ناشی از امتحانات اشاره می کنیم.

امتحانات نهایی، آزمون تیزهوشان، آزمون فرزانگان، آزمون کنکور، امتحانات پایان ترم و ... . اکثر دانش آموزان در دوره امتحانات و آزمون های یاد شده استرس و اضطراب را تجربه می کنند. برای برخی از این دانش آموزان این استرس به اندازه ای زیاد است که ممکن است باعث خراب شدن نتیجه امتحان یا آزمون باشد. به این معنا که استرس اجازه نمی دهد که مغز فعالیت عادی خود را داشته باشد. به همین دلیل علیرغم همه تلاش ها و درس خواندن ها نتیجه آنطور که انتظار می رود نمی شود. به همین دلیل است که اکثر دانش آموزان فشار زیادی را در روزهای امتحان احساس می کنند. اما سوال اینجا است که چگونه می توان از استرس و اضطراب شب امتحان جلوگیری کرد. در ادامه به چندین راهکار اشاره خواهیم کرد.

ساعتی را در رسانه های اجتماعی سپری کنید

این که مدام سرتان در کتاب باشد اصلا  خوب نیست. گاهی نیاز است برای استراحت یا حتی تمرکز بیشتر اوقات کمی را به صورت کنترل شده در شبکه های اجتماعی سپری کنید.  به ویژه وقتی که همه زمان خود را به مطالعه و حل تمرین گذرانده اید این ایده می تواند بسیار آرامبخش باشد.

در این زمان است که یافتن راه هایی برای رهایی از استرس از اهمیت حیاتی برخوردار است و به همان اندازه که رسانه های اجتماعی می تواند باعث حواس پرتی شود ، به همان اندازه نیز در زمان مناسب می تواند تسکین خوبی نیز به همراه داشته باشد.

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن لیست پخش موسیقی مورد علاقه تان با دوستان یا اختصاص زمانی برای بازی آنلاین و گپ زدن با سایر گیمرها ، یا در گروه هایی که دانش آموزان با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند، به خود استراحت ذهنی بدهید. همچنین گشت و گذار در سایت های خبری یا تماشای فیلم های مورد علاقه نیز می تواند یک روش سرگرم کننده باشد.

تغییر روش های مطالعه

گاهی نیاز است برای تجربه احساسات جدید کارهای جدید انجام دهید. شاید زمان آن رسیده که تکنیک های مطالعه خود را تغییر دهید. اصلاح تکنیک های مطالعه قبل از امتحانات مهم می تواند برای بسیاری از دانش آموزان مفید باشد. وقتی احساس می کنید به نقطه جوش رسیده اید، وقت آن رسیده که کمی تغییرات پیرامون خود ایجاد کنید. با انجام این تغییرات مطمئنا حال و هوای بهتری دارید و از استرس و اضطراب شما کاسته می شود.

برای این که با روش های استاندارد مطالعه و تکنیک های مطالعه کاربردی آشنا شوید می توانید به مقالات مرتبط در این زمینه مراجعه کنید. می توانید روش های مختلف مطالعه را با دوستان خود امتحان کنید.

با دوستان خود در تعامل باشید

یکی از بهترین راه های کاهش استرس این است که با دوستان خود در تعامل باشید.  ارتباط با دوستان صمیمی می تواند مقدار زیادی از استرس های شما را کنترل کند. به این ترتیب مطمئنا شما احساس راحت تری خواهید داشت. ممکن است دوستان شما برنامه بهتری داشته باشند تا با استرس مقابله کنند.

شخصیت خود را شناسایی کنید

دانش آموزان به شیوه های مختلف به استرس پاسخ می دهند. برخی با داشتن اهداف تعیین شده ، ایده های جدید، تجدید نظر در روش های مطالعه و … برخی دیگر نیز با روش های خلاقانه سعی می کنند با حال و هوای جدیدی به مقابله با استرس امتحان بروند. پس سعی کنید شخصیت خود را شناخته و ببینید کدام روش برای شما تاثیرگذارتر است.

بدانید که تنها نیستید

یکی از مهمترین مسائلی که باید به آن توجه کنید این است که شما تنها نیستید. اکثر دانش آموزان این شرایط را سپری می کنند بنابراین نباید احساس گناه یا ضعف داشته باشید. این مسئله به ویژه برای دانش آموزان سال های بالاتر امر طبیعی تری است. اکثر دانش آموزان در سال دوازدهم با اضطراب ناشی از قبول شدن در کنکور روبه رو هستند. قبول شدن در یک رشته مناسب، آینده شغلی و … از جمله نگرانی های این دانش آموزان است. در صورتی که راه مقابله با این استرس ها را ندانید آنها به یک مانع بزرگ تبدیل می شوند که می تواند به راحتی شما را آزار دهد.

چگونه از استرس شب امتحان جلوگیری کنیم امتحانات نهایی، آزمون تیزهوشان، آزمون فرزانگان، آزمون کنکور، امتحانات پایان ترم و ... . اکثر دانش آموزان در دوره امتحانات و آزمون های یاد شده استرس و اضطراب را تجربه می کنند. برای برخی از این دانش آموزان این استرس به اندازه ای زیاد است که ممکن است باعث خراب شدن نتیجه امتحان یا آزمون باشد. به این معنا که استرس اجازه نمی دهد که مغز فعالیت عادی خود را داشته باشد. به همین دلیل علیرغم همه تلاش ها و درس خواندن ها نتیجه آنطور که انتظار می رود نمی شود. به همین دلیل است که اکثر دانش آموزان فشار زیادی را در روزهای امتحان احساس می کنند. اما سوال اینجا است که چگونه می توان از استرس و اضطراب شب امتحان جلوگیری کرد. در ادامه به چندین راهکار اشاره خواهیم کرد.

از خود انتظارات معقول داشته باشید

اکثر دانش آموزان به دلیل انتظارات بالایی که از خود دارند دچار استرس می شوند. بهتر است که به عنوان یک دانش آموز از خود و توانایی هایتان انتظارات معقولی داشته باشید. شما می توانید در تمام طول سال تحصیلی تلاش کنید و مهارت های خود را محک بزنید. اما برای آنچه پیش روی شما قرار دارد نگران نباشید. شما به اندازه تلاشتان نتیجه خواهید گرفت.

با یک بزرگتر صحبت کنید

گاهی نیاز است برای تخلیه فشار استرس و اضطراب در مورد آن صحبت کنید. اگر فکر می کنید  فشار استرس روی شما زیاد است می توانید با یک بزرگتر معتمد صحبت کنید. احساس خود را با او در میان بگذارید و از او کمک بخواهید. این شخص می تواند پدر، مادر، معلم و یا یک مشاور باشد.

وظیفه  خانواده در مقابل دانش آموز مضطرب

این بسیار مهم است که والدین یا معلمان از اوضاع روحی دانش آموزان مطلع باشند. گاهی باید آنان را تشویق کرد که برای مقابله با این استرس و اضطراب آزاردهنده با یک مشاوور یا روانشناس صحبت کنند. بسیاری از دانش آموزان در پایه های مختلف تحصیلی از اضطراب امتحان رنج می برند. گاهی این اضطراب به اندازه ای آزاردهنده است که دانش آموز از مطالعه و درس خواندن بیزار می شود. اگر این اتفاق در پایه های ابتدایی تحصیلی رخ دهد مطمئنا راه زندگی یک انسان تغییر می کند. پس نباید نسبت به چنین مسئله ای بی تفاوت بود. گاهی حتی چند کلمه صحبت کردن با یک دانش آموز می تواند او را آرامتر کرده و راهنمای خوبی برای او باشد.

تماس با کارشناس آموزش

88904002 – 021

پیام از طریق واتساپ یا تلگرام

09198921049

رادیو مدرسانه

تماس با کارشناس آموزش

88904002 – 021

پیام از طریق واتساپ یا تلگرام

09198921049

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آنچه ما هستیم

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که معتقدند دانش آموز به جای حفظ کردن مطالب درسی باید آن را بفهمد و یاد بگیرد بهتر است بدانید که ما مدرسانه را بر روی همین اصل بنا کرده ایم و حتی افرادی را در این مجموعه استخدام می کنیم که به آموزش مفهومی باور دارند.

خدمات مشتریان

دریاره مدرسانه

با مدرسانه درتماس باشید

تمامی حقوق برای وبسایت مدرسانه سایت تخصصی و آموزش مفهومی ریاضی محفوظ است.