هماهنگی کلاس خصوصی

88904002 - 021

چرا معلم باید به دانش آموزان اهمیت بدهد!

تحقیقات نشان می دهد که توجه ویژه معلم به دانش آموز کمک می کند تا دانش آموزان در مدرسه بهتر عمل کرده و روابط بهتر و مهربانه تری با دیگر دانش آموزان داشته باشند. همین الان اگر از شما سوال کنیم کدام خاطره از رفتارهای معلم خود در طول دوران تحصیل را به خاطر دارید مطمئنا اکثر خاطرات شما مربوط به توجه یا بی توجهی معلم به احساسات و عملکرد شما در این دوران خواهد بود. طبق تحقیقات انجام گرفته رفتار مثبت معلمان می تواند باعث ایجاد حس هیجان مثبت، انگیزه، امنیت خاطر و تلاش برای پیشرفت در دانش آموز باشد. البته عکس این قضیه هم کاملا صادق است و رفتارهای آزاردهنده یک معلم نیز می تواند دانش آموز را دلسرد، افسرده، بی انگیزه و مضطرب سازد. حال که با اهمیت رابطه صمیمانه و دوستانه معلم با دانش آموزان پی بردیم در این مقاله به چهار روش اشاره می کنیم که شما به عنوان یک مدرس یا معلم می توانید با استفاده از آنها به دانش آموزان خود نشان دهید که به آنها توجه می کنید.

معلم؛ عامل اصلی علاقمندی یا بی علاقگی دانش آموزان به درس

در این تحقیقات آمده است: تصور کنید دو معلم یک مبحث درسی از یک درس مهم را تدریس می کنند. یکی نسبت به دانش آموزان بسیار کم حوصله است و دیگری رفتاری حامی و دلگرم کننده دارد. تنها با دانستن این موضوع، احتمالاً می‌توانیم حدس بزنیم که کدام دانش‌آموز درس را بهتر یاد گرفته است.

علم دریافته است که دانش‌ آموزانی که روابط عاطفی بهتری با معلمان دارند، از نظر تحصیلی موفق ‌تر هستند و رفتارهای سمپاتیک و مهربانانه بیشتری از خود نشان می ‌دهند. یک معلم دلسوز می ‌تواند تجربه تحصیل در مدرسه را به‌ ویژه برای دانش ‌آموزانی که با مشکلات بزرگی مانند ترک تحصیل یا مشکلات خانوادگی بیرون از محیط مدرسه مواجه هستند، به کلی تغییر دهد. یکی از دانش ‌آموزانی که با چنین شرایطی روبه رو بود، به محققان در این رابطه می گوید: “بزرگترین کاری که یک معلم می ‌تواند انجام دهد مراقبت و درک از شرایط دانش آموز است”. او اضافه می کند:   ” در غیر این صورت دانش آموز احساس می کند چون در محیط مدرسه درک نمی شود برای کسی اهمیت ندارد و با خود می گوید حال که همه مرا رها کرده اند بهتر است من هم همه چیز را رها کنم.” در این تحقیقات نکاتی آمده است که به معلم کمک می کند تا در ایجاد روابط اجتماعی و عاطفی با دانش آموزان موفق باشند. در ادامه با برترین نکات این تحقیق آشنا می شویم.

۴ روش برای ایجاد رابطه تأثیرگذار با دانش آموزان

معلم ها نقش اساسی و مهمی در پیشرفت های درسی دارند، در کنار موضوع مهمی چون موفقیت در تدریس، ارتباط معلم و دانش آموزان می تواند عامل اصلی موفقیت یا عدم موفقیت آنها در تحصیل باشد. همین موضوع کافی است که اهمیت استخدام مدرسین مناسب برای سیستم آموزشی مشخص شود. شما به عنوان یک معلم یا مدرس می توانید با به کارگیری این نکات ارتباط بهتری با دانش آموزان خود داشته و در آینده موفق آنها تأثیر بسزایی داشته باشید.

دانش آموزان خود را کامل بشناسید

در طول یک سال تحصیلی بهتر است که اطلاعات خوبی از تک تک دانش آموزان کلاس خود جمع آوری کنید. این اطلاعات شامل مشخصات فردی و خانوادگی آنها است. این که در خانواده آنها مشکلی وجود دارد یا خیر؟  شرایط دانش آموز از نظر جسمی و روانی نرمال است یا نه؟ شاید کمی سخت یا غیر معمول به نظر برسد اما بهتر است که پیشینه و پس زمینه زندگی دانش آموزان خود را از نظر جسمی، روحی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بدانید. مطالعات متعدد نشان داده است که سوء تفاهم های فرهنگی بین معلمان و دانش آموزان می تواند تأثیر بسیار منفی بر تجربه آموزشی دانش آموزان داشته باشد. همچنین در این تحقیقات آمده است که معلمانی که از خانه‌ های دانش ‌آموزان بازدید می‌ کنند و زمانی را خارج از محیط مدرسه به دانش آموزان خود اختصاص می دهند، آگاهی عمیقی از چالش‌ ها و نیازهای دانش‌ آموزان پیدا می‌ کنند و بهتر می ‌توانند به آنها کمک کنند.

اگر زمان محدودی دارید و امکان بازدید از خانه و خانواده دانش آموز برای شما فراهم نیست می توانید با استفاده از مواردی چون فهرست علاقمندی ها، فرم های معرفی و … این اطلاعات را جمع آوری کنید. پاسخ به چنین پرسشنامه هایی به شما ایده های مناسب برای مرتبط‌ تر کردن برنامه درسی با شرایط دانش آموزان خواهد بخشید. این روشی مطمئن است برای اینکه دانش‌آموزان بدانند که به آنها اهمیت می‌ دهید.

شنونده خوبی باشید

توصیه ما این است که فعالانه به صحبت های دانش آموزان گوش دهید. معلمی که فعالانه به صحبت‌های دانش‌ آموزان گوش می‌دهد، می تواند به اطلاعات مهمی در خصوص مشکلات و شرایط دانش آموز دست پیدا کند، بررسی کردن دقیق صحبت های دانش آموزان شما را در شرایطی قرار می دهد که بتوانید به آنها کمک کنید. ضمن این که شنونده خوبی بودن به دانش آموز این اطمینان را می بخشد که می تواند به شما اعتماد کند و همین حس به ایجاد یک رابطه تأثیرگذار بین معلم و دانش آموز کمک می کند.

اگر شرایط کلاس به شما اجازه نمی دهد که بتوانید تمام و کمال در اختیار یک دانش آموز که به هم صحبتی شما نیاز دارد، باشید می توانید زمانی را برای صحبت تعیین کنید که حواس پرتی کمتری وجود داشته باشد. این ساعات می تواند در زمان زنگ تفریح یا سایر اوقات آزاد دانش آموزان باشد.

از دانش آموزان بازخورد بخواهید

می توانید هر موضوعی را انتخاب کنید. سپس از دانش آموزان بخواهید در چند جمله آنچه را که باعث نگرانی یا سردرگمی آنها در این موضوع می شود را بنویسند. با در نظر گرفتن بازخورد آنها، به دانش آموزان نشان می دهید که برای نظرات و تجربیات آنها ارزش قائل هستید. در چنین کلاسی مطمئنا دانش آموزان حس اعتماد و امنیت بیشتری دارند. آنها مطمئن هستند که در چنین شرایطی می توانند از فرصت ها استفاده کرده و در تحصیل موفق باشند.

تجربه خود را بازبینی کنید

به صورت ناخودآگاه ما رفتاری را با دیگران داریم که در گذشته با ما داشته اند و شرایط آن را به ما تحمیل کرده است. هنگامی که یک محقق با چهار معلم مختلف در یک مدرسه که همگی شرایط یکسانی داشتند، مصاحبه کرد، متوجه شد که هر معلم همان طور که در دوران کودکی اش با او در مدرسه رفتار شده بود با دانش آموزانش رفتار می کرد. حتی به ذهن این معلمان خطور نمی کرد که از والدین – یا خود کودک – بپرسند که نیازها و توقعات او از مدرسه و کلاس درس چیست، چه مشکلاتی دارد و به چه حمایت هایی نیاز دارد. در واقع آنها بر اساس دوران کودکی خود فرضیاتی درباره پیشینه دانش آموزان در ذهن داشتند. در نتیجه، دانش آموزان در این مدارس، چهار نوع رفتار و مراقبت های رفتاری مختلف را دریافت می کردند- که ممکن است لزوماً با نیازهای آنها متناسب نبوده باشد.

توصیه مدرسانه به معلمان

همه ما در گذشته های دور در مدرسه رفتارهای مختلفی از معلمان دیده ایم. اگر کمی دقت کنید متوجه خواهید شد که ما ناخودآگاه همان رفتارها را – کمتر یا بیشتر – روی دانش آموزان خود پیاده می سازیم. اما بهتر است اجازه دهیم که این بینش را خود دانش آموزان در اختیار ما قرار دهند. در واقع نباید با پیش فرض ها جلو رفت. باید رفتارها مطابق با نیازهای دانش آموزان باشد. دانش آموز امروز، دانش آموز دهه ۵۰ یا ۶۰ نیست. این دانش آموزان از نسلی متفاوت با شرایط اجتماعی، اقتصادی، خانوادگی، فرهنگی و … متفاوت هستند. بنابراین نسخه ای که در آموزش و پروش ۴۰ سال پیش برای دانش آموزان پیچیده شده است نمی تواند دردی از دانش آموزان امروز درمان کند.

متأسفانه اغلب ما به عنوان معلم ، متوجه نمی‌ شویم که حتی کوچکترین حرکت ها و رفتارهای ما در کلاس می‌تواند تأثیر زیادی بر دانش‌آموزان ما داشته باشد. فقط کافی است که عملکرد خودتان را قضاوت کنید. ببنید شرایط دانش آموزانی که با شما ارتباط بهتر و نزدیکتری دارند چگونه است و دانش آموزانی که به آنها بی توجه هستید در چه شرایطی هستند. همین توجه های کوتاه می تواند شرایط دانش آموز را به طور کلی دگرگون کرده و چه بسا در آینده تحصیلی و شخصی او تأثیرگذار باشد. حال که شریف ترین شغل دنیا را انتخاب کرده اید بهتر است تکلیف خود را به بهترین نحو ادا کرده و حرفه ای تر عمل کنید.

Views: 542

مشاور مدرسانه

تو رادیو مدرسانه درباره مشاوره فردی و شیوه زندگی حرف می زنیم

تماس با کارشناس آموزش

88904002 – 021

پیام از طریق واتساپ یا تلگرام

09198921049

تدریس خصوصی ریاضی اول تا دوازدهم

خصوصی منزل و آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آنچه ما هستیم

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که معتقدند دانش آموز به جای حفظ کردن مطالب درسی باید آن را بفهمد و یاد بگیرد بهتر است بدانید که ما مدرسانه را بر روی همین اصل بنا کرده ایم و حتی افرادی را در این مجموعه استخدام می کنیم که به آموزش مفهومی باور دارند.

خدمات مشتریان

دریاره مدرسانه

با مدرسانه درتماس باشید

تمامی حقوق برای وبسایت مدرسانه سایت تخصصی و آموزش مفهومی ریاضی محفوظ است.