هماهنگی کلاس خصوصی

88904002 - 021

نحوه تعیین و پایبندی به اهداف

اکثر ما سعی می کنیم با شروع سال جدید اهداف جدیدی را تعیین کنیم و به آن پایبند باشیم. این هدف می تواند یک هدف شخصی یا اجتماعی باشد، کسب بالاترین معدل در سال تحصیلی، شرکت در دوره های ورزشی، درس خواندن و مطالعه با برنامه ریزی دقیق و یا کاهش وزن و … . مطمئنا می دانید که برنامه ریزی کردن کار سختی نیست اما پایبند ماندن به برنامه ها و تعهدات در این زمینه سخت و چالش برانگیز است. گاهی اوقات اتفاقات برنامه ریزی نشده و یا مسائل زندگی با برنامه هایی که برای تدوین آنها تلاش کرده اید تداخل می کنند و باعث می شوند که برنامه ها تغییر کنند.

تا به حال چند بار به خود قول داده اید که برنامه ریزی درسی داشته باشید اما دوباره همه چیز را به شب امتحان موکول کرده اید؟ چند بار تصمیم گرفته اید اوقات کمتری را در فضای مجازی سپری کنید اما موفق نبوده اید؟ این ناکامی ها ممکن است در رژیم های غذایی، برنامه های ورزشی، ساعت خواب و استراحت و … نیز تکرار شوند. هرچه در اجرای برنامه ها ناکام تر باشید هدف شما دورتر می شود و شما نا امیدتر می شوید. می دانید بخش تلخ این ماجرا کجا است؟ ایجاد این ذهنیت که “من نمی توانم این کار را انجام دهم”  در ذهن شما.

قانون مورفی

طبق آنچه در قانون مورفی آمده است چالش های غیر منتظره همیشه زمانی که برای رسیدن به هدفی کار می‌کنید پیش می ‌آیند، با این حال دانش روانشناسی می‌گوید ابزارهای ساده‌ای وجود دارد که می‌توانید از آنها برای تعیین هدف و رسیدن به خط پایان استفاده کنید، بدون اینکه در مسیر پشت موانع درجا بزنید. در ادامه شما را با برخی از این ترفندهای ساده آشنا می کنیم.

واقع بین باش

برای این که موفقیت را در آغوش بگیرید واقع بین باشید. شما بیش از هرکس دیگری خود و توانمندی هایتان را می شناسید. پس اهدافی را انتخاب کنید که واقعا در حد و توان شما باشد. این که رویاهای بزرگ داشته باشید اصلا بد نیست، اما رسیدن به این رویاها باید در توان شما باشد.

برای این که بتوانید به موفقیت برسید باید نقاط عطف و پله های بسیاری را از زمان آغاز رسیدن به هدف تا رسیدن به آن تعیین کنید. جدول زمانی و تعیین موفقیت های کوتاه مدت تنها راه رسیدن به اهداف بزرگ است. اگر برنامه ریزی واقع بینانه و درستی داشته باشید می توانید در مسیر حرکت کنید و از این که چیزی شما را از مسیر منحرف کند و یا در مارپیچ سردرگمی ها گرفتار شوید در امان خواهید بود.

بهتر است در جدول زمانی خود اوقات کوتاهی را برای استراحت تعیین کنید. این اوقات استراحت کوچک باید به صورت روزانه یا هفتگی تعیین شوند. این که مدام خود را در کار و تلاش غرق کنید باعث می شود که خیلی زود دلسرد و خسته شوید. شما به استراحت نیاز دارید که روح و روان شما را برای ادامه مسیر بازسازی می کند. به ویژه اگر برای کنکور درس می خوانید باید حواستان به سلامت روحتان باشد. مطمئنا کارایی یک مغز خسته و فرسوده بسیار کم خواهد بود. برای این که اوقات خوشی داشته باشید می توانید با دوستان خود ارتباط برقرار کنید، پیاده روی کنید و رژیم غذایی خوبی داشته باشید.

با خودت مهربان باش

وقتی تعداد کمی از مردم می توانند در هر کاری موفق باشند. بنابراین اگر در زمان تلاش برای رسیدن به یک هدف مشخص ناکام می مانید نباید خود را ببازید. شکست مقدمه پیروزی است. باید مدام به خود یادآوری کنید در چه کارهایی مهارت دارید. در صورتی که در راه رسیدن به هدف خود به موانعی بر می خورید که هدف شما را تحت تأثیر قرار می دهد باید اشتیاقی که پشت رسیدن به هدفتان دارید به یاد آورید و آن را انگیزه سخت تلاش کردن خود قرار دهید.

خود را با دیگران مقایسه نکنید

یکی از اشتباه ترین کارهایی که می توانید انجام دهید این است که خود را با دیگران مقایسه کنید. امروزه فضای مجازی مملو از افرادی است که درباره آخرین دستاوردهای خود فریاد می ‌زنند، اگرچه اجتناب از مقایسه دشوار است اما مقایسه خودتان با موفقیت دیگران می‌تواند باعث شود تمرکزتان را از دست بدهید و توانایی‌هایتان را زیر سوال ببرید. “وظیفه شما این است که بهتر از گذشته خود باشید.” بهتر است زمان و انرژی ذهنی خود را روی هدف معطوف کنید و برای رسیدن به آن تلاش کنید، از روشی که خودتان می دانید و با توانایی هایی که در خود سراغ دارید. هرگز برای رسیدن به اهدافتان خود را با افراد دیگر مقایسه نکنید. مثلا در مورد موفقیت در کنکور ممکن است یک داوطلب برای رسیدن به هدفی که شما در فکر دارید مدت زمان کمتری نیاز به مطالعه و تست زنی داشته باشد، این نباید باعث شود که شما اعتماد به نفس خود را از دست بدهید. برنامه ریزی خود را بر اساس شرایط، مهارت ها و توانمندی های خودتان تهیه کنید.

دنبال افراد مثبت باشید

مهمترین کاری که باید برای خود انجام دهید این است که افراد منفی را از دور و اطراف خود دور کنید. شما برای رسیدن به هدف خود به انرژی و انگیزه احتیاج دارید، بنابراین بهتر است گوش خود را روی افکار و احساسات منفی ببندید. مثلا برای یک داوطلب کنکور افرادی که مدام سرزنش می کنند که “نمی توانی در این رشته پذیرفته شوی” یا ” رقبای زیادی داری پیروزی امکان ندارد” و … سمی هستند پس باید چنین افرادی را از زندگی خود حذف کنید.

می توانید در کلاس های مثبت اندیشی شرکت کنید و یا کتاب های مختلف در این زمینه را مطالعه کنید، دوستان مثبت اندیش خود را در کنار خود داشته باشید و به دنبال راه هایی برای تقویت اراده و اعتماد به نفس خود باشید.

Views: 146

مشاور مدرسانه

تو رادیو مدرسانه درباره مشاوره فردی و شیوه زندگی حرف می زنیم

تماس با کارشناس آموزش

88904002 – 021

پیام از طریق واتساپ یا تلگرام

09198921049

تدریس خصوصی ریاضی اول تا دوازدهم

خصوصی منزل و آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آنچه ما هستیم

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که معتقدند دانش آموز به جای حفظ کردن مطالب درسی باید آن را بفهمد و یاد بگیرد بهتر است بدانید که ما مدرسانه را بر روی همین اصل بنا کرده ایم و حتی افرادی را در این مجموعه استخدام می کنیم که به آموزش مفهومی باور دارند.

خدمات مشتریان

دریاره مدرسانه

با مدرسانه درتماس باشید

تمامی حقوق برای وبسایت مدرسانه سایت تخصصی و آموزش مفهومی ریاضی محفوظ است.