هماهنگی کلاس خصوصی

88904002 - 021

حل مشکل هرچی می خونم یادم میره دانش آموزان

حل مشکل هرچی می خونم یادم میره دانش آموزان

برای بسیاری از دانش آموزان به یاد آوردن مطالبی که قبلا مطالعه کرده اند یک چالش محسوب می شود. حتما برای شما هم پیش آمده است که در زمان امتحان، مطالبی که خوانده اید را به صورت گنگ و مبهم در حافظه خود می بینید اما هیچ چیزی به یاد ندارید که روی برگه امتحانی بنویسید، گاهی حتی ممکن است بدانید که این سوال از کدام صفحه کتاب طراحی شده است اما جواب آن را به یاد نداشته باشید. به خاطر آوردن بخش مهمی از حافظه است که به شما کمک می کند تا بتوانید در یک امتحان موفق عمل کنید. در این مقاله قصد داریم به نکات کلیدی در زمینه یادآوری آنچه مطالعه کرده اید به شما بیاموزیم.

یادآوری مطالب خوانده شده با یک ترفند عالی

یک روش حیرت انگیز و شگفت آور وجود دارد که بارها مورد امتحان قرار گرفته و مورد تأیید روانشناسان و کارشناسان آموزشی قرار دارد. “استفاده از کلمات کلیدی” برای یادآوری مطالبی که در حافظه شما جای گرفته اند به طرز معجزه آسایی عالی عمل می کند. با ماه همراه باشید تا این روش علمی را بیاموزید.

روش کلمه کلیدی چیست؟

روش کلمه کلیدی تکنیکی است که از تجسم های خلاقانه برای بهبود بازیابی حافظه استفاده می کند. تحقیقات گسترده ای برای نشان دادن اثربخشی این ترفند در یادآوری تعاریف واژگان یا فرمول ها وجود دارد. این روش به ویژه در یادگیری دروسی مثل عربی یا زبان انگلیسی کاربردی است.

در این شیوه شما سعی می کنید کلمات را با نزدیک ترین مفهومی که در ذهن شما ایجاد می کند به خاطر بسپارید. مثلا قصد دارید کلمه “Delicious” به معنای خوشمزه در زبان انگلیسی را بیاموزید. می توان این کلمه را  به “دل” مرتبط کرد، “دلم آب آلبالو می خواد”، ” دل خواستن یک خوراکی خوشمزه” می تواند کلمه کلیدی خوبی برای یادگیری این لغت انگلیسی باشد.

به این ترتیب می توانید با متصل کردن عبارات زبان های جدید یا فرمول های ریاضی و فیزیک به کلمات، عبارات و اصطلاحات رایج در زبان خودتان به راحتی آنها را در دسترس حافظه قرار دهید. روش کلمه کلیدی را می توان برای به خاطر سپردن حقایق کلیدی نیز مورد استفاده قرار داد. این می تواند اصطلاحات پزشکی یا علمی، شخصیت های مهم تاریخی، یا نام مکان ها و مکان ها باشد. موثرترین راه برای عملی کردن این روش کمک حافظه، ایجاد تجسم های ذهنی برای خود است و هر چه انتخاب شما غیرعادی تر باشد بهتر است و در حافظه شما بهتر ثبت می شود.

مزایای استفاده از روش کلمه کلیدی در به خاطر آوردن

روش کلمه کلیدی را می توان برای اکثر دروس اعمال کرد، بنابراین تطبیق پذیری و اثربخشی این روش، آن را به گزینه ای عالی برای به خاطر سپردن تبدیل می کند، ضمن این که روش استفاده از کلمات کلیدی یک روش آموزشی جذاب و سرگرم کننده برای شما خواهد بود.

این روش به شما کمک می کند تا مطالب را سریع تر بیاموزید و دیرتر فراموش کنید. استفاده از این تاکتیک برای یادگیری یک زبان جدید به طرز حیرت آوری کاربردی است.

اگرچه این روش به خاطر آوردن مطالب یک روش کاملا علمی و تأیید شده است اما استفاده از آن زمانی کارا خواهد بود که شما اصول مطالعه را بدانید و از این شیوه نیز به درستی استفاده کنید.

در واقع استفاده از کلمات کلیدی در یادگیری کار شما را در زمان مطالعه آسان تر می کند و مغز را برای استفاده از این کلمات فعال تر می سازد.

شناسایی کلمات کلیدی در تصویر سازی ذهنی

تصویرسازی ذهنی به شما کمک می کند تا مطالب را سریعتر به یاد آورید، شناسایی کلمات کلیدی در ترسیم نقشه ذهنی موثرتر عمل می کند.

در زمان مطالعه باید به سلسه مراتب عناوین دقت کنید، به گفته روانشناسان موضوعاتی که سلسه مراتب در آنها رعایت می شود راحت تر به یاد آورده می شوند. پس سعی کنید در ترسیم نقشه های ذهنی و انتخاب کلمات برای خود یک سلسه مراتب داشته باشید. مثلا استفاده از تیترهای کلیدی هر فصل می تواند روش خوبی برای به یادآوردن مطالب آن فصل باشد.

استفاده از علائم بصری در تصویرسازی ذهنی

اگر قصد دارید مطالب درسی را به راحتی به یاد آورید، سعی کنید مطالب مهم را برای خود قابل شناسایی سازید. مثلا خط کشیدن زیر عبارت های مهم، هایلایت کردن مطالب مهم درسی و  یا استفاده از علائمی مثل ستاره، فلش و … برای مطالب مهم و کاربردی در زمان مطالعه به شما کمک می کند تا در زمان مناسب مطالب را سریعتر به یاد آورید.

جمع بندی

بسیاری از دانش آموزان وقت زیادی را صرف مطالعه می کنند، مسائلی چون عدم آشنایی با روش های مطالعه یا تمرکز کافی در زمان مطالعه سبب می شود که در زمان امتحان مطالبی که بارها خوانده شده اند فراموش شوند، به طوری که شاید دانش آموز حتی بداند که این سوال را در کدام صفحه از کتاب دیده است اما پاسخ آن را به یاد نمی آورد. برای پیشگیری از این اتفاق بهتر است از روش هایی که در این مقاله به آنها اشاره شد استفاده کنید.

استفاده از کلمات کلیدی برای به یاد آوردن مطالب درسی زبان انگلیسی، عربی و یا سایر دروس می تواند روشی موثر برای یادگیری و به یادآوری مطالب در زمان امتحان باشد.

پس برای یادگیری یک درس نیاز به تکرار بیش از حد مطالب نخواهید داشت، بلکه باید شیوه صحیح مطالعه کردن را بیاموزید. استفاده از روش های میانبر مثل انتخاب کلمات کلیدی و ثبت تصویر ذهنی به شما کمک می کند تا مطالب دروس سختی مثل زبان، ریاضی، فیزیک و … را راحت تر به یاد بسپارید.

Views: 541

مشاور مدرسانه

تو رادیو مدرسانه درباره مشاوره فردی و شیوه زندگی حرف می زنیم

تماس با کارشناس آموزش

88904002 – 021

پیام از طریق واتساپ یا تلگرام

09198921049

تدریس خصوصی ریاضی اول تا دوازدهم

خصوصی منزل و آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آنچه ما هستیم

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که معتقدند دانش آموز به جای حفظ کردن مطالب درسی باید آن را بفهمد و یاد بگیرد بهتر است بدانید که ما مدرسانه را بر روی همین اصل بنا کرده ایم و حتی افرادی را در این مجموعه استخدام می کنیم که به آموزش مفهومی باور دارند.

خدمات مشتریان

دریاره مدرسانه

با مدرسانه درتماس باشید

تمامی حقوق برای وبسایت مدرسانه سایت تخصصی و آموزش مفهومی ریاضی محفوظ است.