هماهنگی کلاس خصوصی

88904002 - 021

پرهیز از دام کمال گرایی در هنگام مطالعه

این کاملا طبیعی است که بخواهید بهترین کار را انجام دهید. اما در زمان مطالعه تلاش برای کسب نتایج عالی همیشه با انجام بهترین کار برابر نیست. در واقع، این امکان وجود دارد که کمال گرایی در واقع مانع از موفقیت شما در امر مطالعه شود. گاهی اوقات این کمال گرایی می تواند تله ای برای رسیدن به نتیجه مطلوب باشد. می پرسید چگونه؟ ما در این مقاله به شما توضیح می دهیم که چگونه می توانید از دام چنین تله هایی رهایی یابید.

کمال گرایی می تواند منجر به تعلل شود

به گفته روانشناسان یکی از بزرگترین تله ‌های کمال‌ گرایی می‌ تواند به تعویق انداختن کارها باشد. در واقع باید گفت گاهی اوقات دانش‌آموزان از انجام ندادن کامل و دقیق کارها به ‌قدری می‌ ترسند که شروع تکالیف خود را برای مدت طولانی به تعویق می‌ اندازند که در نهایت منجر به اضطراب ناشی از تکمیل نشدن کار در دانش آموزان می‌ شود.

چنین دانش آموزانی اکثرا تمایل به تحقیق بیش از حد دارند، چنین افرادی احساس می‌ کنند که درک کافی از کار ندارند، بنابراین به‌ جای اینکه فقط برخی کلمات را روی کاغذ بیاورند، به خواندن یا یافتن مطالب بیشتری ادامه می‌ دهند. به این ترتیب یک تکلیف ساده که باید در منزل انجام شود و نهایتا یک یا دو ساعت زمان نیاز دارد ممکن است برای روزهای متوالی انجام نشده باقی بماند.

از آنجایی که تکالیف باید در یک بازه زمانی مشخص تکمیل شوند، مهم است که کار را در زمان مناسب شروع کنید. در چنین مواقعی بهتر است بخوانید، خلاصه کنید و بنویسید و سپس مطالب جدید را به آن اضافه کنید، نه اینکه ابتدا به تمام پیش ‌زمینه‌ های موجود و منابع آن بپردازید. در واقع بهتر است که کارتان را گام به گام انجام دهید نه این که آن را برای تکمیل شدن در مرحله آخر نگه دارید. اگر بخواهید در انجام یک تحقیق همه منابع را مطالعه کنید تا درک خوبی از جریان پیدا کنید ممکن است که انجام تکلیف شما بسیار به تعویق بی افتد.

برنامه ریزی کمتر، مطالعه بیشتر

شاید جالب باشد بدانید که صرف زمان زیاد برای برنامه ریزی نحوه مطالعه می تواند مانع از انجام کار واقعی شود. در واقع اکثر دانش آموزان زمان غیرضروری زیادی را صرف ایجاد جدول زمانی یا همان برنامه ریزی های تحصیلی کنند که اکثر آنها هرگز به آن پایبند نیستند و تنها زمان خود را هدر می دهند.

بهترین کار این است که این موضوع را برای خود سخت نکنید. بهتر است که جریان را به سادگی پی بگیرید. ایجاد یک جدول زمانی کلی به‌ گونه ‌ای که تصوری از زمان موعد مقرر در ذهن شما ایجاد کند خوب است، اما صرف زمان غیرضروری برای مطالعه، فهرست ‌بندی و مواردی از این دست می‌ تواند باعث شود دانش‌آموزان احساس کنند که کنترل  خوبی روی دارند.  اما باید بگوییم زمانی که برای برنامه ریزی های جزئی در نظر می گیرید می تواند بخشی از زمان تکمیل کار باشد.

جزئی نگری افراطی را کنار بگذارید

کار دیگری که کمال گرایان ممکن است انجام دهند این است که به جای ایجاد یک بدنه کلی برای تکالیف خود، همه چیز را از ابتدا شروع کنند. آنها تمایل دارند مقدمه کامل را بنویسند و سپس سراغ پاراگراف ها بروند، اما بهترین کار این است که شما یک تصویر کلی از بدنه متنی که قرار است ارائه کنید در ذهن داشته باشید و در زمان انجام تکلیف به صورت مقطعی هر بخش را کامل کنید. بهتر است به جای ظاهر قضیه به جمله بندی ها و محتوای آن توجه داشته باشید. در واقع بهتر است به جای معطوف کردن تمرکز خود روی ظاهر کار، به محتوا و مفهوم آن اهمیت بیشتری بدهید.

گاهی اوقات بهترین کار شما لزوما کامل ترین کار نیست

در بسیاری از مواقع دانش آموزان یا دانشجویان زمانی که احساس کنند کارشان بی نقص نیست  ترجیح می دهند آن را برای معلم خود ارسال نکنند، آنها نمی ‌خواهند معلم کارشان را ببینند، زیرا احساس می ‌کنند که کار آنها می ‌تواند بهتر باشد که این واقعاً مشکل‌ ساز است. در بسیاری از مواقع چنین حدی از کمال گرایی باعث ایجاد استرس و اضطراب در دانش آموز می شود.

قبول کنید که گاهی اوقات بهترین دستاورد آن است که فقط کار را انجام دهید و ارسال کنید. منظور این است که لزوما نیاز نیست که بهترین کار را ارائه کنید. در واقع شما باید تلاش کنید که کار را با نهایت دقت و تمرکز انجام دهید، اما اگر بخواهید روی بی عیب و نقص بودن کار تمرکز کنید مطمئنا از باقی قسمت ها باز می مانید. برخی از دانش آموزان ممکن است آنقدر روی نمره متمرکز شوند که بازخورد و نحوه استفاده از بازخورد را برای یادگیری بیشتر از دست بدهند بنابراین به جای یادگیری درس نهایتا بیشتر به کسب نمره خواهند پرداخت.

شما نباید همه تمرکز خود را روی کسب نمره بگذارید، نمره کمترین اهمیتی در آینده شما نخواهد داشت. آنچه اهمیت دارد میزان یادگیری شما از مباحث درسی است و همچنین توانایی شما در ارائه گزارش یا خلاصه ای از آنچه آموخته اید. اگر تنها به نمره بی اندیشید انرژی زیادی را صرف این فکر خواهید کرد و در نهایت به جای یادگیری درس سعی می کنید به دیگران بقبولانید که توانایی بالایی در ارائه تکالیف دارید.

تعادل ضروری است

کمال گرایان ممکن است به قدری بر انجام خوب مطالعه یا تکالیف متمرکز باشند که تمام وقت خود را به این کار  اختصاص دهند. به این موضوع فکر کنید که شما باید به همه علایق خود بپردازید که تحصیل نیز بخشی از آن است. در واقع یک دانش آموز باید تعادل خوبی بین زندگی شخصی و تحصیلی خود برقرار کند، انجام تکالیف و مطالعه نباید شما را از بخش های دیگر زندگی باز بدارد. به بخش هایی از زندگی که روی مهارت های فردی شما تأثیرگذارند و باعث جذب انرژی و شادی در شما می شوند نیز دقت داشته باشید.

از اظهار ناتوانی نترسید

یکی از مشکلاتی که اغلب دانش آموزان ما دارند این است که از اظهار عجز و ناتوانی گریزانند. بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که اگر احساس می کنید از پس انجام این کار بر نمی آیید تقاضای کمک کنید. گاهی نیاز است که درس هایی که در یادگیری آنها مشکل دارید را در کلاس های تدریس خصوصی یا کلاس های جبرانی بیاموزید. دانش و آگاهی شما زمانی که بیشتر باشد مطمئنا در انجام تمرینات و ارائه تحقیقات نیز توانایی بیشتری خواهید داشت.

اگر در حال مطالعه هستید و از آنچه برای موفقیت لازم است مطمئن نیستید، درخواست کمک بسیار مهم است. دکتر واکر می‌گوید: «مردم اغلب فکر می‌کنند که احمقانه به نظر می‌رسند، بنابراین واقعاً برای کمک دراز نمی‌کنند. “اگر آنها درخواست کمک می کردند، تکلیف می توانست روشن شود و آنها مشکلی نداشتند.”

Views: 259

مشاور مدرسانه

تو رادیو مدرسانه درباره مشاوره فردی و شیوه زندگی حرف می زنیم

تماس با کارشناس آموزش

88904002 – 021

پیام از طریق واتساپ یا تلگرام

09198921049

تدریس خصوصی ریاضی اول تا دوازدهم

خصوصی منزل و آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آنچه ما هستیم

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که معتقدند دانش آموز به جای حفظ کردن مطالب درسی باید آن را بفهمد و یاد بگیرد بهتر است بدانید که ما مدرسانه را بر روی همین اصل بنا کرده ایم و حتی افرادی را در این مجموعه استخدام می کنیم که به آموزش مفهومی باور دارند.

خدمات مشتریان

دریاره مدرسانه

با مدرسانه درتماس باشید

تمامی حقوق برای وبسایت مدرسانه سایت تخصصی و آموزش مفهومی ریاضی محفوظ است.