هماهنگی کلاس خصوصی

88904002 - 021

نقش والدین در شب های امتحان

نقش والدین در شب های امتحان بسیار مهم است زیرا همه والدین با این نکته موافق هستند که شب های امتحان نه تنها برای فرزندان که برای والدین نیز با چالش و دغدغه همراه است. والدین آگاه و مسئولیت پذیر تلاش می کنند که در ایام امتحانات به فرزندان خود بیشتر رسیدگی کنند و برنامه های ویژه ای برای این روزها دارند. آنها سعی می کنند با مدیریت بهتر و برنامه ریزی های دقیق به فرزند خود کمک کنند تا امتحانات را با آرامش و آمادگی بیشتری پشت سر بگذارد. در این میان مادران شاغل بیشترین فشار و دغدغه را تجربه می کنند. ما تلاش می کنیم با ارائه راهکارهایی به این مادران آنها را برای رسیدن به نتیجه بهتر یاری کنیم. همراه ما باشید تا راهکارهای شب امتحانی را با هم مرور کنیم.

شرایط زندگی در سال های اخیر با گذشته بسیار فرق کرده است. امروزه در اکثر خانواده ها مادران نیز پا به پای پدران در تأمین معاش و مسائل اقتصادی خانواده فعالیت می کنند. مادران شاغل بیش از سایر مادران کار می کنند، آنها علاوه بر همه مسئولیت های سنگین یک زن خانه دار ساعت های متوالی به عنوان یک زن شاغل کار کرده و خستگی مضاعفی را تجربه می کنند. آنها تلاش می کنند در این میان وظایف مادرانه خود را به ویژه در فصل امتحانات به نحو عالی اجرا کنند و در بسیاری از موارد از این که نمی توانند تمام وقت به درس و مشق بچه ها رسیدگی کرده و یا کنار آنها باشند عذاب وجدان دارند.

در واقع ایجاد تعادل و هماهنگی میان کارها و مسئولیت های کاری در خارج از منزل و وظایف مادری و همسری در خانه بیشترین فشار روحی و جسمی را به این زنان وارد می کند. این فشارها در شب های امتحان به اوج خود می رسد و  در صورت عدم مدیریت چنین شرایطی ممکن است نتیجه ناخوشایندی در انتظار این مادران و فرزندانشان باشد. نمره های کم، رابطه سرد عاطفی مادر و فرزندی و ایجاد تنش ها و چالش ها در خانواده از جمله نتایج ناخوشایند خواهند بود. راهکارهایی وجود دارد که به این دسته از مادران کمک می کند تا بیشترین تعادل را در زندگی خود برقرار کنند این راهکارها به ویژه برای شب های امتحان کاربرد دارند. در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

راهکارهای طلایی ویژه مادران شاغل در ایام امتحانات

در شرایطی که زنان نیز مجبور به فعالیت های کاری خارج از منزل هستند، زنانی پیروز می شوند که بتوانند تعادل را در همه جنبه ها ایجاد کنند. برای این که بتوانید بیشترین تعادل را در این زمینه پیاده سازی کنید راهکارهای زیر را به شما توصیه می کنیم.

احساس گناه نکنید

مهمترین نکته در مورد چنین مادرانی آن است که احساس گناه و عذاب وجدان از ناکافی بودن را از خود دور کنند. امروزه زنان زیادی همانند شما به این مشکلات دچار هستند و هرچه از خود ناراضی تر باشید مطمئنا اضطراب، افسردگی و تنش بیشتری را تجربه خواهید کرد.

برنامه ریزی داشته باشید

برای این که بتوانید بهترین عملکرد را در خانه و محیط کار داشته باشید باید به فکر یک برنامه ریزی دقیق و درست باشید. به ویژه در ایام امتحانات فرزندانتان باید همه چیز مطابق برنامه پیش برود. به جای نگرانی و غر زدن لیست کاملی از اولویت های خود تهیه کنید. مهمترین نکته این است که تلاش کنید مطابق برنامه ریزی پیش بروید تا کارهای عقب مانده مانع از حضور فعال و پویای شما در کنار فرزندتان نشود.

وعده صبحانه با انرژی و شادی کنار خانواده

از قدیم گفته اند سالی که نکوست از بهارش پیدا است. انرژی صبح و حال هوایی که در این ساعت از روز دارید تعیین کننده حال و انرژی همه افراد خانواده در طول روز خواهد بود. پس سعی کنید شب ها همه کارها را سر و سامان بدهید، برای روز بعد برنامه ریزی کنید و صبح تان را با انرژی بیشتری آغاز کنید. میل کردن صبحانه در کنار فرزندان ( به ویژه در ایام امتحانات – در صورت امکان -) می تواند بیشترین تأثیر را در آرام کردن آنها داشته باشد. به این ترتیب می توانید ساعتی را در مورد امتحان صحبت کنید و به او آرامش بدهید. صحبت های شما بیش از هر کس دیگری فرزندتان را آرام می سازد. هیچ وقت برای میل کردن صبحانه عجله نداشته باشید. می توانید کمی زودتر بیدار شوید و لحظات بیشتری را کنار هم بگذرانید. در صورت امکان برای ایام امتحانات از مرخصی ساعتی استفاده کنید تا بعد از راهی کردن بچه ها به مدرسه، سر کار بروید.

با بچه ها در ارتباط باشید

لزومی ندارد که حتما حضور شما در کنار فرزندانتان به صورت فیزیکی باشد. در طول روز چند بار با آنها تماس تلفنی داشته باشید، از حال و احوالشان بپرسید، در مورد برنامه ریزی درسی آنها صحبت کنید و گزارش کارشان را به صورت تلفنی یا پیامکی دریافت کنید. به این ترتیب غیب شما در کنار فرزندتان کم رنگ تر خواهد بود و او احساس می کند که شما در همه لحظات به فکر او و شرایطی که دارد هستید.

برای بچه ها وقت بگذارید

می توانید در برنامه ریزی روزانه خود تغییراتی ایجاد کنید تا ساعات بیشتری را کنار فرزندان خود باشید. مثلا خریدهای غیر ضروری، قرار ملاقات های غیر کاری و غیر ضروری یا دورهمی ها را به وقت دیگری موکول کنید. ساعات بیشتری را کنار خانواده و به ویژه فرزندان باشید. از آنها در مورد مشکلات درسی شان سوال کنید. پیگیر مسائل درسی و دغدغه های آنها در زمان امتحانات باشید و به آنها اطمینان دهید که کنارشان هستید.

این توصیه به معنای فراموش کردن خودتان نیست، این تغییرات مقطعی است و می توانید با درایت حتی در این ایام نیز ساعاتی را برای تنهایی یا رسیدگی به خود پیدا کنید.

کمک بگیرید

قرار نیست شما آچار فرانسه باشید و هیچ کس از شما انتظار ندارد که با چوب جادویی همه چیز را در بهترین حالت خود قرار دهید. شما می توانید برای بهتر سپری شدن اوقات فرزندتان در خانه در ایام امتحانات از دیگران کمک بگیرید. مثلا از والدین یا دوستان و نزدیکان مورد اعتماد خود بخواهید در این ایام بیشتر در خانه شما و کنار فرزندتان باشد.

اگر امکان مالی داشته باشید می توانید از معلم خصوصی – چه حضوری و چه آنلاین – برای بهبود شرایط درسی فرزند خود استفاده کنید. استفاده از معلم خصوصی آنلاین خیال شما را بابت حضور یک غریبه در خانه راحت تر می سازد. می توانید از چنین زیرساخت هایی بیشترین بهره را به ویژه در ایام امتحانات داشته باشید.

با فرزندتان ساعتی را خلوت کنید

فشار روانی بالا در ایام امتحانات به ویژه در مورد نوجوانان مهمترین عامل ناسازگاری و ایجاد استرس در آنها است. شما می توانید با گذراندن ساعات بیشتر در کنار فرزندتان احساس آرامش و صمیمیت بیشتری برای او ایجاد کنید. باید رفتاری دوستانه، محبت آمیز و همدلانه داشته باشید. کج خلقی، غر زدن و مدام گوشزد کردن درس خواندن می تواند نتیجه معکوس در بر داشته باشد. پس حواستان باشد که در این تله گرفتار نشوید، گذراندن ساعات بیشتر با فرزندتان به معنای کنترل کردن و یا سخت گیری های بیشتر نیست.

شب امتحانی کار نکنید

منظور ما واضح است، شما باید در تمام طول سال تحصیلی برنامه مناسبی برای پیشبرد اهداف تحصیلی فرزند خود داشته باشید. شب امتحان زمان رفع اشکال و مرور درس ها و آماده شدن برای امتحان است، نه درس خواندن! پس از این که مدام گوشزد کنید که درس بخوان، تمرین حل کن و … بپرهیزید. برای این که این شب آرام و مفید سپری شود نیاز است که شما از قبل به مشاور و برنامه ریزی تحصیلی مراجعه کرده باشید و برنامه ای متناسب با توانایی ها و شرایط فرزند خود تهیه کرده باشید. امشب شما فقط نقش حامی و پشتیبان را ایفا می کنید و باید در آرام کردن ذهن و روان فرزندتان تلاش کنید. پس اگر تا به امروز از مزیت های برنامه ریزی درسی استفاده نکرده اید وقت آن رسیده که اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید و از مزایای آن بهره مند شوید.

با اولیا مدرسه در ارتباط باشید

در این ایام بهتر است ارتباط پایدارتری با مدرسه داشته باشید. ممکن است به کمک شما نیاز باشد. مثلا ممکن است شرایط امتحان باعث ایجاد حال بد فرزند شما شود و نیاز باشد که او را سریعا برای مداوا ببرید، یا معلم بخواهد نکاتی را در مورد مشکلات فرزندتان به شما گوشزد کند. در هر صورت این ایام بهتر است در حالت آماده باش باشید.

همه جانبه حامی فرزند خود باشید

در این ایام مهمترین اولویت شما موفقیت فرزندتان است. پس بهتر است همه جانبه در اختیار او باشید. ساعات تفریح، خواب و مطالعه را برنامه ریزی کنید. برنامه غذایی مناسبی برای فرزند خود تدارک ببینید تا از نظر جسمی با نشاط و قوی باشد. اگر نیاز به همفکری و کمک شما در رفع اشکالات درسی اش دارد در کنارش باشید. اگر فکر می کنید این کار از شما ساخته نیست می توانید با در اختیار گرفتن معلم خصوصی برای ساعاتی در روز این اطمینان را به فرزندتان بدهید که با آمادگی کامل در امتحان حاضر خواهد شد. اگر احتیاج به هم صحبت دارد و یا فکر می کنید با صحبت کردن با او می توانید نگرانی هایش را کم کنید حتما این کار را انجام دهید. در ساعات مطالعه با تهیه نوشیدنی ها و میان وعده های مقوی احساس خوبی در او ایجاد خواهید کرد.

توصیه مدرسانه

امروزه وجود زیرساخت های مناسب تا حدود زیادی نیاز به حضور فیزیکی شما را کم رنگ تر ساخته است. اگرچه هیچ چیز نمی تواند جای والدین را در ایجاد آرامش فکری و روحی فرزندان بگیرد اما در بسیاری از موارد مثلا کمک های درسی و یا برنامه ریزی می توانید از خدمات تخصصی در این زمینه استفاده کنید. به این ترتیب هم خیال شما بابت آمادگی فرزندتان برای امتحان راحت تر می شود و هم فرزندتان با آمادگی و اعتماد به نفس بیشتری در امتحان حاضر خواهد شد و مطمئنا نتیجه بهتری کسب خواهید کرد.

Views: 828

مشاور مدرسانه

تو رادیو مدرسانه درباره مشاوره فردی و شیوه زندگی حرف می زنیم

تماس با کارشناس آموزش

88904002 – 021

پیام از طریق واتساپ یا تلگرام

09198921049

تدریس خصوصی ریاضی اول تا دوازدهم

خصوصی منزل و آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آنچه ما هستیم

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که معتقدند دانش آموز به جای حفظ کردن مطالب درسی باید آن را بفهمد و یاد بگیرد بهتر است بدانید که ما مدرسانه را بر روی همین اصل بنا کرده ایم و حتی افرادی را در این مجموعه استخدام می کنیم که به آموزش مفهومی باور دارند.

خدمات مشتریان

دریاره مدرسانه

با مدرسانه درتماس باشید

تمامی حقوق برای وبسایت مدرسانه سایت تخصصی و آموزش مفهومی ریاضی محفوظ است.