هماهنگی کلاس خصوصی

88904002 - 021

بهترین زمان شروع آموزش ریاضی به کودکان

خوشبختانه در سال های اخیر آموزش به کودکان همواره یکی از مهمترین برنامه های خانواده ها محسوب شده و مطالعات گسترده ای پیرامون بهترین زمان شروع آموزش علوم مختلف صورت گرفته است. یکی از کاربردی ترین علوم در دوران تحصیلی، ریاضی است، درسی که از نظر بسیاری مشکل و از نظر برخی دیگر شیرین و دوست داشتنی است. اکثر خانواده ها تصور می کنند که آموزش در سنین پیش از دبستان منحصر به یادگیری زبان دوم و رشته های هنری و ورزشی است، در حالی که اگر روش های اصولی آموزش ریاضیات را بدانید، می توانید از همان سنین پایین آموزش این علم کاربردی را به فرزند خود آغاز کنید. ما در این مقاله قصد داریم بهترین زمان آموزش مفاهیم ریاضی به کودکان را بررسی کنیم. همراه ما باشید.

اهمیت آموزش ریاضی به کودکان

آموزش ریاضی به کودکان یکی از چالش برانگیزترین مسائل پیش روی والدین است. تحقیقات نشان می دهد کودکانی که در سنین پایین روی مهارت های یادگیری ریاضیات ابتدایی آنها کار شده ، در سنین نوجوانی و جوانی موفقیت بیشتری در دروس خود داشته اند.

ریاضی یکی از علوم بسیار مهم و کاربردی در آموزش محسوب می شود و بسیاری از علوم دیگر به آن وابسته است. به همین دلیل است که از علم ریاضی به عنوان مادر علوم یاد می شود. همین مسئله کافی است که اهمیت ریاضی و یادگیری آن را بدانیم، با این حال متأسفانه نگرش اغلب افراد به یادگیری ریاضیات منفی است و آن را درسی مشکل، غیر ملموس و خسته کننده می دانند.

همان طور که اشاره کردیم تحقیقات نشان می دهد که آموزش ریاضیات از سنین کودکی نقش مهمی در موفقیت تحصیلی کودکان در آینده دارد. با این حال مسئله آموزش ریاضی به کودکان در ایران همچنان مورد غفلت واقع شده و به یادگیری مفاهیم عددی در سنین پیش از دبستان اکتفا می شود. این در حالی است که آموزش ریاضی با روش های اصولی و استاندارد به کودکان بسیار مهم و حیاتی است.

جای خالی آموزش صحیح ریاضی به کودکان در سنین ۳ تا ۷ سالگی مسئله ای است که باید در مهدهای کودک و موسسات تدریس خصوصی و خانواده ها مورد توجه قرار گیرد. زمان کودکی زمانی است که بیشترین میزان یادگیری و بازدهی در یک فرد وجود دارد و اکثر توانایی های و استعدادهای اصلی کودکان در این سن شکل می گیرد.

در حال حاضر روش های بسیار زیادی برای آموزش ریاضی به کودکان وجود دارد. از بازی و ریاضی تا تحلیل، درک و حل مسئله!

آموزش مفاهیم ریاضی به کودکان

برای بسیاری از والدین همین که کودک در سنین پیش از دبستان بتواند اعداد و حروف الفبای فارسی و انگلیسی را بداند یک موفقیت محسوب می شود. آنها تصور می کنند چنین کودکی یک نابغه است و مطمئنا در آینده در میان همسالان خود بسیار موفق خواهد بود. اما بهتر است نگرشی واقعی و منطقی به این مسئله داشته باشید. درک مفاهیم عددی در سنین کودکی تنها مسئله ای است که به تقویت ذهن و حافظه کودک کمک می کند و هیچ تأثیری روی هوش ریاضی او ندارد.

بهترین سن آموزش ریاضی برای کودکان

یادگیری هیچ محدودیت سنی ندارد و ریاضی به عنوان یک علم از این قاعده مستثنی نیست. فرزند شما می تواند حتی در سنین پیش از دبستان نیز بسیاری از مفاهیم و مسائل ریاضی را درک کرده و هوش ریاضی قوی داشته باشد. بسیاری از فعالیت های استاندارد و علمی آموزش ریاضی می تواند بخش ریاضی و منطق ذهن کودک شما را فعال کرده و به او مهارت درک و تحلیل ببخشد.

طبق تحقیقات به عمل آمده بهترین سن آموزش مفاهیم ریاضی به کودکان سنین ۳ تا ۷ سالگی است. کودکان در این سن می توانند با مفاهیم عددی، جمع، تفریق، دسته بندی کردن اعداد، مفاهیم کوچکتر، بزرگتر و … آشنا شوند. توجه داشته باشید که منظور ما از آموزش ریاضی حل معادلات حساب و دیفرانسیل در سن ۷ سالگی نیست، بلکه هدف آشنایی کودک با مفاهیم ساده و ابتدایی ریاضی، علاقمند کردن او به علم ریاضی و کشف استعدادهای او در این زمینه است.

آموزش ریاضی به کودکان زیر ۵ سال

کودکان در این سن ذهن تحلیلگری دارند. شما می توانید با انجام تمرینات ساده ای مهارت ریاضی کودک خود را در این سن تقویت کنید. به این مثال ها توجه کنید:

– از کودک بخواهید اسباب بازی هایش را دسته بندی کرده و آنها را بشمارد. مثلا دسته های دو تایی، سه تایی و …

– کودک را با اشکال هندسی آشنا کنید. در محیط اطراف خود اشکال هندسی را پیدا کرده و از کودک بخواهید که آن ها را بکشد.

– شعر و سرودهای جذاب در مورد اعداد همخوانی کنید.

– شماره گیری کردن اعداد روی تلفن را به کودکان آموزش دهید و گاهی بخواهید که برای شما شماره ای را بگیرد.

آموزش ریاضی به کودکان بالای ۵ سال

برای کودکان بالای ۵ سال می توان برنامه های متفاوت تری داشت. کودک در این سن باید با مفاهیم چپ، راست، بزرگتر، کوچکتر، الگوهای عددی و … آشنا شود. تمرینات ریاضی در این سن می تواند شکل پیشرفته تری داشته باشد. به این مثال ها توجه کنید:

– الگوهای عددی را نقاشی کرده و بشمارید ( الگوهای زوج، فرد، شمارش چندتایی)

– دسته بندی کردن بر اساس کوچکتر، بزرگتر

– حل جمع  و تفریق های ساده تا ده

– تقسیم کردن کیک و بیسکوییت و خوراکی ها به تعداد مساوی

مزایای آموزش ریاضی به کودکان پیش از دبستان

مطمئنا آموزش مفاهیم ریاضی به کودکان پیش از دبستان مزایای بسیاری دارد و تحقیقات نشان می دهد هرچه کودک در سنین بین ۳ تا ۷ سالگی بیشتر درگیر فعالیت های ریاضی محور باشد مزایای بیشتری از این آموزش ها دریافت می کند. مهمترین مزایایی که برای چنین فعالیت هایی می توان در نظر داشت عبارتند از:

– درک بهتر دروس مرتبط با ریاضی در مدرسه

– استعداد بالاتر در یادگیری مهارت های ریاضی

– افزایش احتمال موفقیت او در المپیادها، آزمون ها و کنکور

– افزایش توانایی رهبری و حل مسئله

– افزایش خلاقیت های ذهنی در محیط آموزش و کسب و کار در آینده

چگونه آموزش ریاضی به فرزندم را آغاز کنم؟

برای این که آموزش ریاضی را در سنین پایین آغاز کنید نیاز است که مهارت بالایی در آموزش کودکان داشته باشید. همان طور که گفتیم آموزش اصولی ریاضی به کودکان می تواند بیشترین تأثیر را در یادگیری این علم داشته باشد. ما در این بخش به روش های ساده ای اشاره می کنیم که می توانید به کمک آنها  از سن ۳ سالگی آموزش ریاضی را آغاز کنید.

آغاز یادگیری با شمارش

اولین قدم برای آشنایی کودک با ریاضی، یادگیری مفاهیم عددی است. البته منظور ما حفظ طوطی وار اعداد نیست بلکه کودک باید مفهوم هر عدد را بداند. مثلا اگر به او بگویید ” ۲ تا اسباب بازی بده” او دقیقا دو عدد از اسباب بازی هایش را به شما بدهد.

خلاق باشید

در آموزش ریاضی خلاقیت حرف اول را می زند. نیازی نیست برای یادگیری ریاضی هزینه های زیادی در نظر بگیرید. شما می توانید با هر چیزی که در دسترس است این کار را انجام دهید. مثلا شمارش میوه ها، سکه ها، دکمه ها، مهره ها و … بهترین روش برای آموزش مفاهیم عددی به کودک است.

بازی و ریاضی

برای کودک در سنین زیر ۷ سال همه چیز در بازی خلاصه می شود، بنابراین بهتر است که آموزش همراه بازی باشد. یک جستجوی ساده در اینترنت شما را با انواع بازی های ریاضی معتبر آشنا می کند. بهتر است هر روز ساعتی را به این بازی ها اختصاص دهید. توجه داشته باشید بازی هایی که انتخاب می کنید متناسب با سن فرزندتان باشد. تنها در این صورت است که هم او را سرگرم کرده اید و هم مهارت بخش ریاضی ذهنش را فعال ساخته اید.

چرتکه و فلش کارت

دو تا از بهترین ابزارهای آموزش ریاضی به کودکان چرتکه و فلش کارت است. شما می توانید به کمک این دو ابزار بسیاری از مفاهیم عددی را به کودک خود آموزش دهید.

در آموزش ریاضی به کودکان آهسته و پیوسته پیش بروید

هرگز فراموش نکنید که قرار است ریاضی را به یک کودک آموزش دهید. مطمئنا میزان درک او از اعداد و دنیای ریاضیات بسیار کمتر از شما است. بنابراین توصیه ما این است که در امر آموزش ریاضی بسیار با صبر و حوصله پیش بروید. میزان یادگیری در کودکان مختلف، متفاوت است و نمی توان انتظار داشت که یک کودک همانند سایر همسالان خود در آموزش ریاضی پیش برود.

نکته مهم دیگر این است که باید هر روز تمرین و تکرار داشته باشید. برای آموزش مفاهیم ریاضی به کودک خود برنامه ریزی کنید و روزی حداقل یک ساعت برای این کار زمان تعیین کنید. نیازی نیست که آموزش به صورت رسمی و معلم محوری باشد، شما می توانید مثلا در زمان آشپزی از کودک خود بخواهید که به شما در شمارش و پیمانه کردن مواد اولیه غذا کمک کند، یا مثلا در زمان خواب با او جمع و تفریق های ذهنی را تمرین کنید.

توصیه مدرسانه در آموزش ریاضی به کودکان

مهمترین هدف ما در آموزش ریاضی به کودکان آشنایی کودک با مفاهیم ابتدایی ریاضی است. سعی نکنید وارد مباحث خیلی سنگین و جدی شوید. آموزش باید در وهله اول شیرین و سرگرم کننده باشد به ویژه این که قرار است مباحث ریاضی را به کودکان پیش از دبستان آموزش دهید و روانشناسان توصیه می کنند که آموزش در این سنین باید به صورت غیر رسمی و همراه با بازی و به صورت کاملا ساده باشد. بنابراین بهتر است که گام های کوتاه، منظم و برنامه ریزی شده ای بردارید و برای این که یک نابغه ریاضیات در خانواده داشته باشید خیلی عجله نکنید.

Views: 131

مشاور مدرسانه

تو رادیو مدرسانه درباره مشاوره فردی و شیوه زندگی حرف می زنیم

تماس با کارشناس آموزش

88904002 – 021

پیام از طریق واتساپ یا تلگرام

09198921049

تدریس خصوصی ریاضی اول تا دوازدهم

خصوصی منزل و آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آنچه ما هستیم

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که معتقدند دانش آموز به جای حفظ کردن مطالب درسی باید آن را بفهمد و یاد بگیرد بهتر است بدانید که ما مدرسانه را بر روی همین اصل بنا کرده ایم و حتی افرادی را در این مجموعه استخدام می کنیم که به آموزش مفهومی باور دارند.

خدمات مشتریان

دریاره مدرسانه

با مدرسانه درتماس باشید

تمامی حقوق برای وبسایت مدرسانه سایت تخصصی و آموزش مفهومی ریاضی محفوظ است.