هماهنگی کلاس خصوصی

88904002 - 021

لزوم آموزش سواد دیجیتال به کودکان

سواد دیجیتال عبارتی است که این روزها بسیار شنیده می شود. چه شما با این واژه آشنا باشید و چه نباشید، دنیای فردای شما و فرزندانتان و زندگی  اجتماعی خانواده تان به آن بستگی خواهد داشت. در این مقاله قصد داریم به سواد دیجیتال و نقش آن در زندگی کودکان بپردازیم. اگر شما هم از آن دست والدین نگران و اندیشمند هستید، پیشنهاد می کنیم که تا انتهای مقاله همراه ما باشید:

سواد دیجیتال چیست

منظور از سواد دیجیتال، توانایی استفاده از رسانه و فناوری های دیجیتال است، زندگی امروز ما به استفاده از لوازم دیجیتال گره خورده است، حتی تصور قطعی چند دقیقه ای اینترنت، یا نبود برق یا قطعی تلفن می تواند آزاردهنده باشد، چه رسد به این که چنین اتفاقی واقعا در زندگی رخ دهد. در واقع منظور از سواد دیجیتال توانایی تجزیه و تحلیل، اولویت بندی و عمل بر اساس رسانه های بی شمار قرن حاضر در فعالیت های روزانه است.

باید بپذیریم که اینترنت و فناوری های دیجیتال نقش عمده ای در زندگی امروز دارند، به ویژه در سه سال اخیر، پاندمی کرونا اهمیت استفاده از این فناوری ها را بیش از پیش مورد توجه قرار داد. با گذشت زمان روز به روز تعداد افرادی که از تکنولوژی های روز دنیا استفاده می کنند بیشتر خواهد شد، بنابراین دیری نمی گذرد که سواد دیجیتال جایگاه سواد به معنایی که ما می شناختیم را خواهد گرفت.

سواد دیجیتال مهارتی است که یادگیری آن می تواند کیفیت زندگی یک فرد را در جامعه امروز دگرگون سازد. بنابراین اگر نمی خواهید فرزند شما از همسالان خود در دنیای فردا عقب باشد باید به دنبال یادگیری سواد دیجیتال و انتقال آن به فرزندان خود باشید.

اهمیت سواد دیجیتال برای کودکان

کودکان امروز بزرگسالان فردا هستند، آنها به زودی وارد اجتماع می شوند، ضمن این که در سال های اخیر استفاده از فناوری های دیجیتال در آموزش نیز بیش از گذشته بوده است، بنابراین برای کودکان بسیار مهم است که از همان سنین کودکی با فناوری های دیجیتال و کاربرد آنها آشنا شوند.

در واقع سواد دیجیتال تضمین کننده کیفیت و آسایش زندگی برای نسل امروز است، اگر کسی چنین مهارتی را نداشته باشد مطمئنا در انجام امور روزانه زندگی خود نیز دچار محدودیت خواهد بود.

در حال حاضر نیز بسیاری از امور روزانه از جمله پرداخت قبوض، شرکت در کلاس های آنلاین، ثبت نام و دریافت کارنامه، خرید از فروشگاه، نوبت گیری در مراکز پزشکی، درخواست تاکسی اینترنتی، ارتباط با دوستان و … در فضای مجازی و به لطف اینترنت انجام می گیرد.

به نظر می رسد با رشد روز افزون سرعت ورود فناوری های دیجیتال در زندگی روزمره، نسل آینده نیازمند سواد و دانش بالای دیجیتال خواهد بود تا بتواند خود را با جامعه ای که در آن زندگی می کند وفق دهد. بسیاری از کارشناسان معتقدند که آموزش سواد دیجیتالی باید از سنین پیش دبستانی آغاز شود.

در واقع دانش آموزان امروز در آینده در محیط آموزشی، محیط کار، فعالیت اجتماعی و حتی تأمین مایحتاج نیازهای روزانه خود نیازمند استفاده از فناوری های دیجیتال هستند، استفاده از اطلاعات و دانش دیجیتال به آنها کمک می کند تا رفاه بیشتری را در زندگی آینده خود تجربه کنند. ضمن این که باید هویت دیجیتال خود را با به روز شدن تکنولوژی های مرتبط آپدیت نگاه دارند.

چگونه به فرزندمان سواد دیجیتال بیاموزیم

باید بدانید که فرزندان نسل دیجیتال، والدین آگاه و باسواد نیاز دارند، در  واقع برای این که بتوانید این مهارت های کاربردی را به فرزندان خود انتقال دهید، نیاز است که ابتدا خودتان سواد دیجیتال داشته باشید. در حال حاضر بیشترین نسل والدین متعلق به دهه ۵۰ یا ۶۰ هستند، این نسل پیشرفت فوق العاده سریع فناوری های دیجیتال را تجربه کرده است، بنابراین در بسیاری از موارد والدینی را می بینیم که در شکاف سواد دیجیتالی محبوس شده اند، آنها اطلاعات به روزی ندارند و سواد آنها در حد استفاده از شبکه های اجتماعی است، پس برای این که بتوانید فرزندان خود را برای آینده ای روشن آماده کنید نیاز است تا مهارت های دیجیتال را ابتدا خود آموخته و سپس به فرزندانتان بیاموزید.

او را با فضای مجازی آشنا کنید

فرزند شما باید با فضای مجازی آشنا باشد، بداند که کاربرد شبکه های اجتماعی چیست، هویت دیجیتال را بشناسد و بتواند از محتوای مناسب سن خود در فضای مجازی استفاده کند. باید او را از مخاطراتی که در این راه وجود دارد آگاه ساخت اما نباید او را از دسترسی های مجاز محروم کرد.

تولید محتوا را به او بیاموزید

او باید روش های مختلف تولید محتوا در شبکه های اجتماعی را بداند. به او اجازه دهید، عکس، متن یا پادکست هایی که خودش تولید کرده است را در فضای مجازی منتشر کند. به ویژه در کلاس های آنلاین انجام تکالیفی مثل تحقیق ها می تواند بهترین تجربه برای استفاده از اینترنت و تولید محتوا باشد.

او را با اپلیکیشن های کاربردی آشنا کنید

می توانید کودک خود را از سنین پایین با اپلیکیشن هایی مثل اسنپ که یک اپلیکیشن چند منظوره است آشنا کنید، همچنین اپلیکیشن های آموزشی بسیاری متناسب برای سنین مختلف کودک و نوجوان وجود دارد که آشنایی فرزند شما با فضای دیجیتال را می توان با استفاده از آنها آغاز کرد.

اپلیکیشن های کاربردی بسیار زیاد هستند، مثلا می توانید او را با اپلیکیشن هایی که برای انجام تکالیف مدرسه به آنها نیاز دارد آشنا کنید، کاربرد آنها را بیان کنید، عملکرد هریک را به او آموزش دهید و اجازه دهید تا با خیال راحت به آنها دسترسی داشته باشد.

مسئولیت پذیری را به او آموزش دهید

کودک یا نوجوان شما باید بداند در قبال فعالیتش در فضای مجازی مسئول است. همانطور که گفتیم او باید با مخاطرات در این مسیر آشنا شود، این که به راحتی به دیگران اعتماد نکند، اطلاعات هویتی خود را در اختیار دیگران قرار ندهد، باید او را با قوانین و مقررات موجود آشنا کنید. می توانید در ابتدا با محدودیت های تعریف شده اجازه استفاده از فضای مجازی را برای او صادر کنید، به مرور و با آشنایی بیشتر او با فضای موجود می تواند دسترسی او را به صورت پلکانی افزایش داد.

حفظ حریم شخصی را به او بیاموزید

قبل از این که اجازه استفاده از فناوری های دیجیتال را به کودک یا نوجوان خود بدهید، باید او را با امنیت فضای مجازی و حفظ حریم شخصی آشنا کنید. در مورد پیامدهای استفاده ناآگاهانه از شبکه های اجتماعی یا سوء استفاده های احتمالی با او صحبت کنید. به او بگویید که باید از قوانین ودستورالعمل‌ های محدودیت‌ های سنی در ایجاد حساب ‌های کاربری پیروی کند.

مهارت های فرزند پروری دیجیتال را بیاموزد

شما الگوی فرزندتان در استفاده از فضای مجازی هستید، پس قبل از این که قوانین و مقرراتی در این زمینه اعمال کنید باید ابتدا نگاهی به خودتان بی اندازید. این که چه مدت زمانی را در اینترنت و فضای مجازی سپری می کنید و تا چه اندازه از آن استفاده درست دارید می تواند الگوی رفتاری فرزند شما را رقم بزند.  بنابراین سعی کنید الگوی خوبی برای فرزند خود باشید.

Views: 1649

مشاور مدرسانه

تو رادیو مدرسانه درباره مشاوره فردی و شیوه زندگی حرف می زنیم

تماس با کارشناس آموزش

88904002 – 021

پیام از طریق واتساپ یا تلگرام

09198921049

تدریس خصوصی ریاضی اول تا دوازدهم

خصوصی منزل و آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آنچه ما هستیم

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که معتقدند دانش آموز به جای حفظ کردن مطالب درسی باید آن را بفهمد و یاد بگیرد بهتر است بدانید که ما مدرسانه را بر روی همین اصل بنا کرده ایم و حتی افرادی را در این مجموعه استخدام می کنیم که به آموزش مفهومی باور دارند.

خدمات مشتریان

دریاره مدرسانه

با مدرسانه درتماس باشید

تمامی حقوق برای وبسایت مدرسانه سایت تخصصی و آموزش مفهومی ریاضی محفوظ است.