ثبت نام

88904002 - 021

مزایا و معایب آموزش درسی در خانه

در گذشته های نه چندان دور در اروپا و امریکا تدریس در خانه یا home schooling یک امر رایج و متداول بوده است. در این شیوه آموزشی دانش آموز به جای حضور در مدرسه و سیستم آموزشی رسمی در خانه درس می خوانند. امروزه با توجه به شیوع ویروس کرونا و آنلاین شدن آموزش ها، به نظر میرسد که دنیا بازهم به دوران تدریس در منزل  بازگشته است. در این مقاله به مزایا و معایب آموزش درسی در خانه می پردازیم.

چگونگی موفقیت آموزش در خانه

تا قبل از شیوع کرونا بسیاری از خانواده ها  تصور می کردند که آموزش در خانه نمی تواند مفید واقع شود چرا که ممکن است دانش آموز در خانه تمرکز و دقت کافی برای یادگیری دروس را نداشته باشد. اما اجباری که کرونا باعث شد آموزش در منزل جدی گرفته شود یک هشدار جدی به این طرز تفکر والدین بوده است. اکنون دانش آموزان راهی جز آموزش در منزل ندارند. بنابراین به جای ناراحتی و سردرگمی باید به فکر راه حل هایی برای موفقیت آموزش درسی در خانه بود. این روش ممکن است دارای مزایا و معایب بسیاری باشد اما اگر بتوانید استانداردهای لازم آموزش درس در خانه را رعایت کنید مطمئنا روش موفقی خواهد بود.

در گذشته های نه چندان دور در اروپا و امریکا تدریس در خانه یا home schooling یک امر رایج و متداول بوده است. در این شیوه آموزشی دانش آموز به جای حضور در مدرسه و سیستم آموزشی رسمی در خانه درس می خوانند. امروزه با توجه به شیوع ویروس کرونا و آنلاین شدن آموزش ها، به نظر میرسد که دنیا بازهم به دوران تدریس در منزل  بازگشته است. در این مقاله به مزایا و معایب آموزش درسی در خانه می پردازیم.

داشتن برنامه زمان بندی شده در خانه

مهمترین قدم برای یک آموزش درسی موفق در خانه داشتن برنامه ریزی زمان بندی شده است. بهتر است مثل روزهایی که در مدرسه حضور دارید یک برنامه زمان بندی شده صحیح و اصولی در اختیار  داشته باشید. از آنجایی که در حال حاضر آموزش به صورت آنلاین و از طریق سامانه شاد انجام میگیرد، این که ساعات آموزشی صبح برگزار شوند یا بعد از ظهر بستگی به مدرس و برنامه مدرسه دارد، اما خانواده می توانند برنامه منظمی برای مطالعه و حل تمرین و البته انجام تکلیف برای کودک ایجاد کنند تا او بتواند کارهای خود را مدیریت و زمان بندی کند و بهترین استفاده را از برنامه روزانه اش داشته باشد.

پیگیری شرایط و عملکرد دانش آموز

قدم مهم بعدی در موفقیت آموزش درس در منزل این است که خانواده میزان یادگیری و عملکرد دانش آموز را به صورت مداوم رصد کنند. آنها باید بدانند که دانش آموز در چه مرحله ای قرار دارد و شرایط و وضعیت او چگونه است، برای ایجاد این شرایط دو راه وجود دارد که شامل تعامل با اولیاء مدرسه و بررسی نتایج آزمون هایی است که دانش آموز در آن شرکت می کند و راه دوم شرکت در آزمون های آنلاین درسی در کنار والدین و رصد نتیجه شرکت در آن.

فواید آموزش درس در خانه

درس خواندن در خانه اگرچه سختی های خود را دارا است اما مطمئنا حسن های زیادی نیز دارد. در این بخش به برخی از مزایای آموزش درس در خانه می پردازیم.

امنیت

در حال حاضر و با وجود بیماری کرونا مطمئنا امن ترین مکان برای آموزش فرزندان خانه است. این مشکلی است که اکنون تمام خانواده ها در سراسر دنیا با آن دست به گریبان هستند. بنابراین بهتر است خوش بین باشید و برای امنیت بیشتر  در خانه بمانید. به این ترتیب هم دانش آموز از نظر روانی با خیال آسوده به یادگیری مشغول می شود و هم خانواده نگران شرایط او در محیط بیرون از منزل نیستند.

آزادی عمل

آموزش در خانه آزادی عمل را برای خانواده و دانش آموز به همراه دارد. شما می توانید ویدئوها یا پادکست های آموزشی را هر زمان که تمرکز و وقت کافی برای یادگیری دارید ببنید یا بشنوید. این شما هستید که مشخص می کنید چه ساعتی از روز را به مرور و مطالعه اختصاص دهید. بهتر است یک قانون خاص برای انجام امور مربوط به تحصیل برای فرزند خود تهیه کنید. بی برنامگی می تواند عامل اصلی افت تحصیلی در این شرایط باشد.

انعطاف پذیری برنامه

چون فرزند شما در خانه آموزش می بیند، برنامه او انعطاف پذیری بسیاری خواهد داشت. گاهی ممکن است به دلیل برخی  حوادث غیر مترقبه مثل بیماری، آمدن میهمان و شرایط دیگر نیاز باشد که کمی با تاخیر مطالعه و یادگیری را آغاز کند. وقتی قرار است در منزل درس بخواند می توانید این انعطاف پذیری را در برنامه او بگنجانید.

معایب آموزش درس در خانه

حال که از جنبه های مثبت آموزش در خانه صحبت کردیم بهتر است کمی هم به معایب آن بپردازیم. به این ترتیب شما بهتر می توانید شرایط آموزشی در خانه را مدیریت کنید.

بی برنامگی

اگرچه ممکن است درس خواندن در خانه لذتبخش و تفریحانه به نظر برسد اما باید بدانید که کوچکترین بی برنامگی و بی نظمی می تواند شما را در مسیر افت تحصیلی قرار دهد. در آموزش خانگی باید یک برنامه منظم وجود داشته باشد. بهتر است به منظور اجرایی شدن برنامه آن را کاملا انعطاف پذیر تدوین کنید اما نداشتن هیچ برنامه ای باعث می شود که نظم زندگی و تحصیل شما به هم خورده و هیچ چیز از ساعات شبانه روز خود نفهمید.

مشاجره های شخصی

حتما شما هم این روزها کشمکش های بین والدین و فرزندان را در خانه ها مشاهده کرده اید. والدینی که نگران آموزش فرزندان هستند و دانش آموزانی که بی خیال و بازیگوش آموزش در خانه را تفریح می پندارند. مطمئنا والدین هر قدر تحصیل کرده و با تجربه باشند آموزش دادن مفاهیم درسی به یک دانش آموز به ویژه در پایه های تحصیلی پایین تر کار آنها نیست. همین امر باعث می شود که دانش آموز فریاد بزند ” معلم ما طور دیگری این مفهوم را آموزش داده” و والدین مصر باشند ” ما اینطوری درس را آموخته ایم” این وسط حق با کیست؟ مطمئنا هر دوی آنها، اما باید بدانید که سیستم آموزشی هر چند سال یکبار یک تغییر عظیم را شاهد است، شیوه های آموزشی و منابع درسی تغییر می کنند، بنابراین مطمئنا شما نمی توانید معلم خوبی برای فرزند خود باشید و بهتر است از تدریس خصوصی استفاده کنید

چه راهی برای آموزش درس در خانه پیشنهاد می کنیم؟

حتما سوال می کنید که چه راه حلی برای آموزش درس به فرزندان در خانه پیشنهاد میکنیم؟ ما به عنوان یک گروه فعال در زمینه آموزش و آشنا به سیستم آموزشی کشور در این بخش روش های مقابله با این مشکلات را به شما معرفی میکنیم.

برنامه ریزی درسی توسط یک مشاور کاربلد

قدم اول این است که یک برنامه ریزی درسی قابل اجرا و استاندارد متناسب با شرایط و استعدادهای دانش آموز تهیه شود. بهتر است برای این کار از یک مشاور تحصیلی و برنامه ریز با تجربه در این زمینه و آشنا به منابع درسی مشاوره بگیرید. برنامه باید اصولی، منظم و البته قابل اجرا باشد. یک برنامه کاربردی با ساعت هایی برای آموزش، مطالعه و حل تمرین، انجام تکالیف، استراحت و اوقات فراغت و هر آنچیزی که یک دانش آموز برای پیشرفت به آن نیاز دارد.

استفاده از آموزش مجازی یا کلاسهای خصوصی آنلاین

شما به عنوان والدین وظیفه بسیار خطیری در آموزش و پرورش فرزندان خود به عهده دارید. در کنار این مسائل مدیریت اوضاع اقتصادی خانواده، مدیریت امور منزل، رسیدگی به خواسته های فرزندان و مدیریت امور مربوط به آنها به اندازه کافی مشغولیت های شما را تشکیل داده است، بنابراین سعی نکنید آموزش را نیز به این وظایف اضافه کنید.

بهتر است برای پیشرفت درسی فرزندان خود و یا حل مشکلات درسی آنها از آموزش های مجازی آنلاین یا کلاسهای خصوصی و تقویتی حضوری و آنلاین استفاده کنید. استفاده از دبیران با تجربه و متخصص در امر تدریس خصوصی می تواند راهگشای شما باشد. به این ترتیب شما فقط مجری تهیه یک بستر مناسب برای تحصیل فرزند خود خواهید بود. بدون این که نگران مسئله دیگری باشید.

مزایا و معایب آموزش درسی در خانه در گذشته های نه چندان دور در اروپا و امریکا تدریس در خانه یا home schooling یک امر رایج و متداول بوده است. در این شیوه آموزشی دانش آموز به جای حضور در مدرسه و سیستم آموزشی رسمی در خانه درس می خوانند. امروزه با توجه به شیوع ویروس کرونا و آنلاین شدن آموزش ها، به نظر میرسد که دنیا بازهم به دوران تدریس در منزل  بازگشته است. در این مقاله به مزایا و معایب آموزش درسی در خانه می پردازیم.

پیگیری اوضاع و شرایط درسی دانش آموز

تعامل مداوم با مدرسه، معلم و البته موسسه آموزشی که امور تحصیلی فرزند خود را به آنها سپرده اید تنها وظیفه شما در این کارزار خواهد بود. بهتر است به شکل مداوم در حال پیگیری اوضاع درسی فرزند خود باشید. ضمن این که در مدرسانه مدرسان ما همواره پیگیر اوضاع یادگیری و عملکرد دانش آموزان تحت پوشش هستند و گزارش خود را به والدین تحویل می دهند.

استفاده از آزمون آنلاین

یک راه مطمئن برای ارزیابی میزان یادگیری و تسلط دانش آموز به مفاهیم درسی شرکت در آزمون است. در این شرایط سخت روزهای کرونایی، دانش آموز می تواند با شرکت در  آزمون آنلاین توانایی های خود را در یادگیری مباحث درسی به ویژه دروس مفهومی چون ریاضی محک بزند و نقاط ضعف خود را شناخته و برای رفع آن ها برنامه ریزی کند.

مشاوره آنلاین

درصورتی که از افت تحصیلی فرزند خود ناراحت هستید، نگران وضعیت آموزشی او هستید، آینده تحصیلی او شما را دچار استرس و اضطراب می کند، ماندن او در خانه باعث بروز مشکلاتی در خانواده شده است، نمی دانید در روزهای قرنطینه چه رفتاری با او داشته باشید، بهتر است با یک مشاور خانواده در ارتباط باشید و راهکارهای علمی و تجربی مناسب دریافت کنید.

کلام آخر

مطمئنا کرونا آخر دنیا نیست! می توان با مدیریت صحیح عوارض این دوران را به کمترین میزان ممکن کاهش داد. هیچ چیز با ارزش تر از زمان و تحصیل فرزند شما نیست. بنابراین با یک تصمیم عاقلانه و منطقی می توانید شرایط تحصیل و آموزش موفق درسی در خانه را برای دانش آموزان خود فراهم کنید.

تماس با کارشناس آموزش

88904002 – 021

پیام از طریق واتساپ یا تلگرام

09198921049

رادیو مدرسانه

تماس با کارشناس آموزش

88904002 – 021

پیام از طریق واتساپ یا تلگرام

09198921049

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آنچه ما هستیم

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که معتقدند دانش آموز به جای حفظ کردن مطالب درسی باید آن را بفهمد و یاد بگیرد بهتر است بدانید که ما مدرسانه را بر روی همین اصل بنا کرده ایم و حتی افرادی را در این مجموعه استخدام می کنیم که به آموزش مفهومی باور دارند.

خدمات مشتریان

دریاره مدرسانه

با مدرسانه درتماس باشید

تمامی حقوق برای وبسایت مدرسانه سایت تخصصی و آموزش مفهومی ریاضی محفوظ است.