هماهنگی کلاس خصوصی

88904002 - 021

برنامه ریزی درسی دوازدهمی ها برای کنکور

اگر شما هم امسال در پایه دوازدهم مشغول به تحصیل می شوید، پیشنهاد می کنیم که این مقاله را با دقت بخوانید! دانش آموزان کلاس دوازدهم دو قدم با کنکور فاصله دارند، آنچه میان موفقیت یا عدم موفقیت یک دانش آموز کلاس دوازدهمی فاصله می اندازد، شکل برنامه ریزی برای سال تحصیلی دوازدهم است. یادگیری درس های جدید، مرور درس های گذشته، تست زنی و … تنها زمانی می تواند موفقیت آمیز باشد که برنامه ریزی اصولی و هدفمندی داشته باشید. ما تلاش می کنیم تا در این مسیر با بهترین ترفندها و نکات برنامه ریزی همراه شما باشیم.

نکات مهم برنامه ریزی درسی سال دوازدهم

حتما شما هم مثل بسیاری از دانش آموزان بارها و بارها برنامه ریزی کرده اید اما در اجرای آن موفق نبودید و اعتقاد دارید که نمی توان مطابق برنامه همه چیز را پیش برد. باید بگوییم که یک برنامه ریزی اصولی و مطابق با نیازهای دانش آموز نه تنها قابل اجرا است بلکه قابل پیگیری و گزارش گیری نیز هست. اگر شما برنامه ای در اختیار داشته باشید که مطابق با سطح دانش و شرایط محیطی و شخصیتی شما تدوین شده باشد متوجه خواهید شد که اجرای برنامه اصلا سخت نیست. در ادامه با مهمترین نکات برنامه ریزی برای سال دوازدهم رشته تجربی همراه ما باشید.

به کدام دسته از دانش آموزان تعلق دارید؟!

برای برنامه ریزی سال دوازدهم تجربی باید ابتدا مشخص کنید که به کدام دسته از دانش آموزان تعلق دارید. دانش آموزان سال دوازدهمی به دو دسته تقسیم می شوند:

– کسانی که دروس پایه را از قبل به روش کنکوری مطالعه کرده اند.

– کسانی که همه چیز را به دقیقه نود در سال دوازدهم موکول کرده اند.

دانش آموزان هر دو دسته باید برنامه ریزی درسی برای مطالعه دروس جدید سال دوازدهم، مطالعه مخصوص کنکور و تست زنی را در برنامه ریزی سال تحصیلی جدید داشته باشند. با این حال ناگفته پیدا است که دانش آموزان دسته دوم برنامه ریزی فشرده تر و سخت تری پیش رو خواهند داشت.

هدف گذاری صحیح؛ گام اول موفقیت در سال دوازدهم!

اکثر دانش آموزان برای سال دوازدهم برنامه فشرده ای از شرکت در کلاس های کنکور و آزمون و … دارند. برنامه هایی که شاید بسیار اغواکننده به نظر می رسد اما در اکثر مواقع علیرغم هزینه های بسیار، نتایج خوبی در پی ندارند. باید پذیرفت که پیش بردن هم زمان مطالعه و یادگیری دروس جدید در سال دوازدهم، مطالعه دروس بر اساس ضریب آنها در کنکور، تمرین و تست زنی و … کاری سخت است، اما مطمئنا نشدنی نیست. اگر شما یک برنامه ریزی اصولی داشته باشید نه تنها در همه این کارها با موفقیت پیش می روید بلکه می توانید بسیاری از عقب ماندگی ها را نیز جبران کنید.

به یاد داشته باشید که در برنامه ریزی شما برای سال تحصیلی جدید هم کنکور و هم مدرسه باید به یک اندازه اهمیت داشته باشند. در واقع نباید همه تمرکز خود را روی کنکور بگذارید و از دروس مدرسه و امتحانات غافل شوید. تأثیر معدل در کنکور را نادیده نگیرید و برنامه ای داشته باشید که مطالعه درس های مدرسه، انجام تکالیف و حل تمرین را نیز مد نظر قرار می دهد. امتحانات نهایی سال دوازدهم بسیار مهم و حیاتی هستند و باید در کنار کارنامه آزمون های آزمایشی به کارنامه مدرسه نیز اهمیت بدهید.

انتخاب منابع تأثیرگذار درسی و کنکور!

درس خواندن برای کنکور با سال های گذشته فرق بسیاری دارد. شما باید یاد بگیرید که به تست های مفهومی و محاسباتی پاسخ دهید. روش های تست زنی را بیاموزید، نکات مفهومی و فرمول های تست زنی را در برنامه داشته باشید و به طور عمیق و کاربردی درس بخوانید.

وجود منابع بسیار زیاد به عنوان کتاب های کمک درسی و کنکور می تواند بسیار سردرگم کننده باشد. به ویژه اگر اطلاعات درستی در این زمینه نداشته باشید. چه بسیار دانش  آموزانی که با صرف هزینه های بسیار زیاد کتاب های کمک درسی و کنکور رنگارنگ را خریده اما در کنکور موفق نبوده اند. تضمین موفقیت در امتحانات و کنکور استفاده از منابع درست و کاربردی به شکلی هدفمند است.

یک برنامه ریزی عالی برای کلاس دوازدهم!

برنامه ریزی درسی باید بر اساس شرایط یک دانش آموز از نظر علمی، شخصیتی و شرایط زندگی تدوین شود. این برنامه بر اساس نقاط ضعف و قوت دانش آموز و همچنین معرفی منابع، تعداد ساعات و جلسات مطالعه، دوره، حل تمرین و تست زنی تهیه می شود. در تهیه این برنامه ریزی باید به دروس اختصاصی و عمومی پرداخته شده و به حل تمارین تستی و تشریحی اهمیت داده شود.

در واقع یک برنامه ریزی باید همه جانبه بوده و همه ابعاد درسی و کنکوری دانش آموز و حتی فعالیت های او در طول هفته را شامل شود. یک برنامه تک بعدی مطمئنا با شکست مواجه خواهد بود.

شکل برنامه ریزی برای دروس عمومی

برنامه ریزی در این بخش با توجه به نقاط ضعف و قوت دانش آموز انجام می گیرد. بر خلاف تصور عموم که دروس عمومی را حفظی و آسان می پندارند که زمان زیادی برای مطالعه و یادگیری نیاز ندارند، این دروس نیز باید مورد توجه قرار گرفته و اگرچه ساعت مطالعه آنها کمتر از دروس اختصاصی است اما نباید آنها را به طور کلی نادیده گرفته شوند. روش هایی چون خلاصه نویسی، رمزگذاری، هایلات مطالب کلیدی و … می تواند بهترین روش برای به خاطر سپردن مباحث درسی عمومی باشد.

شکل برنامه ریزی برای دروس اختصاصی

دروس اختصاصی با ضرایب متفاوت برای رشته های تحصیلی مختلف فرق می کند. این دروس از بیشترین اهمیت برخوردار هستند. برنامه ریزی برای این دروس باید بسیار ریزبینانه و هدفمند باشد. مطالعه این دروس زمان بیشتری نیاز دارد، باید در برنامه ریزی زمان هایی که بیشترین انرژی و تمرکز را دارید برای این دروس اختصاص دهید. به یاد داشته باشید که هرگز دروس تخصصی سخت را پشت سر هم در برنامه نگنجانید. فواصل منظمی برای استراحت در مطالعه این دروس در نظر بگیرید که در آنها ذهن استراحت کرده و ریکاوری شود.

تست زنی در برنامه ریزی درسی کلاس دوازدهم

در برنامه ریزی درسی سال دوازدهم حتما باید برای تست زنی برنامه های منظم و کاربردی داشته باشید. این برنامه می تواند شامل مطالعه و تست زنی در خانه، شرکت در دوره های آموزشی آنلاین یا حضوری باشد. در هر صورت آنچه مهم است این است که شما بتوانید در تست زنی موفق عمل کرده و آنچه را آموخته اید به راحتی به کار گیرید.

ویژگی های یک برنامه ریزی موفقیت آمیز

برنامه ریزی زمانی موفقیت آمیز خواهد بود که قابلیت اجرا داشته و نتایج پیش بینی شده را به همراه داشته باشد. بنابراین اگر فکر می کنید با خرید یک دفتر To do list یا دانلود برنامه ای به این شکل می توانید خودتان برنامه ریزی کنید سخت در اشتباه هستید. یک برنامه ریزی موفق ویژگی هایی دارد که در ادامه به آنها می پردازیم:

بر اساس شرایط شخصی شما تهیه شده است

هرگز نمی توان برای همه دانش آموزان یک نسخه موفقیت پیچید! میزان یادگیری، قدرت حافظه، قدرت تست زنی، نقاط قوت و ضعف در دانش آموزان مختلف متفاوت است. بنابراین نمی توان یک برنامه را برای همه دانش آموزان سال دوازدهم به کار برد. برنامه ریزی باید بر اساس شرایط اختصاصی شما تنظیم شده باشد.

منعطف و قابل تغییر است

یک برنامه کاربردی در یک چارچوب کلی تدوین می شود اما قابلیت تغییر و انطعاف دارد. در واقع نمی توان برای آینده ای که نیامده برنامه قطعی داشت. ممکن است شرایطی چون بیماری، میهمانی ها، حوادث غیر مترقبه و … در طول سال تحصیلی رخ دهد. بنابراین در برنامه ریزی جامع و کاربردی همیشه این موارد را در نظر داشته و برنامه را به گونه ای تنظیم می کنند که در صورت نیاز بتوان تغییراتی را بدون ایجاد اختلال در برنامه در آن اجرا کرد.

قابلیت گزارش گیری و پی گیری

برنامه ریزی زمانی ارزشمند است که شما بتوانید میزان پیشرفت و موفقیت خود را همواره رصد کنید. بدانید در کدام بخش ها پیشرفت داشته اید و کدام بخش ها نیاز به فعالیت و تمرین بیشتر دارد. در واقع باید بتوانید به اجرای برنامه ریزی درسی خود جهت و هدف ببخشید که جز با رصد کردن و تجزیه و تحلیل عملکردتان نمی توانید این کار را به درستی انجام دهید.

به همه چیز اهمیت داده شده است

یک برنامه موفقیت آمیز باید به همه ابعاد زندگی یک دانش آموز توجه داشته باشد. در واقع در چنین برنامه ای زمان های مطالعه، حل تمرین، تست زنی، آموزش، خواب، ورزش و …. کاملا مشخص شده است. نمی توان از برنامه ای که به انسان به عنوان یک ماشین یادگیری نگاه می کند انتظار موفقیت داشت.

توصیه مدرسانه

حال که با اهمیت برنامه ریزی برای سال دوازدهم آشنا شدید و نکات مهم یک برنامه ریزی هدفمند را دانستید توصیه می کنیم که برای تدوین و تهیه برنامه ریزی سال تحصیل جدید حتما به یک مشاور و برنامه ریز تحصیلی متخصص مراجعه کنید.

برنامه ریزی هدفمند تحصیلی برای سال جدید می تواند عامل موفقیت شما هم در امتحان نهایی و هم در کنکور پیش رو باشد. ما در مدرسانه کارشناسان متخصص و با تجربه ای داریم که می توانند با برنامه ریزی هدفمند و کاربردی راهنمای شما در سال تحصیلی پیش رو باشند. برخورداری از پشتیبانی قوی و گزارش گیری های دقیق از جمله نقاط قوت استفاده از خدمات برنامه ریزی تحصیلی و مشاوره در مدرسانه است. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با کارشناسان ما در مدرسانه تماس بگیرید.

۸۸۹۰۴۰۰۲ – ۰۲۱

Views: 137

مشاور مدرسانه

تو رادیو مدرسانه درباره مشاوره فردی و شیوه زندگی حرف می زنیم

تماس با کارشناس آموزش

88904002 – 021

پیام از طریق واتساپ یا تلگرام

09198921049

تدریس خصوصی ریاضی اول تا دوازدهم

خصوصی منزل و آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آنچه ما هستیم

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که معتقدند دانش آموز به جای حفظ کردن مطالب درسی باید آن را بفهمد و یاد بگیرد بهتر است بدانید که ما مدرسانه را بر روی همین اصل بنا کرده ایم و حتی افرادی را در این مجموعه استخدام می کنیم که به آموزش مفهومی باور دارند.

خدمات مشتریان

دریاره مدرسانه

با مدرسانه درتماس باشید

تمامی حقوق برای وبسایت مدرسانه سایت تخصصی و آموزش مفهومی ریاضی محفوظ است.