ثبت نام

88904002 - 021

عدم آموزش ریاضی بر رشد مغز نوجوانان تأثیر منفی می گذارد

از دیرباز ریاضی یکی مهم ترین دروس آموزشی بوده است ، ضمن این که بسیاری از دانشمندان معتقدند که ریاضیات به نوعی ورزش مغز است و بر رشد و افزایش عملکرد آن تأثیر مثبت دارد. اکنون مطالعات جدید در این زمینه مُهر صحت بر این باورها گذاشته است ، بنابر گزارشات یک مطالعه جدید نشان می دهد که نداشتن تحصیلات ریاضی بعد از سن ۱۶ سالگی می تواند برای مغز مضر باشد.

بر اساس مطالعه جدیدی که در Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است، نوجوانانی که مطالعه ریاضیات را متوقف کردند ، در مقایسه با همسالانی که به مطالعه ریاضی ادامه دادند، از نظر رشد مغز و شناخت و درک مطالب آسیب بیشتری نشان دادند.

۱۳۳ دانش آموز بین ۱۴ تا ۱۸ سال در آزمایشی که توسط محققان دپارتمان روانشناسی تجربی در دانشگاه آکسفورد انجام شد شرکت کردند. برخلاف اکثر کشورهای جهان ، در بریتانیا دانش آموزان ۱۶ ساله می توانند تصمیم بگیرند که آموزش ریاضی خود را ادامه دهند یا متوقف سازند. این وضعیت به تیم اجازه داد تا بررسی کند که آیا این فقدان آموزش ریاضی در دانش‌آموزانی که در محیط های مشابه تحصیل می کنند می‌تواند بر رشد و شناخت مغز تأثیر بگذارد یا خیر.

این مطالعه نشان داد که دانش‌آموزانی که مطالعه ریاضی را متوقف کردند مقدار کمتری از یک ماده شیمیایی حیاتی برای پلاستیسیته مغز (گاما-آمینوبوتیریک اسید) در یک ناحیه کلیدی مغز برخوردارند، که این ناحیه درگیر در بسیاری از عملکردهای مهم شناختی از جمله استدلال، حل مسئله، ریاضیات، حافظه و یادگیری است.  بر اساس میزان مواد شیمیایی مغزی که در هر دانش آموز یافت شد، محققان توانستند بین نوجوانانی که ریاضی خوانده یا یادگیری آن را متوقف کرده اند ، مستقل از توانایی های شناختی آنها تمایز قائل شوند. علاوه بر این ، مقدار این ماده شیمیایی مغز با موفقیت تغییرات در نمره پیشرفت ریاضی را حدود ۱۹ ماه بعد پیش بینی کرد. قابل توجه است که محققان قبل از اینکه نوجوانان مطالعه ریاضیات را متوقف کنند، هیچ تفاوتی در مواد شیمیایی داخل مغز پیدا نکردند.

از دیرباز ریاضی یکی مهم ترین دروس آموزشی بوده است ، ضمن این که بسیاری از دانشمندان معتقدند که ریاضیات به نوعی ورزش مغز است و بر رشد و افزایش عملکرد آن تأثیر مثبت دارد. اکنون مطالعات جدید در این زمینه مُهر صحت بر این باورها گذاشته است ، بنابر گزارشات یک مطالعه جدید نشان می دهد که نداشتن تحصیلات ریاضی بعد از سن 16 سالگی می تواند برای مغز مضر باشد.

روی کوهن کادوش ، پروفسور علوم اعصاب شناختی در دانشگاه آکسفورد، این مطالعه را رهبری کرد. وی گفت: مهارت های ریاضی با طیف وسیعی از مزایا از جمله اشتغال، موقعیت اجتماعی و اقتصادی و سلامت روحی و جسمی همراه است، نوجوانی دوره مهمی از زندگی است که با تغییرات مهم مغزی و شناختی همراه است و متاسفانه بسیاری از افراد در این سن تصمیم به ترک تحصیل می گیرند. به نظر می رسد ریاضیات در این سن باعث ایجاد شکافی بین نوجوانانی می شود که آموزش ریاضی خود را متوقف می کنند. این مطالعه سطح جدیدی از درک بیولوژیکی از تأثیر آموزش بر مغز در حال رشد و تأثیر متقابل بین زیست شناسی و آموزش را ارائه می دهد.

نکته قابل توجه اینجا است که هنوز مشخص نیست چگونه می توان از این نابرابری یا پیامدهای دراز مدت آن جلوگیری کرد. متاسفانه نوجوانان بسیاری وجود دارند که از ریاضی گریزان هستند و در نتیجه در رشته هایی تحصیل می کنند که درس ریاضی در آن وجود نداشته باشد. هنوز هیچ جایگزینی برای ریاضی با مزایایی که برای مغز به همراه دارد پیدا نشده است اما باید تلاش شود در صورت ممکن جایگزین مناسبی برای این مسئله یافت شود تا دانش آموزان بتوانند از آن برای افزایش کارایی مغز استفاده کنند. تجربه نشان می دهد درس هایی چون جبر و فیزیک نیز چنین خاصیتی دارند اما این خاصیت به مراتب کمتر از ریاضیات است.

این دانشمند بزرگ اضافه می کند همه گیری کرونا و تحقیقاتی که بعد از این بیماری روی سیستم های آموزشی و تاثیر آن بر عملکرد مغز داشته است نشان داد که ریاضیات نقش مهمی در افزایش عملکرد مغز ما به ویژه در سن نوجوانی و جوانی خواهد داشت. به طوری که فقدان این درس می تواند باعث آسیب های مغزی در زمینه های آموزش ، شناخت و تمرکز و یادگیری دارد. این مطالعه نشان می دهد که چگونه فقدان یک جزء واحد در آموزش مثل ریاضی، می تواند بر مغز و رفتار تأثیر بگذارد.

عدم آموزش ریاضی بر رشد مغز نوجوانان تأثیر منفی می گذارد از دیرباز ریاضی یکی مهم ترین دروس آموزشی بوده است ، ضمن این که بسیاری از دانشمندان معتقدند که ریاضیات به نوعی ورزش مغز است و بر رشد و افزایش عملکرد آن تأثیر مثبت دارد. اکنون مطالعات جدید در این زمینه مُهر صحت بر این باورها گذاشته است ، بنابر گزارشات یک مطالعه جدید نشان می دهد که نداشتن تحصیلات ریاضی بعد از سن 16 سالگی می تواند برای مغز مضر باشد.

ریاضیات را جدی بگیرید

همین مطالعات کافی است که اهمیت ریاضیات را در زندگی دریابید. به نظر می رسد وقت آن رسیده است که نگرش جدی در یادگیری ریاضیات و ذهنیت مثبت در دانش آموزان به ویژه در سنین کودکی ایجاد شود. مطالعات نشان می دهد که یادگیری ریاضیات بیش از هر چیزی نیاز به روش های صحیح آموزشی و تمرکز و درک صحیح مفاهیم دارد. این نکته دقیقا پازل گمشده تدریس ریاضیات در ایران است. با این حال طبق تحقیقات جدید بهتر است به فکر روش های جدید تدریس به ویژه درس مهارتی چون ریاضی باشیم.

توصیه مدرسانه

والدین آگاه تلاش می کنند تا گام های موثری در آموزش فرزندان خود بردارند. به همین دلیل است که امروزه توجه به یادگیری زبان های خارجه ، مهارت های کامپیوتری و … از سنین کودکی مورد توجه قرار گرفته است. بنابراین توصیه می شود در صورتی که می خواهید فرزند شما در هر رشته تحصیلی موفق باشد ، موقعیت های شغلی و اجتماعی بهتری در آینده داشته باشد و از نظر تحصیلی در بهترین رشته ها و دانشگاه ها تحصیل کند، از همان دوره ابتدایی به آموزش ریاضی او اهمیت بیشتری بدهید.

استفاده از تجربیات متخصصان تدریس ریاضیات می تواند روی جدیدی از ریاضیات را برای شما نمایان سازد. زمان آن رسیده است که روش های سنتی را کنار گذاشته و همگام با کشورهای مدرن دنیا ریاضیات را با روش های جذاب و استاندارد بیاموزیم.

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان مدرسانه در ارتباط باشید. ۸۸۹۰۴۰۰۲ -۰۲۱

تماس با کارشناس آموزش

88904002 – 021

پیام از طریق واتساپ یا تلگرام

09198921049

رادیو مدرسانه

تماس با کارشناس آموزش

88904002 – 021

پیام از طریق واتساپ یا تلگرام

09198921049

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آنچه ما هستیم

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که معتقدند دانش آموز به جای حفظ کردن مطالب درسی باید آن را بفهمد و یاد بگیرد بهتر است بدانید که ما مدرسانه را بر روی همین اصل بنا کرده ایم و حتی افرادی را در این مجموعه استخدام می کنیم که به آموزش مفهومی باور دارند.

خدمات مشتریان

دریاره مدرسانه

با مدرسانه درتماس باشید

تمامی حقوق برای وبسایت مدرسانه سایت تخصصی و آموزش مفهومی ریاضی محفوظ است.