نسرین روحی هستم، دارای مدرک کارشناسی ارشد ریاضی محض، بیش از ۱۰ سال سابقه تدریسی ریاضیات در کارنامه شغلی ام دارم و اکنون ۴ سال است که به تدریس ریاضی پایه نهم مشغول هستم.
مهمترین هدف از آموزش ریاضی در سیستم آموزشی، یادگیری مفهومی این درس و استفاده از آن در آینده است. ریاضی یک درس کاملا مفهومی است و اگر قرار است دانش آموزی در یادگیری آن موفق باشد، بهتر است که به شیوه ای کاملا مفهومی تدریس شود.
من در کلاس های خصوصی برای دانش آموزانی که با یادگیری ریاضیات در مدرسه مشکل داشته اند، سعی می کنم مفاهیم را به زبان ساده تر و ارائه مثال های بیشتری تشریح کنم، باید توجه داشت که انتقال مفاهیم پیچیده ریاضیات به دانش آموزان اصلا کار ساده ای نیست، به ویژه این که دانش آموزان از نظر یادگیری قدرت درک و آموزش پذیری متفاوتی دارند، بنابراین ممکن است لازم باشد شما نکاتی را برای برخی از دانش آموزان بارها و بارها تکرار کنید و یا مجبور به حل کردن مسائل گوناگونی در این بخش باشید.
برای آموزش مفهومی ریاضی پایه نهم، بهتر است که سطح آموزش از معلم محوری به سمت دانش آموز محوری تغییر کند، به این معنا که حتی در زمان تدریس نیز دانش آموز را وادار به شرکت در بحث کنید، نظر او را جویا شوید، در مورد مسائلی که مربوط به اطلاعات سالهای قبل تحصیلی می شود از او سوال کنید و اجازه دهید ذهن او نیز درگیر پاسخ دهی به سوالات شود. به این ترتیب در زمان تدریس تمرکز او را به مسائل افزایش می دهید.
بعد از اتمام درس باید در کنار دانش آموز مثال ها و تمرین های زیادی از هر مفهوم حل شود، دانش آموز باید با شکل متفاوت سوالات هر درس آشنا شود، این سوالات ممکن است در قالب مثال توسط معلم حل شده و یا توسط دانش آموز به منظور تقویت آموزش و به شکل تمرین در منزل یا کلاس ارائه شود.
هرچه دانش آموز مسائل بیشتری از هر مبحث ریاضیات در اختیار داشته باشد، به آن مبحث مسلط تر خواهد بود و در امتحان نیز موفق تر عمل خواهد کرد. بنابراین باید سعی کرد یک برنامه مداوم برای مطالعه و حل تمرین ریاضیات برای دانش آموز در نظر گرفته شود.
این مسئله بسیار مهم است که مباحث درسی به صورت منظم دوره و تکرار شوند، در غیر این صورت ممکن است دانش آموز به مرور زمان مباحثی که پیش تر آموخته است را فراموش کند.
با مرور منظم مطالب و ارزیابی های متناوب می توان به نقاط ضعف دانش آموز پی برده و تمرینات درسی را بر یادگیری این مباحث متمرکز کرد. این شیوه آموزشی می تواند یکی از کاربردی ترین و مفهومی ترین شیوه های آموزشی ریاضی باشد.