ثبت نام

88904002 - 021

شغل تحلیلگر کسب و کار چیست و چه کاربردی دارد

شاید تعجب کنید اگر بدانید شغلی وجود دارد با  عنوان ” تحلیلگر کسب و کار”. اما واقعا چنین شغلی وجود دارد و در این مقاله به ماهیت این شغل، چگونگی آن و این که چگونه می توان یک تحلیل گر کسب و کار شد صحبت خواهیم کرد. اگر می خواهید درباره این شغل بیشتر بدانید با ما همراه باشید.

تحلیل گر کسب و کار کیست و چه کاری انجام می دهد

در واقع یک تحلیلگر کسب و کار کسی است که مشکلات و نیازهای یک کسب و کار را شناسایی کرده و سپس راه حل ها و ایده های خود را برای بهبود اوضاع ارائه می دهد. بنابراین یک تحلیلگر کسب و کار یا Business Analyst که در دنیا آن را با نام BA می شناسند شخصی است که نقش مهمی در حرکت و توسعه یک سازمان، شرکت یا کسب و کار برای رسیدن به سود بیشتر خواهد داشت. وظایف تحلیل گران کسب و کار بسیار گسترده است و در هر سازمان یا کسب و کاری که فعالیت می کنند وظایف متفاوتی را برعهده خواهند داشت. در واقع باید گفت که این شرایط یک سازمان، شرکت یا کسب و کار است که وظایف تحلیلگر کسب و کار را تعریف می کند. به طور مثال مشکل یک سازمان معرفی محصول یا برند است اما ممکن است مشکل کسب و کار دیگر عدم تسلط به راه های افزایش فروش یا واگذاری نمایندگی باشد که برای هرکدام از این مشکلات راه حل های بسیار متفاوتی می توان ارائه داد.

به طول خلاصه باید گفت یک تحلیل گر کسب و کار اگرچه به صورت مستقیم برای سازمان درآمدزایی نمی کند اما به شکل غیر مستقیم در افزایش سود، درآمد بیشتر و توسعه کسب و کار نقش اساسی دارد.

شاید تعجب کنید اگر بدانید شغلی وجود دارد با  عنوان " تحلیلگر کسب و کار". اما واقعا چنین شغلی وجود دارد و در این مقاله به ماهیت این شغل، چگونگی آن و این که چگونه می توان یک تحلیل گر کسب و کار شد صحبت خواهیم کرد. اگر می خواهید درباره این شغل بیشتر بدانید با ما همراه باشید.

وظایف تحلیلگر کسب و کار

اولین و مهمترین وظیفه یک تحلیل گر کسب و کار برقراری ارتباط با واحدهای مختلف یک کسب و کار است. او باید ضمن آنالیز و ارزش گذاری الزامات به دنبال تغییر فرآیند کسب و کار، سیستم های اطلاع رسانی و سیاست های فعلی سازمان بر مبنای هدف پیش رو باشد.

یک تحلیل گر کسب و کار نقش مهمی در روند رو به رشد سازمان یا کسب و کار دارد، او می تواند با افزایش بهره وری خلاقیت و کمک به رشد بخش های مختلف کسب و کار سوددهی بیشتر را به ارمغان آورد.

تحلیل گر کسب و کار چه کاری انجام می دهد

یک تحلیلگر موفق باید با ورود به سازمان یا کسب و کار اولین اقدام خود را بر اولویت بندی مشکلات و تغییرات بنا کند. در واقع فهم این که کسب و کار مورد نظر در چه زمینه ای است، چگونه می توان در آن زمینه موفق عمل کرد، رقبا چه کسانی هستند و در چه مرحله ای از رقابت قرار دارند، چگونگی ارتقاء فرآیندهای تجاری، تغییر سیاست های موجود در صورت لزوم، طراحی راهکارهای جدید حمایتی، تبلیغاتی و تولیدی برای کسب و کار، آنالیز ویژگی های جدید و روش های پیاده سازی آنها از جمله کارهایی است که یک تحلیلگر کسب و کار انجام می دهد.

انواع تحلیلگر کسب و کار

همان طور که گفتیم این شغل می تواند دامنه گسترده ای داشته باشد و در بخش های مختلفی از کسب و کار و تجارت توسط کارفرما به کار گرفته شود. نقش یک تحلیل گر کسب و کار بر اساس واحدی که در آن خدمت می کند تعیین می شود. انواع تحلیلگر کسب و کار شامل موارد زیر است:

تحلیلگر کسب و کار

تحلیلگر فرایند کسب و کار

تحلیلگر IT کسب و کار

تحلیلگر سیستم کسب و کار

تحلیلگر سیستم

تحلیلگر دیتا

تحلیلگر عملکردی

تحلیلگر رابط کاربری یا قابلیت استفاده

چه مهارت هایی برای تبدیل شدن به تحلیلگر کسب و کار نیاز است

برای تبدیل شدن به یک تحلیلگر کسب و کار در حوزه های مختلف نیاز است که مهارت های شخصیتی و حرفه ای را شامل می شود. این مهارت ها عبارتند از:

مهارت های تحلیل گری

برای این که یک تحلیلگر موفق باشید بهتر است مهارت های آنالیز و تحلیلگری را در خود افزایش دهید. این که بتوانید داده های مختلف را جمع آوری کرده ، بررسی کنید و از آنها نتایج قابل تفسیر استخراج کنید مهمترین کاری است که به عنوان یک تحلیلگر کسب و کار باید انجام دهید. در کنار این مهارت باید بتوانید داده ها، جریان کار، سرمایه گذاران، کاربران، ورودی ها، اسناد و رقبا را به خوبی تحلیل کنید.ضمن این که باید به طور مرتب مطالعه داشته باشید و داستان پیدایش شرکت ها و عوامل موثر در رشد آنها مثل زمان شروع ، افراد تاثیر گذار ، حمایت های نهان و آشکار را بدانید و همچنین به صورت فردی در مورد شخصیت های تاثیر گذار شرکت های مختلف و موفق را مطالعه کنید.

مهارت های رهبری

شما باید بتوانید برای دسترسی به اطلاعاتی که نیاز دارید و همچنین تحقیقات و بررسی شرایط واحدهای مختلف قدرت ارتباط با سایر اعضا تیم خود را به خوبی رهبری کنید. هدایت اعضای تیم، پیش بینی بودجه، کمک به سایر اعضا و همچنین برطرف کردن مشکلات نیاز به مهارت مدیریت و رهبری دارد.

شغل تحلیلگر کسب و کار چیست و چه کاربردی دارد شاید تعجب کنید اگر بدانید شغلی وجود دارد با  عنوان " تحلیلگر کسب و کار". اما واقعا چنین شغلی وجود دارد و در این مقاله به ماهیت این شغل، چگونگی آن و این که چگونه می توان یک تحلیل گر کسب و کار شد صحبت خواهیم کرد. اگر می خواهید درباره این شغل بیشتر بدانید با ما همراه باشید.

برنامه ریزی و فرآیند کسب و کار

یکی دیگر از مهمترین مهارت هایی که برای تبدیل شدن به تحلیلگر کسب و کار نیاز دارید قدرت برنامه ریزی است، شما باید روی پروژه های مختلفی کار کنید، بنابراین فهم و اجرای الزامات پروژه، تشخیص منابع مورد نیاز برای پروژه و … از جمله دیگر مهارت هایی است که باید آنها را کسب کنید.

مهارت تکنیکال

شما در هر بخشی از سازمان که مشغول به کار باشید نیاز دارید که در مورد سیستم های آن بخش، ظرفیت های سخت افزاری، نتورکینگ و … اطلاعاتی داشته باشید. بنابراین مهارت تکنیکال به شما کمک می کند تا در دسترسی به اطلاعات مورد نیاز خود موفق تر عمل کنید.

اخذ مدرک

برای این که یک تحلیلگر کسب و کار موفق باشید، بهتر است به دنبال اخذ مدرک رسمی و یا به صورت گواهی نامه باشید. در حال حاضر بسیاری از موسسات آموزشی حوزه کسب و کار هستند که دوره های آموزشی تحلیلگری کسب و کار را انجام می دهند و برای یافتن آنها کافی است در اینترنت یک جستجوی ساده با عبارت  ” دوره های تحلیل کسب و کار ” داشته باشید و همچنین در خارج از ایران هم دو سازمان شناخته شده وجود دارد که استانداردهای لازم برای ارائه مدرک این رشته را دارا هستند. یکی از این موسسات ، سازمان  (IIBA (International Institute of Business Analysis مستقر در کشورکانادا است که با انتشار استانداردی به نام  (BABOK (Business Analysis Body of Knowledge در این راه پیشگام است. البته موسساتی هم در ایران هستند که مدعی هستند که آموزش و دوره هایی که برای تحلیل گری کسب و کار ارائه می دهند بر اساس استاندارد BABOK است. اما ما از صحت عملکرد آنها اطلاعی نداریم.

سازمان دیگر موسسه مدیریت پروژه امریکا یا به اختصار (PMI (Project Management Institute  است که در سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای را در حوزه تحلیل کسب و کار داشته است و اقدام به تهیه استانداردهایی در این زمینه نموده و همچنین برای کسانی که دارای صلاحیت‌های لازم برای تحلیل کسب و کار در سازمان‌ها هستند کار صدور مدارک بین‌المللی را انجام می‌دهد.

تماس با کارشناس آموزش

88904002 – 021

پیام از طریق واتساپ یا تلگرام

09198921049

رادیو مدرسانه

تماس با کارشناس آموزش

88904002 – 021

پیام از طریق واتساپ یا تلگرام

09198921049

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آنچه ما هستیم

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که معتقدند دانش آموز به جای حفظ کردن مطالب درسی باید آن را بفهمد و یاد بگیرد بهتر است بدانید که ما مدرسانه را بر روی همین اصل بنا کرده ایم و حتی افرادی را در این مجموعه استخدام می کنیم که به آموزش مفهومی باور دارند.

خدمات مشتریان

دریاره مدرسانه

با مدرسانه درتماس باشید

تمامی حقوق برای وبسایت مدرسانه سایت تخصصی و آموزش مفهومی ریاضی محفوظ است.