هماهنگی کلاس خصوصی

88904002 - 021

نکات مهم آموزش آنلاین برای والدین

این روزها همه جا صحبت از آموزش آنلاین است، شرایطی اجباری که بیشتر خانواده های ایرانی را درگیر آموزش آنلاین کرده است. با توجه به شروع قرنطینه خانگی و همچنین طولانی شدن مدت زمان مشکل همه گیری کرونا، بهتر است به نکات روانشناسی که شما را برای مقابله با چالش این روزها آماده می کند توجه کنید. با ما همراه باشید تا این نکات را بیاموزید.

مشکلات قرنطینه و آموزش آنلاین

شاید روزهای ابتدایی شروع قرنطینه و آموزش آنلاین برای دانش آموزان بسیار هیجان انگیز و لذت بخش بود، رویای مدرسه نرفتن اکثر دانش آموزان که به خاطر یک بیماری همه گیر به حقیقت پیوست و باعث شده تا به امروز بچه ها ۷ ماه از رفتن به مدرسه محروم باشند.

در کنار زیرساخت های نا مناسب برای استفاده از آموزش آنلاین و سردرگمی دانش آموزان، والدین و حتی معلمان و مسئولین، شرایط قرنطینه از نظر روانی نیز خانواده و دانش آموزان را درگیر کرده است. در این میان گرانی های پی در پی، شرایط بد اقتصادی، فشار مالی روی خانواده ها و کمبود نقدینگی باعث شده است که به این مشکلات دامن زده شود.

تعاملات بیشتر افراد خانواده در روزهای قرنطینه باعث بالا رفتن تنش ها در خانواده، بی حوصلگی والدین و پرخاشگر شدن دانش آموزان شده است. در این میان باید به شرایط توجه داشت و خانواده و دانش آموز را برای مقابله با این چالش های روانی آماده کرد.

بی برنامگی عامل بی نظمی در آموزش آنلاین

آموزش به صورت آنلاین باعث می شود تا برنامه ریزی به شکل آکادمیک وجود نداشته باشد، بنابراین دانش آموزان برنامه دقیقی برای حضور در کلاس یا انجام تکالیف و تمرین ندارند، به همین دلیل است که نقش معلم و والدین برای تدوین یک برنامه ریزی مشخص برای زمان آموزش و انجام تکلیف بسیار موثر است.

این بی برنامگی از طرفی باعث ایجاد فشار روی والدین و اطرافیان دانش آموز برای کنترل اوضاع و آماده کردن محیط برای آموزش می شود، از طرفی معلمان نیز به عنوان بخشی از این جامعه درگیری های خانوادگی و شرایط مشابهی دارند و همین مسئله باعث یک بی نظمی گسترده و همه گیر می شود.

این بی نظمی در کنار مشکلاتی که عنوان کردیم باعث می شود تا آستانه صبر و تحمل خانواده کمی نسبت به شرایط نرمال پایین تر باشد. بنابراین پرخاش و تنش در این شرایط کمی معقولانه به نظر می رسد و باید به دنبال راه حلی برای آن بود.

راه حل مشکلات روانی در قرنطینه و آموزش آنلاین

اگر می خواهید موفق عمل کنید و این بحران را به خوبی پشت سر بگذارید باید مدیریت بحران بیاموزید، والدین، اولیاء مدرسه و دانش آموزان وظایفی در این نشرایط دارند که رعایت آنها باعث می شود اوضاع تحت کنترل در آید.

اختصاص فضای مشخصی از منزل برای آموزش

بهتر است یک فضای مشخص برای زمان های آموزش برای دانش آموز در نظر گرفته شود. فضایی که آرام بوده، مجهز باشد و دانش آموز بتواند به راحتی در آن مکان با تمرکز بالا مطالعه کند. اگر دانش آموز اتاق شخصی داشته باشد می تواند از آن استفاده کند، در غیر اینصورت حتما یک مکان مشخص برای مطالعه و آموزش در نظر بگیرید.

یک برنامه ریزی دقیق و درست داشته باشید

یکی دیگر از رموز موفقیت در این شرایط داشتن یک برنامه منظم است، خانواده باید برنامه دقیقی برای ساعات خواب، بیداری، تغذیه و استراحت دانش آموز در نظر بگیرد. به ویژه در بین ساعات آموزشی باید اوقاتی را برای تفریح و استراحت در نظر گرفت، چرا که مطالعه و آموزش آنلاین به صورت مداوم و بدون استراحت باعث ایجاد عوارض چشمی یا سردرد در دانش آموز شود.

برنامه ریزی باید شبیه به دوران آموزش حضوری باشد، حتما باید پنجشنبه و جمعه تعطیل باشد و دانش آموز به امور شخصی خود بپردازد.

تعامل با همسن و سالان فراموش نشود

یکی از مهمترین راه های رسیدن به پختگی روانی و بلوغ فکری کودکان و نوجوانان داشتن تعامل با دوستان و همسالان است، در شرایط طبیعی این امر در مدرسه رخ می دهد و دانش آموز ساعات زیادی را در کنار دوستان میگذراند اما در ایام قرنطینه این امر امکان پذیر نیست. خانواده باید ترتیبی اتخاذ کند که دانش آموزان بتوانند با دوستان خود به صورت تصویری ارتباط داشته باشند، یا در صورت امکان با دوستان نزدیک کمی مراوده داشته باشد.

ارتباط و تعامل والدین با آموزگاران

خانواده باید با اولیاء مدرسه به صورت منظم در ارتباط باشد، این مسئله به یک برنامه ریزی دقیق و نظم دادن به اوقات مطالعه و انجام تکلیف دانش آموز کمک می کند. دانش آموز باید نظم در انجام تکالیف و ساعات آموزشی را بداند و رعایت کند.

نظارت دائمی و غیر مستقیم والدین لازم است

باید توجه داشته باشید که نظارت والدین بر انجام تکالیف، آموزش، مراحل یادگیری و … الزامی است، اما این کنترل و نظارت باید غیر محسوس باشد و باعث نشود که دانش آموز احساس کند تمام حرکاتش زیر ذره بین والدین بوده و مدام تحت نظر است. باید اصول روانشناسی و ارتباط با کودک و نوجوان را رعایت کنند تا بتوان آرامش خانه و خانواده را حفظ کند.

صبوری و مقاومت تنها راه نجات

خانواده باید بداند که این شرایط تحمیلی اما اجباری است، فعلا راه دیگری برای در امان ماندن از عوارض کرونا وجود  ندارد و خانواده برای حفظ سلامت افراد مجبور است که این شرایط را پذیرفته و مدیریت کند. بنابراین صبر و مقاومت در مقابل این شرایط بحرانی تنها راهی است که برای والدین باقی می ماند.

جمع بندی نهایی

با توجه به مطالبی که در این مقاله به آن اشاره شد متوجه می شویم که فعلا راه رهایی از این بحران وجود ندارد و تنها باید جامعه را با این شرایط وفق داد و سعی کرد با راه کارهای عملی و منطقی عوارض این قرنطینه طولانی مدت و فشارهای ناشی از آموزش آنلاین را کمتر کرد. امیدواریم که این شرایط سخت و طاقت فرسا خیلی زود تمام شده و دوباره اوضاع به حالت طبیعی بازگردد و دانش آموزان بتوانند در محیط شاد و با نشاط مدرسه اوقات خود را سپری کرده و راه های تعامل با اجتماع را بیاموزند.

Views: 64

مشاور مدرسانه

تو رادیو مدرسانه درباره مشاوره فردی و شیوه زندگی حرف می زنیم

تماس با کارشناس آموزش

88904002 – 021

پیام از طریق واتساپ یا تلگرام

09198921049

تدریس خصوصی ریاضی اول تا دوازدهم

خصوصی منزل و آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آنچه ما هستیم

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که معتقدند دانش آموز به جای حفظ کردن مطالب درسی باید آن را بفهمد و یاد بگیرد بهتر است بدانید که ما مدرسانه را بر روی همین اصل بنا کرده ایم و حتی افرادی را در این مجموعه استخدام می کنیم که به آموزش مفهومی باور دارند.

خدمات مشتریان

دریاره مدرسانه

با مدرسانه درتماس باشید

تمامی حقوق برای وبسایت مدرسانه سایت تخصصی و آموزش مفهومی ریاضی محفوظ است.